abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:00 | Humor

    OpenChaos.dev je 'samovolně se vyvíjející open source projekt' s nedefinovaným cílem. Každý týden mohou lidé hlasovat o návrzích (pull requestech), přičemž vítězný návrh se integruje do kódu projektu (repozitář na GitHubu). Hlasováním je možné změnit téměř vše, včetně tohoto pravidla. Hlasování končí vždy v neděli v 9:00 UTC.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    dnes 03:00 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.3, tj. třetí opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.13, tj. třináctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:00 | Komunita

    Na stránkách Evropské komise, na portálu Podělte se o svůj názor, se lze do 3. února podělit o názor k iniciativě Evropské otevřené digitální ekosystémy řešící přístup EU k otevřenému softwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    9.1. 19:44 | Zajímavý software

    Společnost Kagi stojící za stejnojmenným placeným vyhledávačem vydala (𝕏) alfa verzi linuxové verze (flatpak) svého proprietárního webového prohlížeče Orion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    9.1. 19:11 | IT novinky

    Firma Bose se po tlaku uživatelů rozhodla, že otevře API svých chytrých reproduktorů SoundTouch, což umožní pokračovat v jejich používání i po plánovaném ukončení podpory v letošním roce. Pro ovládání také bude stále možné využívat oficiální aplikaci, ale už pouze lokálně bez cloudových služeb. Dokumentace API dostupná zde (soubor PDF).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    9.1. 14:22 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu rozepsal o open source AdGuard Home jako domácí ochraně nejen před reklamou. Adguard Home není plnohodnotným DNS resolverem, funguje jako DNS forwarder s možností filtrování. To znamená, že když přijme DNS dotaz, sám na něj neodpoví, ale přepošle ho na vybraný DNS server a odpovědi zpracovává a filtruje dle nastavených pravidel a následně posílá zpět klientům. Dá se tedy používat k blokování reklamy a škodlivých stránek a k rodičovské kontrole na úrovni DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    9.1. 03:33 | Zajímavý software

    AI Claude Code od Anthropicu lépe rozumí frameworku Nette, tj. open source frameworku pro tvorbu webových aplikací v PHP. David Grudl napsal plugin Nette pro Claude Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.1. 00:11 | Nová verze

    Byla vydána prosincová aktualizace aneb nová verze 1.108 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.108 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.1. 20:44 | IT novinky

    Na lasvegaském veletrhu elektroniky CES byl předveden prototyp notebooku chlazeného pomocí plazmových aktuátorů (DBD). Ačkoliv se nejedná o první nápad svého druhu, nepochybně to je první ukázka praktického použití tohoto způsobu chlazení v běžné elektronice. Co činí plazmové chladící akční členy technologickou výzvou je především vysoká produkce jedovatého ozonu, tu se prý podařilo firmě YPlasma zredukovat dielektrickou

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 14
    8.1. 16:33 | Zajímavý projekt

    Patchouli je open source implementace EMR grafického tabletu (polohovací zařízení). Projekt je hostován na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (7%)
     (4%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (10%)
     (50%)
    Celkem 357 hlasů
     Komentářů: 8, poslední včera 23:18
    Rozcestník

    Dotaz: OpenWRT jako řešení pro můj router?

    25.5.2018 10:59 Standa | skóre: 21 | blog: Linux prakticky
    OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přečteno: 2660×

    Zdravím, do práce bych potřeboval nějaký slušný WiFi router. Když jsem prošel pokročilé možnosti hraček co mám doma, zjistil jsem, že moje požadavky jsou mimo jejich technické možnosti. Ty většinou končí na záložce pokročilé s možností definovat síť pro hosty. Nicméně, googlováním jsem našel potenciální řešení, a sice vyměnit firmware za nějaký neoficiální, open-source. OpenWRT se zdá být řešením, případně jiný osvědčený firmware. Internet i Youtube je sice plný textů o tomto řešení a video-návodů je také dost, ale často se duplikují a řeší zcela elementární úkoly jako zprovoznění internetu. Chtěl bych tedy poprosit zkušenější kolegy o odpověď a ujištění, zda bych takto mohl vyřešit své požadavky:

     

    1. lze po OpenWRT následně flashnout zpět na oficiální firmware, abych nepřišel o záruku?
    2. lze mít více WiFi sítí pro návštěvníky v různých konfiguracích? Potřebuji definovat více sítí, protože občasně musím vytvořit síť pro pár počítačů, kde se sdílí materiály, podklady nebo z jednoho počítače se spouští určitá aplikace na ostatních stanicích, naproti tomu v síti pro návštěvníky, kde dávám heslo k dispozici, nechci aby byl přístup jinam než k internetu a připojené počítače/mobily se vzájemně neviděly.
    3. lze omezit rychlost připojení k internetu pro danou síť nebo všechny uživatele v dané síti? Lze pro uživatele v dané síti zablokovat přístup na určité stránky?
    4. lze vidět, který počítač aktuálně nejvíce využívá síť nebo internet a případně ho omezit? Nepotřebuji statistiky, ale rychle vidět kdo "zlobí" a zaříznout ho.
    5. lze omezit šířku pásma pro určité stránky nebo vybrané stránky blokovat?
    6. lze v určitý čas/den v týdnu danou síť vypnout a zase zapnout?
    7. lze při připojení do určité sítě udělat nějaký pop-up nebo vynutit načtení vybrané stránky? Například pro zobrazení reklamy nebo k odsouhlasení podmínek užití internetu?
    8. lze připojit USB disk a selektivně sdílet určitý obsah pro určité sítě?

     

    Jako harware pro hraní a testování tu mám a rád zprovozním na kterémkoliv:

     

    • TP-Link Archer C7, v.4 - nejnovější, nejrychlejší datový přenos
    • ASUS RT-N66U, Dark Knight - nejstarší, asi nejvíce možností nastavení
    • ASUS RT-N53 - něco mezi výše zmíněnými
    Doufám, že dotazů není moc, budu rád i za částečné potvrzení či vyvrácení dané funkce. Pokud proti OpenWRT je lépe zvážit jinou alternativu, také si rád nechám poradit. Nerad bych však kupoval další krabičku. Díky za přečtení i za radu!

    Odpovědi

    25.5.2018 11:00 Standa | skóre: 21 | blog: Linux prakticky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Ještě jsem si uvědomil, že mi tu leží i ASUS RT-AC1200G+, pokud by to byla vhodná volba.
    25.5.2018 12:32 qasac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?

    1. Ano. Je dobré si ale nejdříve nastudovat jak - někdy se musí flashovat upravené FW.

    2. Ano. Limitem může být HW routeru - více sítí na stejním kanále se může vzájemně rušit.

    3. Ano. Ale tady bych spíše šel cestou QoS.

    4. Asi ano, ale QoS je daleko lepší řešení.

    5. Blokovat lze přes firewall.

    6. Ano, přes cron.

    7. Ano, ale na to bych se ...

    8. Ano.

    Zprovoznit to půjde, ale některé body budou HW celkem náročné, nečekej od těch levných routerů zázraky.

    Jendа avatar 25.5.2018 13:57 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    7. je to čím dál tím složitější, protože dneska každý druhý používá HSTS nebo i HPKP - právě proto, aby se zabránilo útočníkům po cestě vkládat do provozu vlastní obsah
    pavlix avatar 26.5.2018 08:24 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Vzhledem k množství captive portal hotspotů, ke kterým se člověk připojuje, už teď jak browsery, tak prostřední operačních systémů už teď celkem umožňují tohle řešit, ale je fakt, že pár drobných vylepšení by to ještě chtělo.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    paul2no avatar 27.5.2018 13:19 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Překvapuje mně, že pro ty captive portály dodnes nebyl udělán nějaký standard, a řeší se to stále takovýmito hacky.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    pavlix avatar 29.5.2018 23:32 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    1) Nemáte pravdu, standard vytvořen byl, vlastně už i více různých standardů.

    2) Standard ovšem neřeší principiální problém, kdy samotný Ethernet jaksi není technologií na L7 a není tak úplně standardní očekávání, že se k němu člověk připojuje kvůli jedné webové stránce, která mu zároveň umožní otevřít kanál do internetu. Dokonce ani IP a DHCP nejsou technologie na L7 a ani tam se nepočítalo s tím, že by pro zprovoznění IP adresy pro komunikaci po IPv4/IPv6 po internetu bylo potřeba na aplikační úrovni otevírat zrovna konkrétně webovou stránku poskytovanou pochopitelně na L7.

    Problém není v tom, že se „to“ řeší hacky, ale v tom, že je „to“ samo o sobě porušením vrstev a spíše sociálním než technickým požadavkem, se kterým se prostě a jednoduše nepočítalo a nepočítá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Grunt avatar 30.5.2018 21:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Ani bych nechtěl. Nějaké portály kde člověku cpou reklamu a bůh ví co, na to ani nejsem zvědavý. Jako byla by třeba slušnost poslat nějaké podmínky používání sítě třeba přes DHCP když se člověk připojí do některé veřejné sítě, ale tím to asi tak končí. Aspoň já na nějaké stupidní portály nejsem absolutně zvědavý.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    31.5.2018 12:48 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    No ale captive portály většinou nejsou pro "veřejné" sítě, ale naopak pro vysloveněn soukromé sítě, to kterých je přiřazen přístup oprávněným uživatelům na omezenou a definovanou dobu. Typicky hotelová sít pro ubytované hsoty.
    31.5.2018 12:50 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přesně tak, nejde o reklamy, ale o povolení přístupu k netu.
    paul2no avatar 1.6.2018 16:52 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Tak captive portály bývají i u veřejných hotspotů jako třeba v Mekáči, KFC nebo Pendolinu. Server by poslal žádost o souhlas/žádost o přihlášení, a pokud by úspěšně proběhlo, byl by povolen přístup k síti (něco jako RADIUS).

    Ty captive portály jsou nedokonalé, už jsem se dokonce setkal s tím, že bez souhlasu nešlo HTTP(S), ovšem např. SSH ano.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.
    Grunt avatar 1.6.2018 16:54 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Přesně o tomhle mluvím. U nás to funguje u autobusů, jenže jak ty mrchy furt přijíždějí a odjíždějí…
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    paul2no avatar 27.5.2018 13:22 paul2no | skóre: 16 | blog: Paulovo doupě | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenWRT jako řešení pro můj router?
    Já si nakonec pořídil toto:

    https://ebay.com/itm/OpenWrt-802-11AC-1200Mbps-Wifi-Router-High-Power-2-4G-5G-Wifi-Router-Repeater/263413345330

    Chodí na výbornou. Plánuji napsat časem recenzi.
    Pravda, láska a elektrická trakce zvítězí nad lží, nenávistí a trakcí motorovou.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.