abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:44 | Nová verze

    Minulý týden byl oficiálně vydán Android 17. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:00 | IT novinky

    Dnes jde do prodeje zařízení Steam Machine. Steam Machine 512 GB za 1 039 EUR a Steam Machine 2 TB za 1 359 EUR. Do čtvrtka 25. června do 19:00 se lze zapsat na seznamy. Ty budou jednorázově náhodně slosovány, čímž bude určeno pořadí rezervací a čekacích listin.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:44 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.51.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek v oznámení o vydání a také na YouTube a PeerTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.3.0 "Carousels & Killer Whales" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | IT novinky

    Tento týden (24. a 27. června) vyprší platnost Microsoft certifikátu v UEFI vydaných v roce 2011. Nové certifikáty byly vydány v roce 2023. Kdo na počítačích, i virtuálních, používá zabezpečené spouštění (Secure Boot), měl by si ověřit, že má certifikáty aktualizovány, viz např. články na Red Hat nebo Fedora. Pro stávající systémy se nic nemění. Nadále se budou normálně spouštět. Zavaděče podepsané pouze klíčem z 2023 se ale na počítačích s pouze certifikátem 2011 nespustí. Ve Fedoře je zavaděč shim ve verzi 16.1-6 podepsán klíči 2011 i 2023.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    21.6. 19:55 | Zajímavý software

    Uživatelé mobilních telefonů s Linuxem si nyní mohou nainstalovat aplikaci Mobilní Datovka. Díky tomu je přístup k datovým schránkám dostupný i na zařízeních s mobilními linuxovými distribucemi, jako jsou například Mobian, NixOS Mobile, pmOS atd. Aplikace je dostupná na Flathubu.

    David Heidelberg | Komentářů: 3
    21.6. 13:33 | Komunita

    Software Freedom Conservancy v novém dokumentu shrnuje doporučení, jak přistupovat ke generativní AI založené na LLM při přispívání do svobodného a open-source softwaru. Mimo jiné vyzývá k obezřetnosti, transparentnosti a revizi generovaného kódu člověkem.

    |🇵🇸 | Komentářů: 9
    21.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.6.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.6. 20:11 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. V Týdnu v GNOME je zmíněn flatpak balíček pro GIMP 0.54.1 z roku 1996. Jedná se o poslední verzi GIMPu postavenou nad toolkitem Motif.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.6. 19:11 | Nová verze

    Home Assistant Operating System, tj. linuxová distribuce optimalizována pro hostování Home Assistanta a jeho aplikací, byl vydán v nové major verzi 18.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (16%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (26%)
    Celkem 1965 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník



    Vložit další komentář
    18.11.2009 08:36 oron | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    tak som si na skusobne spravenom virtuali centOS5 skusil dat rm -rf /

    vysledok(prepisal som to):
    #cd /
    #ls
    -bash: ls: commnad not found
    #reboot 
    -bash: reboot: commnad not found
    18.11.2009 11:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    18.11.2009 13:28 Joelp | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Mandriva:
    # cd /
    # rm -rf /
    rm: kořenový adresář "/" nelze smazat
    # ls
    bin/   etc/   initrd/  lib64/   media/       proc/   sbin/  tmp/   var/
    boot/  dev/   home/    lib/     lost+found/  mnt/    opt/   root/  sys/   usr/
    Boys don't cry
    18.11.2009 10:39 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jsme-li vlastníkem souboru či root, smazání souboru nám při kladné odpovědi zpravidla projde.

    Pro oprávnění smazat soubor není vůbec podstatné, zda jsem jeho vlastníkem, ale zda mám právo zápisu na adresář, ve kterém ten soubor je. Vlastnictví na to má vliv pouze v případě, že má ten adresář nastavený 't' bit.

    18.11.2009 11:41 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Taky má vliv immutable bit na souboru...
    18.11.2009 13:12 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    …a spousta dalších věcí, počínaje ACL a konče třeba SELinuxem. Ale podstatné je, že základem jsou práva adresáře, ne vlastnictví souboru.
    xkucf03 avatar 18.11.2009 15:51 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    njn, proto taky někteří trvají na „adresářích“ místo aby říkali „složka“ :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    18.11.2009 17:22 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    jestli to nebude spíš tím, že "složka" je pěkně uhozenej název :-D
    18.11.2009 17:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Uhozený - a v unixových systémech navíc zavádějící - sice je, ale vrchnost rozhodla, že se bude složkovat, tak se bude složkovat. Stejně jako když se místo klikání začalo klepat a menu říkat nabídka…
    18.11.2009 22:37 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Ano, navíc je to microsoftismus, ale za určitých okolností se tento termín hodí - může se díky němu rozlišovat mezi adresářem jako entitou na úrovni souborového systému a složkou jako entitou na desktopu, popř. v filemanageru okeního přostředí.

    Je totiž běžné, že rozličná deskotpová prostředí (jako Wwindows, Gnome, KDE ...) dělají virtuální složky, které na úrovni systému vůbec neexistují (např. Oblíbené/Favorites, GVFS/GIO, KIO slaves ...) a naopak defaultně ignorují adresáře, které zcela jistě v souborovém systému existují (ve Windows ty skrtyté/systémové, v unixech ty s tečkou na začátku).

    Osobne se mi to ale moc nelíbí, protože to jde proti unixové filosofii vše-je-soubor a navíc to mate schopnější uživatele, kteří použijí jiný-než-defaultní filemanager (třeba nějaky dvoupanelový) a najednou zjistí, že se v souborovém systému vůbec nevyznají ...
    xkucf03 avatar 19.11.2009 10:40 xkucf03 | skóre: 50 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Myslím, že by je víc mátlo, kdyby v Dolphinu, Nautilu atd. viděli milion adresářů začínajících tečkou* a mezi nimi by se ztrácelo těch pár, které jsou pro ně důležité.

    Oblíbené by šlo řešit přes symbolické odkazy (možná to tak i někde je), ale IMHO je to celkem jedno, stejně uživatel ty oblíbené vidí např. v dialogovém okně a i kdyby to byly soubory (symbolické odkazy), tak neví, kde na disku jsou.
    GVFS/GIO, KIO slaves
    To sice vypadá jako něco proti posvátné unixové filosofii, ale nutí tě někdo je používat? Brání ti to, připojit si SFTP, CIFS, FTP… pomocí FUSE a mít je v normální hierarchii /mnt/adresářů/ jako normální soubory? Je to jen další možnost. A dost užitečná, když chce člověk třeba jen zkopírovat jeden soubor, protože napsat ftp://example.com/ jako cestu je jednodušší, než si připojovat souborový systém.

    *) nemluvě o tom, že i v UNIXu bys se hodil atribut skrytosti, jako ve Windows a nespoléhat se na tečku (protože pak chceš změnit vlastnost skrytý/viditelný a musíš kvůli tomu měnit název, což je často nemožné).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    otasomil avatar 18.11.2009 18:37 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)

    Slozka .... Folder .... a nasi bratri pouzivaju Priecnik a to sa mi paci najvjac ....

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    Viliam Púčik avatar 19.11.2009 00:08 Viliam Púčik | skóre: 22 | blog: minimal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Na Slovensku pouzivame priecinok (nie priecnik) :-). Bezne sa vsak pouziva vyraz adresar.
    18.11.2009 18:40 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    V SE jde nastavit právo smazat na soubor, ale samozřejmě se při tom kontrolují i klasická unix práva na adresář ;)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    18.11.2009 18:42 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    V článku chybí dost podstatná "opatrnost" a to používání dvou pomlček

    rm -rf -- "$soubory"

    kdežto se už docela dost lidí spálilo bez nich.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    David Watzke avatar 18.11.2009 18:43 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jo, tak to je důležitá věc. Na to jsem si nevzpomněl.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Nicky726 avatar 18.11.2009 20:43 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Copak to dělá hezkého?
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    David Watzke avatar 18.11.2009 21:26 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    -- řekne getoptu (tj. knihovna/program, který zpracovává předané přepínače) něco jako "konec argumentů, dále už jsou jen soubory/adresáře". Tím pádem když proměnná $soubory bude obsahovat "-rf /*" a nebude v uvozovkách, tak nedojde k průseru (např. při použití v nějakym skriptu či tak).
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    18.11.2009 22:41 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Přesněji řečeno, getoptu to řekne "Toho za dvěma pomlčkami si už nevšímej a předej to programu tak, jak to tam je".
    Saljack avatar 20.11.2009 01:53 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    A to je jenom u rm nebo i u dalších standartních nástrojů?
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    David Watzke avatar 20.11.2009 02:42 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Nejen u rm, je to běžná věc.
    standartních
    standardních
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    20.11.2009 18:26 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Přinejmenším všech, které k parsování parametrů používají getopt() z glibc.
    18.11.2009 20:45 Eugenee
    Rozbalit Rozbalit vše cp question
    Zdar,

    exituje omezeni ve velikosti souboru, aby to cp zvladlo?

    (Odmita mi totiz kopirovat soubory nad ~10 GB s hlaskou, ze je malo pameti...)
    Saljack avatar 20.11.2009 01:55 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: cp question
    To by mělo být limitující pouze file systémem jinak si myslím, že ne.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    26.11.2009 10:25 Mikimana | blog: mikimana | Jílové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Celkem mi chybí přepínač, který by s choval jako: smaž to ostatní kromě označeného
    David Watzke avatar 29.11.2009 11:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    To by bylo třeba udělat skript a využít v něm
    find ! -name ... [-or ! -name ...] -delete
    Případně místo -delete tam dát -print0 a použít přes rouru xargs -0 rm
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    29.11.2009 12:11 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Spíš -and :-)
    David Watzke avatar 29.11.2009 22:17 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    Jojo, pravda... :-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    26.4.2013 15:05 Jakub Kaláb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Unixové nástroje – 3 (mv, cp, rm)
    chyba v odkazu na dalsi dil - odkazuje opet na dil 3

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.