Portál AbcLinuxu, 8. května 2025 16:32

Ptejte se Richarda Stallmana

15. 7. 2005 | Robert Krátký
Články - Ptejte se Richarda Stallmana  

Připravujeme rozhovor se zakladatelem hnutí GNU, Richardem M. Stallmanem. Protože chceme poskytnout příležitost čtenářům, aby položili své vlastní otázky, sestavíme rozhovor z dotazů, které navrhnete a vyberete jako nejlepší.

Výsledek: Rozhovor: Richard Stallman

O Richardu Stallmanovi

Pro ty z vás, kteří neví, o koho se jedná... Stručné shrnutí: Richard Stallman se narodil v roce 1953 a studoval na MIT, kde také přišel na chuť programování. Mezi jeho hlavní zásluhy patří založení projektu GNU (1984), který si klade za cíl vytvořit svobodnou náhradu proprietárních operačních systémů unixového typu. Tento cíl byl splněn zkombinováním GNU utilit a linuxového jádra - tak vznikl operační systém GNU/Linux. Je rovněž autorem známého univerzálního textového editoru Emacs a dalších programů.

V současné době se věnuje především prosazování svobodného softwaru a ideálů občanské svobody.

Rozhovor

Matej 'Yin' Gagyi, náš čtenář a autor, dojednal s Richardem Stallmanem (RMS) rozhovor pro portál abclinuxu.cz. Abychom do celé akce zapojili i návštěvníky portálu, dohodli jsme s RMS, že nepůjde o rozhovor vedený klasickým stylem, kdy otázky reagují na odpovědi a celý rozhovor má daný směr. RMS souhlasil s tím, že zodpoví dotazy, které mu položí přímo naši čtenáři.

Chcete-li se zúčastnit, vložte do diskuze pod tímto článkem svůj dotaz. Každý nový dotaz vložte do nového vlákna (tedy ne jako odpověď na nějaký z předchozích komentářů). Protože nemůžeme sobecky počítat s tím, že by RMS našel čas na zodpovězení úplně všech dotazů, které mohou padnout, omezili jsme počet otázek na 15. Sejde-li se v diskuzi více návrhů na dotazy, rozhodne vaše hlasování. Svou podporu jednotlivým dotazům můžete vyjádřit v komentářích zařazených do vlákna, které dotaz založil.

Máte-li jakékoliv jiné připomínky nebo komentáře, vkládejte je výhradně do prvního vlákna, které bylo založeno speciálně pro tento účel.

Související články

Rozhovor: Richard Stallman
Komix: RMS v Praze
Filmy o Linuxu
Křížová výprava Richarda Stallmana za svobodou
Richard Stallman v Praze!
Rozhovor: Dan Ohnesorg o CZLUG
Rozhovor: Petr "Pasky" Baudiš
Rozhovor s představiteli neziskových organizací prosazujících otevřený software
Rozhovor s Pavlem Cvrčkem z týmu CZilla
Rozhovor s Vladimírem Mlynářem, ministrem informatiky

Odkazy a zdroje

Stallman.org
GNU.org

Další články z této rubriky

Michal Švec ze SUSE na téma Virtualizace a SLES
Rozhovor s Radkem Špimrem, IBM na téma nových serverů IBM Power Systems LC
Zpověď startupu na vlně IBM
ČVUT jako MIT? Lendl, Navrátilová, Jágr, Sáblíková, nebo absolvent FELu?
Práce vývojáře je dobrodružství

Diskuse k tomuto článku

15.7.2005 00:50 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Dotaz1
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co si myslíte o velké medializaci, která provází otevření zdrojových kódů aplikací od SUNU a IBM?
15.7.2005 00:53 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
UPDATE:
 Co si myslíte o velké medializaci, která provází otevření
zdrojových kódů aplikací od SUNU a IBM? A licencích, které pro uveřejněné
zdrojové kódy používají? Byl by jste radši, kdyby použili GPL?
15.7.2005 01:06 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
Já myslel, že mělo jít o otázky, ne o nahrávky… :-)
15.7.2005 01:18 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
Jako myslíš, že je to dlouhá otázka? My se právě zdála ta původní nějak moc krátká.
15.7.2005 02:06 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
To ne, jen si myslím, že do diskuse nepatří otázky tohoto typu. Tedy otázky, u nichž všichni předem vědí, jak dotyčný odpoví (protože už to ostatně několikrát udělal). Připadá mi to, jako kdybyste se v diskusi s Václavem Klausem zeptal, co si myslí o návrhu ČSSD na zavedení majetkových přiznání…
15.7.2005 02:12 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
No já znám jen odpověď na tu otázku ohledně GPL a i tam může překvapit. Nevím co si myslí o tom mědiálním boomu okolo otevření zdrojových textů.
15.7.2005 09:46 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Dotaz1
nahrávky na smeč
elviin avatar 15.7.2005 02:57 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Great Firewall
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Many western companies are or will be involved in projects to help the Chinese government to tie symptoms of freedom that come with the Internet. Is it allright to use free/open software to combat democracy? It is disgusting at all since it all advanced this way.
15.7.2005 08:40 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Pište, prosím, otázky česky, aby si je mohli přečíst i ti, kdo anglicky neumí. Všechny pak budou přeloženy, nemusíte se obávat, že bychom je RMS předložili v češtině.

Mnohé západní firmy se účastní nebo budou účastnit projektů napomáhajících čínské vládě s přiškrcováním náznaků svobody, které přináší internet. Souhlasíte s tím, aby byl svobodný software využíván k boji s demokracií?
elviin avatar 15.7.2005 08:47 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Omlouvam se.
franta avatar 15.7.2005 09:09 franta | skóre: 6
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Celkem zajímavá otázka. Doufám, že se dostane do oné vyvolené patnáctky.
15.7.2005 09:27 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Souhlas.
Copak toho není dost?
15.7.2005 10:16 moira | skóre: 30 | blog: nesmysly
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Take jsem pro.
Překladač ti nikdy neřekne: "budeme kamarádi"
15.7.2005 10:41 Bongo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
jj, taky pro ni hlasuju
15.7.2005 12:32 nigol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Zajimava otazka, take jsem pro
15.7.2005 14:36 pcman | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall
Dobra otazka, davam svuj hlas.
elviin avatar 15.7.2005 11:02 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Nemel by byt soucasti GNU GPL i odstavec, ktery by pravne znemoznil pouziti GNU nastroju proti zakladnim principum demokracie?
hwsoft avatar 15.7.2005 11:37 hwsoft | skóre: 19
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Tak to je IMHO totalni blbost. Jak bys to chtel asi kontrolovat? Ze by dalsi velky bratr? Co to je zakladni kamen demokracie? a je vubec demokracie to nejlepsi?

Ja jsem pro svobodu, jinak bych osobne nove zneni GPL, ktere by melo snahu omezovat svobodu sireni, neprijal.
elviin avatar 15.7.2005 12:00 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Ja jsem pro svobodu

Co je svoboda? Kdyby te nekdo prastil na ulici tyci, tak to bude v poradku? Podle toho, co rikas totiz pouzil svobodne jeho svobodny nastroj, tyc. Az te nekdo bude omezovat v tom, co si myslis, az te nekdo zavre jen za to, co si myslis. Porad budes pochybovat, co je nejlepsi rezim? Pockas si na ten "idealni rezim"? Vime, ze demokracie neni idealni, ale vime taky, ze existuji jiny rezimy a spolecnosti, ktery jsou horsi. A to co se deje v Cine nema obdoby. Ale to je muj nazor. Podle tveho pristupu by nemusel existovat zbrojni pas, protoze vsichni jsou tak uvedomeli a na vysi, ze nejake zakony nejsou treba.

Silne pochybuju, ze by z Ciny nebo S. Koreje vzesla nejaka svobodna distribuce Linuxu.

15.7.2005 12:38 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Podle toho, co rikas totiz pouzil svobodne jeho svobodny nastroj, tyc.

Ano. Však také jeho čin neodporuje žádným smluvním podmínkám mezi ním a výrobcem tyče, ale úplně jiným právním předpisům. Proto je nesmysl, aby nesprávnému jednání za pomoci software bránily nějaké licenční podmínky; pak bychom totiž do nich museli přidat ustanovení, že se software nesmí používat pro defraudaci, krádež, vraždu… Ve výsledku by vznikl dokument, který by byl z větší části kopií trestního zákoníku.

Podle tveho pristupu by nemusel existovat zbrojni pas

Přehlížíte jeden podstatný rozdíl: GPL (nebo licence) upravuje vztah mezi vámi a výrobcem nebo distributorem software. Nutnost mít zbrojní pas vám nepředepisuje výrobce zbraně ani ten, kdo vám ji prodá. Předepisuje vám ji zákon, který vydal stát.

elviin avatar 15.7.2005 12:45 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Diky za vysvetleni. Myslel jsem si, ze to muze byt reseni.
elviin avatar 15.7.2005 12:52 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Předepisuje vám ji zákon, který vydal stát.
A jak by šlo tedy řešit situaci, kdy stát vydává špatné/zvrhlé zákony a jako prostředek k dodržování těchto zákonů používá např. GNU nástroj? V tom si myslim, že alespoň mlčet by se nemělo.
15.7.2005 13:02 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Pak je zásadní problém už v tom, že se tak stát chová. Jestli k tomu používá GNU software, komerční software nebo třeba software, který píší jeho zaměstnanci, není IMHO příliš podstatný rozdíl. Ostatně, nejsem si jistý, že stát, který nerespektuje základní lidská práva (a v mnoha případech i mezinárodní dohody, které podepsal), bude respektovat licenční ustanovení GPL nebo jiné licence.
Petr (DotaZ) Jakubec avatar 15.7.2005 14:58 Petr (DotaZ) Jakubec | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek

prijde mi cela ta vec s dalsimi omezenimi do GPL trochu nerealna a tim padem zbytecna, presto:

Jestli k tomu používá GNU software, komerční software nebo třeba software, který píší jeho zaměstnanci, není IMHO příliš podstatný rozdíl.

mozna je to treba chapat v tom smyslu, ze GNU, GPL ci podobne, jde uz z principu velmi obtizne omezovat (omezovaz uzivatele v nejake cinnosti). muze za to obvykle verejna existence zdrojoveho kodu a moznost jej menit :-)

Dalibor Smolík avatar 15.7.2005 13:11 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Svoboda
Já bych to definoval takto: svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého člověka. (to řekl klasik, není to z mé hlavy).
Pokud někoho praštím tyčí, porušuji svobodu toho druhého.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Yin avatar 15.7.2005 14:00 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Svoboda

Dá sa povedať, že je to ako pri pene...

Jedna bublina končí tam, kde začína druhá. Treba ich však rozložiť po hladine tak, aby mali všetky slobodu...

Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
15.7.2005 12:32 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Jak bys to chtel asi kontrolovat?

Ještě zásadnější otázka je, kdo by rozhodoval o tom, co je použití proti základním kamenům demokracie. Jinak naprosto souhlasím, že to je nesmyslný nápad. GPL se vůbec nezabývá podmínkami používání software, ale pouze podmínkami jeho šíření a šíření jeho modifikací.

15.7.2005 14:52 funny | skóre: 11 | Prachatice, Plzeň
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Nemel by byt soucasti GNU GPL i odstavec, ktery by pravne znemoznil pouziti GNU nastroju proti zakladnim principum demokracie?
Myslim si, že neměl. Viz. sekce "NO WARRANTY". Ale každopádně dobrá otázka. Zajímalo by mě, jak by odpověděl Ríša.
18.7.2005 14:35 Jakub Hegenbart
Rozbalit Rozbalit vše Re: Great Firewall - jen dodatek
Vzhledem k tomu, co jsem od Stallmana slyšel před rokem si myslím, že by taky odpověděl negativně.
15.7.2005 08:29 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Vlákno pro diskuzi netýkající se otázek
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Se zpožděním - ale přece - přidávám vlákno pro komentáře nevztahující se přímo k jednotlivým otázkám.
15.7.2005 19:50 zenek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlákno pro diskuzi netýkající se otázek
Se divím, že se s vámi RMS baví, když je to abclinuxu a ne abcgnuSLASHlinuxu :))))

btw, otázka, jak máme česky říkat GNU slash Linux (lomeno je na tři slabiky) je asi blbost, žejo...
Yin avatar 16.7.2005 02:09 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Vlákno pro diskuzi netýkající se otázek

RMS nikomu neberie právo vraviet "Linux". Len nabadá a zdôrazňuje, že správne by sa malo hovoriť GNU/Linux, cs/sk" [GNU Linux].

RMS si uvedomil, že existuje mnoho výrazov, ktoré ľudí mätú a tý potom reagujú nesprávne ("softvérový patent" by ma byť "Patent na myšlienku na softvér", "Open Source" nevraví o slobode, ktorú má ponúkať).

IMHO RMS si uvedomuje, že "Linux" je pre komerciu lepší.

Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
xsubway avatar 15.7.2005 08:31 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše otazka: HURD, MACH, L4, ...
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Lze odhadnout v jakem casovem horizontu proniknou projekty HURD, MACH, L4 do pocitacu obycejnych uzivatelu.
15.7.2005 15:10 Tomáš Šimek
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka: HURD, MACH, L4, ...
Tohle je taky velice dobá otázka, přimlouvám se za ní
Viliam Púčik avatar 18.7.2005 10:13 Viliam Púčik | skóre: 22 | blog: minimal
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka: HURD, MACH, L4, ...
Súhlas.
Yin avatar 15.7.2005 15:43 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka: HURD, MACH, L4, ...
Len či to zaujíma aj RMS... mám pocit, že už dosiahol, čo chcel a aj keď GNU nemá jadro, je preneho hotový.
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
16.7.2005 17:14 Ivo Danihelka | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka: HURD, MACH, L4, ...
Doporučuji k přečení Interview s Marcus Brinkmann http://portal.wikinerds.org/brinkmann-interview-mar2005

Marcus Brinkmann se zabývá vývojem HURD podle specifikace L4. Založil také Debian GNU/Hurd distribuci.

Položená otázka je zavádějící: - MACH a L4 jsou teoretické modely mikrojádra - HURD nebude pronikat do počítačů, lidi si ho musí vyzkoušet samy - podle mě je nevhodné strkat všem Linux, HURD atd., oni tu svobodu neocení a nezapojí se do komunity vývojářů
xsubway avatar 26.7.2005 08:44 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka: HURD, MACH, L4, ...
MACH existuje jako teoreticky model, ale GNU Mach je konkretni implementace mikrokernelu.

Me zajimaji implmentace;o)
15.7.2005 09:02 morgan
Rozbalit Rozbalit vše jak se bude vyvíjet trend open source vs komerční SW?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak se bude podle Vás vyvíjet trend svobodného SW vs. komerční SW na poli operačních systémů? Jak se budou muset přizpůsobit SW firmy produkující svůj OS (Microsoft, Apple....) trendu Open Source? Bude Opensource čím dál více pronikat i jako komponenta komerčních operačních systémů (viz jádro MAC OS X)? Nebudou velké firmy nuceny zpřístupnit své kódy a oblasti zisků přesunout z plateb za licence např. do oblasti podpory?
Milan Lajtoš avatar 15.7.2005 10:14 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: jak se bude vyvíjet trend open source vs komerční SW?
Pytat sa RMS ohladom OpenSource a nespomenut ani raz Free Software je podla mna samovrazda..
“Every great achievement was once considered impossible.”
Yin avatar 15.7.2005 11:09 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: jak se bude vyvíjet trend open source vs komerční SW?
jj... je to ozajstný bojovník za slobodu... nezaujímaho ci prispievas, alebo nie, máš slobodu robiť čo chceš, ale musíš dodržovať terminológiu, lebo existuje veľa výrazov, ktoré ľudí mätú.. open source zakríva 'slobodu', preto OS nieje FS
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
15.7.2005 09:12 Trained.Monkey
Rozbalit Rozbalit vše Harmony
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co si myslite o licenci Harmony? Pod Apache licenci se implementuje zcela nova virtualni masina a knihovny pro Javu. Pritom jiz existuje skvely projekt Kaffe a Classpath. Jediny duvod proc se vyvojari Harmony nechteji pripojit k jejich vyvoji je licence GPL.

Nedochazi zde zbytecne ke tristeni sil?
Petr (DotaZ) Jakubec avatar 15.7.2005 15:09 Petr (DotaZ) Jakubec | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Harmony
nevim jak se ma hlasovat za tu ci onu otazku, ale tato se mi zda byt velmi zajimava.

touto problematikou se zacinaji zabyvat i free organizace. mozna je cesta v zjednoduseni "free" licenci na urcity unosny pocet a ty pak uprednostnovat (otazkou je jak autory sw presvedcit, ze ta ci ona licence je pro ne "ta prava").
15.7.2005 09:54 1 | blog: 1
Rozbalit Rozbalit vše Otázka o rozšiřování myšlenek OSS
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jakým způsobem může dojít k rozšíření vlivu myšlenek GNU GPL i do dalších oblastí uzavřeného intelektuálního vlastnictví? Mám na mysli otevření dalších oborů jako je music liberte (creative commons). Co například takové architektonické archivy, vytváří FSF tlak na to, aby byly podobné věci zveřejňovány pod GNU GPL? Jde přeci také o "recepty". A medicinské postupy, vědecká literatura, ...
1
Milan Lajtoš avatar 15.7.2005 10:19 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše otazka..
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslíte si, že nedávno otvorený Solaris alebo Mac OS X prechádzajúci na platformu x86 môže nejako spomaliť rast podielu GNU/Linux-u na desktopoch?
“Every great achievement was once considered impossible.”
Milan Lajtoš avatar 15.7.2005 10:23 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka..
UPDATE:

Myslíte si, že nedávno otvorený Solaris alebo Mac OS X prechádzajúci na platformu x86 môže nejako spomaliť rast podielu GNU/Linux-u a tým pádom aj slobodného software-u na desktopoch?
“Every great achievement was once considered impossible.”
15.7.2005 10:36 Pepa
Rozbalit Rozbalit vše Paralelní vývoj podobných produktů
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Myslíte si, že roztříštěnost vývoje (např. vývoj dvojího gr. rozhraní KDE vs. GNOME) open source spíše pomáhá (nakonec lepší produkt), nebo naopak brzdí (ubírání sil)?
Dalibor Smolík avatar 15.7.2005 10:44 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Obecný dotaz na GNU
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak vidíte do budoucna začlenění GNU do světa, ve kterém udává technický pokrok business,a velký kapitál a nákladný marketing? Myslíte si, že projekty založené na GNU (GPL) budou konkurenceschopné s projekty s velkým finančním a technickým zázemím?
Existují názory, které nedávají OSS budoucnost právě z důvodu nedostatku financí a tím i motivace v dlouhodobém horizontu.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
Yin avatar 15.7.2005 11:20 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Obecný dotaz na GNU
IMHO OSS možno zanikne. Kým však bude niekdo riešiť svoj malý SW problém a s riešením sa podelí so svojími susedmi, FLOSS nikdy nezanikne.
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
15.7.2005 16:53 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
Rozbalit Rozbalit vše Idealismus, pragmatismus
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je GPL pragmatická nebo idealistická?

Berete ji spíš jako závazný právní dokument, který má pod hrozbou sankcí přimět někoho k jejímu dodržování, a myslíte si, že její porušení by mělo být soudně trestáno?

Nebo ji spíš berete jako určitý manifest, apel na uživatelovo svědomí a morálku, a její porušení by tedy mělo být viděno jako neetické jednání a odsouzeno jako takové, bez zásahu orgánů činných v trestním řízení?

Děkuji
Petr Břeň

PB
Yin avatar 15.7.2005 17:39 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
IMHO, toto je najlepšia otázka (keď si ju prečítate celú), ale ešte stále tu nevidím nič, čo by RMS ohramilo a potešilo :(
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
15.7.2005 20:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
Smyslem rozhovoru je dotazovaného potěšit???
15.7.2005 20:24 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
Často ano. U tohoto rozhovoru ale těžko.
Copak toho není dost?
Yin avatar 16.7.2005 02:11 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
Každopádne... RMS si to zaslúži
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
16.7.2005 12:47 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
Proč ne… pak ale ať o něm někdo napíše oslavný článek. Ale ať k tomu nezneužívají rozhovor nebo dokonce veřejnou diskusi.
marvis avatar 15.7.2005 18:01 marvis | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
hlasuji pro tuhle....
15.7.2005 18:14 Martin Baleja | skóre: 13 | blog: Segmentation_Fault
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
Tahle otázka se mi taky zdá jako (jedna z) nejzajímavější(ch).
Why are hemorrhoids called "hemorrhoids" instead of "assteroids"?
16.7.2005 10:15 pbd
Rozbalit Rozbalit vše Re: Idealismus, pragmatismus
hlasuji pro tuto
15.7.2005 19:29 Dan
Rozbalit Rozbalit vše ?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jste věřící?
15.7.2005 22:16 outrage | skóre: 20 | blog: Outrage's Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
Myslím, že dotazy by měly směřovat k GNU, Linuxu a třeba i softwaru obecně, jeho názorům ohledně těchto témat, ale rozhodně ne přímo k osobě RMS. Sme snad nějaký živý nebo bleskový ýzítřek, či co?;)

Ale souhlasím s výše uvedeným názorem - dotazy mi nepřipadají nikterak kvalitní, zatím. Bohužel ani mne nic nenapadá, přece jen už takovejch rozhovorů bylo a RMS toho namluvil docela dost, takže zatím všechny odpovědi, které mne zajímají mám.
Není-li to pravda, je to velmi dobře vymyšleno.
18.7.2005 08:56 galina
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
A co sex ... ?
Yin avatar 16.7.2005 02:14 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše sloboda
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Existuje niečo, čo ste pre slobodu softvéru a ľudí neurobil a cheli by ste?

Ja by som sa nemal v tejo diskusii vyjadrovať vôbec, ale čo už...
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
Milan Lajtoš avatar 16.7.2005 13:37 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
Rozbalit Rozbalit vše Re: sloboda
Podla mna naozaj dobra otazka.. Hladal som na nu odpoved, ale nenasiel som..
“Every great achievement was once considered impossible.”
16.7.2005 09:37 Dan
Rozbalit Rozbalit vše ?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pripoustite existenci situaci, pro ktere se nehodi svobodny software?
16.7.2005 17:30 Ivo Danihelka | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
To je zajímavé.
18.7.2005 14:10 1 | blog: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
Jo to je gut! Vytáhnout z něj za pačesy názory ke skutečným okovům svobody (Chimes of Freedom flashing) :-).
1
Yin avatar 18.7.2005 21:04 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
Myslim, že z neho nič za pačesy ťahať netreba... ak sa zamyslíš a preštuduješ si čo hovoril po celý život, pochopíš, že to celé má logiku... ako vo funkcionálnom programovaní... RMS má nevídaný zmysel pre analytiku.
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
20.7.2005 00:36 šmejky | skóre: 10 | Mariánské Lázně
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?
Ano zajímavé, připojuji se. Nicméně by se hodilo otázku rozšířit a nějakou takovou konkrétní situaci nadhodit. Např: měly by být bankovní/platební systémy pod GPL? Jak se dá zabezpečit zneužití a zároveň vše publikovat veřejně? Takový systém by možná potřeboval alespoň jeden proprietární soubor. (Není to přímo turingovské? :-) ).
Lorem ipsum dolor sit amet!
Yin avatar 20.7.2005 08:28 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: ?

Výhoda OSS (a FLOSS) algoritmov je v tom, že sú nepriestrelné, neobíduteľné. Zdrojové kódy komerčných algoritmov môžeš ukrývať koľko chceš, ale keď niesú kvalitné, niesú bezpečné.

Ak by bankové systémy boli pod GNU GPL, museli by byť bezpečné... (možno práve preto niesú)

Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
16.7.2005 13:06 maertien
Rozbalit Rozbalit vše otazka pro richarda
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Považujete softwarové patenty za velkou hrozbu pro GNU LINUX Myslite ze prijeti smernice o softwarovych patentech by mohlo vyznamne ohrozit freesotfware
16.7.2005 17:28 Ivo Danihelka | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: otazka pro richarda
To je jasné, vždy kvůli boji s SW patenty byl RMS v Praze.

Nedávno jsem četl ironický článek Bill Gates and other communists: http://news.com.com/Bill+Gates+and+other+communists/2010-1071_3-5576230.html
16.7.2005 17:25 Ivo Danihelka | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše dotaz na Mono
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Je bezpečné používat Mono pro vývoj?
Yin avatar 16.7.2005 17:28 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz na Mono
Mono... má niekdo ešte nejakú otázku ohľadom vzťahu Mono <=> GNU?
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
17.7.2005 07:48 Veritas | skóre: 13 | blog: veritas
Rozbalit Rozbalit vše GPL a zbytek světa
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Dokážete si představit situaci, kdyby mohla licence GPL opustit pole softwaru a přejde i do jiných odvětvích?

Sice mě ted nenapadá do jakého odvětví by se dala zakombinovat, ale....

Nehledej hry v Linuxu. Linux je hra!
Yin avatar 17.7.2005 11:43 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL a zbytek světa

Brat GNU GPL je v dokumentoch (GNU FDL). Kandidáti sú film, hudba... ale ich vývoj je nákladný. Teoreticky genetika (šľachtenie rastín a inej zveri).

Každopádne produkt pod GNU xyL musí byť reprodukovateľný bez nákladov (< 1Sk?)

Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
hwsoft avatar 17.7.2005 21:19 hwsoft | skóre: 19
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL a zbytek světa
jj GPL HW uz existuje, napriklad Clockova RONJA, ale i jine, jen je to trosku komplikovanejsi.
18.7.2005 14:15 1 | blog: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: GPL a zbytek světa
Jop - tohle bych mergnul se svojí otázkou výše (ješitnost). Architektura mě zajímá - návrhy domečků pod GNU GPL, creative commons - bavíval jsem se o tom s pár architekty a byly to vždycky diskuze do rána... teda jestli by jim to nesebralo celé (již tak chabé) živobytí, je-li "etika cechu architektů" etikou či pouze licenční prudou vůči kupujícím.
1
17.7.2005 21:16 Milan Plzik
Rozbalit Rozbalit vše Opensource hardware
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co si myslite o tzv. opensource hardware - pocitace implementovane v programovatelnych poliach? Nakolko je pri nich mozne dodrzat myslienku opensource? Teoreticka (a mozno aj prakticka) existencia uplne volne siritelneho pocitaca - hw aj sw.
Yin avatar 17.7.2005 22:40 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource hardware

RMS nemá s Open Source Softwarom nič spoločné. OSS vzniklo z Free Softwaru, aby prinieslo myšlienky do komerčnej sféri. RMS vravý, že výraz OpenSource nehovorí niť o základnej myšlienke FSW - slobode, preto o ňom nechce nič počuť.

Používajte výraz "Free Libre Open Source Software" - FLOSS, čo je výborný kompromis. Inak otázka je v horných 50%.

Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
19.7.2005 22:38 Milan Plzik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource hardware
Pardon, trosku som sa nechal zmiast. Asi by som mal viac rozmyslat nad tym, co pisem, lebo inac zle skoncim:-). Vdaka za upozornenie.
18.7.2005 00:46 tomaj | Presov
Rozbalit Rozbalit vše GNU a hry
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja by som mal jednu otazku. Aky ma GNU vztah ku hram. Ja osobne hry nehram ale moj priatel je vyvojar hier a zvycajne pri rozhovore skoncime pri tom ze hry gnu byt jednoducho nemozu. Existuje sice kopec "free" hier, niektore su aj "kvalitnejsie" ale komercnym sa vyrovnat nedokazu. Nefiem ale podla mojho nazoru je velmi tazke sirit hry pod GNU, uz len koli tomu ze autori na hry neposkytuju zrejme ziaden support na ktorom by mohli zarobit.
Yin avatar 18.7.2005 09:13 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU a hry
Hry sú vyrábané metódou ""hurá ma M$ platformu". Marketingové oddelenia, by mohli oslovovať komerčné distribúcie pre užívateľov (mapr: Suse) a dohodnúť sa na spolupráci.

Hry nemusia byť zadarmo, ale fungovať pod slobodným SW.
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
20.7.2005 00:43 šmejky | skóre: 10 | Mariánské Lázně
Rozbalit Rozbalit vše Re: GNU a hry
Upřímně řečeno, veřím, že existuje celá řada lidí, kteří by dokázali vyvíjet hry a uvolnili je pod GPL.

Ale nemyslíš, že je lepší soustředit se na vývoj něčeho hodnotnějšího, něčeho co můžou ocenit všichni? Taková hra se napíše, ten koho to zaujme jí dohraje, ale co potom? (Spousta času pryč a výsledek žádný.)

To takový emacs, ten jenom tak někdo dohrát do konce nedokáže ;-P
Lorem ipsum dolor sit amet!
Yin avatar 18.7.2005 21:06 Yin | skóre: 39 | blog: Yinotopia | Slovesnko, Košice
Rozbalit Rozbalit vše GCC
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Páči sa Vám celkový vývoj GCC systémov a ich dnešná podoba? Ešte sa niekedy do vývoja zapojíte?

Možno trochu off-topic, ale je to jeho veldielo.
Nikdy nie je tak zle, aby to jeden poharik nemohol ešte zhorsiť.
24.7.2005 20:05 Yang
Rozbalit Rozbalit vše Re: GCC
Na tohle už RMS odpovidal v interview pro Kerneltrap. V kostce: krom GNU Emacsu už se o své někdejší projekty nestará (resp. nechává to na jiných).
19.8.2005 09:27 Lumir Krkonoska
Rozbalit Rozbalit vše Analogie pro svobony sw
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Systémy politických stran a parlamentů nás, zdá se, ke svobodě nevedou. Zárukou nejsou i ústavy současných států. Svobodný software by mohl být inspirací pro celosvětově otevřený vývoj / návrh doporučení pro organizování chodu lidských komunit. Tak by mohla postupně vzniknout použitelná alternativa pro společenské systémy, které se začínají přežívat. Uvažoval jste o něčem takovém?

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.