Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »
Pro koho je kniha určena? Na přebalu knihy se dočtete, že se naučíte C++ i bez znalosti C. Je to trochu matoucí, protože nemusíte umět žádný programovací jazyk. Stačí pouze základní analytické myšlení. Takže kniha je určena především začátečníkům a těm, kteří se věnují programování v jazyce C a uvažují o přechodu k C++.
V knize je použit zcela odlišný přístup k učení jazyka. Autoři se hned od prvních kapitol věnují samotnému programování a použité pojmy a konstrukce vysvětlují až v případě jejich použití. Takže se opravdu naučíte jen to nejnutnější a nejzákladnější. Ovšem to, co se dozvíte, je plně dostačující pro psaní základních programů a funkcí. Dodatek na konci knihy samozřejmě obsahuje stručný přehled standardní knihovny včetně v knize nepoužitých služeb.
Jinak základní schéma zůstalo stejné jako v jiných učebnicích. Nejprve je vždy popsáno, co se bude řešit, následuje příklad a potom velice podrobný rozbor tohoto příkladu. Nutno podotknout, že algoritmy použité v příkladech nejsou v žádném případě primitivní. Proto se autoři knihy věnují nejen popisu jednotlivých příkazů jazyka C++, ale i konstrukci těchto algoritmů.
Kniha je tématicky rozdělena do tří částí. První část představují kapitoly 0 až 7, kde získáte znalosti nejčastěji používaných příkazů a funkcí standardní knihovny a základní dovednosti v používání jazyka C++. Jedná se o možnosti čtení a zápisu z/do proudu dat, vytváření vlastních jednoduchých funkcí pro práci s načtenými daty atd.
Základy objektově orientovaného programování (dále OOP) jsou v druhé části knihy v kapitolách 8 až 13. Zde se pravděpodobně zpomalí tempo čtení, protože tato část je trošku složitější a hlavně je důležitá pro pochopení principů OOP. Postupně se naučíte vytvářet a používat vlastní funkce, třídy, objekty, konstruktory, destruktory a šablony. Nesmím zapomenout na pointery, které jsou zde také velice podrobně vysvětleny. Závěrečná kapitola této části potom vysvětluje pojmy dědičnosti a polymorfizmu, což je vlastně zastřešení OOP. Vše se probírá dostatečně do hloubky. Tyto dovednosti si "vybrousíte" na příkladech z první části, kdy jejich jednotlivé části budete přepisovat s pomocí těchto nových znalostí.
Třetí část (zbývající kapitoly 14 až 16) je věnována prohloubení již získaných znalostí na příkladech, které kompletně využívají vašich znalostí a možností OOP a zcela jistě oceníte algoritmy, které jsou použity v této části. Na závěr autoři doporučují, jak postupovat po zvládnutí této knihy a odkazují na další zdroje.
Musím se přiznat, že jsem popisu knihy na její zadní straně moc nedůvěřoval - "Kniha Rozumíme C++ vás naučí v jazyce C++ nejen myslet, ale i programovat!". Po přečtení knihy jsem ale změnil názor. Kniha je napsána velice profesionálně, příklady jsou velmi podrobně a srozumitelně vysvětleny a celkově se dobře čte.
Sympatické je i to, že příklady jsou přeloženy do češtiny včetně komentářů, což hodně usnadňuje jejich studium. Tyto příklady můžete získat na stránkách Computer Pressu. Co se týká překlepů, tak jsem na žádný nenarazil, což je jistě potěšující.
| Název | Rozumíme C++ |
| Autoři | Andrew Koenig, Barbara E. Moo |
| Vydal | Computer Press |
| Datum vydání | 2003 |
| Počet stran | 387 |
| Doporučená cena | 369,- Kč |
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: