Na Epic Games Storu lze do 15. června získat zdarma počítačovou hru PAYDAY 2 (ProtonDB, Wikipedie). Linuxový port přestal být ve čtvrtek 8. června podporován.
Ezoterický programovací jazyk Brainfuck (Wikipedie) slaví 30 let. Urban Müller nahrál první implementaci tohoto jazyka na Aminet 9. června 1993.
Společnost Apple na konferenci WWDC23 představila Game Porting Toolkit. Společnost CodeWeavers informuje, tento toolkit vychází ze zdrojových kódů jejího CrossOveru, tj. komerčního Wine.
Byla vydána květnová aktualizace aneb nová verze 1.79 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.79 vyšlo také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Jak to bude s podporou rastrového grafického formátu JPEG XL ve webových prohlížečích? Google ji nedávno z Chrome a Chromia odstranil (#1178058#c84). Jednou z novinek beta verze Safari 17 je ale právě podpora JPEG XL. Vráti se JPEG XL do Chrome a Chromia (#1451807)? Dění kolem JPEG XL lze sledovat například na r/jpegxl.
Byla vydána nová stabilní verze 6.1 (aktuálně 6.1.3035.51) webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 114. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Nový Vivaldi se pro Bing tváří jako Microsoft Edge (upravený User-Agent) a díky tomu v něm funguje Bing Chat. Vylepšeny byly Pracovní prostory (Workspaces). Podrobný přehled v Changelogu.
Linuxová distribuce ArchLabs Linux po šesti letech vývoje končí. Dobbie to zabalil.
David Tschumperlé v obšírném článku se spoustou náhledů shrnuje vývoj multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie) za poslední rok a půl.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 23.06 tohoto před šesti lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell, Phosh, Plasma a Sxmo. Aktuálně podporovaných zařízení je 30.
Byla vydána distribuce openSUSE Leap verze 15.5 (poznámky k vydání). Jde o konzervativní distribuci odpovídající komerčnímu SUSE Linux Enterprise 15, nyní Service Pack 5. Mělo jít o poslední aktualizaci Leap v současné podobě před přechodem na Adaptable Linux Platform s „neměnným“ základem, ale padlo rozhodnutí, že v roce 2024 ještě vyjde Leap 15.6 s podporou do konce roku 2025.
Glxinfo
hlásí, že akcelerace funguje:
# glxinfo | grep direct direct rendering: YesAle
glxgears
hlásí FPS horší, než jsem měl s několik let starou GeForce 2 MX 400!
# glxgears 3682 frames in 5.0 seconds = 736.344 FPS 3681 frames in 5.0 seconds = 736.141 FPS 3681 frames in 5.0 seconds = 736.033 FPS 3686 frames in 5.0 seconds = 737.012 FPS 3638 frames in 5.0 seconds = 727.550 FPSCož o to, nějaké
glxgears
, to ať si hlásí, kolik chce, ale i výkon v 3D hrách (Unreal Tournament) je velmi podobný stařičké nVidii. Ještě pár relevantních kousků konfiguráků a logů:
Section "Module" Load "dbe" SubSection "extmod" Option "omit xfree86-dga" EndSubSection Load "freetype" Load "glx" Load "dri" Load "drm" EndSection
Section "Device" Identifier "ATI Technologies Inc RV280 [Radeon 9200 PRO]" Driver "radeon" Option "AGPMode" "4" Option "EnablePageFlip" "on" Option "RenderAccel" "on" Option "AccelMethod" "EXA" # or XXA EndSection
# eix x11-drm [I] x11-base/x11-drm Available versions: (~)20051223 20060608 [M](~)20060608-r1 Installed versions: 20060608(07:19:44 PM 12/29/2006) (kernel_linux video_cards_radeon) Homepage: http://dri.sf.net Description: DRM Kernel Modules for X11
# grep '(EE)' /var/log/Xorg.0.log (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (EE) Error loading keymap /usr/share/X11/xkb/compiled/server-0.xkmA nakonec: v jádře (2.6.18-suspend2) v sekci
Device Drivers -> Character Devices
jsem povolil jako modul tyto volby: /dev/agpgart
a Intel 440LX/BX/GX, I8xx and E7x05 chipset support
, Direct Rendering Manager
je zakázán. Moduly se zřejmě načítají správně:
# lsmod | grep -e drm -e agp drm 71192 3 radeon intel_agp 20380 1 agpgart 25776 2 drm,intel_agp
# dmesg | grep -e drm -e agp Linux agpgart interface v0.101 (c) Dave Jones agpgart: Detected an Intel i850 Chipset. agpgart: AGP aperture is 64M @ 0xe0000000 [drm] Initialized drm 1.0.1 20051102 [drm] Initialized radeon 1.25.0 20060524 on minor 0: [drm] Used old pci detect: framebuffer loaded agpgart: Found an AGP 2.0 compliant device at 0000:00:00.0. agpgart: Putting AGP V2 device at 0000:00:00.0 into 4x mode agpgart: Putting AGP V2 device at 0000:01:00.0 into 4x mode [drm] Setting GART location based on new memory map [drm] Loading R200 Microcode [drm] writeback test succeeded in 1 usecsJá už si opravdu nevím rady, doufám, že vše není způsobeno mou neznalostí či nedbalostí a prosím vás tedy o pomoc. Předem děkuju
glxgears -printfps libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b 5959 frames in 5.0 seconds = 1191.750 FPS 7380 frames in 5.0 seconds = 1475.842 FPS 7376 frames in 5.0 seconds = 1475.041 FPS 6285 frames in 5.0 seconds = 1256.996 FPS 7375 frames in 5.0 seconds = 1474.957 FPS 7329 frames in 5.0 seconds = 1465.716 FPS 7190 frames in 5.0 seconds = 1437.993 FPS
Section "Module" Load "i2c" Load "bitmap" Load "ddc" Load "dri" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "type1" Load "vbe" Load "dbe" EndSection
Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. RV280 [Radeon 9200 PRO]" Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true" Option "AGPMode" "8" Option "AccelMethod" "EXA" Option "ColorTiling" "on" EndSection
ati
jsem právě zkusil, výsledek ten samý. Spíš mě napadá, jestli nemám nějakou „ochuzenou“ kartu, ale jediné, co o ní vím, je fakt, že by měla disponovat 128MB paměti.
# glxgears 5316 frames in 5.0 seconds = 1063.156 FPS 5341 frames in 5.0 seconds = 1068.190 FPS 5343 frames in 5.0 seconds = 1068.408 FPS 5346 frames in 5.0 seconds = 1069.135 FPS 5327 frames in 5.0 seconds = 1065.272 FPSPřesto, neměl byste Vy či někdo jiný další nápad, jak získat ještě těch ~300FPS, které hlásí kolega výše či ostatní lidé zde na ábíčku?
HyperZ
zvedlo FPS téměř dvojnásobně!
# glxgears 9865 frames in 5.0 seconds = 1972.829 FPS 9835 frames in 5.0 seconds = 1966.864 FPS 9772 frames in 5.0 seconds = 1954.398 FPS 9836 frames in 5.0 seconds = 1967.196 FPS 9753 frames in 5.0 seconds = 1950.415 FPSVypnutí
Vsync
se provádí změnou řádku „Synchronization with vertical refresh (swap intervals)“
na hodnotu „Never synchronize with vertical refresh, ignore application's choice“
?
/usr/local/lib
a zdá se, že se hra seká daleko méně.
driconf
zapnul HyperZ a vypnul Vsync, a to vše výše popsaným spůsobem, a ješetě jsem umazal xorg.conf
v sekci device
Option
"AccelMethod" "EXA"
a nakonec mám teda cca 2150 FPS. V berylu se výkon zvýšil velmi znatelně ( kostka nemá zuby) a celkově odezva je rychlejší. Takže díky :)
"Zapnutie hyperz a vypnutie vsync pomocou driconf moze pomoct."
Mam dotaz: kde najdu driconf. Soubor toho jmena v systemu nemam, pacman taky o nem nevi...
Diky. Honza.
Tiskni
Sdílej: