Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
2) Co chcete, já volím KDevelop nebo VIM
3) Nemám rád Mono.
4) Navrhoval bych si koupit nějakou knihu o programování na Linuxu od Computer Pressu. Je to na začátek pěkný úvod.
Oba to sou editory, ktery umej hodne veci navic. Kdyz se s nima clovek nauci, tak to casto velmi usnadnuje praci. Muze tak napriklad veskery vyvoj probihat aniz by clovek opustil editor. Kazdej z tech editoru ma trochu odlisnej pristup k uzivateli a jiny ovladani (zastance z jednoho tabora bude tvrdit ze ten druhej editor ho ma naprosto sileny
)
2) Osobne pouzivam vim/gvim a popravde receno, s nicim jinym nemam zkusenosti.
3) Slysel, .NET me ale nezajima - kopie javy od M$ a ani ta puvodni me moc nenadchla...
4) Jaky funkce? Pokud se nepletu, tak na sit je treba jeste neco i na widlich. Qt/GTK se sklonuje, protoze to je o dost jednoduzsi zpusob jak psat GUI nez primo XWindow. Pravda je, ze Qt toho nabizi mnohem vic (s GTK tolik zkusenosti nemam, tak nevim). Co se dokumentace tyce, Qt ma snad nejlepsi dokumentaci, jakou sem kdy videl. http://doc.trolltech.com. Jinak ke spouste systemovejch funkci staci pouzit man
1) schopnosti editorů jsou podobné, jde o zvyk uživatele 
2) tato IDE se mi moc neosvědčila, upřednostňuji klasický postup — textový editor, komplilátor, linker, příp. make. Z propracovanějších editorů třeba Geany
3) mono je klon .net což je hloupý výmysl od M$, takže pokud opravdu požadujete takovéto prostředí, zkuste Javu, jinak doporučuji zůstat u C[++]
4) linux nemá jednotné API, to vyplývá z jeho filozofie. Pro GUI aplikace existují knihovy jako Gtk, Qt, wxWidgets, FLTK apod., osobně bych nejvíce doporučoval Gtk+ (příp. gtkmm pro C++), je to zcela svobodná GUI knihovna, má nejlepší podporu unicode a tím pádem i češtiny (tyto problémy zde defacto neexistují), vzhled lze libovolně měnit pomocí témat, má dobrou dokumentaci a GUI lze snadno vytvářet jako XML soubory pomocí Glade a dynamicky načítat za běhu aplikace, což např. usnadňuje překládání do jiných jazyků. A hlavně má Gtk přehledné a intuitivní API.
Add 1) Krome zvyku uzivatele bych zminil jeste vhodnost pouziti za danych podminek a dostupnost na cilovem systemu. Vi, ci nektery z jeho klonu najdete prakticky vsude, takze pokud budete nekdy muset neco delat napriklad na HP-UX ci jinem, neprilis v domacnostech rozsirenem systemu, a umite to s vi - urcite si vystacite. U Emacsu tomu tak neni. Stejne tak v pripade nutnosti editace vetsich souboru se vam muze stat, ze s Emacsem nepochodite. Jeden cas jsem pouzival stridave oba. Definitivnim impulzem k prechodu od Emacsu na Vi byly v mem pripade dve veci
Osobne bych seznameni se s editorem Vi bral jako dobrou investici do budoucna. Pokud tedy nezustanete u lokalni instalace Linuxu a GUI.
reakce :
a neptejte se nehodlam to rozebirat :-P
(samozrejme je to imho)jj ale tak kdybych se ucil Qt, tak musim mit aplikace jako open source nebo koupit tu jejich predrazenou licenci (vztahuji to i do budoucna k zamestnani, sef asi kvuli mně nebude kupovat drahou licenci....)Tak pouzivej GTK. Jinak pokud vim tak by tvuj sef zadnou licenci kupovat nemusel. Ty klidne muzes prodavat ten program bez toho QT a to si muze uzivatel doinstaloval zadarmo je to opensource.
Java ee, nevoni miNo mě taky ne a proto zůstaň u C++ a nebo se nauč jython. Jinak Java mi tayk nevyhovuje ale asi se jí někdy naučit budu muset jelikož je to opravdu kvalitní jazyk.a neptejte se nehodlam to rozebirat :-P
mno ja je neznam do hloubky, ale zkuste juknout na Hello World GTK+ a QT, co Vam prijde intuitivnejsi ?No ano GTK+ se může zdát nepřehlednější jelikož je to toolkit v Céčku a ne v C++ jako QT, ale můžeš používat GTKmm. Já například používám kombinaci ruby + ruby/gtk a zde už to není tak nepřehledný.(samozrejme je to imho)
). knizka je to dobra, jen misty trochu blbe prelozena. kdyz obejdes par knihkupectvi, nejspis na ni narazis a urcite (aspon teda u nas v liberci) ji budou mit v knihovnach.

#!/usr/bin/python
import gtk
w = gtk.Window()
w.set_title('Hello world')
w.connect('destroy', gtk.main_quit)
w.show()
gtk.main()
Je to v Pythonu (tj. high level jazyce) a bude to fungovat úplně stejně na linuxu jako na windows. Z tohoto důvodu mě nějaké C#/něco_Sharp/Mono/.NET nechávají chladným.
Obávám se, že právě to VM stojí za relativně slušným výkonem Javy v porovnání např. se zmiňovaným PHP.
pretože má virtual-machine a bytecode?
Projekt parrot by mal vo finálnej fáze poskytovať obe vlastnosti aj pre php. Bude to znamenať, že PHP prestane byť skriptovacím jazykom?

a=1 print globals()["a"]• dynamické typování
a=1 a="xyz"• míchání typů
pole=[0, "pokus", 3.14, {1: "text", 2.1: (1, "a")}]
• obecná volnání (to souvisí s dyn. typováním)
def secti(a,b): return a+b
secti(1,1) #→2
secti("a","b") #→"ab"
secti([1, "a"],[3.14]) #→[1,"a",3.14]
• atributy a metody objektů nejsou na pevno dány třídou, lze je dynamicky vytvářet, měnit a odstraňovat. lze k nim získat přístup pomocí stringu s názvem
class A:
pass #prázdná třída
a=A()
a.x=1
a.y="a"
setattr(a,"x",3.1415926535)
del a.y
• a mnoho dalších...
reflection je jen pokus o implementaci minimální části dynamičnosti do javy, a to ne jako součást jazyka, ale prostřednictvím složitých knihoven a nevím-čeho-všeho. V dynamických jazycích často (ne vždy) platí pravidlo, že každá proměnná je referencí na objekt a způsob zacházení s ní je dán typem objektu a ne typem proměnné (protože ta žádný typ nemá). Tak lze volat metody objektu uloženého v proměnné ať už je libovolného typu a není nutno nic přetypovávat atp. A z vlastní zkušenosti vím, kolikrát se mi to hodilo...
uvádzané príklady skôr ukazujú na nedostatočný návrh javy ako na to, či je alebo nie je dynamicka:
na sečti postačuje, aby jazyk umožňoval overloadovanie operátorov
na dynamické typovanie postačuje, aby (silne typový) jazyk buď podporoval implicitné pretypovanie (napr C++), alebo považoval aj primitívne datové typy za objekty (odvodené od base class)
bolo by asi vhodné zabudnúť na názov "skriptové jazyky" a uvažovať len on "kompilovaných" a "interpretovaných" jazykoch, kde "interpretované" jazyky potrebujú interpreter (vm), "kompilované" sú tie ostatné. Skripty sú interpretované jazyky.
(mozna se pise s jednim p ), protoze to co popisujete znam jako wrapper
to trekker.dk: dekuju ale jak jsem psal mam uz jasno (cz wiki GPL)
snad se mi dostane odpovedi i na zbyle otazky. moc moc dekuju za vas cas
2) Nahrada za Visual C++ KDevelop rozhodne neni, davam mu prednost pred Anjutou, protoze ma GUI uspornejsi co se tyce zabraneho prostoru a konfigurace projektu je prehlednejsi. KDevelop ma ale nektere nedotazenosti, treba neumi vytvorit pouzitelnou distribuci zdrojoveho kodu, nebo mu vubec nejde vytvaret rpm baliky. Na editaci zdrojoveho kodu je KDevelop dobre. Code::Blocks neznam
3) Mono je nehotove, ale pouzitelne
4) Vetsinu funkci os lze zpristupnit pomoci knihovny glibc, staci si najit v dokumentaci, co chcete delat a dozvite se jake hlavickove soubory jsou potreba. Dokumentace k teto knihovne se mi moc libi, protoze je tam mnozstvi praktickych rad a upozorneni na bezpecnostni rizika. Ja bych nehledal jednotne Linux API, ale hledal bych informace ke konkretnim problemum - zvuk, sokety atd. Protoze treba u soketu se proste dozvite, ze v Linuxu mate k dispozici BSD socket interface, tak si najdete dokumentaci primo k nemu. Hledal bych take POSIX, protoze Linux je z "vetsiny kompatibilni".
Linux samozrejmne neposkytuje zadne API pro tvorbu GUI aplikaci - tyhle funkce jsou vsechny v podobe dodatecnych knihoven (GTK+,QT,FLTK,EFLTK,FOX,MOTIF.....)
3) není windowsová nebo linuxová binárka... je jen CIL bajtkód a ten se dá v Linuxu spustit díky MONO. Co se mě na .NETu moc líbí je právě ten "mezijazyk"/bajtkód, díky kterému stačí program do něj přeložit jednou a pak se dá spustit na kterékoliv jiné (i hardwarové) platformě (samozřejmě pokud na ní existuje interpreter nebo tak něco). To sice v open-source není zase tolik potřeba, ale má to i tak svůj smysl a může to být asi dost výhoda pro tvůrce komerčního softwaru. Nicméně .NET je záležitost Microsoftu a tomu se asi nikdy nebude líbit i něco jiného než Windows, což má negativní vliv na MONO a podobné projekty.
Osobně si myslím, že všechny (dobré a v reklamních materiálech označované za revoluční) vlastnosti .NETu se dají v GNU/Linux/Open-source světě najít v nějaké podobě už delší dobu; případně je jen otázkou času, kdy se vyskytne opravdu kvalitní alternativa, třeba k tomu CIL bajtkódu. (Perl 6 runtime?)
(Nejsem odborníkem na .NET, na paradigmata programování a v computer science se teprve začínám pomalu rozhlížet, tak můj příspěvek prosím berte s rezervou; asi tak jako většinu ostatních příspěvků v této diskuzi
)
A jeho tahání na Linux je podle mě dobré kvůli komerčním aplikacím určeným větším firmám, které se pravděpodobně budou psát v .NETu; no a komu Novell prodává/se snaží prodat svůj SLED/SLES? S argumentem, že software psaný v .NETu nebude bránit přechodu z Windows na SUSE jim to půjde lépe. Novell si musí nechat kecat do vývoje MONO od Microsoftu, protože kdyby bylo MONO nekompatibilní s .NETem, tak by bylo k ničemu.
Co se týče smyslu .NETu a MONO pro obyčejného uživatele Linuxu, tak to už je horší...
Tiskni
Sdílej: