Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Humble THQ Bundle, který vyšel koncem listopadu, vzbudil plno vášní mezi příznivci této formy distribuce her. Jednalo se totiž o první verzi, kdy hry obsahovali DRM, byly vydány pouze pro Windows a pocházely od velkých vydavatelů. Ale idea Humble Indie Bundle žije dál a těsně před Vánocemi, konkrétně 19. prosince, byl vydán další „skromný balík“, tentokráte s pořadovým číslem 7.
Mezi zařazenými hrami najdete Snapshot, Closure, The Binding of Isaac (včetně Wrath of the Lamb DLC), Shank 2 a film Indie Game: The Movie. Pokud jste přispěli více než byl průměr (v době psaní článku vtipných $6.66), získali jste přístup i ke hrám Dungeon Defenters (včetně DLC), Legend of Grimrock, The Basement Collection, Offspring Fling a Cave Story. Peníze bylo opět možno rozdělit mezi vývojáře, dobročinné organizace (EFF a Child's Play Charity) a samotné provozovatele Humble Bundle. Prodáno bylo přes 375 000 „bundlů“, vybráno více než 2 500 000 dolarů, a přestože linuxáci zabírali v koláčovém grafu ani ne osminu kupujících, opět byli nejštědřejší: v průměru darovali $10.50.
Minulý díl linuxových herních novinek byl mimo jiné věnován i Steamu, vydání jeho bety a vpouštění dalších testerů. A tento trend otevírání se dalším zájemcům pokračoval i v prosinci, kdy 20. prosince Valve oznámilo otevření betatestingu široké veřejnosti. Nyní je tedy Steam beta pro Linux dostupný absolutně všem zájemcům o testování. Zda-li se vyplatí se připojit, můžete zjistit například po prohlédnutí si katalogu her pro Linux. Na GitHubu byl také vytvořen repozitář pro hlášení chyb.
A aby toho nebylo málo, další z distribučních platforem pro hry, IndieCity, plánuje představit svého klienta pro Linux. Informace na blogu vývojářů jsou strohé, nicméně ze zápisků je možné vyčíst, že se testuje na různých distribucích a sestavách. Pokud byste měli zájem se přidat, stačí napsat na Enquiries@IndieCity.com. Mimochodem, věděli jste, že IndieCity stojí za Pi Store, on-line distribuční platformou pro Raspberry Pi? Lze z toho něco dalšího vyvozovat?
Opět, jak už to bývá, vyšla během minulého měsíce i dvojice vývojových verzí Wine. Verze 1.5.19 a 1.5.20 se nesly v duchu všemožných úprav a oprav, ovšem pro hráče se nic zásadního nezměnilo. Zda-li funguje vaše oblíbená hra na nejnovější verzi Wine tedy musíte zjistit v databázi aplikací.
Zatímco příznivci Age of Empires 2 se na platformě Windows mohou radovat z vydání dalšího neoficiálního datadisku Forgotten Empires, jejich linuxoví parťáci slaví vydání 0 A.D. aplha 12. A co že má 0 A.D. společného s Age of Empires 2? Inu, tato hra kdysi začala jako pokus Wildfire Games o vytvoření datadisku Age of Empires 2, jenže vývoj se jaksi „vymknul kontrole“ a dnes je z něj nezávislá hra, která svůj původní vzor v lecčem strčí do kapsy.
S novou verzí přichází konečně možnost nastavení diplomacie (i když zatím pouze mezi lidskými hráči, zato je tento systém daleko propracovanější než v AoE2, neboť vyhlášení nepřátelství se automaticky provede i u protistrany), skládací dobývací stroje, možností vytvořit sadu po sobě jdoucích úkolů pro poddané, navrátily se i postavy hrdinů, „řeznický útok“, kdy jsou všechna domácí zvířata zabita normálními zbraněmi, což urychluje získávání potravin, nové „horké klávesy“ pro tvorbu jednotek, přibylo i nastavení hry, kdy si na začátku můžete zvolit maximální populaci a kolika surovinami budete na začátku hry disponovat a pět nových map.
Z grafických změn stojí určitě za změnu nový systém renderování vody, vylepšený post-procesing manager, který umožňuje vlastnosti, jako je zamlžení vzdálených objektů, a konečně každá z budov má po zničení i svoji ruinu. Daleko lepší než slovní popis však oficiální video, ve kterém se všemi změnami můžete pokochat. A aby toho nebylo málo, přibyla i nová píseň, jež nás bude doprovázet hraním.
Další real-timovou strategií, která povýšila v číslování, je Seven Kingdoms: Ancient Adversaries, u které číslo verze poposkočilo na 2.14.4. Přestože příznivci této hry, původně vydané již roku 1997 herním studiem Enlight Software, čekali na změnu poslední číslice u verze téměř rok, mnoho se nezměnilo. Pracuje se na multiplayeru, který bývá u takto starých her vždy problematický, ovšem dle vývojářů stále nepracuje na 100% a stále lze očekávat problémy.
A u strategických her ještě zůstaneme, i když se přesuneme k těm tahovým. Vyšla další z vývojových verzí hry Battle for Wesnoth s moc hezkým označením 1.11.1. Z changelogu vyplývá, že se pracovalo snad na všem. Přibyla nová umělá inteligence, vylepšeny byly spousty kampaní, z překladů by pro některé návštěvníky našeho serveru mohla být aktualizace slovenštiny, v multiplayeru je nyní u modifikací a scénářů vytvořen strom závislostí, při tvorbě map můžete nově stavět i deštné pralesy, savany, hustý palmový porost a hlavně je možno nechat některá z políček neprostupná.
Je-li ve hře vaše jednotka otrávena a následně vyléčena, již to nemusíte hádat ze zpětné změny její barvy z nezdravě zelené, ale zobrazí vám to animace. Změna barev se dočkala i nová vychytávka – kliknete-li na libovolný hexagon, zvýrazní se všechny jednotky, které jsou v jeho dosahu. Nového nastavení se dočkaly i "horké klávesy", stejně tak jako okno se statistikou, které zobrazuje výsledky za jednotlivé scénáře.
Předposlední z dnešních strategií, Freeciv, dostalo bugfixovou verzi 2.3.3. Novinky nečekejte, ty přijdou v připravované verzi 2.4, která je již ve stádiu beta, nicméně oprav se v této svobodné implementaci Civilizace II objevilo opravdu spoustu: od chyb v počítání skóre přes možnost vítězství spojenců až po vykreslování hranic.
A pro dnešek již poslední strategie, opět předělávka starší hry, tentokráte Colonization, vychází ve verzi 0.10.6. Vaše kolonie od této verze sice budou mít historicky daleko přesnější jména, budou je však pustošit přírodní katastrofy a cizí jednotky do nich mohou provést intervenci. Také domorodci již nejsou láska sama, od této verze pochopili že mají svá práva a mohou se na vás začít hněvat. Na druhou stranu, je možné s nimi uzavřít mír či s nimi začít obchodovat, stejně jako opět můžete obchodovat s domácí Evropou. Vylepšení se dočkal i hledač cest, který byl kompletně přepsán a nyní by měl najít skutečně tu nejrychlejší trasu.
Po více než roce vychází nová verze závodní hry nejen pro děti – SuperTuxKart s pořadovým číslem 0.8 (recenze hry na AbcLinuxu). Od této verze poprvé nemusíte jen jezdit závod za závodem a vyhrávat, ale můžete se projít novou příběhovou linií, inteligence protihráčů byla též vylepšena, více realitě se hra blíží díky vylepšené fyzice při nárazech a prokluzování, přibyl mód kdy si můžete vyzkoušt „zpátečku“, objevily se též dvě nové trati spolu s novou hudbou a spousta drobných věcí byla vylepšena.
Novinky přibývaly i v kostičkovém světě Minecraftu. Ty se nesly v duchu blížících se svátků, konce roku či možná konce světa. Ve verzi 1.4.6 najdete nově ohňostroje, kouzelné knihy, spoustu vylepšení již zavedených kouzelných věcí a spoustu oprav. Pro majitele zařízení s dotykovými obrazovkami čekalo milé překvapení v podobě možnosti nastavení dotykového vstupu a pro úplně všechny vánoční překvapení.
I ve světě FPS se vydávaly nové verze, Urban Terror se pyšní verzí 4.2.009. Přestože se jedná hlavně o bugfix, objevily se tu dvě zajímavé novinky. Tou první je možnost nastavit barevné cesty ve skákacích mapách, o kterých se psalo minule. Ta druhá je menší, potěší však všechny: Glock. Pokud netušíte, že si pod tímto jménem máte představit novou zbraň, asi jste často nehráli Counter Strike za teroristy.
Další z her, o kterých se psalo i minule. Tým okolo OpenMW, RPG z fantasy světa, vydal verzi 0.20.0. Implementovány byly zbývající dialogy, kupecký skill, první pokusy o implementaci umělé inteligence a pár animací. A k tomu celému, jak jinak, velký kopec opravených chyb.
A dnešní borec na konec je MINECRAFT! Gratulujeme!!! Nebo... ne?
S příchodem Minecraftu nastal návrat staré dobré kostičkové grafiky. Na této vlně jede i dnešní novinka, Build & Defend. Herní princip je jednoduchý: ve dne sbíráte suroviny a stavíte, v noci přežíváte nájezdy mozkožíznivých zombie. Způsob získávání surovin i stavění jako by z oka vypadnul právě Minecraftu – sekání do všeho možného a skládáním kostek na sebe. Čím se však od Minecraftu odlišuje je ta noc, kdy se z různých koutů mapy vynoří zombie a snaží se vaši postavu změnit na náhrobní kámen s nápisem R.I.P. Bránit se jim můžete buďto střelbou, útěkem, nebo vybudováním obrané linie. Během hry musíte stejně jako v reálném životě jíst, takže se musíte starat i o získávání potravin.
Hru je možno si zakoupit za solidních 4,90 USD, případně si napřed můžete zkusit zahrát volnou verzi, a to ať už v prohlížeči (neboť hra samotná je napsaná v Javě), nebo si stáhnout hru k sobě do počítače. Nuže, nenechte se sežrat!
Loni byli zřejmě nejhodnější hráči strategických her, neboť jim Ježíšek/Santa Claus/Děda Mráz pod stromeček nadělil nejvíc, uvidíme, zda-li to tomu zbytku bude vynahrazeno v roce 2013. A do něj nezbývá než popřát nespočet propařených dnů a nocí.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Loni byli zřejmě nejhodnější hráči strategických her, neboť jim Ježíšek/Santa Claus/Děda Mráz pod stromeček nadělil nejvícBééé a RPGčkaři (sigle-player) zase nic...