V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
A tak nám v těchto ovladačích neexistuje 3D akcelerace, protože ji ještě nevydali, ale ani 2D akcelerace, protože ta u ATI závisí na 3D akceleraci. Takže máme jakousi VESU, jejíž jediným přínosem je fakt, že rozezná model grafické karty.
A co Fglrx? Sestavil jsem počítač. Intel + Intel + ATI, konkrétně model HD4850. Ovladač nainstalovat šel. Bohužel, pokud nemáte akutalizovaný ovladač v repozitářích distribuce, jako například v Ubuntu, ruční instalace končí ve stavu, kdy vykreslování OpenGL zařizuje MESA GLX indirect. Žádným způsobem se mi nepodařilo tento stav změnit, ani při generaci balíčku pomocí parametru --buildpkg pro ubuntu. Video přes Xv nefunguje. Ano, vidíte dobře, 2 roky poté, co AMD naslibovalo změnu, zcela základní požadavek, jako je přehrávání videa v roce 2008 nefunguje.
Nevadí, že si nepřehraju ani video, mám přece konečně ATI Overdive a také ATI Crossfire! Jak jsem vůbec bez nich doteď mohl žít!
Priority v driver teamu AMD/ATI asi určuje nějaký imbecil. Nic jiného mě totiž nenapadá.
Na nějaké aplikace ve wine může člověk zapomenout. Neočekával jsem nic bláhového, tedy Direct3D hraní. Bohužel i spuštění obyčejné 2D aplikace mělo za následek korupci obrazu X serveru. Okna zanechávají za sebou černé pruhy, panel v KDE mizí, ještě že mám alespoň ctrl+alt+backspace.
Podíváme-li se na Catalyst Control Center zjistíme, že v tomto menu prostě nic není. NVidia-xserver-settings je naproti tomu velmi komplexní a fungující nástroj. Musím říct, že jsem moc rád, že mám svou 9600GT a nemusím se otravovat s něčím tak příšerným, jako je ATI.
Vy co nemáte jasno, a sháníte grafiku pro svůj Linux, nebuďte hloupí a šáhněte po nVidii. Dostenete totiž funkční řešení!
Dále si dovoluji si tímto upozornit všechny diskutující, že problémy s KDE4 byly v ovladačích nvidie 177.80 vyřešeny.
A nakonec při výběru grafické karty doporučuji nebrat ohled na Phoronix.com. Tento "nezávislý" server nás krmí ATI-pozitivními PR-žvásty!
Tiskni
Sdílej:
Jenže u ATI (AMD) se dá čekat, že budeme mít do budoucna kvalitní open source ovladač. Nvidia specifikace svých karet, jak je vidět, zveřejnit nehodlá.
Jinak fglrx (ATI Catalyst) je utrpení, to je pravda. Po nainstalování mi začalo Kubuntu "padat". Open source ovladač "radeonhd" zase neumí 2D, resp.3D akceleraci. Ale to se do budoucna určitě zlepší.
Osobně mám dojem, že jestli se tenhle ovladač poslední dobou zlepšil, tak jenom proto, že AMD/ATI uvolnila ovladače, čímž nVidii trochu poplašili.
Já osobně, kdybych to dostal jako placenou práci, tak tento ovladač za tu dobu stvořím úplně s přehledem a sám.Skoro se mi zdá, že zase slyším lži, jako obvykle.
Já jsem nikdy nesliboval nic, co nemůžu splnit. A po dvaceti letech praxe už vím, co je reálné.
Pro mě je to zajímavé v tom, že komunita nešetří ani se sliby, které neumí splnit.
AMD/ATI již nělikrát uvolnila (všimněte si minulého času - pro Vás speciálně jako lekci českého jazyka vysvětluji, že minulý čas znamená, že se to už stalo, a že to není pouhý slib) různé části dokumentaci, kterými OTEVŘELA SPECIFIKACE. Nic jiného tímto neudělala. Mezi uvolněnými specifikacema byly i věci týkající se 3D.Tak si podle toho, pane Ponkrác, můžete zkusit napsat komplet ovladač s podporou 3D. Specifikace byly otevřeny jen částečně. Nuže se předvěďte.
Každopádně větu: "ATI neotevřela specifikace" lze chápatdvojznačně. Buď neotevřela žádné, nebo neotevřela všechny. Původní pisatel to měl zpřesnit, ale ti co se o to zajímají vědí, že oni to opravdu ještě komplet neotevřeli.
Když ti budu postupně posílat kusy receptu na dort (předpokládejme pro jednoduchost ve správném pořadí) jak dobrej dort z toho upečeš, když budeš mít 1/4, 1/3, 1/2 receptu a za jak dlouho upečeš celý dort když začneš až po dodání celého receptu? Předpokládejme, že jsi dobrý kuchař. Při tvý inteligenci bych čekal, že ti to bude jasný.
Každému doporučuji se čemukoli z dílny ATI vyhnout, a vyhýbat do té doby, než zde bude perfektní opensource ovladač, nebo aspoň perfektní Fglrx.To "cemukoliv" bych opravil na "cemukoliv s chipy novejsimy nez rada r200 (pokud chcete plne funkni ovladac) pripadne nez rada r500 (pokud chcete 2D plne funkcni a 3D alespon trochu funkcni)". Ja sam mam v desktopu rv350, v HTPC rv250 a v notebooku rv200 (mam pocit, ze se ale mobilni verze jmenuje jinak, M10 nebo tak nejak) a az na nefunkcnost OpenGL her s novejsimy enginy (Doom 3 a pod.) s opensource ovladaci zadne jine problemy nemam. Osobne si myslim, ze i pro ty dnes nejnovejsi modely bude nekdy v dispozici opensource ovladac, ale bohuzel budou pri tom stejne zastarale jako je moje rv350 dnes
Podíváme-li se na ovladačovou mizérii ATI na platformě Windows...zvláštní, za poslední roky jsem jel x550, x1300, 2900, 3450, 3650, 3850, 4550, 4670, 4850 a nepamatuju si na nějaký výraznější problém s drivery pod wokenicemi. ano, občas se sralo ccc, ale to s ovbladači a funkčností ve hrách nesouvisí (beztak jej netřeba používat). mohl bys tedy tu mizérii rozvést, nejlépe doložit vlastními negativními zkušenostmi z používání (na "kámoš má" jsem už fakt alergickej)?
...na "kámoš má" jsem už fakt alergickej..., protože i u kámoše se člověk dozví či vyzkouší mnoho věcí, ale dobrá - omezíme se pouze na ty, které jsem měl osobně ve svém PC. Byly ty tyto:
ATI Radeon 9000 ATI Radeon 9250 ATI Radeon X550 ATI Radeon X1250 ATI Radeon X1600 ATI Radeon HD2600 ATI Radeon HD3200 ATI Radeon HD3650 ATI Radeon HD4850Snad jsem na žádnou nezapoměl, každopádně toto jsou kusy, které jsem měl osobně já ve svém PC a všechny jsem používal nebo aspoň vyzkoušel(HD4850) ve Windows i v Linuxu. Musím říct, že né vždy jsem byl nespokojen. V době Radeonu 9000 mi karta sloužila dobře nějaký ten rok, dva? Už si nepamatuju jak dlouho. Byl to nějaký Herkules 3D Prophet. Čas plynul a já si jednoho dne zatoužil zahrát Call of duty2. Vše ovšem končilo chybovou hláškou: "Your driver does not support dynamic textures" Zjistil jsem, že potřebuji novější ovladače a v ten moment to začlo. Asi jsem byl u historického milníku posrání ATI driverů. Někdy během té doby mezi mým nákupem ATI a instalací CoD2 totiž v ATI vymysleli Catalyst Control Center. Tahleta příšernost na mém P4 způsobila katastrofální pomalost startu Windows XP, protože systém sice najel, ale jakmile se začal načítat Catalyst Control Center do system tray, na desítky vteřin možná minutu to zmrzlo. Tehdy jsem to řešil tak, že jsem nainstaloval staré drivery se starým CC a pak přeinstaloval ovladač, ale CC nechal staré. Dodneška jsem vděčný, že šlo Catalyst CC aspoň nenainstalovat. Karty X300-X800 podle mě nebyly nic moc. AGP chipy naroubované na PCIe sběrnici, tu X1600 ještě někde mám, a dodneška náhodně po restaru vyhazuje pruhy v obraze což je třeba řešit dalším restartem. Catalyst Control Center stále nenažraný, kolega v kancu, co rád Quaka raději doporučuje Omega-drivers, ty podávají vyšší výkon a nemají imbecilní Control center. Radeon X1250 jsem měl v několika kusech, pokud se dobře pamatuji, všechny zdechly mě i mým kolegům, Gigabyte asi neumí dělat AMD desky, ale od inteligentního chipu bych očekával, že seaspoň neuškvaří. HD3650 a HD3200 jsem měl možnost vyzkoušet pouze v Linuxu. Takže zde o Windows driverech nemohu hovořit, za to opět Gigabyte a opět IGP ATI, a opět co? Zdechla. Tentokrát ssebou vzala i CPU. proto zkušenosti s ovladači v té době malé. Včera jsem zkoušel HD4850. Catalyst Control Center nabíhá rychle. Ovšem to připisuji spíše své obrovské RAM a rychlému CPU. Oproti Control center nVidie je to strašně nepřehledné, do Windows neintegrované. Pokud si koupím dnešní produkt ATI, mám téměř 100% jistotu, že ovladače budou další rok upravovány a opravovány, protože v ATI asi neumí dodat kvalitní driver při vydání karty.
Pokud si koupím dnešní produkt ATI, mám téměř 100% jistotu, že ovladače budou další rok upravovány a opravovány, protože v ATI asi neumí dodat kvalitní driver při vydání karty.Tohle se rika pomalu uz od dob ATI Rage - kvalitni hardware, ale spatne drivery, ktere jsou odladeny az po nekolika mesicich od vydani.
Proc by se toho mela nVidia bat, kdyz si celou 3dfx vcetne intelectual property koupila?
pro svůj Linux preferuji tyto samostatné grafiky:Intel už dělá samostatné grafiky? Sem s nimi!
Mne KDE na ATI vždy bežalo bez najmenších problémov. Vlastne som s ATI mal v živote jediný problém a to keď som raz zabudol po inštalácii driveru vymeniť modul jadra. Po ďalšom reštarte bolo všetko OK.
Potom som vymenil svoju ATI Radeon 9200SE za Nvidiu 5200 (kvôli hroznému chladiču na ATI) a Nvidia išla zase bez problémov. Teda išla .. asi pred 3 týždňami mi odišla asi doska, nechcelo sa mi zatiaľ presne zistiť kde je problém.
Na jednom notebooku mám SIS. Žiaden problém s grafikou. Všetko rýchle, stabilné, video bez problémov.
Teraz používam intel. Intel išiel výrazne horšie ako Nvidia (chýbajúca vertikálna synchronizácia videa). Našťastie to v 2.2 opravili.
Neviem čo všetci majú problémy s grafickými kartami v linuxe, ja som v živote na žiaden závažnejší problém s grafickými kartami nenarazil.
Takže jsem z toho trochu zklamaný a taky z toho, že na to AMD v nových verzích opravdu kašle. Ale neztrácím naději.
Xv taky funguje (ale poslední dobou se mi stane, že jednou za čas sebou - třeba - VLC vezme celý systém, ještě jsem nevypozoroval, kdy se tak stává).No jestli jednou začas s sebou nějaký přehrávač videa vezme celý systém, tak se to jednoznačně nedá nazvat funguje.
Ale těžko říct, čím to je. Protože jsem to poprvé zažil před dvěma týdny, ale ten ovladač je někdy z června (nepamatuji se přesně). Vypozoroval jsem, že se to stává u streamovaného videa (cca 6000 kb/s a 3000 kb/s). Většinou je to tak, že stream hraje a když u toho pracuji se systémem, tak (ale jen někdy) se systém zhroutí a dál hraje jen zvuk. Nerad bych to shodil jen na fglrx, když si nejsem zcela jistý a ještě jsem neměl čas se na to pořádně podívat.
Já bych se připojil spíše s pozitivními zkušenostmi. Nedávno jsem byl jistými okolnostmi donucen zakoupit do své starší desky zakoupit ATI X1550. Ač jsem si byl vědom ne zrovna pozitivních ohlasů na kvalitu ovladačů pro Linux, tak jsem to přesto udělal.
Po zhruba půlročním používání jsem nezaznamenal žádné zádrhele ani problémy (předtím jsem dlouho používal grafiku nVidia). A co se týče kvality fglrx, tak mi připadá, že se to s každou novou verzí spíše zlepšuje. Jsou to ale moje subjektivní zkušenosti a nevylučuji, že má někdo zkušenosti jiné.
Teď v tom mám v hlavě pořádnou bramboračku: v téhle dikusi je ATI shit, ale tady nedaleko, a ne tak dávno, je shitem zase nVidia.
V oboru grafických kartet se neorientuju, ale v dohledné době mě čeká nákup nového železa. Protože pro mně je PC nástroj a nehodlám nakupovat a zkoušet X karet, mám dotaz: Existuje někde nějaké opravdu KVALIFIKOVANÉ srovnání dostupných karet založené na důkladných a zevrubných testech, nikoli na nahodilých zkušenostech? Zajímá mě výkon a kvalita v: 3D (hry a objemové modelování CAD), 2D (Gimp, foto a video) a zbytek (kancelář), a to odděleně.
Aby ti na tohle někdo skutečně objektivně odpověděl, tak by musel přiletět z vesmíru nebo z Marsu a odzkoušet všechny karty na všech možných hardwerových sestavách.
Každý je prostě nějak ovliněn zkušenostmi ( negativními nebo pozitivními) z používání různých grafických karet. Ty si můžeš všechny ty informace přebrat a přehodnotit, anebo hledat informace jinde.
Tím že jsem napsal "odděleně" jsem měl na mysli doporučení pro každou klíčovou oblast používání; karta, která je vynikající na kancelář, je pro 3D nepoužitelná, a tak podobně. Pak si vyberu podle převládajících aplikací a podle peněženky; v tom se snad shodneme.
Mně ale šlo o něco jiného: jsou tu dvě poměrně rozsáhlé diskuse na jedno téma na jednom serveru v podstatě v rámci jedné komunity, hodnocení ATI x nVidia je v těchto dvou diskusích ale ostře protikladné. Mně jako uživateli, který se zabývá především sw a nechce přehazovat karty a zkoušet různé ovladače, pak zbývá po přečtení všech těch článků na netu jediné: zavřít oči, vsadit na něco a modlit se, aby nebyl problém (nebo aby byl alespoň rozumně řešitelný).
Musím říct, že jsem moc rád, že mám svou 9600GT a nemusím se otravovat s něčím tak příšerným, jako je ATI.Vzhledem k tomu, jak nízký výkon tahle karta má si myslim, že rozcházet na tom nějak mohutně 3Dčko moc nemá smysl.
Nemyslím si, že Windows aplikace jsou profesionálnější, než Linuxové, ale zase si myslím, že Linux vývojáři naprosto zbytečně spoustu energie musí věnovat překonávání roztříštěnosti Linuxu, jeho žádného standardu, a často se to musí řešit značně prasecky (statické linkování, apod..), a špatné dokumentaci pro vývojáře.Roztříštěnost žádný velký problém není, dokud neděláte nějaký vysoce komplikovaný proprietární software. V takové situaci stačí přibalit knihovny, což byste udělal i na Windows. Jaké standardy vám na Linuxu chybí? Proč byste musel použít statické linkování? A kde je ta špatná dokumentace (minule se odhalil jen kernel space)? Zatím pro mě vypadáte jen jako lhář, co háže špínu, tak ukažte, že tomu tak není!
Podpora TCP/IP tam bola, to uz bol fakt pokrok (oproti starsim Windowsom).A to ještě jenom když sis ji doinstaloval ručně.
Tak Windows 95 jsem používal nesmírně dlouho, asi pět let v kuse. A "Připojení do interentu" mě připojilo do celosvětové internetové sítě ,,,,
Téměř každý instaloval balíček Netscape Navigator. S MS-IE bylo spoustu problémů, téměř nepoužitelné.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netscape_Navigator
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer
Nebo jako já měl ještě druhý boot na IBM OS/2 Warp, který Internet zvládal perfektně.