V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Řešení dotazu:
Zkusil bych něco takového: tady Osobně bych výběr čehokoliv pro tak malé dítě přes internet nedoporučoval, možná tak orientačně, nic konkrétního.
1. trenink jemne motorikyKaždý by měl trénovat skilly, které si myslí že pro něj budou užitečné.
2. lide se lepe uci material zaznamenavany "tuzkou" nez tukany na klavesniciTo tvrdíš ty, spousta lidí si po delší době rukopis nepřečte.
3. tuzka funguje, i kdyz vypnou proudMůj notebook, telefon i tablet taky.
4. s pocitacem jde a pujde komunikovat bez "klavesnice", ale "tuzku" ve vizualnim umeni tezko neco nahradiPředpokládám, že lidé, kteří se chtějí věnovat analogovému vizuálnímu umění se budou řídit dle pravidla 1.
Spis narazel na to, ze mozek si lepe zapamatuje (jiz pri porizovani) udaje ktera pise tahy rukou, nez ktere nacvaka na klavesnici...2. lide se lepe uci material zaznamenavany "tuzkou" nez tukany na klavesniciTo tvrdíš ty, spousta lidí si po delší době rukopis nepřečte
Texťák se ti mezi dvěma stroji může rozhodit téměř vždycky.Zajímavé, že se mi to u Word dokumentů nikdy nestalo, když nechyběly na druhém stroji použité fonty...
Opomenul si zmínit, že na obou počítačích běželi stejné Windows a stejné verze Wordu.To jsem teda neopomenul, pochybuju že většina lidí, kteří mi posílají dokumenty mají Mac OS X a Office for Mac.
a už vůbec nemluvím třeba o libre office - jedna verze ve škole, jedna doma (fakt měli na výběr v čem budou dělat) - taky občas zlo. Už jen to že pod windows vypadají trochu jinak ikony než u mě na archu, o rozhozeném formátování nemluvím...Což je z pedagogického hlediska spíše výhoda, protože se dítě naučí obecné principy práce s textovými editory a nikoliv práci s jedním konkrétním programem. Stejně jako je výhoda, když dítě vyrůstá dvojjazyčně... I když je to asi náročnější, daleko víc se na tom naučí.
No, kdyby chtěl Shitdows, asi by se neptal zrovna na tomhle fóru tady, že ano.
Otázka samozřejmě je, jestli se má dítě naučit používat počítač, nebo jestli se má jenom smířit s tím, že bude používáno počítačem, a vyrůst v další ovci platící za viry a spyware. V prvním případě je svobodný desktop jasná a jediná možná volba. Ve druhém případě není třeba dělat nic, stačí jen nečinně přihlížet, co s dětskou myslí provede české školství, které koncem 90. let korupční tunel zvaný Internet do škol v podstatě daroval jedné firmě dodávající béčkový zavirovaný software.
Když bych měl hádat, klidně bych si vsadil na to že nadřazená organizace byla stejná jako pro to Skalické, tak pro to Piešťanské.
Tiskni
Sdílej: