Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Ubuntu 25.10 bude (𝕏) Questing Quokka (pátrající klokan quokka).
Ubisoft uvolnil zdrojové kódy softwaru Chroma pro simulaci barvosleposti pro vývojáře počítačových her. K dispozici jsou na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Defold (Wikipedie) je multiplatformní herní engine. Nejnovější verze je 1.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Licence vychází z licence Apache 2.0.
Správa služeb hlavního města Prahy se potýká s následky kyberútoku. Hackerská skupina začala zveřejňovat na internetu některé z ukradených materiálů a vyzvala organizaci k vyjednávání. Ta zatím podrobnosti k případu sdělovat nechce. Případem se zabývá policie i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).
OCCT je oficiálně k dispozici na Linuxu (YouTube). Jedná se o proprietární software pro zátěžové testování a monitorování hardwaru.
Společnost OpenAI představila AI modely o3 a o4-mini (𝕏).
Canonical vydal Ubuntu 25.04 Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do ledna 2026.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.2.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.04. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Tak nejak mne napada, kam si SSD disky ukladaji informace o tom kam premapovali jake sektory pri wear levellingu. Predpokladam, ze taky na flash aby prezily vypnuti systemu. No a v tom pripade to bude nejvice prepisovana cast flash pameti, ktera odejde jako prvni a s ni i cely disk. Nebo napada nekoho finta jak to vyresit?
rewind
a seek
bude rychleji provedena. Ale tak pracovat s diskem je nesmysl.
Stejně mi připadá, že je nesmysl pracovat s SSD jako s rotačním diskem. Všechny ty techniky jako TRIM a wear leveling vlastně skrývají před systémem co se děje uvnitř a zabraňuje vytvářet optimální datové struktury pro práci se zařízením, které má tyto charakteristiky. A bohužel nevidím z toho cesta ven. Když někdo bude prodávat SSD, který nedělá překlady tak je nikdo nekoupí, protože nemáme efektivní použitelný file systém, který by pracoval a byl optimalizovaný na hardwar s bloky 512kB, s pomalým komplikovaným zápisem bloků a rychlým bitovým čtením. A díky tomu, že ten HW se neprodává tak nikdo nevyvíjí FS přímo pro něj, maximálně se dělají nějaké optimalizace pro ty překlady vlastností, které SSD nabízejí.
Takže když bych to parafrázoval situací před 30 lety, tak všichni pracují s disky jako s páskami a výrobci disků vkládají překladové vrstvy, aby ukázali jak jejich implementace páskového režimu je efektivní.
Když někdo bude prodávat SSD, který nedělá překlady tak je nikdo nekoupí, protože nemáme efektivní použitelný file systém, který by pracoval a byl optimalizovaný na hardwar s bloky 512kB, s pomalým komplikovaným zápisem bloků a rychlým bitovým čtením.
To platí jenom částečně. V embedded oblasti samozřejmě filesystémy pracující přímo s Flash pamětmi existují a používají se mnoho let.
Běžný levný SSD disk je založený na MLC NAND Flash pamětech s vysokou hustotou integrace. Takové paměti mají obvykle zaručenou výdrž minimálně 5e3 přepisů (erase cycles). Pomocné informace řadič ukládá do oddělené NOR Flash paměti. Ta je vyrobena s menší hustotou integrace, je pomalejší, ale typický minimální počet přepisů je 1e5. Existují i technologie zaručující 1e6 a více přepisů.
swappiness
jsem stáhl a tmp je v paměti.--dataalignment
šifrovaná svazek taky pomocí --align-payload=8192
, filesystém ext4 taky zarovnaný -E stride=128,stripe-width=128
.realtime
, jestli se nepletu, tak moje jádro TRIM nepodporuje, ale i přesto montuji i s discard
.
Tiskni
Sdílej: