Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
A[x][y][z][n]. velikosti (kromě n) jsou vysoké stovky, cele pole je 1-2 GB, takže to nejde jako lokální proměnná v main. ale nedaří se mi vymyslet jak zkonvertuji pointr ziskaný alokací z malloc void * = malloc (potrebna velikost);na 4 dimenzionální pole.
Řešení dotazu:
buťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
hele pro 3d :O ;D prostě jako ještě jeden rozměr přidáš a bude to jakoby uplně to samý :D :D ;D ;D
Osobně bych asi radši použil tu dlouhou nudli. Jirkabuťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#define ARRAY_TYPE int
// return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4]
ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4)
{
ARRAY_TYPE ****data;
size_t a,b,c;
data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***));
for(a=0;a<s1;a++)
{
data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **));
if(data[a] == NULL)
exit(1);
for(b=0;b<s2;b++)
{
data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *));
if(data[a] == NULL)
exit(1);
for(c=0;c<s3;c++)
{
data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
if(data[a] == NULL)
exit(1);
bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
}
}
}
return data;
}
int main(int argc, char **argv)
{
ARRAY_TYPE ****data;
data=alloc4array(100,100,100,100);
printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]);
// plus uvolnit pole
return 0;
}
Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
Toto je zle riešenie, nepoužívať.Bylo by fajn napsat, kde je chyba. Ale našel jsem to. Jirka
diff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
Měl jsem stejný nápad. Jirkadiff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <string.h>
#define ARRAY_TYPE int
// return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4]
ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4)
{
ARRAY_TYPE ****data;
size_t a,b,c;
data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***));
for(a=0;a<s1;a++)
{
data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **));
if(data[a] == NULL)
exit(1);
for(b=0;b<s2;b++)
{
data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *));
if(data[a][b] == NULL)
exit(1);
for(c=0;c<s3;c++)
{
data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
if(data[a][b][c] == NULL)
exit(1);
bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE));
}
}
}
return data;
}
int main(int argc, char **argv)
{
ARRAY_TYPE ****data;
data=alloc4array(100,100,100,100);
printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]);
// plus uvolnit pole
return 0;
}
Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
mmap(3), se kterým se budou data ze souboru číst až při přístupu. Jem ožné to nastavit tak, že se data do souboru propisují, paměť je jen pro čtení, nebo je možné paměť zapisovat beze změny souboru.
Preferuji přístup s dlouhou jednorozměrnou nudlí, protože se nemusí mnhohokrát volat malloc a namísto 4 přístupů do paměti postačí jeden.
Ukázka:
#include <math.h>
#include <stdbool.h>
#include <stdint.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
struct hypercube_entry
{
uint32_t value;
};
struct hypercube
{
size_t z_len, y_len, x_len, w_len;
struct hypercube_entry entries[];
};
struct hypercube *
hypercube_alloc(size_t z_len,
size_t y_len,
size_t x_len,
size_t w_len);
inline static struct hypercube_entry *
hypercube_entry(struct hypercube *hypercube,
size_t z_len,
size_t y_len,
size_t x_len,
size_t w_len);
size_t
hypercube_sizeof(size_t z_len,
size_t y_len,
size_t x_len,
size_t w_len);
struct hypercube *
hypercube_alloc(size_t z_len,
size_t y_len,
size_t x_len,
size_t w_len)
{
struct hypercube *hypercube_mem;
size_t hypercube_sz;
hypercube_sz = hypercube_sizeof(z_len, y_len, x_len, w_len);
hypercube_mem = malloc(hypercube_sz);
if (hypercube_mem == NULL) {
fprintf(stderr,
"Cannot allocate %lu bytes for hypercube. Aborting.\n",
hypercube_sz);
}
hypercube_mem->z_len = z_len;
hypercube_mem->y_len = y_len;
hypercube_mem->x_len = x_len;
hypercube_mem->w_len = w_len;
}
size_t
hypercube_sizeof(size_t z_len,
size_t y_len,
size_t x_len,
size_t w_len)
{
return sizeof(struct hypercube)
+ sizeof(struct hypercube_entry) * z_len * y_len * x_len * w_len;
}
inline static struct hypercube_entry *
hypercube_entry(struct hypercube *hypercube,
size_t z,
size_t y,
size_t x,
size_t w)
{
struct hypercube_entry *entry = hypercube->entries;
entry += z * hypercube->y_len * hypercube->x_len * hypercube->w_len;
entry += y * hypercube->x_len * hypercube->w_len;
entry += x * hypercube->w_len;
entry += w;
return entry;
}
int
main(void)
{
size_t z_len = 100;
size_t y_len = 99;
size_t x_len = 98;
size_t w_len = 97;
struct hypercube *hypercube;
hypercube = hypercube_alloc(z_len, w_len, y_len, x_len);
printf("Allocated %lu bytes\n.",
hypercube_sizeof(z_len, w_len, y_len, x_len));
/* Draw 4-dimensional super-ellipsoid.
* Quite inefficient algorithm. */
for (int x = 0; x < hypercube->x_len; x++)
for (int y = 0; y < hypercube->y_len; y++)
for (int z = 0; z < hypercube->z_len; z++)
for (int w = 0; w < hypercube->w_len; w++) {
bool is_inside = .5f >= (
powf(((float) x - 50.f) * .02, 4.f)
+ powf(((float) y - 50.f) * .02, 4.f)
+ powf(((float) z - 50.f) * .02, 4.f)
+ powf(((float) w - 50.f) * .02, 4.f));
hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value
= is_inside ? 1 : 0;
}
/* Draw slices of it. */
for (int w = 10; w < hypercube->w_len - 10; w += 10) {
printf("w = %i\n", w);
for (int y = 1; y < hypercube->y_len; y += 2) {
for (int x = 1; x < hypercube->x_len; x++) {
int z = 0;
for (;
z < hypercube->z_len
&& !hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value;
z++);
if (z < 80) {
if (hypercube_entry(hypercube, z, y - 1, x - 1, w)
->value) {
putchar('*');
} else {
putchar('#');
}
} else {
putchar('_');
}
}
putchar('\n');
}
putchar('\n');
}
}
MAP_PRIVATE) s možností zápisu a zapisovat do něj jak chce.
Odpovědi typu rádoby-pole à la Java už tady zazněly, takže přidávám jednu s kompaktním 4-rozměrným polem.
Tohle^^^, mimochodem, v dotazu chybí — jestli jsou jednotlivé dimenze stále stejně velké a pole lze tudíž alokovat naráz jedním malloc()em nebo jestli se velikost různých (pod)polí může lišit a všechno se pak musí alokovat přes další úrovně polí pointerů, jako v Javě.
#include <inttypes.h>
#include <stdint.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
struct A { int blah; };
static const size_t X = 11,
Y = 13,
Z = 7,
N = 5;
int main() {
struct A (*const array)[Y][Z][N] =
malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N]));
int counter = X * Y * Z * N / 2;
for (size_t x = 0; x < X; ++x)
for (size_t y = 0; y < Y; ++y)
for (size_t z = 0; z < Z; ++z)
for (size_t n = 0; n < N; ++n)
array[x][y][z][n].blah = counter--;
int64_t sum = 0;
for (size_t x = 0; x < X; ++x)
for (size_t y = 0; y < Y; ++y)
for (size_t z = 0; z < Z; ++z)
for (size_t n = 0; n < N; ++n)
sum += array[x][y][z][n].blah;
free(array);
printf("%" PRId64 "\n", sum);
}
Trik je v tom, že v typu pointeru na pole array chybí první rozměr X — ten jako jediný není třeba definovat v typu, protože pointerová ařiťmetika potřebuje znát jenom ty následující rozměry. Tedy 4-rozměrné pole můžeme s klidem nechat „zkazit“ na pointer na první (tedy, nulté) 3-rozměrné (pod)pole.
Že to vypíše nulu, to je asi jasné, leč mnohem důležitější vždycky je, co na to říká valgrind.
Ještě pro úplnost: To „slibované“ smrduté kazení pole na pointer se v mém příkladu vůbec neděje. Vezmu void* z malloc() a přiřadím ho rovnou do pointeru na nulté 3-rozměrné pod-pole.
Ale kdybych kolem toho chtěl strašně moc kecat, mohlo by to vypadat třeba takhle:
struct A (*const alloc)[X][Y][Z][N] =
malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N]));
struct A (*const array)[Y][Z][N] = *alloc; /* Tady! */
/* ... */
free(alloc);
Jo a kdo si to chce fakt zahustit, ten si může nastavit třeba:
static const size_t X = 201,
Y = 201,
Z = 201,
N = 201;
To^^^ pak trvá (na mém stroji) celé 1,5 (se)kundy, což už je nějaké trvání! Velikost toho pole bude 6528963204 B, takže asi 6,08 GiB.
(se)kundyhahahahahaha nechceš být standup komik s tímhle materiálem?
Chtěl bych kandidovat na prezidenta, až na to budu mít věk. Zatím mám fyzicky 37 a mentálně cca 15, takže 2023 nestíhám. 2028 snad.
Tiskni
Sdílej: