Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
deborphan
a apt-get clean
ale nejak moc to nepomohlo. Kdysi jsem se tu ptal jak je to s fragmentaci linuxovych filesystemu, protoze jsem na to byl zvykly kdys jsem pouzival win a bylo me receno ze fragmentace neexistuje a defragmentace se neprovadi./
mam 14GB velky a je vyuzitych 4GB, jsou na jednom oddile vsechny adresare krome /home
. Premyslel jsem jestli by nepomohlo sytstem preinstalovat a dat zvlast treba /usr
a /var
, ale nevim jestli by to k necemu bylo, jestli mate nekso skusenosti tak napiste.Kdysi jsem se tu ptal jak je to s fragmentaci linuxovych filesystemu, protoze jsem na to byl zvykly kdys jsem pouzival win a bylo me receno ze fragmentace neexistuje a defragmentace se neprovadi.
Tohle je mýtus, fragmentace FS celkem logicky existovat musí. Linuxové FS si s tím sice umějí poradit lépe (např. lepším vyhledáváním volných bloků při vytváření souoborů), než např. FAT, ale není to tak slavné, jak si někteří myslí. Sám jsem se tímto problémem zabýval, jediný FS, který má online defrag je XFS (a nástroj xfs_fsr). A pro ext3 jsem našel jedinou radu: překopírovat soubory jinam a nakopírovat zase zpět. Takže pokud to nemáte na XFS, tak vám nic jiného nezbude.
# hdparm /dev/sda
/dev/sda:
IO_support = 0 (default 16-bit)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
geometry = 24321/255/63, sectors = 390721968, start = 0
using_dma = 1 (on)
takze DMA u toho disku zaple neni.hdparm -d /dev/sda
a nic se nezmenilo, tak nevim.hdparm -tT /dev/sda
?
# hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 1300 MB in 2.00 seconds = 649.45 MB/sec
Timing buffered disk reads: 176 MB in 3.01 seconds = 58.40 MB/sec
aptitude dist-upgrade
. Takze nechapu cim se mohlo zpusobit ze system uz nema puvodni rychlost.
ps aux
a ps aux |wc -l
?
ps aux |wc -l
napise 94. to si myslim ze neni moc. A bohuzel nejsu zas takovy exxpert abych v procesech nasel neco co muze skodit, muzu sem postnout ps aux
jestli to knecemu bude.# free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 504 370 133 0 19 212
-/+ buffers/cache: 139 364
Swap: 666 0 666
# uptime
11:33:33 up 1:41, 2 users, load average: 0.10, 0.23, 0.23
uptime
?
/mnt/system
pripojim / a do /mnt/home
dam domovsky adresar.
pak zkopiruju cely obsah /mnt/system do /mnt/home, puvodni smazu a pak to skopiruju zase zpet. cp
, ale tak aby to zachovalo vsechna opravneni. Proste aby to nezmenilo vubec nic, byl bych nerad kdyby system nenabootoval. Taky me neni jasne co se stane s adresari /proc
a /dev
, nebude to necemu vadit ?
cp -a
resp. dobre skusenosti mam s rsync -a
a nanovo vytvoril filesystem. Posli ps aux
a skontroluj dmesg
.
cp -a /mnt/system/* /mnt/home/backup
rm -rf /mnt/system/*
cp -a /mnt/home/backup/* /mnt/system/
shutdown -r now
a budu doufat ze to pojededpkg --get-selections
, nainstaluju base system, dpkg --get-set-selections
mi obnoví požadované stavy balíčků a jsem jeden apt-get od cíle Jo, tohle by mělo fungovat. Sám kopíruju systém pomocí cp -a
běžně (dokonce to jde i v mc
spouštěném pod rootem -- má tam položku zachovat práva). Jinak, místo vymazání obsahu původního /
bych raději znovu vytvořil FS (pokud ext3, tak s parametry: journal_writeback, commit=60 (klidně i víc), noatime, dir_index).
Jak někdo psal, nejprve si změř pomocí time
jak dlouho se staruje pomálá aplikace teď a zkus to samé po rekopírování. Ať vidíš, jestli to pomohlo.
cp -a
jsem prekopiroval pryc cely / a pak jsem ho dal zase zpatky, viz muj komentar vyse. system bez problemu nabootoval a je znat velky rozdil v rychlosti - spousteni aplikaci, celkova odezva systemu. mozna i boot se o neco malo zrychlil. zrejme fragmentace linuxovych FS nebude tak bezvyznamny problem jak vsichni tvrdi mkfs.reiserfs /dev/...
a skopirovat naspat.
Tiskni
Sdílej: