Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Grafická neboli desktopová prostředí jsou onou nadstavbou, pomocí které operační systém jakožto běžní uživatelé ovládáme a na kterou se neustále díváme. Pro Linux jsou neznámější tři, a to KDE, GNOME a Xfce. Na závěr si představíme ve stručnosti také méně náročné LXDE.
Grafické prostředí KDE SC (KDE Software Compilation, dříve K Desktop Environment) oznámil tehdy ještě student Matthias Ettricht v roce 1996. Hlavním cílem bylo vyvinout pro Linux takové prostředí, které by umožňovalo snadnou práci s počítačem a bylo úměrné době. Připomeňme, že ani ne rok předtím vydal Microsoft svůj Windows 95. První KDE 1.0 vyšlo v červenci 1998 a od té doby probíhá souvislý vývoj.
KDE využívá celá řada linuxových distribucí. Některé dělají minimální nebo žádné úpravy, jiné mají původní grafické prostředí jako základ, upravují jej a staví na něm. KDE zároveň patří mezi nejpokrokovější a na rozdíl od celé řady jiných prostředí se nebojí přinášet změny i za cenu vyšší náročnosti na hardware. Dlouhodobě je proto srovnáváno s jednotlivými verzemi Windows jako důkaz toho, že i svobodný projekt může dosáhnout nejen neotřelého přístupu, ale také na první pohled viditelné kvality – a prostě a jednoduše, že jde s dobou.
V současné době existují dva hlavní směry vývoje. Plasma Desktop Workspace navazující na grafické prostředí pro desktop (respektive notebooky klasické velikosti) těžící z dlouhého vývoje. A prostředí Plasma Netbook Workspace přizpůsobené pro použití na netboocích a počítačích s malou (nikoliv však dotykovou) obrazovkou. Protože ale výroba netbooků pomalu končí, lze předpokládat i konec tohoto nakonec (slepého) vývoje. Plasma Desktop Workspace přesto pokračuje s velkou perspektivou.
Zakládá si na jednoduchosti a komplexnosti. Dole naleznete standardně lištu, ve které je základní nabídka, ikony vybraných aplikací, spuštěné aplikace a notifikace. Žádnou další lištu už nenajdete a celá plocha je určená aplikací v klasických oknech. Jejich design působí na první pohled svěžím dojem i přesto že je přítomna celá řada informací a funkcí.
Vývoj GNOME zahájili v roce 1997 Miguel de Icaza a Federico Mena s cílem vyvinout desktopové prostředí pro aplikace běžící na Linuxu. Na rozdíl od KDE nevyužili Qt, ale knihovny GTK+, aby bylo možné od začátku pokládat kód za svobodný. GNOME 1 bylo vydáno v březnu 1999, jen několik měsíců po vydání prvního KDE. Není proto divu, že obě rozhraní jsou často srovnávána a našla si své příznivce i odpůrce.
Stejně jako KDE můžeme nalézt GNOME v řadě známých linuxových distribucí jako například Fedora nebo Debian. Staví na něm také populární Ubuntu, ale s řadou úprav a vlastní nadstavbou známou jako Unity. GNOME bylo historicky pokládáno za méně náročné prostředí na hardware. V posledních vydáních však přišli vývojáři s řadou úprav a inovací pod označením GNOME Shell, které celé prostředí posouvají výše.
Na první pohled ale zůstává GNOME jednoduchým prostředím. V horní části obrazovky se nachází klasická lišta s menu v levé části, časem ve středí části a notifikačními ikonami po pravé části. Ve spodní části už ale nenaleznete lištu pro spuštění aplikace, na místo toho je připraven skrývající se panel po pravé straně, která jsou propojena s jakýmsi správcem aktivit. Po levé straně se naopak nachází panel s ikonami vybraných aplikací. Samotná okna zase zaujmou svým čistým designem.
Poslední stabilní vydání GNOME 3.6.3 vyšlo v únoru letošního roku.
Uživatelské prostředí Xfce (XForms Common Environment) vzniklo jako desktopové prostředí pro X Window System. Počátek můžeme vystopovat, jako tomu bylo u obou výše uvedených, v druhé polovině devadesátých let, kdy Olivier Fourdan vytvořil přes XForms jednoduchý panel na nenáročné prostředí FVWM. Rozvíjet se začalo prostředí výrazněji až v roce 1996 se svým třetím hlavním vydáním, které bylo vydáno pod licencí GNU GPL.
Xfce je od svého počátku vyvíjeno s ohledem na maximální jednoduchost a nenáročnost na hardware. Je proto doporučováno na slabší počítače a je taktéž velmi oblíbené u uživatelů, kteří zakládají na minimaličnosti a nelíbí se jim inovace zejména na uživatelském prostředí GNOME. I přes a možná právě pro vzrůstající grafický výkon počítačů je a ještě nějakou dobu bude Xfce pro mnoho uživatelů zajímavý.
Samotné prostředí se skládá ze dvou hlavních prvků. Horní lišta obsahuje zleva Menu s aplikacemi, spuštěné aplikace a hodiny. Dole pak naleznete panel s ikonami vybraných aplikací, který vzdáleně připomíná něco podobného u OS X. Na ploše pak můžete mí třeba základní složky, koš, případně aktuálně rozpracované soubory. S výchozím pozadím s myší symbolizující rychlost a nenáročnost vypadá Xfce opravdu jednoduchým a zároveň přívětivým dojmem.
Poslední stabilní vydání 4.10 je z dubna 2012 a další se již chystají.
Poslední grafickým prostředím, na které se podíváme v tomto článku, je LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment). Oproti třem předchozím prostředím vzniklo teprve docela nedávno v roce 2006, kdy jej začal vyvíjet taiwanský programátor Hong Jen Yee s cílem přinést nenáročnou alternativu.
A opravdu, LXDE je oproti GNOME i Xfce podstatně méně náročný na výkon počítače, což se příznivě projevuje i na spotřebě. Proto je také doporučován na mininotebooky a nettopy (malé stolní počítače) a vystačí si dokonce s procesory Pentium II, Pentium III, VIA 400 MHz, AMD Athlon 1 400 MHz nebo dnes rozšířenějším Intel Atomem. Jeho obliba přitom roste, jelikož posunem GNOME výše se uvolnilo místo, které mohou zaplnit právě Xfce a LXDE.
Na první pohled je však LXDE podstatně jednodušší a i v rámci možností méně propracované. Dole naleznete klasickou systémovou lištu pro nabídku aplikací, vybrané ikony, spuštěné aplikace a notifikační ikony. Celá další část obrazovky je věnována jen ploše, na kterou lze standardně umísťovat adresáře, soubory a ikony.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom.Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.
Hmmm, chce to hlasitěji říkat, že GNU/Linux (natož Linux) není Windows zadarmo.To především.
Mňa ako začiatočníka zaujímalo hlavne to, ako by sa dalo s Linuxom robiť podobne ako s Windowsom. Skúšal som tam pchať svoje obľúbené programy z Windows cez Wine ...A teď si představ tu šlamastyku, kdyby sis pár let zpět pořídil například Mac OS 9
Upřímně, jsem z tohoto článku dost na rozpacíchJednoduché vysvětlení, lidi co jsou chytrý v diskusích žádnej článek nenapíšou tak musí redakce vzít zavděk tím co je. A občas vezmou zavděk i něčím co je horší než nic
článek který sumarizuje dominantní desktopy pro Linux mi přijde docela zbytečný a už dost ohranýNaprostý souhlas. Sám bych byl vděčný například za článek (respektive seriál), který by názorně popsal nahrazení windomény nově nastupující Sambou 4. A myslím si, že je zde více lidí, kteří do budoucna plánují nahrazení Samby 3 v roli PDC právě verzí 4. Klidně bych na takový návod nějakou stovku i přispěl.
XFCE - Největší devizou tohodle prostředí není ani tak nenáročnost, jako slušná modularita. Spoustu částí tohoto prostředí se dá nahradit z jiných a nebo zpětně použít jinde.Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.
LXDE - slušelo by se taky zmínit, že toto prostředí využívá jako window managera Openbox (stejně jako starší verze Gnome)Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.
Gnome - Když už bylo zmíněno Ubuntí derivát Unity, bylo by fajn, se zmínit i o těch dalších: Cinnamon a Mate.Cože? Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell. MATE je fork GNOME.
Nebo spíš musí. Když jsem Xfce používal, musel jsem si do něj natáhnout půl GNOME, aby se to dalo používat. Typicky šlo o věci, které od DE očekávám, např. správu hesel.To je věcí úhlu pohledu. Co jsem chtěl z XFCE za každou cenu nahradit byl Thunar a volba padla na KDE Dolphin. Jinak ještě jsem používal konsole a kget, ale ty používám všude. Jinak záměny jsem zkoušel spíše ze zvědavosti, než z nutnosti. Včetně XFCE s Plasmou
Která verze GNOME? Dřív tam byl Sawfish, pak Metacity.Ajaj - omlouvám se, tak to vypadá, když se něco píše ve spěchu
Unity není derivát GNOME, je to náhrada GNOME Shellu. Podobně Cinnamon je fork GNOME Shell.Ach... tak to jsi teď nachytal mě. Člověk aby se neustále učil....
Jestli to má být úvodní díl nějakého seriálu typu "Linux pro začátečníky" …
Ne, úvodní byl tento.