abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:11 | Zajímavý článek

    Společnost Backblaze zveřejnila statistiky spolehlivosti pevných disků používaných ve svých datových centrech za rok 2025. Ke konci roku 2025 vlastnila 349 462 pevných disků. Průměrná AFR (Annualized Failure Rate), tj. pravděpodobnost, že disk během roku selže, byla 1,36 %. V roce 2024 to bylo 1,57 %. V roce 2023 to bylo 1,70 %. V roce 2022 to bylo 1,37 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:55 | Zajímavý software

    Nástroj sql-tap je proxy mezi aplikací a databází, které zachytává všechny SQL dotazy a zobrazuje je v terminálovém rozhraní. Zde lze téměř v reálném čase zkoumat dotazy, sledovat transakce a spouštět SQL příkaz EXPLAIN. Podporované databázové systémy jsou pouze PostgreSQL a MySQL. Zdrojový kód je dostupný na GitHubu, pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 13:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.2 textového editoru Vim (Vi IMproved). Přináší vylepšené doplňování, podporu schránky ve Waylandu, podporu XDG Base Directory (konfigurace v $HOME/.config/vim), vylepšené Vim9 skriptování nebo lepší zvýrazňování změn. Vim zůstává charityware. Nadále vybízí k podpoře dětí v Ugandě. Z důvodu úmrtí autora Vimu Brama Moolenaara a ukončení činnosti jím založené charitativní organizace ICCF Holland projekt Vim navázal spolupráci s charitativní organizaci Kuwasha.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.2. 12:33 | Zajímavý projekt

    Byl představen editor MonoSketch, webová aplikace pro tvorbu diagramů, technických nákresů, flowchartů a různých dalších vizualizací, to vše jenom z ASCII znaků. Všechny operace běží pouze v prohlížeči uživatele a neprobíhá tedy žádné nahrávání dat na server. Zdrojový kód aplikace (drtivá většina Kotlin, žádné C#) je dostupný na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    14.2. 12:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.7.0 multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy nových filtrů na PIXLS.US.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.2. 05:00 | Komunita

    Všem na AbcLinuxu vše nejlepší k Valentýnu aneb Dni lásky ke svobodnému softwaru (I love Free Software Day, Mastodon, 𝕏).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    13.2. 19:44 | Zajímavý projekt

    Eric Migicovsky představil Pebble Emulator, tj. emulátor hodinek Pebble (PebbleOS) běžící ve webovém prohlížeči. Za 6 hodin jej napsal Claude Code. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.2. 17:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.41 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.11 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.2. 12:11 | IT novinky

    Rusko zcela zablokovalo komunikační platformu WhatsApp, řekl včera mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov. Aplikace, jejímž vlastníkem je americká společnost Meta Platforms a která má v Rusku na 100 milionů uživatelů, podle Peskova nedodržovala ruské zákony. Mluvčí zároveň lidem v Rusku doporučil, aby začali používat domácí aplikaci MAX. Kritici tvrdí, že tato aplikace ruské vládě umožňuje lidi sledovat, což úřady popírají.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    13.2. 11:44 | IT novinky

    Před 34 lety, ve čtvrtek 13. února 1992, se tehdejší Česká a Slovenská Federativní Republika oficiálně (a slavnostně) připojila k Internetu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 872 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Krize EU a softwarové patenty

    24. 6. 2005 | Aleš Čepek, Pavel Píša | Různé | 4187×

    Demokracie v EU Ano či Ne - to již brzy napoví jednání o softwarových patentech.

    V současné době probíhá mnoho diskuzí o účelnosti a budoucím směřování Evropské Unie. Záležitost takzvaných evropských softwarových patentů (přesněji Směrnice o počítačem implementovaných vynálezech, která byla navržena Radou ministrů EU) je v podstatě dokonalým testem, zda Evropská unie, proklamující se jako demokratický svazek národních států, není pouze dalším spolkem mocných, kteří hodlají bez skrupulí prodat občany do otroctví monopolů a vykořisťovat daňové poplatníky.

    Kauza patentů je dobře dokumentovaná (např. na www.FFII.cz a www.FFII.org) a nezatížená problematickými nacionálními otázkami. Nejedná se ani o to, že je nutné bránit nebo zohlednit jednu skupinu občanů proti druhým. Drtivá většina voličů stojí pouze na jedné straně sporu. Zároveň odpůrci direktivy (převažující většina občanů) pouze bojují o zachování současného statu quo. Nejedná se tedy o to, že se bude stav některých zainteresovaných zhoršovat. Průzkum veřejného mínění (minimálně 80,9% lidí ze středních a menších firem tvořících 65% zisků z IT) provedla komise, která se poté zcela obecnému stanovisku zpronevěřila. Evropský parlament se téměř jednoznačně postavil za veřejné mínění. Komise dále jednala způsobem, který lze klasifikovat jako silně sporný, nečistý a nejspíš i kriminální.

    Nyní bude o problému znovu hlasovat parlament. Pokud se nyní postaví proti svým voličům, znamená to, že libovolná dostatečně bohatá a bezohledná zájmová skupina (označující se třeba za vážený spolek akreditovaných lobistů) může ovlivnit rozhodnutí parlamentu takovým způsobem, že nemá vůbec o demokracii smysl mluvit. V důsledku rozhodnutí bude v krátké době zlikvidována většina nezávislých menších a středních firem z oblasti IT a náklady na vzájemné spory zbylých monopolů zaplatí všichni kupující (od ledniček a aut přes televize a multimédia až po výpočetní centra, jaderné elektrárny a státní správu). Zároveň softwarové patenty, na rozdíl od klasických, umožňují patentovat myšlenky a ne jen technická řešení. Od patentování myšlenek již není daleko k 'regulaci' svobody slova.

    Příští hlasování v parlamentu EU tedy ukáže, jak poctivý je zájem politiků o společný, ne jen technický, rozvoj Evropy a jaká je a bude skutečná podoba evropské demokracie.

    Za FFII.cz Aleš Čepek a Pavel Píša.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    25.6.2005 10:24 jirka | skóre: 21 | blog: pepa
    Rozbalit Rozbalit vše Sbor nenaž**nců
    Jak to tak zatím vypadá, než vstoupí zákon v platnost, tak ta unie padne. Doufám... :-)
    25.6.2005 10:42 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    a zakon se pak schvali v kazdy zemi zvlast bez problemu (za vydatne asistence korporaci) :(
    25.6.2005 12:42 --.----...--.-. | skóre: 6 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Ano, aj ja sa uz velmi tesim, ked EU padne. My si to rozdame s Madarmi (a oni so vsetkymi susedmi), vy so Sudetakmi, ... To bude krasny svet. Tradicie sa predsa musia dodrziavat. Konecne zrusia ten odporny a neprakticky volny pohyb osob a tovaru a zavedu sa krasne hranice "se vsim vsudy". Tesim sa ked si budem kazdych 300 km budem menit prachy. tesim sa, ked nam nebudu chodit dotacie na rozvoj a zrusia sa zbytocne a neprospesne programy ako Erasmus. Uz sa tesim, ked budeme zase nejaky bezvyznamnejsi stat niekde vo "vychodnej" Europe, naco nam je EP a rotujuce predsednictvo? To bude krasny svet! Uz sa neviem dockat. Prec s EU!
    egg avatar 25.6.2005 12:48 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Mikos avatar 25.6.2005 12:56 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Souhlasim, tihle různi "euroskeptikové" mi přijdou tak naivní až to není hezké. To není naivita, to hraničí s blbostí a zaslepeností. Doufam že krize kterou teď EU prožívá jí naopak postaví na nohy. Krátjkodobě to může vést k nepříjemnostem, ale dlouhodobě by to mohlo vést k posílení EU a vyřešení některých problémů...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    27.6.2005 10:38 Peto_MiG
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    No, nerad sa bavim o politickych otazkach, pretoze politika je obecne vzate svinstvo a politici prasata (odhadujem tak 5% vynimiek).

    Zial vsak, problem sw patentov je v zasade politicky. Ukazuje sa, ze EU je obycajny totalitny superstat. Nema zmysel hovorit o demokracii, ked hrstka ludi vo veducich poziciach moze beztrestne postupovat proti demokraticky volenemu organu (EP) i vyjadrenej voli vacsiny zainteresovanych obcanov.

    Neviem, ako v Cechach, ale na Slovensku clenstvo v EU pocitujeme zatial nie velmi pozitivne. Vyvozne i vyrobne obmedzenia, zhorsovanie noriem a tym aj kvality tovarov, mnohomiliardove clenske prispevky a na druhej strane velmi otazne a neiste dotacie z fondov, likvidacia polnohospodarstva apod. Avsak nepopieram, ze vela z toho sa deje len kvoli neschopnosti alebo vedomej ignoracii vladnych cinitelov. Obavam sa, ze to najhorsie -posliapavanie zakladnych prav a slobod, nas este len caka v blizkej buducnosti.

    Vstup do EU bol tiez nevelmi demokraticky, kedze politici dopredu avizovali, ze ak nedojde k schvaleniu v referende, tak to odsuhlasia aj sami bez nas. Tak co sa budeme hrat na nejaku demokraciu.

    Fobie z "neclenstva" a "izolacie" su podla mna iba umelo vypestovanou predvstupovou psychozou. Keby bola EU naozaj taka otvorena a demokraticka ako sa tvarila nez sme sa do chomuta navliekli, tak by nemohla mat problem ani v komunikacii s krajinami, ktore nie su clenmi. Ved dobre obchody sa daju robit aj s niekym kto je svojpravny a svojbytny, nemusi hned na slovo posluchat. O dozor nad trhovymi podmienkami sa celosvetovo uz stara WTO, takze v tomto smere je EU iba dalsie koleso v sukoli svetovej politickej masinerie.

    Slovami Karla Kryla, "zlata doba nenastava, bude kamenna".
    27.6.2005 12:05 --.----...--.-. | skóre: 6 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Prave preto je dolezita reorganizacia. S tym, ze EP nema realnu moc suhlasim a tiez sa mi to nepaci, ale preco hned ocakavat a vitat (!) rozpad?

    Ved to je smiesne a tragicke zaroven, taketo populisticke a unahlene vyroky a zvlast tie rozpravky o krivych bananoch, dierach v koblihach, "zakaze" predaja rumu, lebo to Unia chce (ako keby sme aj my netvorili tu "Uniu", ako keby to bol niekto "hore").

    Tak napriklad "rum": ochrana spotrebitela - rum je v skutocnosti nieco ine ako to, co sa u nas predavalo pod tymto nazvom. Nie je zakazane vyrabat to dalej, zakazane je pouzivanie nazvu rum pre nieco ine, ako je rum. Analogia: chces si kupit lietadlo a nakoniec zistis, ze si si kupil auto, pre ktore vyrobca pouziva nazov "lietadlo" ;-)
    27.6.2005 12:44 Kubik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Ono nejde jen o ty banany (mimochodem, duvodem pro bananovou euronormu je udajne snaha vytlacit z trhu americky banany) - jde o horsi veci. Treba podle jakychsi kvot Ceska Republika musi omezit vyrobu cukru, takze prestaneme bejt sobestacni a budeme muset cukr dovazet. Tohle neni ochrana spotrebitele, to je prachobycejna aplikace hesla "vsichni jsme si rovni, ale nekteri jsou si rovnejsi".

    Mimochodem - znate tu historii s marmeladou? Podle euronormy musi mit marmelada urcitej minimalni obsah ovocneho podilu. V urcitych castech Francie se ale vyrabi "marmelada", jejiz hlavni soucasti je mrkev. Aby bylo mozny dal tuhle "marmeladu" prodavat, preklasifikovala se mrkev jako ovoce (chces si koupit marmeladu a zjistis, ze sis koupil rozvarenou mrkev, pro kterou vyrobce pouziva nazev "marmelada"). Kdyby ve Francii meli nas tuzemak, jsem si zcela jistej, ze bramboram se ted bude rikat "cukrová třtina".

    BTW: my tu unii skutecne netvorime, EU vznika "hore" v bande nevolenejch neznamejch uredniku s nulovou zodpovednosti.
    27.6.2005 12:13 --.----...--.-. | skóre: 6 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    A este nieco: struktura EU - vychadza z povodnej struktury, kedy mala byt EU iba velky trh. Preto existuje EK a komisari.

    Na toto sa casom nabalovali dalsie institucie a nove oblasti posobenia. Na zaciatku sa vobec nepocitalo s tym, ze by ludia mali mat nejaku priamu moc nad EU, ludia mali mat moc iba nad vlastnymi vladami, ktore by potom ovladali EU. Preto ma EP nedostatocny a Ek vyznamny vplyv. A preto je dolezita reorganizacia.
    27.6.2005 12:37 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Zial vsak, problem sw patentov je v zasade politicky. Ukazuje sa, ze EU je obycajny totalitny superstat. Nema zmysel hovorit o demokracii, ked hrstka ludi vo veducich poziciach moze beztrestne postupovat proti demokraticky volenemu organu (EP) i vyjadrenej voli vacsiny zainteresovanych obcanov.
    Tento nedemokratický orgán je volený tými istými zástupcami, ktorých obhajuješ. Vidíš nejaký rozdiel medzi národnými vládami, ktoré sú volené rovnako nedemokraticky a takisto sú schopné robiť veci, ktoré sa bežným smrteľníkom zdajú nepochopiteľné (či už sú správne, alebo nie).
    Neviem, ako v Cechach, ale na Slovensku clenstvo v EU pocitujeme zatial nie velmi pozitivne. Vyvozne i vyrobne obmedzenia, zhorsovanie noriem a tym aj kvality tovarov, mnohomiliardove clenske prispevky a na druhej strane velmi otazne a neiste dotacie z fondov, likvidacia polnohospodarstva apod. Avsak nepopieram, ze vela z toho sa deje len kvoli neschopnosti alebo vedomej ignoracii vladnych cinitelov. Obavam sa, ze to najhorsie -posliapavanie zakladnych prav a slobod, nas este len caka v blizkej buducnosti.
    Mohol by si špecifikovať, kde máš tie limity na výrobu okrem dotovaných oblastí (poľnohospodárstvo). A ako môže zníženie kvality tovaru závisieť od normy? Zníženie latky samozrejme, znamená že máš priestor na zníženie kvality a výrobných nákladov, ale keď sa rozhodneš robiť kvalitné veci, tak ti v tom nikto nebude brániť.
    27.6.2005 13:25 thomas1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Asi zijes na inom Slovensku lebo u nas je podpora clenstva v EU dost cez 50%. A vstup do EU sme schvalili referende, poznas demokratickejsi sposob? Fobie z "clenstva" a "byrokracie" su podla mna iba umelo vypestovanou povstupovou psychozou.:P

    A WTO-pozri sa na jeho OBE funkcie a povedz ako EU nahradza.Plus este mi vysvetli ako by si SAMOSTATNA Slovenska republika cokolvek vydupala od napr. USA.
    30.6.2005 15:56 Peto_MiG
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    V sucasnosti by sa to dalo tvrdit len podla nejakych prieskumov, a tie sa tvoria podla zadania.

    V case referenda bola podpora tesne okolo 50% a hrozilo, ze to neprejde. Tak sa nasi "demokraticki" zastupcovia podujali, ze rozhodnu aj bez nas. O tom som hovoril. A o tom je v podstate aj sucasna kriza okolo ratifikacie. Ze si politici robia svoju politiku ktora je velmi vzdialena skutocnym potrebam obyvatelstva, a z casu na cas, ked sa tomu neda vyhnut, chcu od nas formalne odsuhlasenie niecoho, na co sa nas dopredu nepytali a co mozno ani nechceme. Ale oni to samozrejme robia len pre nase blaho, vsak?
    27.6.2005 09:42 Aldagautr | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Souhlasim, tihle různi "euronadšenci" mi přijdou tak naivní až to není hezké.
    o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
    27.6.2005 11:00 Dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Ano. To by byl hrozny svet. Co bychom delali? Nikdo by nam nerozhodl jak se ma jmenovat rum. Nikdo by reznikum nenaridil ze maji mit spalky s krasne umele hmoty, co na tom ze je to blbost. Nikdo by nam nanarizoval co mame a nemame davat do slivovice. Nikdo by nam nenaridil ze gulas a omacky se nesmeji ohrivat. Nikdo by nam nenaridil ze sipky na silnici se museji premalovat protoze jen zaoblene jsou ty spravne evropske. Atd. Brr, hrozny svet. Co bychom si bez genialnich narizenich z Bruselu pocali. Dan
    27.6.2005 11:52 --.----...--.-. | skóre: 6 | blog: blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    http://www.evropska-unie.cz/download/cz/informacni_listy/EUaMy/word/Myty_o_EU.doc
    1.7.2005 10:03 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    odkaz ma nulovou informacni hodnotu, jelikoz vybral par "prikladu", ktere se daly okecat a i tak se tam v nekterych mistech vylozene lze. Jedina informacni hodnota je ta koncovka .doc, protoze pokud do ted byla nejaka sance zmenit chovani statnich instituci ohledne pouzivanych formatu pro korespondenci s obcany, tak po prijeti soft. patentu se tato sance velmi razantne snizi.
    Mikos avatar 25.6.2005 12:53 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Jestli si myslíte, že kdybychom nebyli v EU nebude tu tlak na přijetí softwarových patentů, tak jste naivní jak malé děcko. Naopak, to bychom tu softwarové patenty měli natotata a to v jejich nejdrakoničtější podobě. Jen se podívejte jak se s k nim naši politici (až na světlou vyjímku v EP) většinou staví. A jak si náš pan prezident skvěle rozuměl s Velkým Billem...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    25.6.2005 13:09 jirka | skóre: 21 | blog: pepa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Zase víme, jak to u nás chodí, kterak se české zákony dají obejít... České zákony se obcházejí daleko lépe než evropské. Nejsou tu totiž páky, které by dokázaly sankce vymoct. Když budou porušovat nesmyslný zákon všcihni, tak bude naše vláda (nebo už je) jen pro srandu králíkům. Když si ta hrstka vyvolených dělá co chce, tak my můžeme taky. Nebo ne?
    26.6.2005 14:53 Roj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    To je pravda. BSA obchazi ceske zakony uz ted a nikdo s tim nic nezmuze.
    26.6.2005 22:43 Speady | blog: speady_blog | Lišov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Pravda pravda...BSA dělá neetické praktiky a přitom je v ČR neregistrovaná a dá se říct, že v ČR neexistuje...
    26.6.2005 23:31 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    BSA na nás má vliv jako Brandenburský spolek včelařů. Mohou podat žalobu jako jakákoli jiná fyzická osoba, ale to je vše!
    Stanislav Brabec avatar 27.6.2005 13:58 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sbor nenaž**nců
    Jenže Braniborský spolek včelařů nerozesílá samostatným včelařům videokazety se záznamem zásahu proti zlodějům medu a nepředává médiím statistiky o tom, jaké ztráty jim zloději medu způsobují, přičemž za zloděje medu je počítán ten, kdo nekupuje med od nich.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.