Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Nejnovější verze je 0.7.3, kterou můžete stáhnout z webu — jako statickou binárku či zdrojové kódy (hra je šířena pod GNU GPL) — nebo možná se už dostala do repozitářů vaší distribuce. Např. v Ubuntu najdete stále verzi 0.7.0, v níž je ještě rozbitá čeština, mírně horší grafika,… a chybí správce zásuvných modulů, přidaný ve verzi 0.7.2.
Po spuštění se objeví nabídka, ve které je přehled vlastně všeho, co hra nabízí. Za zmínku stojí docela užitečná nápověda, široké možnosti nastavení (rozlišení, grafických a zvukových efektů, jazyka, ovládání).
Pokud se rozhodnete pro hru jednoho hráče, budete si první muset vybrat postavičku, resp. motokáru. Na výběr je 14 maskotů různých FLOSS projektů — včetně Konquiho, Tuxu, Pidgina, Mozilly atd. Patnácté zvířátko je Gnu a odemkne se vám až po splnění všech úkolů (viz dále). Další maskoty si můžete nainstalovat pomocí správce zásuvných modulů. Dále si zvolíte počet soupeřů (0–19), úroveň obtížnosti a herní mód. Úrovně obtížnosti jsou tři, ale jakmile si trošku zažijete tratě a ovládání, i ta nejvyšší vám bude připadat celkem snadná. Herní módy jsou také tři — "normální závod", "závod na čas" a "následuj vůdce" (trošku nešikovně přeloženo -_-). První dvě možnosti se liší v dostupných bonusech na trati, "závod na čas" neobsahuje žádné "bojové" bonusy. Cíl v režimu "následuj vůdce" je zřejmý — musíte se držet těsně za předem stanovenou motokárou, která pojede první, a nesmíte ji výrazně předjet, ani zaostat na poslední pozici, protože co nějaký časový interval poslední závodník vypadne.
Tratí je v aktuální verzi 20 a další si můžete stáhnout pomocí správce zásuvných modulů. Všechny mi přišly docela propracované, navíc se specifickou atmosférou včetně hudby. Prostředí jsou skutečně rozličná a místy docela originální… např. orientální zahrada, skotský hrad, hřbitov, dálnice, ostrov v moři lávy, podmořská trať, oběžná dráha nebo dětský pokojíček.
Ovládání je docela jednoduché — vystačíte si s kurzorovými šipkami a pěti klávesami pro aktivaci bonusu, ruční brzdu, pohled za sebe, nitro a návrat na silnici. Je to tak akorát, aby hra nebyla složitá na ovládání, ani ochuzená o užitečné funkce.
Bonusy a zbraně. Několikrát jsem to zmínil. Po tratích se povalují malé a větší lahvičky, které vám umožní rychleji akcelerovat (prostě nitro), zpomalovací růžové žvýkačky a především bonusy — pro vás pozitivní se ukrývají v modrých balíčcích (můžete je použít, kdykoliv se vám to může hodit) a naopak negativní se schovávají pod slupkami od banánů (pak se projeví hned). Může jít o jednorázové zpomalení (vás/soupeřů), zrychlení, nebo různé zbraně — výbušné koláče, bowlingové koule, plácačku na mouchy, zmíněné žvýkačky,… Vždy u sebe můžete mít třeba i více bonusů, ale jen jednoho typu.
Abyste si odemkli některé tratě, budete muset plnit úkoly. Je jich celkem 16 a zpravidla jde o to, zajet trať v nějakém čase, vyhrát závod nebo rovnou pohár — sérii několika závodů, přičemž dostáváte body za umístění, nebo třeba sebrat určitý počet nitro lahviček na trati. Myslím si, že je škoda, že úkolů není více — všechny se dají splnit za odpoledne, pokud už jste trošku rozježdění, a pak už u hry drží maximálně hra více hráčů nebo usilování o co nejlepší časy na jednotlivých tratích (zaznamenávají se tři nejlepší).
V rámci hry více hráčů se mohou utkat až čtyři lidé na jednom počítači — hra po síti dosud nebyla implementována. Pamatujte však na to, že na většině běžných klávesnic lze zároveň stisknout pouze velmi omezený počet kláves. Oproti hře pouze jednoho hráče je tu jedna vychytávka navíc, totiž režim jízdy "3-Strikes Battle", ve kterém má každý hráč tři životy, o které když přijde, je vyřazen ze závodu. Nebo tak to aspoň slibuje web STK, protože mně se hru více hráčů nepodařilo spustit. Třeba budete úspěšnější.
Příliš jsem se nevěnoval grafice. STK je ve 3D, motokáru ovládáte tzv. z pohledu třetí osoby. Vypadá to docela hezky, ale na hardware to není extrémně náročné — zahrál jsem si ve vysokém rozlišení a při zapnutých efektech i na starší grafice Intel HD nebo současném integrovaném radeonu s ovladači fglrx. Drhnout to začalo ve chvíli, kdy jsem se jal experimentovat s vyšším počtem soupeřů, to už se hra na AMD Zacate E-350 docela sekala, byť to bylo stále snesitelné se zaťatými zuby.
Pozastavím se ještě u hudby. Je složená ze skladeb uvolněných pod svobodnou licencí, každá je přiřazena některé trati, kde dokresluje atmosféru. Najdeme tu hudbu elektronickou, klasickou a pak vůbec různé moderní žánry. Při prvním hraní je to příjemné, ale když jsem některou trať opakoval vícekrát, raději jsem si pouštěl hudbu dle vlastního výběru.
Závěrem by se slušel nějaký verdikt. Inu, SuperTuxKart je podle mého názoru velmi příjemná hra, která na nějakou dobu zabaví a pokud máte možnost zahrát si s někým ve více lidech (a podaří se vám to zprovoznit), herní doba se tím nezanedbatelně prodlouží. Mohlo by se to časem zlepšit i s přibývajícími "extra" tratěmi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Asi nás tu bude více
Ale podobná odpověď, seknul jsem s tim před pár měsíci, bere to moc moc času
Ale klidně bych si na nějakým serveru ještě zahrál