O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Dokumentace k 3D části čipu ATI R600 (a vyšším) měla být uvolněna již před delší dobou, avšak byla pozdržena na právním oddělení (právní problémy by měly však být již téměř vyřešeny a vyjít by měla brzy). Nicméně některým vývojářům byla (pod NDA) přístupná již delší dobu a ti nezaháleli a pracovali na podpoře 3D akcelerace ATI R600/R700 v opensource ovladačích. Dle článku na Phoronixu je základní podpora 3D (včetně textur a shaderů) již hotová, a tak se brzy můžeme těšit na její uvolnění (spolu s dokumentací).
Tiskni
Sdílej:
(a vzhledem k tomu, ze mi pohyb ve 3d nedela dobre od zaludku (resil to nekdo?), tak mi nevelky vykon tech "starych" karet ani nevadi :-/ )Tomu se rika simulatorova nemoc (simulator sickness) a je to jen specialni forma kinteozy, zpusobena tim, ze pohybove seznory (vnitrni ucho) davaji mozku data, ktera se rozchazeji s optickymy vjemy. Podle vyzkumu tim trpi zhruba pulka populace, i kdyz ruzni lide jsou ruzne citlivi na rozdilne podmety (nekomu se dela spatne uz v autobuse, nekomu teprve na lodi). Bohuzel, reseni, ktere pomahaji proti klasicke kinetoze (zavrit oci, koukat se na horizont a pod.), jsou proti simulatorove nemoci nepouzitelne (zkuste hrat se zavernyma ocima
). Jedina reseni jsou adaptovat se, nebo pockat, az se budou data posilat primo do mozku a la Matrix, takze nebude problem posilat souhlasne udaje jak od oci, tak od vnitrniho ucha.
Vlastni pokusy v opengl mi delaji taky zle, takze jen staticke sceny, zadna akce
blbost. než se dočkáš reálné dostupnosti a použitelnosti, bude už v křemíkovém nebiPokud se karta neupece nebo ji nevytecou kondezatory, muze vydrzet dost dlouho. Osobne mam Radeon9600 (rv350), ktery byl v dobe nakupu v Linuxu pororovan velmi spatne (skrz padave fglrx), kdezto dnes mam v opensource driveru skoro plnou podporu. A karta dodnes chodi bez problemu, hlavne diky tomu, ze ma pasivni chlazeni a nema se na ni tudiz co zadrit (i kdyz ventilatory a chladice dnes neni problem vymenit). Problem je spis v tom, ze do nove desky AGP grafiku proste nedam a pokud bych chtel hrat moderni hry (coz nechci), mam smulu
BTW: Dokonce mam doma historicke graficke karty MDA/Hercules (jednu dokonce jeste s TTL svaby) stare mozna dvacet let a jsou doposud funkcni
3/ Vycházím ze svých zkušeností. Používání Nvidia karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, stáhnu ovladač pro Linux, spustím v runlevelu 3 instalaci ovladače pro Linux, odpovím na pár Yes/No a chvíli čekám než se zkompiluje modul do jádra a proběhne kompletní instalace, restartuji, pracuji s PC.Používání ATI karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, a karta buď:
a) chodí okamžitě se vším všudy b) přes balíčkovací systém naisntaluju proprietární ovladač, restartuju X a fungujuNemyslím si, že bych byl nějaké dítě štěstěny, kterému by to zrovna na těch několika desítkách sestav co za poslední roky instaloval, fungovalo nějakou čirou náhodou.
(2006/2007) ATI X1650 Pro - staré fglrx, to byl děs a hrůza. Kvalita přehrávání videa s každou novou verzí vytrvale klesala. ATI HD2600 Pro - neexistující ovladače. Později ovladač vydán, špatná podpora 2D i 3D, o videu ani nemluvím. (2008) ATI HD3650 - nefunkční RadeonHD, bez proprietárního ovladače je to nepoužitelné. Fglrx v konfliktu se Soundblasterem, pravděpodobně kvůli IRQ. Akcelerace videa Xv nefuguje, Wine nefunguje, nativní 3D tituly nefungují, v Ubuntu nelze ve fglrx nahodit vykreslování OpenGL. ATI HD3200 - to samé jako HD3650 ATI HD4850 - to samé jako HD3650Už jsem se ktomuto tématu jednou obsáhleji vyjádřil.
Zásadní. Existuje docela dost cest, jak natlačit obrázky do videopaměti. (Budu hovořit o kartách od nVidie, ale asi to je podobné i jinde.)
Začít můžeme u klasického framebufferu (vesa, fb), pak přejít na X11 (totéž jako framebuffer, ale navíc režie X11 protokolu, naopak se ušetří při rozkopírování stejných čtverců), XVideo (overlay adaptér poskytuje v současnosti asi nejrychlejší přenos; blitter adaptér je pomalejší, na starších kartách nepoužitelný), OpenGL (na starších kartách dvojnásobně pomalejší o proti video overlayi) a nakonec tu máme přímý video overlay bez XVidea (ale to je celkem nepoužitelné). K tomu všemu je třeba přidat, že některé metody jsou neslučitelné nebo velmi problematické s OpenGL kontextem. Např. na GeForce 440MX (NV11) se zatížení procesoru pohybuje od 7 % do 70 % v závislosti na použité metodě při přehrávání téhož videa.
No dobře - teď vážně... ano, nainstalovat téměř vždy šel a zprovoznit taky, ale - spousta aplikací s ním havaruje, spousta aplikací s tímto driverem způsobuje vytuhnutí systému - a to naprosté vytuhnutí, některé věci dělají chyby... a ano - problém je právě uzavřenost driveru, to že se nevyvíjí a to, že se v něm neopravují chyby - především některé bezpečnostní problémy zůstávají neopraveny už roky(pokud se teda v poslední době něco nezměnilo). Vlastně - kromě her(kde až na občasné vytuhnutí funguje NVidia velmi dobře) se mi karty NV jeví téměř vždy jako horší alternativa (s binárním driverem). Ano - fglrx je dodnes strašák, ale drivery z rodiny Rxxx naopak fungují ... když už nic, tak spolehlivě
spousta aplikací s ním havaruje, spousta aplikací s tímto driverem způsobuje vytuhnutí systému - a to naprosté vytuhnutí, některé věci dělají chybyMůžete být konkrétní? Zaslal bych do nVidie bug report.
Jako občas může nastat nějaký problém, ale to co popisujete mi přijde jako kdyby jste používal nějakou testovací distribuci pro vývojáře, nejlépe s KDE4;) . Já jsem ještě nikdy neměl s nVidií problém. Na noťasu mám ATI, menší problém jsem měl na začítku z inicializací (noťas byl tehdy moc nový), ale opět to nebyla žádná tragédie.
A nevěřím, že je to tím, že používám Gentoo
A nevěřím, že je to tím, že používám GentooNení... Já mám openSUSE, mám ATI a taktéž žádný problém.![]()
Jeden symlink a uspora v gigabytech. A nebozi pisatele by mohli vyuzit cas ke zlepsovani toho sveho reseni a ne vysedavat hodiny u stroje a klovat do nej, zajiste padne, argumenty proc je ten jejich vetsi (alespon s ohledem na jejich merici metodu).
Je tu nekolik protichudnych nazoru. Jeden extrem chce aby jim fungovalo vsechno hned a na plny vykon (s ohledem na rozumnou spotrebu rekneme do pul kila plutonia na den) a jsou za timto ucelem ochotni zahodit cast svoji svobody. Nasledne proto, ze to ne-jejich-oblibene-reseni neumi, pohani hodiny DOBROVOLNE prace lidi, kteri se chteji zbavit zavislosti na libovuli vyrobce konkretniho hw.
Druhy "extrem" nehraje (alepon ne moderni) hry, nespecha s modernou a chteji kartu, o ktere budou VEDET, ze jim bude chodit i za nejakych 5 let, protoze drivery jsou v jadre a je velka sance, ze po upgrade neceho(tm) se to "samo" nedoprasi.
No a pak je tu skupina lidi, kteri se budou alespon hadat, podle potreby.
... a pak je tu debil mti, kteremu se muze vzdycky vynadat, ze nejde pochopit, co tim myslel.
Co myslite: anketa jakou kombinaci karty/driveru pouzit * Ati+bin , Ati+oss,Nv+bin,Nv+oss,Intel,via/s3/trident...) ... dostal by se flame pres 1000 zaznamu?
... nebo jeste tipovaci anketa: "Narostl by pod anketou na tema Ati/nvidia - oss vs binarni drivery" flame nad 10/100/1k/10k prispevku? (a verte, ze by se strhl flame uz jenom kvuli pocitani toho 1k a 10k