Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
OpenGL vendor string: Mesa Project OpenGL renderer string: Software Rasterizer OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.5.1
Takže to bylo chybějící akcelerací. KDE4 (a celkově Qt4 bez raster enginu) používá XRender pro vešerou 2D grafiku, pokud se to renderuje přes SW je to neskutečně pomalý. Zaplý compositing (efekty) není na intelkách naškodu, některé bitmapy zůstávají v paměti a např. při přepnutí aplikace pak člověk nevidí vykreslování jednotlivých prvků GUI. Navíc díky DRI2 už je zahrnuta i podpora Xv a OpenGL, podobně jako na nvidia kartách.
Úplně ono to asi zatím nebude, ale aspoň použitelné. Snad ti nadšení pro KDE4 vydrží, z pohledu uživatelského komfortu je IMHO nepřekonatelné.
No jo no, nemůže za to mizerné KDE ale hlavně mizerné drivery :)
Já to řeším tak, že akcereraci přepnu z opengl na xrender. Jestli ti to vypíše nějakou chybovo hlášku tak to povol tím, že v konfiguárku kwin (~/.kde4/share/config/kwinrc) přidáš Backend=XRender do sekce Compositing, nebudou potom fungovat všechny efekty, ale na druhou stanu to aspoň bude bude plynulé i s mizernými drivery (a u mě na 2 monitorech :)
Jinak doporučuji zkusit update na verze doporučovanou intelem http://intellinuxgraphics.org/2009Q3.html. Jestli nic z toho nepomůže, tak teprve po tom si můžeš stěžovat že KDE je mizerný.
Tiskni
Sdílej: