Mozilla.cz informuje, že Mozilla ukončuje program ověřených doplňků. Na server s doplňky addons.mozilla.org může svůj doplněk pro Firefox nahrát jakýkoliv vývojář, stačí k tomu účet Firefoxu. Po automatické kontrole (a případně na jejím základě následující ruční kontrole) je doplněk zveřejněn uživatelům. Nejpoužívanější doplňky, které splňují určité standardy, Mozilla na serveru označuje jako doporučené, a na to chtěla navázat
… více »Vývojáři Asahi Linuxu se na Twitteru pochlubili prvním trojúhelníkem zobrazeným pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU. Pracuje na něm Alyssa Rosenzweig z Collabory. Více na jejím blogu (1. část a 2. část). Zdrojové kódy jsou k dispozice na GitHubu.
V sobotu proběhla konference Online GodotCon 2021 vývojářů a uživatelů multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Zatím nesestříhaný videozáznam příspěvků je k dispozici na YouTube.
Deskreen byl vydán ve verzi 1.0.0. Jedná se o aplikaci umožňující používat libovolné zařízení s webovým prohlížečem jako druhou obrazovku, viz videoukázka. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPLv3.
Byla vydána nová verze 0.11.0 raw photo editoru Filmulator. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3. Ke stažení je také spustitelný balíček ve formátu AppImage.
Byla vydána nová verze 13.8 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v příspěvku na blogu.
Otevřená certifikační autorita Let’s Encrypt v příspěvku na svém blogu představila své nové databázové servery. Hardware: 2U rack server Dell EMC PowerEdge R7525, CPU 2x AMD EPYC 7542, Memory 2TB 3200MT/s, Storage 24x 6.4TB Intel P4610 NVMe SSD. Software: OpenZFS a MariaDB s InnoDB.
Článek systemd pro vývojáře: lokální vývojové servery v systemd na MojeFedora.cz doporučuje vývojářům používání systemd k ovládání svých projektů pomocí "systemctl --user".
Vyšla nová verze souborového manažera Midnight Commander 4.8.26. Mezi hlavní novinky patří zachování obsahu příkazové řádky při přepínání panelů pomocí Ctrl+O, stíny okolo dialogových oken jako v Norton Commanderu a dalších (vytvořeno autorem zprávičky), podpora jakkoli dlouhých názvů souborů a spousta dalších drobnějších věcí.
Projekty Elasticsearch a Kibana změní s verzí 7.11 licenci. Už se nebude jednat o open source software. Důvodem změny licence byl spor se společností AWS (Amazon Web Services). AWS na změnu licence odpovídá vlastním forkem. Vycházet bude z verze 7.10 a zůstane pod open source licencí Apache.
Myšlenka hry je velice jednoduchá a přitom vskutku originální: hráč se vžívá do role primitivního jednobuněčného organismu a snaží se "růst" pohlcováním okolního buněčného materiálu, ale přitom nebýt pohlcen. Zní to až banálně, ale později zmíním mechanismy, které tento úkol značně komplikují, čímž hru také činí zajímavou.
Pokud jste si nekoupili zmíněný Humble Bundle, nemusíte zoufat. Na webu je ke stažení demoverze a celý Osmos je možné zakoupit za 10 USD přes web – platí se pomocí PayPalu (resp. platební karty). Mobilní verzi najdete v obchodě s aplikacemi na Androidu nebo iOS, ale touto variantou se nebudu dále zabývat.
K dispozici máme instalátor pro MS Windows, Mac OS X a samozřejmě balíčky pro GNU/Linux: na výběr je klasický archiv.tar.gz, RPM pro x86_64 i i386 a konečně DEB, který jsem zvolil já. Hra se nainstalovala do /opt/Osmos
. Zabírá sama o sobě asi 30 MB (balíčky pod 20 MB).
Hrál jsem na 64bitovém Kubuntu 11.10 bez jakýchkoliv komplikací. Nenarazil jsem ani na potíže s proprietárními grafickými ovladači fglrx
nebo hardwarová omezení – na AMD Zacate E-350 Osmos běžel plynule i ve FullHD; vzal obvykle jen málo přes 100 MB RAM.
Když už jsme u toho zpracování, grafika je velmi jemná, plynulá. Ve 2D, ale místy vytváří dojem 3D. Animace jsou jednoduché, ale povedené. Žádné divoké orgie se nekonají. Vizuální stránka vypadá vskutku velice dobře a hardwarové nároky, jak jsem zmínil, nejsou závratné. Atmosféru docela dobře dokresluje pomalá elektronická hudba, za kterou mimochodem Osmos také získal ocenění. (Přesto jsem většinou raději zvolil něco říznějšího z vlastní sbírky.)
Na úvodní obrazovce si můžeme vybrat, kterou úroveň chceme hrát. Na začátku nejsou ale na výběr skoro žádné, další budou se odemykat absolvováním těch dostupných. Krom toho se sice každá úroveň vyznačuje nějakou specifickou vlastností, ale její konkrétní podoba se generuje náhodně (což je příjemná pomoc, když se nedaří).
Je tu tedy nezbytný "tutoriál", který nás seznámí se základním herním principem: naše buňka se rozpohybuje, když z jejího opačného konce "vystřelíme" kus její hmoty -- a pohlcovat jde jen objekty menšího objemu, ty větší naopak při kontaktu vysávají hmotu z naší buňky. Ovládání je přitom triviální, stačí pohyb kurzoru myši a klikání pro samotný pohyb buňky. Nic víc.
Základní úrovně jsou pak rozděleny do tří větví, které se liší herními mechanismy:
Zpravidla je cílem stát se největší buňkou v úrovni, dosáhnout určitých rozměrů nebo pohltit nějakou speciální buňku (typicky konkurenční formu života). Chce to ale postupem času více a více šikovnosti a rozdílné strategie. Někdy je okolní hmota statická a namačkaná na sebe, takže je nutné vyvolávat její vzájemné srážky vypouštěním bublinek do protipohybu – jindy se zase velmi hbitě pohybuje a je třeba se některým částicím vyhýbat. Obvykle se souboj o bytí a nebytí koná v obdélníkovém "bazénku", v němž se jde odrážet od stěn, ale některé úrovně ve větvi Force se odehrávají v kruhovém prostoru, kde kontakt s okrajem znamená smrt.
Přitom se hodí některé další možnosti ovládání: druhé/třetí tlačítko myši (nebo horizontální kurzorové šipky) zrychluje/zpomaluje plynutí času a kolečko (nebo vertikální kurzorové šipky) slouží k přibližování/oddalování pohledu na hrací plochu. K tomu kombinace Alt+R pro restart úrovně, Alt+Z pro nové vygenerování úrovně – a to je prakticky vše, co najde využití.
Celkem je úrovní 37 (plus úvodní dvojice úrovní) a k tomu bonusové úrovně s drasticky rostoucí obtížností. Odhaduji to na asi týden intenzivního hraní (odhaduji průměrně hodinu na úroveň, pokud se nebude dařit nebo si ji budete chtít zopakovat) a je otázka, nakolik se člověk bude chtít k hraní vracet. Osmos může posloužit i jako nenáročná relaxace (resp. jeho poklidnější úrovně).
Osmos je originální, v principu jednoduchý, a přesto pestrý. Na nějakou dobu zabaví (zvláště náročnější úrovně). Ocenil bych nějaký originální náznak příběhu (jako ve World of Goo), ale to je jen detail. Jinak mě nenapadá žádná výtka. Rozhodně doporučuji.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: