Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Dokumentace k 3D části čipu ATI R600 (a vyšším) měla být uvolněna již před delší dobou, avšak byla pozdržena na právním oddělení (právní problémy by měly však být již téměř vyřešeny a vyjít by měla brzy). Nicméně některým vývojářům byla (pod NDA) přístupná již delší dobu a ti nezaháleli a pracovali na podpoře 3D akcelerace ATI R600/R700 v opensource ovladačích. Dle článku na Phoronixu je základní podpora 3D (včetně textur a shaderů) již hotová, a tak se brzy můžeme těšit na její uvolnění (spolu s dokumentací).
Tiskni
Sdílej:
(a vzhledem k tomu, ze mi pohyb ve 3d nedela dobre od zaludku (resil to nekdo?), tak mi nevelky vykon tech "starych" karet ani nevadi :-/ )Tomu se rika simulatorova nemoc (simulator sickness) a je to jen specialni forma kinteozy, zpusobena tim, ze pohybove seznory (vnitrni ucho) davaji mozku data, ktera se rozchazeji s optickymy vjemy. Podle vyzkumu tim trpi zhruba pulka populace, i kdyz ruzni lide jsou ruzne citlivi na rozdilne podmety (nekomu se dela spatne uz v autobuse, nekomu teprve na lodi). Bohuzel, reseni, ktere pomahaji proti klasicke kinetoze (zavrit oci, koukat se na horizont a pod.), jsou proti simulatorove nemoci nepouzitelne (zkuste hrat se zavernyma ocima
blbost. než se dočkáš reálné dostupnosti a použitelnosti, bude už v křemíkovém nebiPokud se karta neupece nebo ji nevytecou kondezatory, muze vydrzet dost dlouho. Osobne mam Radeon9600 (rv350), ktery byl v dobe nakupu v Linuxu pororovan velmi spatne (skrz padave fglrx), kdezto dnes mam v opensource driveru skoro plnou podporu. A karta dodnes chodi bez problemu, hlavne diky tomu, ze ma pasivni chlazeni a nema se na ni tudiz co zadrit (i kdyz ventilatory a chladice dnes neni problem vymenit). Problem je spis v tom, ze do nove desky AGP grafiku proste nedam a pokud bych chtel hrat moderni hry (coz nechci), mam smulu
3/ Vycházím ze svých zkušeností. Používání Nvidia karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, stáhnu ovladač pro Linux, spustím v runlevelu 3 instalaci ovladače pro Linux, odpovím na pár Yes/No a chvíli čekám než se zkompiluje modul do jádra a proběhne kompletní instalace, restartuji, pracuji s PC.Používání ATI karet v mém případě spočívá v tom, že koupím kartu, zasunu kartu do slotu, a karta buď:
a) chodí okamžitě se vším všudy b) přes balíčkovací systém naisntaluju proprietární ovladač, restartuju X a fungujuNemyslím si, že bych byl nějaké dítě štěstěny, kterému by to zrovna na těch několika desítkách sestav co za poslední roky instaloval, fungovalo nějakou čirou náhodou.
(2006/2007) ATI X1650 Pro - staré fglrx, to byl děs a hrůza. Kvalita přehrávání videa s každou novou verzí vytrvale klesala. ATI HD2600 Pro - neexistující ovladače. Později ovladač vydán, špatná podpora 2D i 3D, o videu ani nemluvím. (2008) ATI HD3650 - nefunkční RadeonHD, bez proprietárního ovladače je to nepoužitelné. Fglrx v konfliktu se Soundblasterem, pravděpodobně kvůli IRQ. Akcelerace videa Xv nefuguje, Wine nefunguje, nativní 3D tituly nefungují, v Ubuntu nelze ve fglrx nahodit vykreslování OpenGL. ATI HD3200 - to samé jako HD3650 ATI HD4850 - to samé jako HD3650Už jsem se ktomuto tématu jednou obsáhleji vyjádřil.
Zásadní. Existuje docela dost cest, jak natlačit obrázky do videopaměti. (Budu hovořit o kartách od nVidie, ale asi to je podobné i jinde.)
Začít můžeme u klasického framebufferu (vesa, fb), pak přejít na X11 (totéž jako framebuffer, ale navíc režie X11 protokolu, naopak se ušetří při rozkopírování stejných čtverců), XVideo (overlay adaptér poskytuje v současnosti asi nejrychlejší přenos; blitter adaptér je pomalejší, na starších kartách nepoužitelný), OpenGL (na starších kartách dvojnásobně pomalejší o proti video overlayi) a nakonec tu máme přímý video overlay bez XVidea (ale to je celkem nepoužitelné). K tomu všemu je třeba přidat, že některé metody jsou neslučitelné nebo velmi problematické s OpenGL kontextem. Např. na GeForce 440MX (NV11) se zatížení procesoru pohybuje od 7 % do 70 % v závislosti na použité metodě při přehrávání téhož videa.
spousta aplikací s ním havaruje, spousta aplikací s tímto driverem způsobuje vytuhnutí systému - a to naprosté vytuhnutí, některé věci dělají chybyMůžete být konkrétní? Zaslal bych do nVidie bug report.
A nevěřím, že je to tím, že používám GentooNení... Já mám openSUSE, mám ATI a taktéž žádný problém.![]()