Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Dokumentace k 3D části čipu ATI R600 (a vyšším) měla být uvolněna již před delší dobou, avšak byla pozdržena na právním oddělení (právní problémy by měly však být již téměř vyřešeny a vyjít by měla brzy). Nicméně některým vývojářům byla (pod NDA) přístupná již delší dobu a ti nezaháleli a pracovali na podpoře 3D akcelerace ATI R600/R700 v opensource ovladačích. Dle článku na Phoronixu je základní podpora 3D (včetně textur a shaderů) již hotová, a tak se brzy můžeme těšit na její uvolnění (spolu s dokumentací).
Tiskni
Sdílej:
(a vzhledem k tomu, ze mi pohyb ve 3d nedela dobre od zaludku (resil to nekdo?), tak mi nevelky vykon tech "starych" karet ani nevadi :-/ )Tomu se rika simulatorova nemoc (simulator sickness) a je to jen specialni forma kinteozy, zpusobena tim, ze pohybove seznory (vnitrni ucho) davaji mozku data, ktera se rozchazeji s optickymy vjemy. Podle vyzkumu tim trpi zhruba pulka populace, i kdyz ruzni lide jsou ruzne citlivi na rozdilne podmety (nekomu se dela spatne uz v autobuse, nekomu teprve na lodi). Bohuzel, reseni, ktere pomahaji proti klasicke kinetoze (zavrit oci, koukat se na horizont a pod.), jsou proti simulatorove nemoci nepouzitelne (zkuste hrat se zavernyma ocima
blbost. než se dočkáš reálné dostupnosti a použitelnosti, bude už v křemíkovém nebiPokud se karta neupece nebo ji nevytecou kondezatory, muze vydrzet dost dlouho. Osobne mam Radeon9600 (rv350), ktery byl v dobe nakupu v Linuxu pororovan velmi spatne (skrz padave fglrx), kdezto dnes mam v opensource driveru skoro plnou podporu. A karta dodnes chodi bez problemu, hlavne diky tomu, ze ma pasivni chlazeni a nema se na ni tudiz co zadrit (i kdyz ventilatory a chladice dnes neni problem vymenit). Problem je spis v tom, ze do nove desky AGP grafiku proste nedam a pokud bych chtel hrat moderni hry (coz nechci), mam smulu
3/ Vycházím ze svých zkušeností. Používání Nvidia karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, stáhnu ovladač pro Linux, spustím v runlevelu 3 instalaci ovladače pro Linux, odpovím na pár Yes/No a chvíli čekám než se zkompiluje modul do jádra a proběhne kompletní instalace, restartuji, pracuji s PC.Používání ATI karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, a karta buď:
a) chodí okamžitě se vším všudy b) přes balíčkovací systém naisntaluju proprietární ovladač, restartuju X a fungujuNemyslím si, že bych byl nějaké dítě štěstěny, kterému by to zrovna na těch několika desítkách sestav co za poslední roky instaloval, fungovalo nějakou čirou náhodou.
(2006/2007) ATI X1650 Pro - staré fglrx, to byl děs a hrůza. Kvalita přehrávání videa s každou novou verzí vytrvale klesala. ATI HD2600 Pro - neexistující ovladače. Později ovladač vydán, špatná podpora 2D i 3D, o videu ani nemluvím. (2008) ATI HD3650 - nefunkční RadeonHD, bez proprietárního ovladače je to nepoužitelné. Fglrx v konfliktu se Soundblasterem, pravděpodobně kvůli IRQ. Akcelerace videa Xv nefuguje, Wine nefunguje, nativní 3D tituly nefungují, v Ubuntu nelze ve fglrx nahodit vykreslování OpenGL. ATI HD3200 - to samé jako HD3650 ATI HD4850 - to samé jako HD3650Už jsem se ktomuto tématu jednou obsáhleji vyjádřil.
Zásadní. Existuje docela dost cest, jak natlačit obrázky do videopaměti. (Budu hovořit o kartách od nVidie, ale asi to je podobné i jinde.)
Začít můžeme u klasického framebufferu (vesa, fb), pak přejít na X11 (totéž jako framebuffer, ale navíc režie X11 protokolu, naopak se ušetří při rozkopírování stejných čtverců), XVideo (overlay adaptér poskytuje v současnosti asi nejrychlejší přenos; blitter adaptér je pomalejší, na starších kartách nepoužitelný), OpenGL (na starších kartách dvojnásobně pomalejší o proti video overlayi) a nakonec tu máme přímý video overlay bez XVidea (ale to je celkem nepoužitelné). K tomu všemu je třeba přidat, že některé metody jsou neslučitelné nebo velmi problematické s OpenGL kontextem. Např. na GeForce 440MX (NV11) se zatížení procesoru pohybuje od 7 % do 70 % v závislosti na použité metodě při přehrávání téhož videa.
spousta aplikací s ním havaruje, spousta aplikací s tímto driverem způsobuje vytuhnutí systému - a to naprosté vytuhnutí, některé věci dělají chybyMůžete být konkrétní? Zaslal bych do nVidie bug report.
A nevěřím, že je to tím, že používám GentooNení... Já mám openSUSE, mám ATI a taktéž žádný problém.![]()