abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 6
    včera 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 33
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    25.4. 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.4. 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (74%)
     (8%)
     (2%)
     (16%)
    Celkem 812 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: Nahrada za aRts

    3.12.2005 11:17 Mirek | skóre: 12
    Nahrada za aRts
    Přečteno: 205×
    zdravim all

    Mam starsi notes Fujitsu - Siemens a na nem provozuji Mandrivu 2006 jsem s ni celkem spokojen, jen mi prijde ze zbytecne prichazim o vykon .Protoze pokud spustim zatizenost v konzoli tak vidim ze Arstd deamon vytezuje 15-20proc z vykonu procesoru ac zrovna nic neprehrava, nelze to zamenit necim trosku mene narocnym? diky....

    Odpovědi

    3.12.2005 13:11 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    S lepší zvukovkou není potřeba nic (stačí OSS), s horší zvukovkou se hodí ALSA se zapnutým DMIX.
    3.12.2005 14:02 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Proboha co je to za nesmysl? Co je to "lepší zvukovka" a "horší zvukovka" a jak to souvisí s OSS, které by už cca 5 let nepodporovaný přežitek co snad už dneska nikdo soudný nepoužívá?
    3.12.2005 14:39 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Lepší zvukovka podporuje třeba více nezávislých kanálů pro přehrávání a mixuje je sama. Příklad: starý SoundBlaster Live!. Horší zvukovka to mnohdy neumí, ale bývá o dost levnější. Příklad: SoundBlaster 16 a 99% dnešních integrovaných zvukovek. Tam je nutno použít softwarový směšovač, ať už DMIX v Alse, nebo aRts, nebo Esound, nebo třeba DirectX pod Windows.

    Toho, že by snad OSS měl být nějaký pět let nepodporovaný přežitek, jsem si zatím nějak nevšiml a často se pořád používá.
    3.12.2005 17:38 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Lepší zvukovka podporuje třeba více nezávislých kanálů pro přehrávání a mixuje je sama.
    Aha. To znamená, že všechny zvukovky na trhu kromě těch od creative jsou "horší zvukovky". Díky, že jsi mi otevřel oči, hned v pondělí odnesu svoje M-Audia do bazaru a koupím si daleko lepší SB Live.
    Toho, že by snad OSS měl být nějaký pět let nepodporovaný přežitek, jsem si zatím nějak nevšiml a často se pořád pužívá.
    Používá se maximálně tak OSS emulace v alse právě jenom kvůli pár zoufalcům (např Skype), kteří zaspali dobu.
    3.12.2005 17:44 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud chápete slovo příklad následované dvojtečkou jako výraz uvozující výčet všech možností, které mohou nastat, je to váš problém.

    Mimochodem, zkratka ALSA znamená Advanced Linux Sound Architecture. Takže podle vás jsou asi všichni uživatelé BSD a dalších unixových systémů zoufalci.
    3.12.2005 22:46 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud chápete slovo příklad následované dvojtečkou jako výraz uvozující výčet všech možností, které mohou nastat, je to váš problém.
    Jediný můj "problém" je ten, že o zvukovkách něco vím, takže mě nazdvedávají bludy typu, že "lepší zvukovky mají HW mixování". To prostě není pravda. HW mixování je specialita karet creative (jejichž architektura se příliš nezměnila od dob pomalých CPU, kdy tato funkce ještě měla nějaký smysl) a pokud se náhodou najde i nějaká další s touto vlastností, bude to akorát výjimka potvrzující pravidlo.
    Mimochodem, zkratka ALSA znamená Advanced Linux Sound Architecture. Takže podle vás jsou asi všichni uživatelé BSD a dalších unixových systémů zoufalci.
    Co se používá na jiných systémech je naprosto irelevantní (a OSS to navíc stejně většinou není). Na linuxu je už hezkých pár let standard Alsa a pokud někdo vypustí v roce 2005 program, který tohle ignoruje, tak je to prostě zoufalec.
    3.12.2005 23:00 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Naučte se číst. Nikde jsem nepsal, že všechny lepší zvukovky mají hardwarové mixování. Také hodně pochybuji o tom, že jde o specialitu karet firmy Creative. A to, že tato vlastnost dnes nemá smysl, není pravda.

    Je pravda, že dnes je Alsa rozšířená. Pár let to možná je - pár let jsou dva roky. Jako svůj standard si ji může každý uživatel jistě používat už mnohem delší dobu.

    Pokud se dnes vyskytne program, který Alsu nepodporuje, nikdo nikoho nenutí jej používat. Ale zasypávat jeho tvůrce urážkami není na místě.
    4.12.2005 12:25 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Naučte se číst. Nikde jsem nepsal, že všechny lepší zvukovky mají hardwarové mixování.
    Já vím přesně co jsi psal a každý si to může přečíst o pár příspěvků výš. A je to naprostá blbost. Naopak se dá tvrdit, že žádná lepší karta HW mixování nepodporuje.
    Také hodně pochybuji o tom, že jde o specialitu karet firmy Creative.

    Tak najdi alespoň dvě další a pak diskutuj. Teoretizování je na nic.
    A to, že tato vlastnost dnes nemá smysl, není pravda.
    No jasně, asi proto to nikdo kromě Creative dneska už nedělá. A i ten to teď u nových x-fi karet konečně umožňuje vypnout. Ono to totiž přináší řadu problémů a omezení a daleko lepší je to dělat v ovladači, případně to nědělat vůbec.
    Pokud se dnes vyskytne program, který Alsu nepodporuje, nikdo nikoho nenutí jej používat. Ale zasypávat jeho tvůrce urážkami není na místě.
    Je to na místě, protože je to stejné, jako kdyby někdo vydal nový program, co by vyžadoval nějakou featuru z kernelu 2.0.
    4.12.2005 12:41 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Tak najdi alespoň dvě další a pak diskutuj. Teoretizování je na nic.
    Teoretizování není na nic. A má jich být víc než dvě? Tuhle stránku sem opisovat nebudu.
    No jasně, asi proto to nikdo kromě Creative dneska už nedělá. A i ten to teď u nových x-fi karet konečně umožňuje vypnout. Ono to totiž přináší řadu problémů a omezení a daleko lepší je to dělat v ovladači, případně to nědělat vůbec.
    Je zajímavý přístup hodnotit užitečnost podle toho, jestli se to dělá nebo ne. Ale hlavně je levnější to nedělat.
    Je to na místě, protože je to stejné, jako kdyby někdo vydal nový program, co by vyžadoval nějakou featuru z kernelu 2.0.
    Je to asi takové, jako nadávat tvůrcům Debianu za to, že jejich balíčky jsou kompilované pro i386 (nebo třeba u Slackwaru za i486), protože takové kraksny už přece desetiletí nikdo nepoužívá. :-)
    4.12.2005 17:10 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Teoretizování není na nic. A má jich být víc než dvě? Tuhle stránku sem opisovat nebudu.
    A jak souvisí seznam karet podporovaných alsou se seznamen karet, které podporují HW mixování, na které jsem se ptal já?
    Je to asi takové, jako nadávat tvůrcům Debianu za to, že jejich balíčky jsou kompilované pro i386 (nebo třeba u Slackwaru za i486), protože takové kraksny už přece desetiletí nikdo nepoužívá. :-)
    To je hodně debilní argument, nezdá se ti?
    4.12.2005 22:01 balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    >Teoretizování není na nic. A má jich být víc než dvě? Tuhle stránku sem opisovat nebudu.

    Presne, proc sem davas ten link? Tam sice par karet s HW mixingem je, ale ty sou (krome SB) rok vyroby 1992-1996...
    4.12.2005 23:18 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    K čemu je potřeba znát datum výroby? Nebo se snad už všechny rozpadly na prach?
    5.12.2005 00:31 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Všimni si, že reaguješ mimo jiné na "Tak najdi dvě další nové karty, které podporují HW mixování."

    Uvedl jsi seznam podporovaných karet a bylo ti řečeno, že všechny, které tam podporují HW mixování, jsou z let 92-96, tudíž ne nové.

    Odpověď na tvou otázku: datum výroby je třeba znát k tomu, abys určil, jestli je karta nová, nebo ne.
    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2005 00:51 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud jde o to, abychom si vzájemně překrucovali svá tvrzení, můžeme v tom vesele pokračovat do nekonečna. Zajímavé je, že první zmínka o dvou dalších nových kartách je teprve v nadřazeném příspavku a druhá je tato moje.
    5.12.2005 12:27 balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Asi jsi to prehledl, ale ta zminka je v prispevku z 12:25 od Ctirada..."Tak najdi alespoň dvě další a pak diskutuj. Teoretizování je na nic." Ja myslim, ze sme nic neprekroutili:-)
    5.12.2005 13:20 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    V našem kraji by se dalo slovo další v tomto příspěvku klidně nahradit slovem jiný, ale rozhodně ne slovem nový. Že se čeština mezi kraji liší tolik, to jsem vážně nevěděl. :-)
    5.12.2005 13:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Abych náhodou něco "nepřekroutil", tak ti to sem opíšu v plném znění:

    Ctirad Feřtr: HW mixování je specialita karet creative... ...to nikdo kromě Creative dneska už nedělá. A i ten to teď u nových x-fi karet konečně umožňuje vypnout.

    #Tom: Také hodně pochybuji o tom, že jde o specialitu karet firmy Creative.

    Ctirad Feřtr: Tak najdi alespoň dvě další a pak diskutuj. Teoretizování je na nic.

    #Tom: Teoretizování není na nic. A má jich být víc než dvě? Tuhle stránku (link na ALSA) sem opisovat nebudu.

    Ctirad Feřtr: A jak souvisí seznam karet podporovaných alsou se seznamen karet, které podporují HW mixování, na které jsem se ptal já?

    balda: Presne, proc sem davas ten link? Tam sice par karet s HW mixingem je, ale ty sou (krome SB) rok vyroby 1992-1996...

    Poté jsi začal mlžit mimo téma, zdá se, že nemůžeš žádné další dvě najít.

    #Tom: K čemu je potřeba znát datum výroby? Nebo se snad už všechny rozpadly na prach?

    Jak vidíš, nikdo nic nepřekrucuje
    Quando omni flunkus moritati
    6.12.2005 14:20 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Díky za shrnutí. Už jsem se začínal bát, že píšu opravdu nesrozumitelně, když mi pořád někdo odpovídá na něco jiného než jsem se ptal ;)
    6.12.2005 16:19 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Tento text zbytečně zabírá místo, ale tázající chce odpověď zopakovat.
    Dovolil jsem si vynechat odpovědi na tyto otázky:
    1. Proboha co je to za nesmysl?

      Když někdo položí takovouto otázku, je těžké tázajícího uspokojit. Není potřeba využívat zásoby vlastních nadávek, protože autor jich má na skladě jistě mnoho sám.
    2. A jak souvisí seznam karet podporovaných alsou se seznamen karet, které podporují HW mixování, na které jsem se ptal já?

      Před otázkou je v citaci dokonce uveden odkaz s odpovědí.
    11.12.2005 23:06 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tento text zbytečně zabírá místo, ale tázající chce odpověď zopako
    Nepřipadáš si hloupě? Nejdřív plácneš nesmysl a pak začneš rejt do toho, kdo tě upozorní na to, že jsi napsal nesmysl. To je opravdu tak těžké pochopit, že "lepší zvukovky" HW mixování nemají, protože defacto žádné dnešní zvukovky (vyjma creative, které ale těžko řadit do kategorie "lepší zvukovky") HW mixování nemají? Já fakt nevím, proč se s tebou ještě zdržuju...
    11.12.2005 23:10 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tento text zbytečně zabírá místo, ale tázající chce odpověď zopako
    Opravdu nechápu, k čemu to je, když se tato žumpa opět objeví na prvních místech ve výpisu diskusního fóra. Hlavní je, že jste si udělal radost. ;-)
    4.12.2005 23:06 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A jak souvisí seznam karet podporovaných alsou se seznamen karet, které podporují HW mixování, na které jsem se ptal já?
    Lepší je podívat se ještě jednou.
    To je hodně debilní argument, nezdá se ti?
    Je plně srovnatelný s tvrzením o Linuxu 2.0.
    5.12.2005 00:03 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Lepší je podívat se ještě jednou.
    Nevím, co tam mám vidět. Buďto jsi sem dal špatný link nebo nechápeš, na co jsem se ptal. Nejspíš to ale chápeš dobře a jenom mlžíš. Proč prostě neuznáš, že jsi se s tou podporou HW mixování seknul?
    Je plně srovnatelný s tvrzením o Linuxu 2.0.
    Ale houby. Ty si snad nucen používat emulátor i386, abys mohl používat binárky zkompilované pro 386? Asi ne co. Tak příště mysli.
    4.12.2005 12:10 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    HW mixovani nema smysl? Zkousel jsi napr. rozchodit Quake3 (nebo podobnou hru pouzivajici primy pristup na OSS zarizeni) s Teamspeakem? Ja jsem si hral s nastavenim ALSY pres tyden a po tom vsem mi koupe karty s HW mixovanim prislo jako jedine reseni (koupil jsem Creative Audigy2 Value, omylem mi ji poslali misto SB Live! za stejnou cenu :D).
    4.12.2005 12:27 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Ano, HW mixování nemá smysl. To, že jsou tu stále programy, které používájí OSS, kde SW mixování v alse pořád kulhá je věc jiná.
    4.12.2005 12:28 balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    No musim souhlasit se Ctiradem. HW mixovani jaksi casem vymizelo (zatim rozdilny osud zvukovych a grafickych karet:-) ) HW mixing byl proslaven hlavne u karet Gravis Ultrasound, ale to je doba 386,486 kdy CPU nestihalo smichat ani 14 kanalu. Dneska je situace jina a naprosta vetsina poloprofi karet HW mixing nema....pokud si teda nekoupite nejake HW reseni za pul milionu:-)

    PS: Jo a SB prosim neradme do zvukovych karet, ale do pipatek a generatoru sumu:-)...si musim rejpnout:-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.12.2005 13:52 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    HW mixování má určitě smysl...proč nepřenést část zátěže procesoru na zvukovou kartu? A co HW akcelerace 3D grafiky? Ta vám přijde taky zbytečná?
    4.12.2005 13:58 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A proč zase na druhou stranu nemít jeden čip co může dělat vše a mít místo toho dvacet, které dělají jen jednu věc a když zrovna nejsou potřeba, tak jenom sedí a smutně koukají? :-)
    Copak toho není dost?
    4.12.2005 14:13 klingger | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    v tom prípade nevidím význam snaženia firiem ati, nvidia (hw 3d, dekodovanie videa), canopus (hw enkodovanie videa) a ďalších ...
    4.12.2005 14:17 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Ono to tak bohužel zatím stále vyjde levněji a líp.
    Copak toho není dost?
    4.12.2005 15:29 Balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud si pamatuji tak pamet na takovychto HW mixing kartach byla nejdrive 256kB, potom 1, 2 s max upgradem na az 8, 16 a nekdy i 32MB. Dneska by musela mit minimalne 1GB aby byla rozumne pouzitelna. A co potom, vyjde nova verze VST instrumentu ktera chce 1,5 GB a kvuli tomu vyhodite kartu a koupite novou s 2GB pameti? no super, to by Vas prislo pekne lacino:-) To uz si potom muzete rovnou poridit Pro Tools nebo neco podobnyho...Pokud me pamet neklame tak jednou z poslednich poloprofi karet s HW mixingem byl TERRATEC EWS 64. Hold CPU je dneska uz natocik vykone, ze neni potreba mixovat hardwarove (kombinace HW+ SW mixing nikdy nedopadla dobre). Treba jednou bude i graficka karta s HW akceleraci minulosti :-)
    4.12.2005 16:11 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Treba jednou bude i graficka karta s HW akceleraci minulosti :-)
    No já doufám.
    Copak toho není dost?
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.12.2005 16:21 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Já teda ne. GPU je na určité účely mnohem výkonnější než CPU. Nebo jste snad ještě neslyšeli o enkódování videa pomocí shaderů?
    4.12.2005 16:25 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    No tak dobře, možná jako řešení pro chudé a do kalkulaček :-)
    Copak toho není dost?
    4.12.2005 16:25 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud by se použila jiná architektura než dnes, tak by to snad šlo. :-)
    4.12.2005 16:57 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    HW mixování má určitě smysl...proč nepřenést část zátěže procesoru na zvukovou kartu?
    Protože ta zátěž je v případě zvuku pár promile a nemá tudíž smysl to řešit.
    A co HW akcelerace 3D grafiky? Ta vám přijde taky zbytečná?
    Nikoliv. Situace s 3D grafikou je v dnešní době ekvivalentní situaci se zvukem v době 286-386. Tehdy přehrávání čtyřhlasých modulů sežralo značnou část procesorového času a tudíž měla akcelerace zvuku v kartě smysl. Dneska je to bepředmětné a přináší to víc problémů než užitku.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.12.2005 17:10 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Opravdu je to pár promile i u her jako je UT2004?
    4.12.2005 17:19 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    UT něco pod linuxem míchá na úrovni karty/zvukového ovladače? To asi těžko.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.12.2005 17:30 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    To asi určitě (jedu na HW akcelerovaném OpenAL).
    4.12.2005 23:54 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Ale to zase mluvíme jeden o koze a druhý o voze.

    BTW, hardwarově akcelerované OpenAL na linuxu? Jak?
    Luboš Doležel (Doli) avatar 5.12.2005 15:45 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jak o koze a voze? Vy prohlašujete, že HW mixování nemá smysl, protože SW mixování CPU (téměř) nezatěžuje.

    Já tvrdím, že CPU to zatěžuje, tohle mi docela zvedá FPS v UT2004 (které používá OpenAL).
    6.12.2005 14:12 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jak o koze a voze? Vy prohlašujete, že HW mixování nemá smysl, protože SW mixování CPU (téměř) nezatěžuje.
    Ano, to je pravda.
    Já tvrdím, že CPU to zatěžuje, tohle mi docela zvedá FPS v UT2004 (které používá OpenAL).
    Tohle taky není HW mixování, ale obecný DSP engine. Ten může klidně sežrat i 100% libovolně silné mašiny (kdo dělá s VST, ladspa apod. ví o čem mluvím). Přesto je to ale výhodné dělat na CPU, protože ty se dají velmi jednoduše upgradovat nebo i přidávat a je to celé zcela nezávislé na nějaké konkrétní kartě konkrétního výrobce.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 6.12.2005 16:44 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A co tedy má dělat ten "obecný DSP engine"?
    6.12.2005 20:26 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    DSP = digital signal processing (nebo processor) - jde o různé úpravy zvuku ve frekvenční oblasti (filtrování spektra, změny aplitudy) nebo časové oblasti (reverb, echo, přehazování vzorků).
    Quando omni flunkus moritati
    4.12.2005 17:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    SW mixování je v podstatě sčítání vzorků a vydělení počtem kanálů. Pro dnešní procesory žádný velký problém.
    Quando omni flunkus moritati
    Luboš Doležel (Doli) avatar 4.12.2005 17:12 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Dneska je to bepředmětné a přináší to víc problémů než užitku.
    Tak problémů jsem si opravdu nevšimnul.
    6.12.2005 14:16 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Takže to, že je karta zamknutá na jednu, z pohledu hudby nestandardní, samplovací frekvenci na kterou se všechno přepočítává, není problém?
    Luboš Doležel (Doli) avatar 6.12.2005 16:47 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A karty bez HW mixování uzamknuty nejsou?
    6.12.2005 20:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Samozřejmě že ne. Kdejaká karta podporuje možnost výběru od 44.1kHz po 96kHz.
    Quando omni flunkus moritati
    Luboš Doležel (Doli) avatar 6.12.2005 20:38 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Když jsem vyvíjel v DirectSound, tak jsem u mojí karty taky měl na výběr hodnoty až po 96 kHz...
    11.12.2005 18:48 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Na výběr to být mohlo, ale v kartě (nebo spíš ještě v ovladači) se to v případě SBLive/Audigy1,2,4 zaručeně přepočítalo na 48kHz. Eventuelně v případě Audigy 2 a 4 se 96kHz mohlo přehrát jako 96kHz v nějakém speciálním módu, kdy to jde mimo DSP (a tedy žádné mixování ani processing není k dispozici a navíc v tom nejde nahrávat). Tenhle režim používá ten jejich DVD audio přehrávač. 44.1kHz a odvozené frekvence to každopádně neumí vůbec, protože tam chybí příslušný hardware.
    4.12.2005 17:30 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Není HW mixování jako HW mixování. Některé karty umožňují přehrávat více kanánálů jen jako syntetizér (ohyzdný pojem - wave-table syntéza), některé jakkoli (třeba když více programů zvučí zaráz, jako když se to dělá třeba přes DMIX). Zatímco druhá věc představuje nepatrnou zátěž, podobně jako u zvukových efektů ve starých hrách, které se směšovaly softwarově už hodně dávno, nejrychleji jako prostý součet + ořez, tak první věc dokáže spolknout různě velkou část procesorového času podle velikosti a počtu vzorků a použitých filtrů.
    4.12.2005 22:52 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Mícháš tady dohromady věci, které spolu moc nesouvisí. Celou dobu se tu vede debata o tom, jestli má HW mixování několika zvučících programů smysl.

    O syntetizátorech tu doteď nikdo nemluvil a i tam je HW akcelerace potřeba až když se na základní zvuky nebo výsledek aplikují nějaké další operace (echo, reverb, frekvenční filtry). Jinak je to pořád totéž součet a dělení (žádné ořezávání - to by poněkud zkreslovalo)

    A staré hry (z dob 386,486) většinou nemixovaly softwarově - když se podíváš třeba na setup Duke Nukem, ptá se tě na počet kanálů.
    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2005 00:47 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jenže ono se dá obojí dělat hardwarově přímo na zvukovce, takže je dobré to tady zmínit taky.

    Zdrojové texty starých her jsem nečetl, nicméně softwarové mixování obvykle zvládat musely, jinak by třeba se starým Sound Blasterem moc zvuků nenadělaly, kromě muziky přes FM.

    A tomu ořezu bych se nebránil, pokud těch kanálů není příliš mnoho, nezní to špatně. Navíc s přidáváním kanálů neklesá hlasitost.
    5.12.2005 13:15 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jenže ono se dá obojí dělat hardwarově přímo na zvukovce, takže je dobré to tady zmínit taky.
    Já bych řekl, že jsem to zmínil: A staré hry (z dob 386,486) většinou nemixovaly softwarově - když se podíváš třeba na setup Duke Nukem, ptá se tě na počet kanálů.

    Krom toho debata se vede na téma, jestli je HW mixování v souačsnosti zbytečné, přičemž diskuzi na tohle se úspěšně vyhýbáš.
    A tomu ořezu bych se nebránil, pokud těch kanálů není příliš mnoho, nezní to špatně. Navíc s přidáváním kanálů neklesá hlasitost.
    Si to zkus přepočítat a zjistíš, že s tím poklesem hlasitosti kecáš (hint: dvě maximální výchylky děleno dvěma neboli (1+1)/2)
    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2005 13:17 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Ničemu se nevyhýbám, ale kdo nechce rozumět, ten nerozumí...

    Osamocený zvuk s amplitudou A pak však dá A/N, kde N je počet kanálů.
    5.12.2005 13:41 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Štěstí, že neděláš ovladače.

    Osamocený zvuk s amplitudou A, dá A/N, kde N je počet kanálů, v danou chvíli tedy N = 1.

    Samozřejmě, pokud se připojí další program, který chce přehrávat, N se zvýší. Dovolil bych si tipnout, že ALSA takhle funguje.
    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2005 19:44 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Tipování je samozřejmě možné. Ale čtení zdrojového textu je ještě lepší. Úplně nejlepší je však přemýšlení. Stačí chtít.
    5.12.2005 20:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A co z toho jsi udělal ty? Pravděpodobně nic.

    Já jsem přečetl kus zdrojového kódu mplayeru, zamyslel se nad tím, jak bych se to snažil udělat, a pak jsem si tipnul řešení, které neořezává a netlumí.

    Jinak se ještě zamysli nad tím, co by se stalo, kdyby to fungovalo podle tebe - ořezáváním - a na vstup přišly dvě sinusovky o stejné frekvenci , stejné fázi a maximální aplitudě. To už by ořezávalo dost znatelně a nepříjemně.
    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2005 21:24 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Drtivá většina zvuků má k čistému sinusovému průběhu dosti daleko. Při digitálním zpracování je to jenom dobře, díky tomu není zkreslení obvykle slyšet. Tato vlastnost je široce využívána všude.
    5.12.2005 21:31 Mirek | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    zdravim...

    trosku me to mrzi v co se to tu zvrho.. ja se zeptal na jednoduchou vec, ktera mi byla zodpovezena a dale se to tu bohuzel zvrhlo ve flame :-(
    6.12.2005 12:52 tomas84 | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Každý zvuk lze rozložit na nespočet sinusových průběhů.
    6.12.2005 14:32 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    ze by furier? :-) tak z toho sem maturoval
    never use rm after eight
    6.12.2005 20:36 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Tato vlastnost je široce využívána všude.
    K tomu jsi přišel kde?

    Nikdo soudný se nemůže při programování spolehnout na to, že nějaká situace nemůže nastat. Situace, které nemůžou nastat, nastávají při předvádění produktu zákazníkovi v devíti případech z deseti.

    A zrovna u zvuku není dostatečné, že zkreslení "obvykle není slyšet" - pokud pracuješ se zvukem, je jakékoliv zkreslení (obzvlášť při digitálním zpracování) naprosto nevratná a nežádoucí ztráta informací.
    Quando omni flunkus moritati
    6.12.2005 20:50 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    K tomu jsi přišel kde?
    To tu budeme řešit i takové samozřejmosti? To snad ne!
    5.12.2005 08:29 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Toho, že by snad OSS měl být nějaký pět let nepodporovaný přežitek, jsem si zatím nějak nevšiml a často se pořád používá.
    5 lět sice ne, ale už dost dlouho se připravuje odstranění z jádra. Viz např. JN 322.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 3.12.2005 13:53 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Vlézt do ovládacího centra KDE a zakázat tam zvukový systém. Pak už vám dá ten humus aRts konečně pokoj.
    3.12.2005 18:05 Mirek | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Predpokladam, ze v notesu je integrac, takze o nejake zmene nemuze byt rec, ani o nevidim jako duvod , menit zvukarnu kvuli nekorektnimu softu, kazdopadne pro uplnost mam..ES1878 MAESTRO 2E. apropo tez proc mi to vadi, cas od casu vyzkoci hlaska - Error - artmessa. Sound fatal error, cpu overload, aborting... nicmene zvuk nadale jde i po odklepnuti te hlasky, z cehos sem trosku zmatenej, mel sem za to ze prave toto umoznuje prehravani..
    3.12.2005 18:26 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Asi tam něco takového bude. Pokud už v systému je ALSA, mohl by fungovat DMIX, stačilo by ale to hardwarové mixování. Funguje-li aspoň jedno z toho, dá se přehrávat víc zvuků zaráz. Lze to vyzkoušet třeba tak, že se pustí dva přehrávače hudby, přehrávač hudby a nějaký zvuk k tomu. Nejlépe se to pozná na co nejnižší úrovni. Stačí nějaký několikavteřinový zvuk (třeba ve formátu WAV), který se přehraje takto:
    aplay něco.wav
    
    Není-li WAV k dispozici, stačí i MPtrojka nebo Ogg:
    lame --decode soubor.mp3 - | aplay
    oggdec -o - soubor.ogg | aplay
    
    Pokud to lze provést ze dvou konzolí zaráz a jsou slyšet dva zvuky, je možné bez obav zakázat (nebo - ještě lépe - vyhodit, je-li to možné) aRts i Esound.
    4.12.2005 16:50 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Zdá se mi to, nebo dmix je čím dál tím víc integrovaný do ALSA? Dneska jsem v /etc/asound.conf zakomentoval používání dmixu a nechal jsem tam to, co tam bylo předtím:
    pcm.via82xx {
      type hw
      card 0
    }
    
    ctl.via82xx {
       type hw
       card 0
    }
    Předtím mi s tímhle mixování nefungovalo a teď funuguje a dmix tudíž ani není potřeba
    Quando omni flunkus moritati
    4.12.2005 17:03 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Pokud dmě pameť neklame, tak od Alsa 1.0.9 se používá dmix defaultně.
    4.12.2005 17:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jasně. Díky za info.
    Quando omni flunkus moritati
    3.12.2005 18:28 Mirek | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Takze sem zakazal Arts v KDE a zaroven zkusil zamenit OSS za ALsa.. a hle je razem mnohem vice vykonu.. :-] a zaroven sem prisel na to ze jsem se mylil a ze Arts se nestara o vsechen zvuk, ale jen ten v KDE. mno ucenej z nebe nespadl.. :-} kazdopadne , kdych zas nekdy zatouzil po systemovejch zvucich co mam misto ARTS si nastavit? diky
    3.12.2005 18:36 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Nastavit někde v ovládacím panelu u zvuku použití externího programu místo zvukového systému KDE. Dá se použít aplay nebo ogg123 podle toho, jaký bude formát oněch zvuků. Pokud oba, bude to horší.
    4.12.2005 10:56 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Teď jsem zrovna sestře KDE nastavoval a koukal jsem na to. To opravdu neexistuje možnost, jak jednoduše nepoužívat Arts? Opravdu kvůli tomu musím psát skript, který bude poznávat typ souboru a posílat ho příslušnému přehrávači?
    4.12.2005 11:53 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    To netuším, zvukové efekty v KDE se mi nikdy nelíbíly, takže jsem je stejně vždycky vyhodil. Ale stačí použít nějaký jednoduchý přehrávač, který sám pozná typ souboru. Jedno řešení se ale nabízí:
    sox soubor -t wav - | aplay
    
    SoX sice Alsu podporuje, nicméně používá vlastní ovladač a s DMIXem se nezatěžuje. Lze přehrávat přímo SoXem, ale přes OSS:
    sox soubor -t ossdsp /dev/dsp
    sox soubor -t ossdsp /dev/adsp
    
    4.12.2005 17:18 8an | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Nedávno jsem to taky řešil, možností je několik:
    • alsaplayer - konzolový přehrávač přes ALSA, nejspíš nutno doinstalovat
    • playsound - součást SDL knihovny (sdl-sound), mohl by být v distribuci
    • mplayer - není použitelný, spouští se dlouho a zvuk má velké spoždění
    If you build an operating system that even an idiot can use, only idiots will use it.
    4.12.2005 21:50 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    AlsaPlayer spouští nějaké škaredé GUI a v manuálové stránce jsem nevyčetl, jak mu to vymluvit. playsound u wavů chrčí a MPlayer jsem ani nezkoušel. Asi bude jednoduší si na to opravdu nějakou berličku napsat.
    5.12.2005 08:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    AlsaPlayer spouští nějaké škaredé GUI
    Což je ovšem záležitost nastavení. Alsaplayer má k dispozici i čistě textové rozhraní pro příkazovou řádku.
    5.12.2005 15:28 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Tak jsem ještě jednou pročetl manuálovou stránku a našel to tam. Jenže to moc nepomhlo. Když zkusím spustit AlsaPlayer v textovém režimu, tak provede neoprávněný přístup do paměti.
    5.12.2005 08:24 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Samozřejmě, že existuje. Nastav v Ovládacím centru používání externího přehrávače a veškeré KDE zvuky se budou přehrávat přes něj - a aRts může být nespuštěn.
    5.12.2005 15:15 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    To je jasný. Problém je ten externí přehrávač, který si poradí zároveň s oggy i wavy.
    5.12.2005 15:36 tomas84 | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Jak píšu níž, použijte music123, jestli jej máte v distribuci. Alsaplayer a podobné přehrávače jsou zbytečně velké na přehrávání událostí v KDE.
    5.12.2005 15:51 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    music123 už zkoumám. Zatím jsem zjistil, že je to napsané snad od prvopočátku pro Debian, že je to v Adě a že to nepoužívá autoconf, takže teď čtu Makefile a přemýšlím, jak to zkompilovat a jestli se mi případně bude vůbec chtít dělat balíček pro Arch.
    5.12.2005 16:16 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Tak na to kašlu. Nenašel jsem v Archu kompilátor Ady. A abych se přiznal, tak se mi to kvůli takovéto jednoduché věci ani nechce řešit.
    5.12.2005 14:43 tomas84 | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Opravdu kvůli tomu musím psát skript, který bude poznávat typ souboru a posílat ho příslušnému přehrávači?
    V debianu stačí nainstalovat balíček music123, který to udělá za Vás. Rozpoznáva soubory podle přípony. Relevantní část konfiguráku:
    tool    ogg123          ogg,Ogg,OGG             "-d alsa09"
    tool    mpg123          mp3,MP3,Mp3             "-o alsa09"
    tool    aplay           wav,Wav,WAV             ""
    
    4.12.2005 10:44 pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Ja jsem to vyresil takto:

    V domovskem adresari v .asoundrc jsem si nastavil softwarove mixovani pomoci dmix - vice programu muze naraz zapisovat na zvukovku, alsa si to sama namixuje. A aRts jsem nechal klidne zapnute, pouze nesmi byt full duplex, to pak nejede s dmix. a jedou mi programi vyuzivajici jak aRts tak primo alsu klidne naraz. Jinak jako nahradu za aRts treba JACK, ale tam jsou zase problemy s realtimem pod normalnim userem. S pozdravem Pavel Navrkal

    martink avatar 4.12.2005 12:11 martink | skóre: 10 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    A aRts jsem nechal klidne zapnute, pouze nesmi byt full duplex, to pak nejede s dmix.

    Ale jede, stačí si do .asoundrc přidat něco jako
    pcm.!default {
         type plug
         slave.pcm "duplex"
    }
    
    martink avatar 4.12.2005 12:14 martink | skóre: 10 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nahrada za Arstd
    Teda kecám, něco jako
    pcm.dsnoops {
         type dsnoop
         ipc_key 2048
         slave {
              pcm "snd_card"
              # Possible artsd full duplex fix:
              period_time 0
              period_size 1024
              buffer_size 8192
         }
    
         bindings {
              0 0
              1 1
         }
    }
    

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.