abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:22 | Nová verze

    Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 19:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 18:00 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 01:22 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.5. 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    7.5. 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    7.5. 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (21%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 568 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 8.5. 09:58
    Rozcestník

    Dotaz: proprietární ovladač NVIDIA a glx module

    28.3.2014 11:48 mica
    proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Přečteno: 441×
    Dobrý den, mám problém s nefungující 3D grafikou, respektive s jejím problémovým zprovozněním. V xorg.conf jsem našel konflikt mezi dvěma verzemi modulu glx. X server při spouštění nejprve načte soubor /usr/lib64/xorg/modules/extensions/libglx.so, který patří k balíčku xserver-xorg-core:
    Loading /usr/lib64/xorg/modules/extensions/libglx.so
    Module glx: vendor="X.Org Foundation"
    Jenže když se později spouští ovladač NVIDIA (stažený ze serveru NVIDIE), požaduje svůj vlastní glx modul, který je umístěný v témže adresáři jako libglx.so, ale jmenuje se (v závislosti na verzi ovladače např.) libglx.so.331.38. Ovladač si stěžuje takto:
    NVIDIA (0): Failed to initialize the GLX module; please check in your X
    NVIDIA (0): log file that the GLX module has been loaded in your X
    NVIDIA (0): server, and that the module is the NVIDIA GLX module.
    Když jsem na internetu hledal, co s tím, našel jsem radu soubor libglx.so odstranit a místo něj udělat symbolický odkaz téhož jména ukazující na libglx.so.331.38. To jsem udělal a 3D grafika po restartu x serveru skutečně fungovala. Avšak jen do chvíle, než jsem počítač uspal na disk - po probuzení na monitoru blikaly jen barevné čmáranice (uspání do paměti tento následek nemělo). Takže tento způsob je pro mě nepoužitelný, protože uspání na disk používám denně, kromě toho to i tak není čisté řešení, protože stačí aktualizace balíku xserver-xorg-core, aby se můj symbolický odkaz přemazal plnohodnotným souborem, nebo instalace nové verze ovladačů NVIDIA a můj odkaz bude odkazovat na neexistující soubor (protože se vytvoří glx modul nového jména). Neměli byste někdo pro mě nějaké lepší řešení než symbolický odkaz? Děkuji mnohokrát.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    28.3.2014 11:59 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Lepšie riešenie je nainštalovať ten Nvidia ovládač pomocou správcu balíčkov danej Linuxovej distribúcie.
    29.3.2014 08:57 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    A můžu se spolehnout, že ten ovladač je stejně kvalitní a funkční jako ten přímo od Nvidie?
    29.3.2014 10:12 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Je to ten istý ovládač, balíček sa ale automaticky postará o to, aby sa vytvorili správne odkazy...
    31.3.2014 10:17 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    A vyžaduje ten ovladač distribuční jádro nebo se snese i s individuálně zkompilovaným?
    31.3.2014 11:03 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Je to úplne normálny ovládač, takže podporuje presne to, čo podporuje ten zo stránok Nvidia.

    Ak sa ale nainštaluje vlastné jadro, tak bude problém s tým, že sa automaticky neskompiluje ovládač (pretože sa balíčkovací systém o ručnej zmene nedozvie). Predpokladám, že distribúcia používa DKMS a po inštalovaní nového jadra bude nutné spustiť DKMS ručne.
    rADOn avatar 28.3.2014 15:51 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Google + pet sekund: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=129864
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    29.3.2014 08:56 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Z toho za prvé nejsem moc moudrý, za druhé to neřeší problém dlouhodobě, protože symbolický odkaz funguje pouze při současné verzi ovladače NVIDIA a navíc jsem zjistil, že v KDE ani nemůžu nastavit kompozici OpenGL, takže problém není pouze v uspávání a probouzení.
    Pavel Stárek avatar 31.3.2014 16:21 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Snad bych asi jen podotknul, že pokud chcete používat uspávání a probouzení, tak na proprietární ovladač od NVidie rovnou zapomeňte. Protože co já vím, tak s tím byly vždy jen problémy (buď se systém neuspal, a nebo naopak řádně neprobudil).
    Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
    31.3.2014 16:35 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Používam proprietárny ovládač a žiadne problémy s uspávaním/prebúdzaním nemám.
    1.4.2014 08:59 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Já jsem rovněž problém s probouzením pod proprietárním ovladačem neměl, teda až do nedávna. Nicméně přišel jsem na to, že 3D grafiku po vytvoření symbolického odkazu libglx.so na libglx.so.331.38 můžu celkem používat a dovolit si uspávání na disk, pokud se v KDE nepokusím zprovoznit OpenGL kompozici (tj. musím používat XRender). Avšak i tak funguje 3D pouze částečně, při (neúspěšné nebo částečně úspěšné) snaze spustit některé 3D aplikace jsem zaznamenal chybu
    libGL error: failed to load driver: swrast
    Tak vlastně nevím, zda je problém v ovladači NVIDIA (např. přímo od NVIDIE nebo z balíčku, i když prý je to ten samý) nebo v něčem jiném.
    Pavel Stárek avatar 4.4.2014 14:26 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    No, tak v tom případě na tom zapracovali jak vývojáři kernelu, tak vývojáři NVidie a stav se nejspíš zlepšil.
    Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
    5.4.2014 02:27 pakanek | skóre: 28 | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Suspendování funguje dobře. Hibernaci jsem dlouho nezkoušel - raději...
    Všechno dobré je pro něco zlé.
    Řešení 1× (pakanek)
    2.4.2014 13:14 mica
    Rozbalit Rozbalit vše Re: proprietární ovladač NVIDIA a glx module
    Tak se tento dotaz může označit za vyřešený. Nakonec jsem aktualizoval dosavadní ovladač 331.38 na 331.49 (stažený přímo od NVIDIE) a vše funguje, jak má (včetně probouzení). Dokonce jsem chtěl ještě před spuštěním X serveru ručně aktualizovat mnou vytvořený symbolický odkaz libglx.so na libglx.so.331.49 (místo na libglx.so.331.38, jak jsem ho původně vytvořil), ale žádný porušený odkaz na mě nevybafl, ten odkaz už byl opravený. Nevím, jakým způsobem se mohl aktualizovat, případně zda konečně v NVIDII někoho napadlo tento symbolický odkaz vůbec vytvořit automaticky při kompilaci modulu. Celkově mám pocit, že všechny problémy zkrátka byly způsobeny předchozí verzí ovladače. Čert aby se v tom vyznal. Hlavně že při vydání každé nové verze píšou, jaké předchozí chyby jsou nově opraveny.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.