abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí

    13. 3. 2013 | Michal Polák | Různé | 17746×

    Grafická neboli desktopová prostředí jsou onou nadstavbou, pomocí které operační systém jakožto běžní uživatelé ovládáme a na kterou se neustále díváme. Pro Linux jsou neznámější tři, a to KDE, GNOME a Xfce. Na závěr si představíme ve stručnosti také méně náročné LXDE.

    Obsah

    Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí

    Grafická neboli desktopová prostředí jsou onou nadstavbou, pomocí které operační systém jakožto běžní uživatelé ovládáme a na kterou se neustále díváme. Pro Linux jsou neznámější tři, a to KDE, GNOME a Xfce. Na závěr si představíme ve stručnosti také méně náročné LXDE.

    KDE SC

    link

    Grafické prostředí KDE SC (KDE Software Compilation, dříve K Desktop Environment) oznámil tehdy ještě student Matthias Ettricht v roce 1996. Hlavním cílem bylo vyvinout pro Linux takové prostředí, které by umožňovalo snadnou práci s počítačem a bylo úměrné době. Připomeňme, že ani ne rok předtím vydal Microsoft svůj Windows 95. První KDE 1.0 vyšlo v červenci 1998 a od té doby probíhá souvislý vývoj.

    KDE využívá celá řada linuxových distribucí. Některé dělají minimální nebo žádné úpravy, jiné mají původní grafické prostředí jako základ, upravují jej a staví na něm. KDE zároveň patří mezi nejpokrokovější a na rozdíl od celé řady jiných prostředí se nebojí přinášet změny i za cenu vyšší náročnosti na hardware. Dlouhodobě je proto srovnáváno s jednotlivými verzemi Windows jako důkaz toho, že i svobodný projekt může dosáhnout nejen neotřelého přístupu, ale také na první pohled viditelné kvality – a prostě a jednoduše, že jde s dobou.

    V současné době existují dva hlavní směry vývoje. Plasma Desktop Workspace navazující na grafické prostředí pro desktop (respektive notebooky klasické velikosti) těžící z dlouhého vývoje. A prostředí Plasma Netbook Workspace přizpůsobené pro použití na netboocích a počítačích s malou (nikoliv však dotykovou) obrazovkou. Protože ale výroba netbooků pomalu končí, lze předpokládat i konec tohoto nakonec (slepého) vývoje. Plasma Desktop Workspace přesto pokračuje s velkou perspektivou.

    Zakládá si na jednoduchosti a komplexnosti. Dole naleznete standardně lištu, ve které je základní nabídka, ikony vybraných aplikací, spuštěné aplikace a notifikace. Žádnou další lištu už nenajdete a celá plocha je určená aplikací v klasických oknech. Jejich design působí na první pohled svěžím dojem i přesto že je přítomna celá řada informací a funkcí.

    KDE

    GNOME

    link

    Vývoj GNOME zahájili v roce 1997 Miguel de Icaza a Federico Mena s cílem vyvinout desktopové prostředí pro aplikace běžící na Linuxu. Na rozdíl od KDE nevyužili Qt, ale knihovny GTK+, aby bylo možné od začátku pokládat kód za svobodný. GNOME 1 bylo vydáno v březnu 1999, jen několik měsíců po vydání prvního KDE. Není proto divu, že obě rozhraní jsou často srovnávána a našla si své příznivce i odpůrce.

    Stejně jako KDE můžeme nalézt GNOME v řadě známých linuxových distribucí jako například Fedora nebo Debian. Staví na něm také populární Ubuntu, ale s řadou úprav a vlastní nadstavbou známou jako Unity. GNOME bylo historicky pokládáno za méně náročné prostředí na hardware. V posledních vydáních však přišli vývojáři s řadou úprav a inovací pod označením GNOME Shell, které celé prostředí posouvají výše.

    Unity

    Na první pohled ale zůstává GNOME jednoduchým prostředím. V horní části obrazovky se nachází klasická lišta s menu v levé části, časem ve středí části a notifikačními ikonami po pravé části. Ve spodní části už ale nenaleznete lištu pro spuštění aplikace, na místo toho je připraven skrývající se panel po pravé straně, která jsou propojena s jakýmsi správcem aktivit. Po levé straně se naopak nachází panel s ikonami vybraných aplikací. Samotná okna zase zaujmou svým čistým designem.

    Poslední stabilní vydání GNOME 3.6.3 vyšlo v únoru letošního roku.

    GNOME

    Xfce (XForms Common Environment)

    link

    Uživatelské prostředí Xfce (XForms Common Environment) vzniklo jako desktopové prostředí pro X Window System. Počátek můžeme vystopovat, jako tomu bylo u obou výše uvedených, v druhé polovině devadesátých let, kdy Olivier Fourdan vytvořil přes XForms jednoduchý panel na nenáročné prostředí FVWM. Rozvíjet se začalo prostředí výrazněji až v roce 1996 se svým třetím hlavním vydáním, které bylo vydáno pod licencí GNU GPL.

    Xfce je od svého počátku vyvíjeno s ohledem na maximální jednoduchost a nenáročnost na hardware. Je proto doporučováno na slabší počítače a je taktéž velmi oblíbené u uživatelů, kteří zakládají na minimaličnosti a nelíbí se jim inovace zejména na uživatelském prostředí GNOME. I přes a možná právě pro vzrůstající grafický výkon počítačů je a ještě nějakou dobu bude Xfce pro mnoho uživatelů zajímavý.

    Samotné prostředí se skládá ze dvou hlavních prvků. Horní lišta obsahuje zleva Menu s aplikacemi, spuštěné aplikace a hodiny. Dole pak naleznete panel s ikonami vybraných aplikací, který vzdáleně připomíná něco podobného u OS X. Na ploše pak můžete mí třeba základní složky, koš, případně aktuálně rozpracované soubory. S výchozím pozadím s myší symbolizující rychlost a nenáročnost vypadá Xfce opravdu jednoduchým a zároveň přívětivým dojmem.

    Poslední stabilní vydání 4.10 je z dubna 2012 a další se již chystají.

    Xfce

    LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment)

    link

    Poslední grafickým prostředím, na které se podíváme v tomto článku, je LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment). Oproti třem předchozím prostředím vzniklo teprve docela nedávno v roce 2006, kdy jej začal vyvíjet taiwanský programátor Hong Jen Yee s cílem přinést nenáročnou alternativu.

    A opravdu, LXDE je oproti GNOME i Xfce podstatně méně náročný na výkon počítače, což se příznivě projevuje i na spotřebě. Proto je také doporučován na mininotebooky a nettopy (malé stolní počítače) a vystačí si dokonce s procesory Pentium II, Pentium III, VIA 400 MHz, AMD Athlon 1 400 MHz nebo dnes rozšířenějším Intel Atomem. Jeho obliba přitom roste, jelikož posunem GNOME výše se uvolnilo místo, které mohou zaplnit právě Xfce a LXDE.

    LXDE

    Na první pohled je však LXDE podstatně jednodušší a i v rámci možností méně propracované. Dole naleznete klasickou systémovou lištu pro nabídku aplikací, vybrané ikony, spuštěné aplikace a notifikační ikony. Celá další část obrazovky je věnována jen ploše, na kterou lze standardně umísťovat adresáře, soubory a ikony.

           

    Hodnocení: 46 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    gtz avatar 13.3.2013 00:45 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    No nevím co mám říct na ten článek ...

    Za 15 hodin vychází nové Opensuse 12.3, které obsahuje stabilní KDE 4.10.0
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    13.3.2013 06:39 jj_sk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    +1
    otula avatar 13.3.2013 08:47 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Ono to vypadá, že to autorovi leželo nějaký pátek v šuplíku, vzhledem k tomu, že před více než týdnem vyšlo už KDE 4.10.1.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.3.2013 10:19 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Opraveno (odstraněno). Nevím, jak jsem to mohl přehlédnout.
    13.3.2013 14:13 peter
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Podle této odpovědi nechápu, kdo je vlastně autorem článku.
    otula avatar 13.3.2013 15:39 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Samozřejmě Michal Polák, který je uveden. Mohl to ale dodat redakci již před nějakou dobou, a i kdyby to dodal nyní, tak redakce má také svůj podíl odpovědnosti na vydávaných článcích.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    13.3.2013 13:00 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    -12
    pushkin avatar 13.3.2013 07:43 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Pro začátečníka pěkný přehled základních DE, ale možná by to chtělo začít ještě trochu více od píky. Když přejdete z Windows na Linux a chcete s Linuxem opravdu pracovat, pak potřebujete alespoň základní orientaci v Linuxovém adresářovém stromu, který může Windowsáka dost zmást. Další, co zajímá Windowsáka je, jak to je s ovladači a jak to je s tím Linuxovým "root"em. Další zásadní odlišnost, která ze začátku překvapí, je v systému distribuce aplikací (balíčkovacím systému). Klikání na jiné ikonky už je věc, na kterou si každý zvykne.
    13.3.2013 10:27 linux_enthusiast
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom. Skúšal som tam pchať svoje obľúbené programy z Windows cez Wine, nešlo mi do hlavy (to bolo hodne dávno), že prečo nemôžem zapisovať na NTFS partíciu, atď. Viem windowsákovi dobre poradiť, pretože moc dobre sa pamätám, čím som si prešiel, kým sa mi podarilo zmeniť návyky.
    13.3.2013 18:43 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom.
    Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.
    pavlix avatar 14.3.2013 11:11 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.
    To především.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    otula avatar 14.3.2013 11:20 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom. Skúšal som tam pchať svoje obľúbené programy z Windows cez Wine ...
    A teď si představ tu šlamastyku, kdyby sis pár let zpět pořídil například Mac OS 9 ;-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    13.3.2013 12:25 dsfsadfasdf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    uz snad 100 let stary web, kdysi jsem si tam hodne cetl. dneska uz zastarale, ale pro nostalgiky pekne.

    http://xwinman.org/
    13.3.2013 10:15 neron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    To je odvážné tvrzení, že Unity staví na Gnome.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.3.2013 10:18 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Ale pravdivé.
    13.3.2013 13:00 neron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Aha. A já si celou dobu myslel, ze je to plugin Compizu.
    13.3.2013 18:46 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Unity2D bylo taky Unity, ale s Compizem toho moc společného nemělo. Po přechodu na Wayland/Mir tu pořád bude Unity, ale nebude to mít s Compizem společného nic. Unity je v prvé řadě ta viditelná část desktopového prostředí (user experience, shell,...), náhrada GNOME Shellu v GNOME.
    13.3.2013 20:08 neron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Ano. Unity2D bylo totiž v Qt, což je typická Gnome knihovna. A Unity zcela jistě časem nebude plugin Compizu, ale nevím jaký to má vliv na jeho vztah ke Gnome.
    Rezza avatar 13.3.2013 20:48 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    No vsak to pise ;-). Ono i Unity 2D jako UI bylo v Qt, ale pod tim bylo GNOME. To same co udelala Nokia v N9. Vicemene pod KDE ja taky pulka glib veci. Jediny problem je, kdyz je to opacne a GNOME ma pouzit neco "necisteho" :D Proto existuje problem s GOA a UOA.
    14.3.2013 20:00 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Máš samozřejmě pravdu, mělo tam být Ubuntu staví na Gnome.
    Gilhad avatar 13.3.2013 12:23 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Pro Linux jsou neznámější tři, a to KDE, GNOME a Xfce. A nejake mene nezname by tam teda nebyly? :D
    D.A.Tiger avatar 13.3.2013 14:56 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Upřímně, jsem z tohoto článku dost na rozpacích

    Jestli to má být úvodní díl nějakého seriálu typu "Linux pro začátečníky", tak začít s přehledem Desktopů a WM mi přijde troška nešťastné. Spíš bych začal s úvodem do Linuxu jako takového.

    Možná, je to tím, že s Linuxem - jako hlavním OS (a poslední dobou jediným) zabývám už dlouhou dobu, ale článek který sumarizuje dominantní desktopy pro Linux mi přijde docela zbytečný a už dost ohraný. Jen namátkové příklady linux.webzdarma.cz nebo průvodce-linuxem.cz . A strýček Google jich najde určitě spousty dalších. Nemluvě o tom, že tímhle tématem se zabývá skoro každá knížka, která o Linuxu vyšla

    Pokud by někdo chtěl psát o GUI prostředích pro Linux, tak by bylo vhodné napsat komplexní seriál zaměřený vždy na jedno prostředí. Třeba KDE (ze zdejších diskuzí vyplívá, že je tu spousta frajerů co mají KDE4 v malíčku, ale komplexní seriál o instalaci, nastavení, stylování, nebo optimalizace tohoto prostředí jsem tu zatím neviděl).

    Ještě lepší by bylo zaktualizovat (pokud se tak již neděje) učebnici na ABC Linuxu a pokračovat v seriálech o WM...

    A doplnění k jednotlivým DE :

    XFCE - Největší devizou tohodle prostředí není ani tak nenáročnost, jako slušná modularita. Spoustu částí tohoto prostředí se dá nahradit z jiných a nebo zpětně použít jinde.

    LXDE - slušelo by se taky zmínit, že toto prostředí využívá jako window managera Openbox (stejně jako starší verze Gnome)

    Gnome - Když už bylo zmíněno Ubuntí derivát Unity, bylo by fajn, se zmínit i o těch dalších: Cinnamon a Mate.

    No v neposlední řadě by bylo fajn dodat ke každém z jmenovaných projektů odkaz alespoň na domovské stránky, alespoň tak jak jsem to udělal ve svém příspěvku. A nebo je uvést na konci článku.

    Nechci se řadit mezi vřískaly "článek zase o ničem!", ale prostě jen popisuji konkrétní pocity a nedostatky, které se mě na tom článku nezdály...
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    rADOn avatar 13.3.2013 16:33 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Upřímně, jsem z tohoto článku dost na rozpacích
    Jednoduché vysvětlení, lidi co jsou chytrý v diskusích žádnej článek nenapíšou tak musí redakce vzít zavděk tím co je. A občas vezmou zavděk i něčím co je horší než nic :-)

    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    otula avatar 13.3.2013 17:52 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    článek který sumarizuje dominantní desktopy pro Linux mi přijde docela zbytečný a už dost ohraný
    Naprostý souhlas. Sám bych byl vděčný například za článek (respektive seriál), který by názorně popsal nahrazení windomény nově nastupující Sambou 4. A myslím si, že je zde více lidí, kteří do budoucna plánují nahrazení Samby 3 v roli PDC právě verzí 4. Klidně bych na takový návod nějakou stovku i přispěl.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    13.3.2013 18:53 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    XFCE - Největší devizou tohodle prostředí není ani tak nenáročnost, jako slušná modularita. Spoustu částí tohoto prostředí se dá nahradit z jiných a nebo zpětně použít jinde.
    Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.
    LXDE - slušelo by se taky zmínit, že toto prostředí využívá jako window managera Openbox (stejně jako starší verze Gnome)
    Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.
    Gnome - Když už bylo zmíněno Ubuntí derivát Unity, bylo by fajn, se zmínit i o těch dalších: Cinnamon a Mate.
    Cože? Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell. MATE je fork GNOME.
    D.A.Tiger avatar 14.3.2013 15:59 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.
    To je věcí úhlu pohledu. Co jsem chtěl z XFCE za každou cenu nahradit byl Thunar a volba padla na KDE Dolphin. Jinak ještě jsem používal konsole a kget, ale ty používám všude. Jinak záměny jsem zkoušel spíše ze zvědavosti, než z nutnosti. Včetně XFCE s Plasmou :-D
    Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.
    Ajaj - omlouvám se, tak to vypadá, když se něco píše ve spěchu
    Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell.
    Ach... tak to jsi teď nachytal mě. Člověk aby se neustále učil....
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    17.3.2013 14:36 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Ohledně volby správce oken (WM) je to v Gnome i XFce svobodné, ostatně openbox je univerzální WM použitelný všude tam, kde desktopové prostředí neprotestuje, přičemž může fungovat zcela samostatně bez jakéhokoli DE. V článku není zdurazněno, že základní nastavení není vůbec dogma a že je obvykle široký prostor pro volbu všech grafických prvků (WM, panelů, ikon, widgetů, průhlednosti, vrstvení...dle schopností DE/WM.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    17.3.2013 14:39 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Správa hesel je v userspace hodně omezená na hesla přihlášeního uživatele, potřeba pracovat s množstvím hesel se mi jeví jako podivná. Jinak vše řeší root terminál.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    14.3.2013 12:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Jestli to má být úvodní díl nějakého seriálu typu "Linux pro začátečníky" …

    Ne, úvodní byl tento.

    D.A.Tiger avatar 14.3.2013 16:01 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Ok, ten mi utekl. Škoda, že není pod článkem na něj odkaz :-(
    Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
    14.3.2013 16:21 JeChW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Mně hlavně přijde zcela ulítlý psát, kde má které prostředí jakou lištu a jaký tlačítka, když se to všechno dá pár klikama úplně překopat. Například v KDE si můžu dát hlavní lištu nahoru a dolů přidat druhou jako v Gnome 2. Nebo tam dát spouštěcí dock jako v OS X nebo Xfce. Můžu vyměnit spouštěč aplikací (aka nabídku Start). Na ploše můžu mít widgety, soubory, ikony (zástupce) i adresáře. Prostě vzhled je natolik upravitelný, že alespoň u KDE vůbec nemá smysl o něm psát. Naopak by mělo smysl napsat o tom, jak moc modulární to prostředí je.

    Ale zase třeba psát článek o instalaci KDE a nastavení mi přijde poměrně zbytečný. Nainstaluju ho tak, že v Ubuntu vyberu balíček kubuntu-desktop, potvrdim závislosti a zmáčknu "instalovat". Nastavení vzhledu a dalších věcí je přehledný a logický, stačí klikat a koukat, co se děje.

    Spíš by mě třeba zaujal článek o tom, jak využít aktivity nebo Nepomuk. To jsou věci, který jdou zatím mimo mě, ale cítím v nich skrytý potenciál.
    17.3.2013 14:48 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    U aktivit jde o hodně kontroverzí téma. Právě nepomuk je značně náročná utilita z podstaty své funkce. Na stroji s jedním nebo několika málo rutinními (rodinnými) uživateli je efektivnější obejít se bez takovýchto sémantických integrátorů. Pokud je ale důvod k sémantické unifikaci a tím usnadnění jinak složité komunikace mezi prostředky stroje a aplikacemi, pak to dává určitý smysl. Nic ale není zadarmo...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    rADOn avatar 17.3.2013 20:29 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Aktivity jsou něco jiného než sémantický desktop.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    14.3.2013 20:11 jadd | skóre: 34 | blog: Greenhorn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Plně souhlasím. Já bych nechodil na cizí weby, jenom tady jich je jak máku.
    Rezza avatar 13.3.2013 18:57 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Zase KDE SC? Je zajimave jak se ten nejhorsi nazev nejvic chytil :D
    Marián Kyral avatar 13.3.2013 19:59 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Že by to bylo tím, že je nejkratší? :-D
    17.3.2013 13:50 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Post scriptum: A jak je v linuxových distribucích zvykem, že se mohou panely umísťovat na obrazovce u kteréhokoli okraje a konfigurovat si jejich obsah. Článek popisuje obvyklé defaultní nastavení.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    25.3.2013 13:18 Vtipnéř | skóre: 38 | blog: Vtipnéřův blog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Když jsem si článek zhruba před dvěma týdny přečetl, řekl jsem si: "To jsem se toho moc nedozvěděl." Nějakou dobu jsem přemýšlel, co bych vlastně od takového článku čekal, až mi to nedalo, a proto píšu tuhle reakci.

    Myslím, že u desktopu je důležité, co od něho vlastně uživatel chce, t.j. co všechno chce mít na ploše (složky/adresáře, informace o systému. ikony pro nejčastěji používané aplikace nebo akce atd.), jak vypadají a chovají se okna (okraje, průhlednost, ...), dále způsob ovládání desktopu, kolik systémových prostředků zabírá a jak je rychlý, a v neposlední řadě, jak snadno či složitě se tohle všechno dá měnit, čili jeho konfigurovatelnost.

    Soudím, že z tohoto pohledu je informační úroveň článku značně mizivá. Navíc se čtenář například nedozví v podstatě nic o Unity nebo co to vlastně je GNOME Shell. A o dalších alternativách (FluxBox, IceWM, Enlightenment, .....) se ani nedozví, že vůbec existují.

    Jirka
    Opening Windows is better than washing them. Clearing Windows (e.g. erasing or deleting) is even much better.
    26.6.2023 13:17 Adilkhatri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    검증된 파워볼사이트 를 찾으신다면 eos파워볼사이트 가 있는 파워볼사이트추천 에서 파워볼 을 즐기시길 바랍니다. 5년 이상 운영된 메이저업체 이며 지금까지 많은분들께 사랑받은 안전한파워볼사이트 입니다. 안전한파워볼사이트
    29.6.2023 10:03 Adilkhatri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    stunning, awesome, I was thinking about how to cure skin inflammation normally. what's more, discovered your site by google, took in a ton, now i'm somewhat clear. I've bookmark your site and furthermore include rss. keep us refreshed. 먹튀검증
    19.10.2023 16:09 seo service london
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Great, thanks for sharing this article post.Really thank you! Really Cool seo service london
    7.12.2023 13:27 seo service london
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    A to a great degree brilliant blog passage. We are really grateful for your blog passage. fight, law usage You will find an extensive measure of techniques in the wake of heading off to your post. I was absolutely examining for. An obligation of appreciation is all together for such post and please keep it up. Mind blowing work. seo service london
    28.12.2023 10:05 카지노사이트
    Rozbalit Rozbalit vše 카지노사이트
    I want you to thank for your time of this wonderful read !!! I definately enjoy every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff of your blog a must read blog 카지노사이트
    28.12.2023 10:10 먹튀검증
    Rozbalit Rozbalit vše 먹튀검증
    I am overwhelmed by your post with such a nice topic. Usually I visit your blogs and get updated through the information you include but today’s blog would be the most appreciable. Well done
    28.12.2023 10:10 먹튀검증
    Rozbalit Rozbalit vše 먹튀검증
    This is a great post I seen because of offer it. It is truly what I needed to see seek in future you will proceed after sharing such a magnificent post 먹튀검증
    8.4. 09:46 marvin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Začínáme s Linuxem: Grafická prostředí
    Your suggestions and feedback are invaluable in shaping the content to better meet your interests and preferences. If there are specific topics, themes, or types of content you'd like to see more of, please don't hesitate to let me know. Whether it's exploring new trends, diving deeper into certain subjects, or incorporating different formats, I'm here to tailor the content to suit your needs. Fire watch guard services are crucial for safeguarding properties and ensuring compliance with fire safety regulations, particularly when fire alarm systems or sprinkler systems are temporarily malfunctioning or undergoing maintenance. Here are some reputable companies that provide fire watch guard services in New York.Fire Watch Guards NYC

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.