Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.

Překlady xkcd vycházejí se svolením původního autora. © Randall Munroe.
Překlad: Luboš Doležel, písmo: Tereza Sýkorová
![]()
Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 2.5
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Huh?Narážel jsem na známou historku „we use base64 encryption“.
Subject: Vrazda zitra ve tri na Hlavaku -----BEGIN PGP MESSAGE----- Version: GnuPG v1.4.12 (GNU/Linux) hQIMA5VZiQxe2/niAQ//WmA6Oa/A/VR4xosc6cGOQOVIO+95af0Pl/L7FJadm+p4 HZbR3vRF3rwDe9BJXvTULJlwWtDnsJzm3M69AE790xBxlQsvJvS/InPodq+Ei5Sc T2kOJyy3fPcoBFKSxQiujjvNIbzfg6KpH4EzyXzxpaTGYcQrktJv2NoMAvAN1y/l RTfjYmUXb8EY3ZXBx0aI1XPqxTgPbLB1W+EW3jxJqjm6kAvgaI0vkFe1P5pOmBK6 ...
http://fspace.edu.vn/?page_id=10 http://fspace.edu.vn/?page_id=87Vite snad o nejake skole v CZ, ktera by postavila a do vesmiru vyslala vlastni satelit?? Srandicky, srandicky, ono nas to casem prejde...
Ono když si to přečteš celé, tak to pro ně vůbec nevyznívá nepříznivě (jasně ten první obrázek nebo použitý operační systém jsou komické, ale jinak…)
Delate si srandu z CS ve VNNedělám si srandu. Naopak, byl bych rád, kdyby byla informatika na ZŠ a SŠ v ČR na podobné úrovni. Tedy třeba aby druháci na čtyřletém gymplu dokázali napsat solver pro ne úplně triviální bludiště (předpředposlední obrázek v odkazovaném článku).
Těžko můžeš učit OOP, když neví, co je to for cyklus.ehm, pokud jsem to správně pochopil, tak v okamžiku, o kterém se bavíme, už to dávno ví a umí použít
Nebo máš nějaký jiný nápad, jaké bys dával vzorové příklady?navrhnul sis to sám - něco na ulehčení "denní dřiny"; ale viz výše, to tak o ročník dřív
Apropo podle mě je užitečnější umět si ubastlit nějaký skript (aby dvacet brigádníků nemuselo předatlovávat data z jedné tabulky do druhé, ale zprasili si 50řádkový program),jak už jsem naznačil, tohle samozřejmě nezavrhuju nýbrž naopak podporuju, ale jaksi to v tomto konkrétním příkladu nevidím ...
než objektové programování, protože kolik lidí potká v životě větší projekt, kde se OOP hodí?hm, kolik lidí potká procházení bludiště? jinak tedy já vidím principy OOP všude okolo (GNOME = pokus o objekty v C, o KDE nemluvě ...), ditto větší projekty, naopak těch menších už dnes mnoho není (tedy ... záleží, jak definuješ "větší" a "menší" ...)
ehm, pokud jsem to správně pochopil, tak v okamžiku, o kterém se bavíme, už to dávno ví a umí použítNo ale to si museli vyzkoušet na nějakých příkladech, ne?
jinak tedy já vidím principy OOP všude okolo (GNOME = pokus o objekty v C, o KDE nemluvě ...)Myslel jsem tím, kolik lidí bude přispívat do takového projektu.
to už si asi docela vyzkoušeli, jestliže nyní takovéto úložky řeší takto snadno, za pouhou vyučovací hodinu (možná bych se měl znova podívat na zadání, třeba je lehčí, než jsem si myslel, nicméně už jen zplodit za tu dobu funkční program ... nám se za takovou dobu často nepodaří odladit triviální testovací sktipt psaný podle krásně popsaného reproduceru ...)ehm, pokud jsem to správně pochopil, tak v okamžiku, o kterém se bavíme, už to dávno ví a umí použítNo ale to si museli vyzkoušet na nějakých příkladech, ne?
IMHO o několik řádů více, nežli kolik bude rutinně řešit úložky typu bludištějinak tedy já vidím principy OOP všude okolo (GNOME = pokus o objekty v C, o KDE nemluvě ...)Myslel jsem tím, kolik lidí bude přispívat do takového projektu.
- a ta druhá půlka, "jak dát dokupy větší projekt", nemusí být omezena jen na psaní kódu, co se týče principů, co se tam naučí ...
pokus o objekty v CMně se hrozně líbí, jak jsou lidi tím kecáním o OOP tak nemocní, že vypouští takovéhle věci. Jednak se bez objektů prakticky nedá programovat (někam se ta data ukládat musí) a jednak GObject z takovéhotoho každodenního OOP implementuje úplně všecko, takže o nějakém pokusu nemůže být řeč. Nicméně jenda měl zřejmě namysli celou populaci, ne programátorskou populaci.
Jednak se bez objektů prakticky nedá programovat (někam se ta data ukládat musí)Objekt != struktura (objekt spojuje data a chování) Bez objektů se dá programovat velice dobře a na některé úlohy je to dokonce lepší než OOP přístup.
Objekt != struktura (objekt spojuje data a chování)Nevidím důvod opouštět terminologii, která je zavedená a podle mě starší než OOP (mám za to, že první O v té zkratce i z původní termilonogie vychází).
Objekt != struktura (objekt spojuje data a chování)Řekl bych, že je to spíše na škodu, viz multimetody. Tzn. pro mě tečková (šipková, atd.) notace je nadbytečný syntaktický cukr (a navíc omezující) a zároveň když jí není užito, nevidím důvod, proč by to mělo přicházet o OO přístup. Samozřejmě v C to bude chtít provádět nějaké šaškárny, aby se obešla absence přetěžování funkcí, jako třeba otagované uniony apod.
rozumím správně tomu, že tě nasralo, když vidím jistý rozdíl mezi podporou na úrovni jazyka a na úrovni uživatelské knihovny? bez ohledu na to, že právě i to GNOME považuju za objektové a tím Jendovi oponuju?pokus o objekty v CMně se hrozně líbí, jak jsou lidi tím kecáním o OOP tak nemocní, že vypouští takovéhle věci. Jednak se bez objektů prakticky nedá programovat (někam se ta data ukládat musí) a jednak GObject z takovéhotoho každodenního OOP implementuje úplně všecko, takže o nějakém pokusu nemůže být řeč.
Nicméně jenda měl zřejmě namysli celou populaci, ne programátorskou populaci.pak to nechápu už vůbec ... neprogramátor prostě nebude bastlit žádné skripty i kdyby se to učilo místo tělocviku
rozumím správně tomu, že tě nasraloNe ;).
neprogramátor prostě nebude bastlit žádné skripty i kdyby se to učilo místo tělocvikuChápu. Neprogramátor totiž potřebuje programovat dvourozměrně :). Nicméně o tom se přít nechci, to přenechám jiným, chtěl jsem jen upozornit na to, že podle mě jendova argumentace skutečně ubírala tímto směrem.
ale co bych na tomhle levelu ocenil víc by byly nějaký základy OOP, a taky spolupráce, jak dát dokupy větší projektBohužel sám za sebe musím říct, že přesně tohle se děje. Ještě před samotnou algoritmizací a programováním se učí softwarové inženýrství a OOP. Jak psát třídy, rozdíli mezi public/private se vyučuje ještě před jediným funkčním programovacím prvkem. Co to je datový kontejner (a jak je super) student v podstatě ví dříve než si naprogramuje první Hello World. Do dnešního dne jsem to nepochopil včetně významu C++ samotného. Čas od času si říkám, že ze zvědavosti co za tím opravdu je to dotáhnu do konce, ale vždycky se zaleknu toho, že krom toho že to bude jen obrovská ztráta času objevím něco co ani objevit nechci. Je možné to vysvětlit v jednom příspěvku (odpověď od kavola vědět nechci, protože jestli jsem to dobře pochopil tak je to spíš nějaký manažerus optimus než kóďák)?
o "OOP před algoritmizací" jsem neřekl ani slovo tedy konkrétně, Jenda se ohradil "když neví, co je to for cyklus" - ale na obrázku s šestiúhelníkem jeale co bych na tomhle levelu ocenil víc by byly nějaký základy OOP, a taky spolupráce, jak dát dokupy větší projektBohužel sám za sebe musím říct, že přesně tohle se děje. Ještě před samotnou algoritmizací a programováním se učí softwarové inženýrství a OOP.
REPEAT 6[FD 50 RT 360/6]a co jiného než jednoduchý for cyklus to je? (to, že implementace "for" v daném jazyce není složitá jak parní mlátička, přeci ještě neznamená, že se to nepočítá ...) a to je přiřazeno ke grade 4 pak se tam píše ještě o grade 5, a pak pozor, je tam skok: what does grade 11 in Vietnam look like? I walked into a high school CS class čili mezi stupněm, kde s algoritmizací začnou, a tím, ze kterého je ten test, místo kterého říkám, že už by mohli dělat něco jiného než procvičovat tuto třídu úložek, je ještě celých 6 stupňů!
(odpověď od kavola vědět nechci, protože jestli jsem to dobře pochopil tak je to spíš nějaký manažerus optimus než kóďák)?tos pochopil blbě :-p (ano, programátor nejsem, ale na to, že jím ani být nechci, toho kódu píšu nechutně mnoho :-/ ... byť by se zde mnozí tomu, co pro mě znamená "mnoho", vysmáli ...)
ale na to, že jím ani být nechciDie! Jak někdo nemůže chtít být programátor? Vždyť o tom musí malé děti snít už od tří let hned co opustí naivní představy o strojvedoucím.
Sibject: Kdy si prijdes pro ten koks?
-----BEGIN PGP MESSAGE-----
Version: GnuPG v1.4.12 (GNU/Linux)
hQIMA5VZiQxe2/niAQ//WmA6Oa/A/VR4xosc6cGOQOVIO+95af0Pl/L7FJadm+p4
HZbR3vRF3rwDe9BJXvTULJlwWtDnsJzm3M69AE790xBxlQsvJvS/InPodq+Ei5Sc
T2kOJyy3fPcoBFKSxQiujjvNIbzfg6KpH4EzyXzxpaTGYcQrktJv2NoMAvAN1y/l
RTfjYmUXb8EY3ZXBx0aI1XPqxTgPbLB1W+EW3jxJqjm6kAvgaI0vkFe1P5pOmBK6
...