Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Tiskni
Sdílej:
Vývoj jde dopředu velmi rychlým tempem, viz teď třeba kernel mode-setting. Napsat komplexní ovladače pro moderní grafické karty, to nejde jen tak ze dne na den, stačí se podívat jak rozsáhlé jsou ty uvolněné specifikace (a to přitom ještě nebyly uvolně specifikace pro 3D část u karet R600 a novějších).
A zveřejňuje se kromě videoakcelerace (dekódování HD videa) úplně všechno, takže nic chybět nebude. Ke kartám do R600 je zveřejněno již kompletně vše, pro R600 a výše ještě nebyla zveřejněna dokumentace k 3D části, ale má být zveřejněna někdy v nejbližší době (měla být už dříve, ale objevily se nějaké problémy okolo IP, takže to právníci bohužel pozdrželi).
Jinak vyvíjeny jsou opravdu 2 opensource drivery - driver v X.Org (xf86-video-ati) a driver RadeonHD vyvíjený Novellem (jehož vývoj je sponzorován přímo AMD/ATI). RadeonHD je určen pro karty R500 a výše a je vyvíjen tak říkajíc "na zelené louce" s důrazem na čistotu kódu. Driver xf86-video-ati podporuje i mnohem starší karty od ATI a podpora pro R300 v něm vznikla ještě před uvolněním specifikací reverzním inženýrstvím. Takže původní idea byla, že pro starší karty (do R500) by tu byl xf86-video-ati a pro novější karty by tu byl RadeonHD.
Jenže vývojáři pracující na xf86-video-ati poměrně rychle přidali podporu i pro R500 a novější karty (díky využití AtomBIOSu), kdežto vývojáři RadeonHD původně AtomBIOS nechtěli používat (nýbrž přistupovat přímo k registrům karty). Díky využití AtomBIOSu navíc vývojáři xf86-video-ati (jeden z nich je mimochodem zaměstnancem ATI jestli se nepletu) byli schopni přidat podporu pro nejnovější karty rychleji než vývojáři RadeonHD. Ti nakonec trošku ustoupili od svého superčistého přístupu a odmítání AtomBIOSu a na některé věci začli používat AtomBIOS také. Takže nyní se (pro karty s čipem R500 a výše) schopnosti ovladačů xf86-video-ati a RadeonHD překrývají.
Není to sice uplně ideální situace, nicméně nejedná se zas až tak o duplikaci kódu, velká část (podpora v Mesa, DRI / DRI2, atp.) kódu je společná.
Btw. já tomu nijak extra nerozumím, moje vědomostí pramení prakticky jen z pravidelného čtení článků a novinek na Phoronixu (a občas pročítání diskuzního fóra mna Phoronixu, kam přispívají i přímo lidé z AMD/ATI).
Byť není situace zcela ideální (ono roztříštění vývoje na xf86-video-ati a RadeonHD), vývoj je velmi aktivní a jde dopředu mílovými kroky.
Výkon ve 3D je už nyní (u karet s čipem R500) na polovině výkonu proprietárních ovladačů a to přesto, že chybí reálná podpora VBO. Poté co bude do X.Org a kernelu zařazen správce grafické paměti (aby mohla být přidána reálná podpora VBO a nejen to) by se mělo podařit 3D výkon dostat přibližně na stejnou úroveň jakou mají proprietární ovladače (ale samozřejmě to nebude hned).
AMD/ATI naprosto bezprecedentně vede, uvolnilo otevřené specifikace, vývoj svobodných ovladačů je přímo podporován ATI a je velmi aktivní (např. kernel mode-setting už je de facto funkční, 3D akcelerace se stále zlepšuje, atp.). Situace s NVidií je přesně opačná - ta vývoj svobodných ovladačů nepodporuje a dle různých vyjádření na webu asi ani nikdy nebude. Otevření specifikací NVidia čipů je bohužel holá utopie. Existuje projekt Nouveau, který se snaží o implementaci svobodných NVidia ovladačů reverzním inženýrstvím, ale v poslední době nějak zkomírá (a tak jako tak je to boj s větrnými mlýny).
jde např. o GPGPU a SLI.zeptám se, bo nevím: kolik lidí tyto věci skutečně prakticky pod linuxem využije?
Na druhé grafice, která bude počítat fyziku. Takže nechám procesor za 4 tis. v klidu spát a koupím si grafiku za 12tis na grafiku a za 6 tis. na fyziku, aby mi jelo to, co CPU zvládne s nohou za uchem.Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.
Už jsme se o tom bavili jednou - nezvládne. CPU prostě nemá tak velký výpočetní výkon jako GPU. Ano, havok na CPU zvládne "položím cihlu na prkno a to se překlopí", ale tam taky končí.Mícháte jabka s hruškama. GPU je mnohem silnější jen ve specifických výpočtech, afaik hlavně FPU, vektory, matice apod... Havok možná neumí spočítat corriolisovu sílu na 20 desetinejch míst s 50 FPS (teď si vymejšlim), ale alespoň narozdíl od PhysX funguje v praxi.
Déšť tam představují nejaké kuličky, které se odrážejí od podlahy a stěn (a dají se hrabat tou gravi zbraní). Tisíc kuliček ve 2D v plné interakci vzládl už AthlonXP.Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit) Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Jestliže se odrážejí od podlahy a stěn, není to náhodou 3D? (Neznám UT3, takže nevím, co si pod tím představit)
Ano, je to tak. Jenže máme k disposici 4 jádra, sama o sobě výrazně výkonnější než Athlon, + pro tento účel použitelné nové instrukce. Ale jak jsem psal, on ten procesor ani nevyužije.
Další háček - a tam bych hledal ten propad výkonu - je v tom, že karta může počítat buď náročnou grafiku, nebo náročnou fyziku, ale těžko obojí naráz.
Na 8600 možná ano. Na ATI mi PhysX neběží, takže je to IMHO softwarové. Píšu to asi po třetí. Dvě další jádra mu byla plně k disposici (takže pokud to teď jelo na 50% jednoho jádra, tak při plném vytížení CPU jsme na +/-fps bez PhysX). SW PhysX je prostě nepoužil. Proč? Buď to to bude až v nějaké další versi (jestli jede "nějak" herní logika a fyzika v jednom herním threadu, tak už se vůbec nedivím) a nebo je to záměr, jak prodat víc třeba slabších grafik na fyziku.
Situace s NVidií je přesně opačná - ta vývoj svobodných ovladačů nepodporuje a dle různých vyjádření na webu asi ani nikdy nebude. Otevření specifikací NVidia čipů je bohužel holá utopie.A nechápu tenhle tvůj tón. Já vím, že pliveš na všechno, co není 100% free software, ale Phoronix má naopak informace, že se nVidia rozmýšlí. Takže bych s tou utopií brzdil...
před pár lety bys to samé říkal o ATI.to bezesporu, však mezi firmou ATI a firmou AMD byl/je zatraceně velký rozdíl v přístupu k opensource.
Vážně mě to zajímá...
Ano, o ATI bych říkal to samé (a měl bych pravdu). Jenže co se nestalo - ATI bylo odkoupeno AMD a AMD následně oficiálně prohlásila, že otevře dokumentaci (čemuž mnozí ještě dlouho nevěřili, dokud se tak opravdu nestalo). Šlo o oficiální prohlášení. S NVidií je situace naprosto odlišná a žádné oficiální prohlášení nikde nebyl, právě naopak veškeré rozhovory s představiteli NVidie vždy jen utvrdili v tom, že to NVidia nemá ani v nejmenším v plánu. Ale rád bych se mýlil, opravdu...
Ale bojím se, že Intel to nemá zapotřebí, vyrábí svoje vlastní grafiky a do budoucna má v plánu vydat se trochu jinou cestou (dohledejte si Intel Larrabee).
Ano, o ATI bych říkal to samé (a měl bych pravdu).Neměl bys pravdu, pokud bys prohlašoval, že je to utopie. Nic utopického na tom není. V situaci, kdy ovladače otevírají / dokumentaci uvolňují všichni ostatní významní hráči, je to jen otázkou času.