abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:33 | IT novinky

    Po 26 letech od protiprávního policejního zásahu, který byl spuštěn na základě podnětu společnosti Microsoft, Obvodní soud pro Prahu 2 rozsudkem potvrdil, že Mironet prokázal významnou část svého nároku na náhradu škody vůči Ministerstvu spravedlnosti ČR. Soudem nyní přiznaná část nároku znamená rekordní odškodné, jaké kdy české soudy přiznaly za nesprávný postup státu. Spor byl rozdělen na několik škod, u pravomocně uzavřených částí

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    dnes 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    dnes 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1364 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    6.11.2009 01:32 Ivanhoej | skóre: 26 | blog: ss2_Debian | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    "plně kvalifikované doménové jméno" sa spomina aj v RFC3461 v SMTP nema to byt toto?
    Luk avatar 6.11.2009 06:52 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    RFC3461 řeší notifikace o stavu doručení. Formátem e-mailových zpráv se zabývá RFC2822 (a nově také RFC5322, zatím ve fázi draftu). Nicméně v tomto případě jsem spíše měl odkázat na RFC2821 (resp. draft RFC5321), protože jde o obálkové adresy, nikoli o adresy uvnitř zprávy. Konkrétně jde o toto:
    A domain name that is not in FQDN form is no more than a local alias. Local aliases MUST NOT appear in any SMTP transaction.
    V jiných variacích se to objevuje ještě na dalších místech specifikace.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    6.11.2009 08:25 stderr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    "Zato příště už budou" - abclinuxu umí předpovídat budoucnost. V závěru je odkaz na článek, který je naplánován (?) na 13.11. - a je pro obyčejného uživatele už dnes čitelný :)
    Ruža Becelin avatar 6.11.2009 08:33 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Jo, tohle je hodne dobry :-) Tak nejak si rikam, odkud se to datum bere, zil jsme blahove v tom, ze to znamena kdy BYL clanek vydany, ale do toho chybi jeste tyden :D
    6.11.2009 09:47 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Oops... link odstraněn, nic jste neviděli.
    6.11.2009 09:41 pepazdepa
    Rozbalit Rozbalit vše spravny nadpis clanku?
    nejak mi nedochazi ten nadpis clanku... ano je to o zabezpecni pouzivat nas mail server jako relay apod, ale kde je ten boj proti spamu?

    jinak existuji nastaveni kde jde blokovat hodne rovnou postfixem bez zatezovani systemu spamassissinem apod (body_checks, header_checks...).
    Luk avatar 6.11.2009 11:08 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spravny nadpis clanku?
    nejak mi nedochazi ten nadpis clanku... ano je to o zabezpecni pouzivat nas mail server jako relay apod, ale kde je ten boj proti spamu?
    Ten nadpis je redakční (tj. nepsal jsem ho já - moje chyba, že jsem žádný nedodal;-)), nicméně logiku má - jsou tam i určitá (byť velmi jednoduchá) opatření proti spamu.
    jinak existuji nastaveni kde jde blokovat hodne rovnou postfixem bez zatezovani systemu spamassissinem apod (body_checks, header_checks...).
    Ano, mám v plánu se tím zabývat v pozdějších dílech.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    6.11.2009 11:48 petr.motejlek | skóre: 4 | Sloveč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Chtěl bych jen upozornit začínající čtenáře, aby před nasazením opatření typu reject_unknown_sender_domain (reject_invalid_hostname) vyzkoušeli, že všichni, kdo jim budou e-maily posílat, mají pro svůj e-mailový server vyhrazeno doménové jméno atd.

    Setkal jsem se již s mnohými (i velkými) firmami, kteří to tak neměli a pak byl problém, protože e-maily od nich nebyly přijaté, a upřímně, kdo v business sektoru vám bude volat, že mu neberete e-mail, to se na vás vy*ere a půjde jinam ;).
    6.11.2009 13:08 Roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Presne, tyto pravidla se v praxi bohuzel pouzit nedaji, nebot hrozi pruser.
    Luk avatar 6.11.2009 14:14 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    To se ovšem IMHO netýká reject_unknown_sender_domain, protože jestliže někdo posílá zprávu a očekává na ni nějakou odpověď, měl by ji poslat z domény, která existuje. Jinak by mu stejně nemohla přijít odpověď (nestandardní konfigurace klientů, kdy se adresa pro odpověď nastavuje jiná než adresa odesílatele, nepočítám - když někdo nastavuje toto, nastaví obvykle správně i název domény pro adresu odesílatele). Čili vůbec bych toto nesměšoval s věcmi jako je reject_invalid_hostname, reject_unknown_client_hostname, reject_unknown_reverse_client_hostname apod.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    7.11.2009 00:53 petr.motejlek | skóre: 4 | Sloveč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Ano, pravda, tu direktivu jsem na mysli neměl ;). Kopíroval jsem to ze zálohy jednoho konfiguráku a nějak to dopadlo blbě :D.
    AraxoN avatar 6.11.2009 14:18 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Bol som v tom, že RFC vyžaduje správne doménové meno a reverzný záznam. Ak to tak je, tak nevidím problém v odpílení zle nastavených serverov - nech si to nastavia správne, alebo nech s tým nelezú na Internet. Ak je totiž zle nastavená tak elementárna vec, tak je dosť pravdepodobné, že sú zle nastavené aj iné veci, a že server pracuje v režime open-relay.
    7.11.2009 00:51 petr.motejlek | skóre: 4 | Sloveč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    RFC to sice vyžadovat může, ale pokud má 70 % lidí Microsoft Exchange nebo cokoliv, co se ne vždy chová přesně tak, jak říká RFC (nebo to jsou prostě šmejdi a neumí nastavit Postfix, Sendmail, Qmail, ...), tak mi stejně zákazník řekne, že bude radši, když mu do schránky přijde denně o 3 spamové zprávy víc, hlavně, že se mu jeho zákazník e-mailem nějak ozve ;).
    AraxoN avatar 7.11.2009 10:35 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    smtpd_sender_restrictions = reject_invalid_hostname, reject_unknown_sender_domain, reject_non_fqdn_sender, ...
    - takto to používame odjakživa (cca. od roku 2003) a nikdy s tým nebol problém. Pritom nehostujeme len naše veci, ale aj mailboxy pre cca stovku zákazníkov a ich domén. Budem sa opakovať, ale ak si niekto nevie nastaviť mailový server (a vyriešiť s providerom správne doménové meno), tak nech si ten mailový server nedáva na internet.
    7.11.2009 12:06 petr.motejlek | skóre: 4 | Sloveč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Důležité je, jaké je složení těch Vašich zákazníků. Jestli to všechno je IT-related, tak se není o čem bavit. Já mám tuto zkušenost z běžných obchodních společností, kde to takhle vážně funguje. Nechci zde žádnou firmu jmenovat, ale zrovna nedávno se u jednoho zákazníka stalo (po zavedení mimo jiné i pravidel, která uvádíte), že mu od mimo jiné 3 poměrně velkých firem podnikajících i v ČR, nedorazily e-maily, protože ty firmy prostě mají e-mailové servery, které mají sice veřejné IP adresy, ale už neexistuje pro ty IP adresy Ačkový DNS záznam :(.

    Tohle vlákno bychom měli ukončit ;) Důležité sdělení je, že každý, kdo chce nějak striktněji konfigurovat někomu MTA, tak si musí dát pozor na složení odesílatelů a příjemců, kteří ten server budou využívat, aby se nedostal do problémů.
    AraxoN avatar 7.11.2009 13:28 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    IT related ich je veľmi málo. Sú tam firmy všetky možné - z oblasti ubytovania, stravovania, výroby, vzdelávania, obchodu, konzultácií, účtovníctva, právnych služieb, auto-moto, reklamy, turizmu, aj iné. Ale OK, svoje stanoviská sme si v tomto vlákne už povedali, takže to ďalej nemusíme riešiť. :)
    7.11.2009 12:07 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Nevyžaduje to úplně stoprocentně – podle RFC to tak má být, ale v odůvodněných případech jsou možné i výjimky.
    6.11.2009 22:35 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Presne, tyto pravidla se v praxi bohuzel pouzit nedaji, nebot hrozi pruser.
    To není úplně přesné, přísná pravidla se použít mohou, pokud je legitimní klienti mají šanci obejít - buďto whitelistem, nebo tím, že náhradní MX servery nejsou tak přísné. Pokud je v důsledku chybné konfigurace odesílající server nepřipuštěn k primárnímu mailserveru, může poslat mail skrz sekundární (např. mailserver poskytovatele připojení). Protože postupné vyzkoušení všech mailserverů z MX záznamu je povinnou částí SMTP, tak s tím legitimní klienti nemají problém, ale odřízne to minimálně 90% spamu.
    MMMMMMMMM avatar 7.11.2009 01:35 MMMMMMMMM | skóre: 44 | blog: unstable | Valašsko :-)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    záložní mx servery jsou zlo ;-)
    Luk avatar 7.11.2009 10:48 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    On je hlavně problém, že mnozí spammeři vcelku oprávněně očekávají, že budou záložní servery slaběji chráněny než servery primární. Proto je zkouší jako první. Takže pokud se má využívat jeden nebo více záložních serverů, je potřeba je nastavit se stejnou úrovní ochrany jako ty primární (a nejlépe ještě synchronizovat mezi nimi antispamové databáze).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    6.11.2009 14:50 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    X rokov mame na firemnom serveri nastavene "smtpd_server_rescrictions = reject_non_fqdn_server, reject_unknown_sender_domain". Nehovori to nic o serveri ale o adrese odosielatela, ktora musi mat platnu domenu.
    9.11.2009 15:26 oron | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    "X rokov mame na firemnom serveri nastavene "smtpd_server_rescrictions = reject_non_fqdn_server,"

    nema tam byt nahodou reject_non_fqdn_sender ?
    (reject_non_fqdn_server nemozem najst nikde)
    18.2.2016 08:30 Mintaka_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Je to chybně, včetně názvu toho pravidla, které má být smtpd_sender_restrictions
    9.11.2009 21:31 dalibor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)

    Kombinace pravidel

    Dobry den, v clanku se pise, ze lze ruzne kombinovat restrikce. Chtel bych se zeptat jak lze zkombinovat nasledujici dve situace, ktere nastavaji zaroven. Samostatne bych celkem vedel jak restrikce nastavit, ale jak je nastavit tak, aby zafungovaly dohromady to moc netusim.

    1) smtp server pro odesilani mailu do internetu

    mail (domena.cz) (klient) => serv1 (192.168.0.21) => postfix (192.168.0.1) => internet

    • restrikce na odesilatele jen (domena.cz)
    • restrikce na vybrane odesilatele napr. info@domena.cz, nesmi odesilat email
    • restrikce na IP adresu odesilatele 192.168.0.21

    2) stahovani pop3 schranky a dorucovani na serv1

    pop3.domena.cz (internet) => fetchmail (192.168.0.1) => postfix (192.168.0.1) => serv1 (192.168.0.21)

    • restrikce na prijemce jen pro (domena.cz)
    • restrikce na odesilatele domena.cz (v internetu by nikdo takovy email mit nemel, protoze je to moje domena)
    • pripadne restrikce na jednotliveho odesilatele info@domena.cz
    • restrikce na IP adresu (fetchmail = localhost).

    Za odpoved dekuji.

    Luk avatar 10.11.2009 07:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Jestli jsem to správně pochopil, tak jde v zásadě o to, aby ve druhé sadě byla navíc restrikce na příjemce (restrikce na odesílatele je stejná a realizovala by se blacklistem). Takže mě jako nejschůdnější napadá zhruba něco takového:
    mynetworks = 127.0.0.0/8
    
    smtpd_client_restrictions =
        permit_mynetworks,
        check_client_access hash:/etc/postfix/client-access,
        reject
    
    smtpd_sender_restrictions =
        check_sender_access hash:/etc/postfix/sender-access,
        reject
    
    smtpd_recipient_restrictions =
        check_client_access hash:/etc/postfix/client-access,
        check_recipient_access hash:/etc/postfix/recipient-access,
        reject
    
    Přičemž v client-access by byla adresa 192.168.0.21, v sender-access doména domena.cz (případně jednotlivé adresy) a v recipient-access opět doména domena.cz. Klíčová práce by se odehrávala v smtpd_recipient_restrictions, kde by to nejdřív povolilo klienta 192.168.0.21 pro odesílání odkudkoliv a potom příjemce v doméně domena.cz, ostatní by bylo zakázáno. Podle mě by to mělo fungovat, tedy aspoň pokud jsem správně pochopil, co má být cílem.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    10.11.2009 23:35 dalibor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    Dekuji za odpoved, pomohla. Sice doslovne jak to popisujete to nezafungovalo, ale "myslenku" jsem pochytil a aplikoval ke sve spokojenosti. Jeste jednou diky ;-).
    23.2.2010 08:36 okoun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stavíme poštovní server – 4 (SMTP, spam)
    nějak mi to stále nefunguje dle doho nastavení, mám nastaveno:

    # See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version

    # Debian specific: Specifying a file name will cause the first # line of that file to be used as the name. The Debian default # is /etc/mailname.

    #smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)

    # appending .domain is the MUA's job. # append_dot_mydomain = no

    # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings # delay_warning_time = 4h

    # readme_directory = no

    # TLS parameters # smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem # smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key # smtpd_use_tls=yes # smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache # smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache

    # See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for # information on enabling SSL in the smtp client.

    myhostname = dream.matejov.eu myorigin = $mydomain # alias_maps = hash:/etc/aliases # alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = srsniste-server, localhost.localdomain, , localhost

    mynetworks = 10.55.0.0/22, 127.0.0.0/8 mynetwork = www.matejov.org # mailbox_size_limit = 10000 # recipient_delimiter = + inet_interfaces = all

    biff = no

    local_transport = error:no local mailboxes

    smtpd_client_restrictions = permit_mynetworks, reject smtpd_delay_reject = no

    a píše to chybu:

    Feb 22 22:29:04 dream-matejov postfix/smtp[28525]: connect to mx.volny.cz[212.20.96.186]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:04 dream-matejov postfix/smtp[28533]: connect to mx.volny.cz[212.20.96.186]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:04 dream-matejov postfix/smtp[28528]: connect to mail.matejov.eu[93.185.104.5]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:04 dream-matejov postfix/smtp[28542]: connect to mx.volny.cz[212.20.96.180]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:04 dream-matejov postfix/smtp[28545]: connect to mail.matejov.eu[93.185.104.5]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:34 dream-matejov postfix/smtp[28530]: connect to mx.volny.cz[212.20.96.180]:25: Connection timed out Feb 22 22:29:34 dream-matejov postfix/smtp[28535]: connect to mx.volny.cz[212.20.96.180]:25: Connection timed out

    nic se neodešle :(

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.