V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Společnost AMD se nám rozdělila. De-facto se zbavila továren a dluhů, které přenechala nově vzniklé Foundry Company (ATIC). V nově vzniklé výrobně pro procesory AMD bude dřžet většinu investorská skupina z Abú-Dhabí. Tato skupina také nalila peníze do samotného AMD, čímž zdvojnásobila svůj podíl v této společnosti. Pro AMD je silný finanční partner záchranou, pokud ovšem tato transakce nenarazí na porušení licenčních podmínek pro Intel x86.
Tato zpráva se objevila již na mnoha serverech, z nichž na mnohých, zéjména těch AMD-fan, se pod zprávou objevil dovětek, že veškerá diskuze obsahující protiarabské názory bude vymazána a odpůrci tohoto spojení onálepkováni jako fašisti. Napadla mě proto myšlenka :
Je sportovec, který odmítne jet do Číny na olympiádu fašista? V Arabském světě jsou porušována lidská práva mnohem hůř než v Číně. Není tedy bojkot zboží AMD (společnosti s významným podílem arabských investorů) stejně regulérním postojem jako odmítání olympiády v Číně?
PS.: Téma zápisku nijak nesouvisí s názorem autora na toto téma, a bylo vyprovokováno přečtením mnoha diskuzí pod zprávami o rozdělení AMD.
Tiskni
Sdílej:
V Arabském světě jsou porušována lidská práva mnohem hůř než v Číně.Jak se taková věc posuzuje? Podle čeho to měříš? Nebo se nad tím vůbec nepozastavuješ a napsal jsi to jen proto, že se ti to zrovna v to antiarabsky laděném zápisku hodí do krámu?
Míra se různí, ale volební právo nemají ve zbytku asi nikde, možnost kandidovat také neTak napriklad v nejlidnatejsim muslimskem state, Indonesii (86 % obyvatelstva se hlasi k Islamu) meli zenu za prezidentku.
2) postavení homosexuálů je mnohonásobně horší než v číněKaždý přece ví, že tam takové lidi nemají.
1) postavení žen je mnohonásobně horší než v číně (tohle je klíčový bod. V dané části světa nemá žena práva téměř žádná)Ne ze by to v Cine bylo markantne lepsi.
Pominu-li minority typu Arabští křesťané, je v podstatě Arabský svět komplet muslimský.No tíms to teda rozlousknul. Evidentně nemáš tušení, co Islám vlastně je.
1) postavení žen je mnohonásobně horší než v číně (tohle je klíčový bod. V dané části světa nemá žena práva téměř žádná)Zajímavé ale je, že tohle není (jen) vina diskriminace, jak to feministky hrozně rády interpretujou, nýbrž vliv tradic, které prosazují jak výše (v rámci jednoho příbuzenstva) postavení muži, tak ale stejně i ženy.
2) postavení homosexuálů je mnohonásobně horší než v číně 3) právo šaríja, minimálně jeho reálná většinová aplikace, připomíná aplikaci práva v Evropě tak v 14. století včetně barbarských trestů.To je spekulace...
čím lidská práva měříš ty?A tohle zrovna v číně není o nic lepší.
Já možností studovat, pracovat, svobodně se realizovat, bez hrozby, že za jiný postoj budu ukamenován!
Není zvláštní, že zatímco většina komunistických zemí bojovala proti veškerým tradičním náboženstvím, v Číně byla v nemilosti jen všechna ostatní a konfucianismus se radostně využíval?
Odkdy je konfucianismus náboženství? A což takhle taoismus? To už je moderní čínské doktríně podobnější.
Jasně, nosit hadr na hlavě je pakárna a v zaostalejších oblastech často vítězí tradice nad právem.Ono to není pakárna, ale veskrze praktická věc, z níž se pakárna stala časem (tento Parkinsonův princip je ostatně ve většině náboženských nařízení). Arabské ženy prostě touží po světlé pokožce, protože to znamená, že má dost bohatého muže na to, aby nemusela makat venku. Zatímco tady je světlá pleť implicitní a ženy běžně touží po tom být tmavé, protože to znamená, že mají bohatého muže, aby se mohly venku válet/jezdit na hory
Mimochodem argument o nepřesném překladu je častý. Nicméně nikdo nebyl schopný uvés jeho konkrétní nepřesnost.To je ale dáno povahou slovotvorby arabského jazyka. Klasická arabština je velmi polysémická a pokaždé lze najít důvod, proč lze v překladu použít jiné slovo stejně jako proč by tam mělo být to původní. Ale jak již zmiňovala Anička: Korán je z principu nepřeložitelný, proto argumentovat zněním libovolného překladu je poněkud nekorektní.
může násilnický muž vykládat po svémNe, nemůže. Právo vykládat Korán (v tomto případě normativně čili idžtihád)) může jen příslušně vzdělaný učenec (mudžtahid - neplést s mudžáhidem!). Nehledě na to, že hned následující věta daného verše to zakazuje, pokud není důvod. Verše, které jdou obsahově proti tomu se také dají v Koránu najít. Podobně je tomu i s Biblí.
Místo věty "může násilnický muž vykládat po svém" si dejte "může švihlý klerik".Švihlých kleriků je ovšem v libovolném muslimském státě mnohonásobně méně než bežných mužů.
nevěřím, že násilné činy muslibů by byly způsobeny špatným překladem. Ať už doma nebo na poli terrorismu.Násilné činy muslimů nelze samozřejmě svádět na špatný překlad. Ale v naprosté většině nejsou inspirovány ani Koránem jako takovým. Mnohem pravděpodobnější je, že náboženská rétorika slouží pro daný čin ne jako příčina, ale jako podpora. Uznávám, že hranice je v mnoha případech, zvláště vezmu-li v úvahu místo terorismu nějaké to "domácí násilí", velmi nezřetelná. Ale rozhodně to nelze zobecňovat. Komplexnost provázanosti náboženství, práva, politiky a sociální/privátní sféry je jedním ze základních rysů muslimské společnosti. Což me přivádí k mé poslední připomínce:
Chtěl jsem prostě upozornit na to, že Korán a některé dogmaty muslimů v jiných jejích učeních (Islám není jenom korán, ten ještě ujde) jsou podle všeho neslučitelné s demokracií.Pokud nebudu polemizovat s termínem "jiná učení islámu" tak bych to přeformuloval na "Korán a některá dogmata jsou podle všeho neslučitelná s převažujícím euroatlantickým pojetím demokracie". Což sice nezní tak vznosně, avšak umožňuje to existenci "islámské demokracie", která je plně v souladu s islámskými tradicemi. A může nás vést k dlouhé hádce na téma "co to vlastně demokracie je (či měla by být?)".
Inu, s antiislámskými fanatiky, co si nestojí za svým názorem ani natolik, aby se neschovávali za anonymní nicky, se hádat nebudu.Proto jsem to tu vsvětloval své postoje.
...bývají to zřízení vcelku spravedlivá ke všem zúčastněným.Pokud nejste homosexuál, žena, nebo bezvěrec :o) Aje pokud jste "pravý muslim, muž" pak zcela určitě :o))
co si nestojí za svým názorem ani natolik, aby se neschovávali za anonymní nicky, se hádat nebudu.Hmm, zajímavé. Takže když si dám do profilu, že jsem Franta Vopička, tak je můj názor hnedle hodnotnější a znamená to taky, že si za ním víc stojím. Nebo si tam napíšu Anička Bernáthová -- a to už bude můj názor tuplem kvalitní.
právo šaríja, minimálně jeho reálná většinová aplikace, připomíná aplikaci práva v Evropě tak v 14. století včetně barbarských trestů.Navrhuju se v tomto ohledu v Evropě poučit - jsem jednoznačně pro zavedení barbarského trestu povinných nucených prací pro vězně s tím, že pokud někdo může pracovat, ale nechce, tak ať nejí.
např. křesťanství... to patřilo ke křesťanství v podobě, v jaké je dnes vyznáváno v Evropě. Např. v Africe to je samozřejmě něco jiného...
Zajímalo by mě, co je na bojkotu jakéhokoli zboží ... fašistického.Pravě že vůbec nic - naopak jeto ten nejdemokratičtější (tržní) způsob, jak něčeho dosáhnout.
Není tedy bojkot zboží AMD (společnosti s významným podílem arabských investorů) stejně regulérním postojem jako odmítání olympiády v Číně?
Spíš bych to formuloval tak, že by to byl velmi podobný projev hlouposti jako odmítání olympiády v Číně.
ale musilimky muzou v Evrope vse.Ale no tak, tomu přece sám nevěříš...
*) Protože od těchto netolerantních lidí mi hrozí daleko větší nebezpečí.
No jo, někdo rád šuká smradlavý chlapy... ^_^
Akorát si myslím, že (a to asi pinkolin neví) teplouši bývají metrosexuálové (a tím nemyslím sex v metru).
jsou to spíš rasističtí kreténi2.:
od těchto netolerantních lidíJeště by mě zajímalo, jaké problémy takový "rasistický kretén", kterým bezesporu jsem i já, například způsobil. A stačí mi když z té obrovské množiny, z toho obrovského koše skutečností, vybereš jeden...
Hledáte spiknutí všude.
Problém je, že to jsou ekonomičtí imigranti (zrovna tak jako černoši ve Francii nebo u nás lidi z Ukrajiny), kteří si mysleli, že je tu čekáme s otevřenou náručí, kteří často mají jen základní vzdělání, neumí místní jazyk, jsou tu načerno a tohle všechno dohromady představuje tak velký tlak, že mají pocit, že na světě už žádná spravedlnost není. A tak se uchylují k věcem, které by jim doma (pokud tam zrovna není občanská válka, hospodářská krize nebo hladomor) neprošly.
enže obyvatelé cílové země migrantů nejsou spokojeni, protože si pohoršili. A já si nechci pohoršovat.
Ne. Cílové země jsou spokojené, protože mají levné otroky (je levnejší zedník za flašku vodky a bez soc/zdra, než našinec na průměr + odvody). Jenže pak i ten vodkař má třeba děti, které už mají nějaké vzdělání a zcela samozřejmně se jim jejich podmínky života nelíbí. A v té chvíli nastoupí lidé jako ty, protože si jich konečně všimnou (děti otroků se začínájí hlásit o slovo) a začnou křičet táhněte odkud jste přišli. A tam vzniká konflikt.
To, co myslíš ty, tedy že sem přijede rodina a postupně se integruje, to je v evropském měřítku velmi málo častý jev.
Na talku jsem se bavil s the.max o svém poznání z minulé práce (ISP): připojovali jsme i několik (podle vzhledu, do občanky jsem nelezl) rómských rodin. Já jsem ty lidi bral prostě neutrálně, i když musím se přiznat, že ten temperament se mi občas líbil (lepší než česká nabručenost většiny ostatních - ono taková práce přináší vůbec velmi zajímavé poznání lidí). Jenže kolega se k nim choval no ... mírně řečeno odměřeně. Oni pak chodili za mnou - zeptat se na různé věci, nikoliv za kolegou. Takže se ptám, jak se mají integrovat (a proč vlastně; co to je "integrovat se"; integroval jsem se já do společnosti?), když se s nima nikdo nebaví? Měl jsem známou muslimku co utekla z Čečenska a také v pohodě. Poznal jsem hodně "netradičních" lidí (cizinců, menšinářů atd.). Všichni vesměs ok.
žraní psů vynechmeProč? Třeba takový psí gulášek u nás bývala specialita šéfkuchaře. Psí maso je moc dobré(nebo kočičí nebo krysí nebo co to vůbec je).
Špatně. Ti lidé, když už jsou tady (což na rozdíl od ostatních nepovažuji za problém), se vůbec nemají dostat do situace, kdy jsou zaměstnaní na černo, bez domova, bez lékaře atd. Protože ano, pak potencionálně vznikají tyto problémy.
práce tu není ale pracují tu načernoPokud by se za ně měly platit daně a sociální a zdravotní pojištění, tak náklady na jejich práci stoupnou natolik, že je budou v mnoha případech neúnosné buď pro zaměstnavatele nebo pro pracovníka (měl by moc malý plat). Dokud máme nezaměstnané (kterých je, přes celostátně nízký průměr, v některých regionech opravdu hodně), není důvod přijímat cizince na nekvalifikované práce.. Práce tu je.
a pak se vůbec neliší od nativních obyvatel.Až na ten detail, že bohatství odchází do ciziny (živí tam svoje rodiny) a zbude ho méně tady v ČR. A také to, že musíme vyplácet naše nezaměstnané, kteří kvůli nim nemají práci* *) už vidím tu argumentaci, že ti naši nezaměstnaní přece nechtějí pracovat - ale není tomu tak, je to vina chybně nastaveného systému: jednak je příliš výhodné být nezaměstnaný a jednak příliv cizinců deformuje ceny nekvalifikovaných prací (sráží je dolů), tudíž pro Čecha moc výhodné pracovat není - důsledkem je i prohlubování rozdílů mezi bohatými a chudými.
Dokud máme nezaměstnané (kterých je, přes celostátně nízký průměr, v některých regionech opravdu hodně), není důvod přijímat cizince na nekvalifikované práce.Je. To, že máme nezaměstnané, ještě neznamená, že tito se chtějí nechat na některé práce zaměstnat. A zaměstnat cizince legálně není pro zaměstnavatele nic jednoduchého. Nejdřív musí pozici nabídnout na úřadě práce a teprve, když nikoho nesežene, tak ji může nabídnout v zahraničí (mluvím samozřejmě o ne-EU zahraničí)
Až na ten detail, že bohatství odchází do ciziny (živí tam svoje rodiny) a zbude ho méně tady v ČR.Co je to za blábol? Tohle by platilo snad jenom v případě, že by byli placeni, ale žádnou práci nedělali. Jenže tady v ČR samozřejmě zbyde nějaké dílo, které se samozřejmě považuje taky za bohatství (neboť hodnota věci vzrostla) ad *): deformace ceny nekvalifikovaných prací přílivem cizinců není tak jednoduchá - pokud chce obyvatel EU tu práci dělat, nelze ji cizinci nabídnout
To, že máme nezaměstnané, ještě neznamená, že tito se chtějí nechat na některé práce zaměstnat.Chtít nemusí, ale já zase ze svých daní nechci živit normální zdravé chlapy, kteří by pracovat klidně mohli, ale jsou radši nezaměstnaní. Ty chyby jdou ze dvou stran: jednak cenu práce sráží dolů imigranti a jednak je příliš výhodné být nezaměstnaný → jejich spojením vzniká současná nepříznivá situace.
Tohle by platilo snad jenom v případě, že by byli placeni, ale žádnou práci nedělali.Není to blálol:
A = B - C
... fakt, že B
není nulové, ještě neznamená, že A
nebude záporné deformace ceny nekvalifikovaných prací přílivem cizinců není tak jednoducháDeformace cen je zcela evidentní -- lidé z různých zemí mají různé životní standardy a měřítka.
pokud chce obyvatel EU tu práci dělat, nelze ji cizinci nabídnoutViz výše -- on nechce, právě díky současnému nastavení systému, není to vina těch lidí, nejsou v principu nepracovití, jen si umí spočítat, co se jim vyplatí a co ne. Černoch nebo Ukrajinec by možná umřeli hlady nebo by se měli opravdu špatně, proto musí pracovat i za mizerný plat, zatímco Evropan radši půjde na pracák, oběhá si pár razítek a je to -- nejde o to, že by byl horší, jde o to, že mu to systém umožňuje. Můj návrh je tento: omezit přistěhovalectví a reformovat sociální systém. Výsledkem by bylo zvýšení celkové ekonomické efektivity země (odpadla by část sociálních a dalších výdajů) a také růst ceny méně kvalifikované práce, což by znamenalo snížení rozdílu mezi bohatými a chudými* a posílení středních vrstev. Nebyl by to však žádný socialistický státní zásah, naopak, byl by to návrat ke spravedlivým tržním cenám, které nejsou deformované vnějšími vlivy. *) přelití části bohatství od "bohatých" k "chudým" v důsledku růstu cen prací a služeb vykonávaných "chudými". Proč by rostla cena těchto prací je celkem jasné: poptávka by zůstala zachována a aby zaměstnavatelé získali potřebné lidi (místní občany), museli by jim nabídnout větší platy.
nejsou v principu nepracovití, jen si umí spočítat, co se jim vyplatí a co nePromiň, ale jestli někdo nedělá, protože na přídavcích dostane stejnou částku, jakou by dostal za práci, tak je to nemakačenko a lempl. To, že mu to systém umožňuje, na daném faktu nic nemění.
Můj návrh je tento: omezit přistěhovalectví a reformovat sociální systém.Jsem zvědav, jak s tímhle chceš uspět ve volbách - hlavně s tou druhou částí...
To, že mu to systém umožňuje, na daném faktu nic nemění.Lidé jsou různí, někdo by se styděl za to, že je nezaměstnaný a šel by radši dělat za pár korun, jiný má tu motivaci k práci menší a preferuje jiný styl života. Chyba je v tom, že to stát podporuje.
Jsem zvědav, jak s tímhle chceš uspět ve volbách - hlavně s tou druhou částí...Takže budeme radši dělat populistickou politiku? Rozdávat lidem guláš, zavírat lidem hubu sociálními dávkami a nechat si do kapes strkat úplatky od průmyslové lobby, která se snaží společnost přesvědčit, že tady ty cizince potřebujeme, že se bez nich neobejdeme a že je to vlastně veřejný zájem? Není -- je to zájem jedné konkrétní zájmové skupiny a je v rozporu se zájmy ostatních skupin. Prezentování zájmů úzkých skupin jako zájmů většinových/národních, je obvyklá praxe, stát by měl být ale nestranný a neprotežovat jednu zájmovou skupinu na úkor ostatních. BTW: nenapsal jsi, co si myslíš, o tom návrhu jako takovém - jen jsi vyjádřil pochybnost o jeho úspěchu ve volbách.
Lidé jsou různí, někdo by se styděl za to, že je nezaměstnaný a šel by radši dělat za pár korun, jiný má tu motivaci k práci menší a preferuje jiný styl života.Nazývat to můžeme různě - flákač a lempl je ale dost výstižné.
Takže budeme radši dělat populistickou politiku?Ano, bohužel to tak vypadá.
Není -- je to zájem jedné konkrétní zájmové skupiny a je v rozporu se zájmy ostatních skupin.To je hodně sporné. Pro nás je samozřejmě výhodnější, když naše obyvatelstvo bude dělat kvalifikované práce a na nekvalifikované se najmou pracovníci ze zahraničí. (Skutečnost je bohužel taková, že pracovníky ze zaharničí potřebujeme i na vysoce kvalifikovanou práci hlavně v oblasti medicíny.)
nenapsal jsi, co si myslíš, o tom návrhu jako takovém - jen jsi vyjádřil pochybnost o jeho úspěchu ve volbách.Jsem pro a jsem realista - jsem si vědom toho, že to neprojde.
Promiň, ale jestli někdo nedělá, protože na přídavcích dostane stejnou částku, jakou by dostal za práci, tak je to nemakačenko a lempl.
Můžeš to trochu rozvést? Když budu mít na sociálce stejně jako v práci, tak v Po dávám výpověď a budu na tom líp. Budu mít čas si dělat na svém a dostávat jen tak prachy odjinud. Naopak mi připadá velmi nelogické věnovat úsilí něčemu, co ani dělat nemusím.
jestli někdo nedělá, protože na přídavcích dostane stejnou částku, jakou by dostal za práci, tak je to… zcela racionálně se chovající člověk. Minimalizace nákladů, maximalizace zisků. Takové chování by ekonomičtí pavědi snad mohli dokázat odhadnout, nebo ne?
Muslimové do Evropy zatím skutečně zřejmě nepřinášejí nic dobréhoto jsou zvasty, proc by meli prinaset neco dobreho? Lide se muzou stehovat jenom kdyz prinaseji neco dobreho? To by jsme byli jeste na ukrajine a tady by zili keltove. Lituji lidi, kteri si mysli ze soucasny stav sveta je konecny a travaly. Proste zmena a pohyb narodů. Normální vývoj. Pokud evropa neni schopna prezit, bude nahrazena jinymi. Rozumny clovek by to mel akceptovat. Historie se nebude ptát co anička, ale co češi, jak si vedli, proč skončili.
Pokud evropa neni schopna prezit, bude nahrazena jinymi.Ono je to trochu jinak: pokud je Evropa tak blbá, že se dobrovolně nechá nahradit jinými, pak nepřežije. Je prostě na každém národu, jak se zachová ke svému území, koho tam pustí a koho ne.
Ostatně, zrovna Vám bych to taky nepřála.
To vůbec nemusíme chodit tak daleko, stačí se mrknout do Polska. A vůbec, bavil jsem se i o tom s několka muslimy a nevypadali, že by mě chtěli kamenovat. Ano já vím, to jsou ti hodní (vůbec mám občas pocit, že potkávám jiné lidi než ostatní).
Asi se neshodneme, ale já opravdu rád potkávám na ulicích různé lidí, hovořící různými jazyky a různě vypadající. Daleko hrůznější je pro mě představa "oploceného státu", kde jsou všichni stejní a aby se vzájemně poznali, musí mít na čele vytetované ID.
Ovšem pokud vy stojíte o to žít v muslimském státě, já tedy ne.Tohle je tak trochu bububu. Přistěhovalci sami nemůžou vyrobit z ČR muslimský stát, v tom jim někdo musí pomoci. A pomáhají jim v tom všichni, kdo tady pro ně nechávají místo - teď mluvím o lidech, kteří poctivě budují kariéru a všehovšudy mají možná jedno dítě. Nebo jinak: kdybychom nevymírali, kdyby všichni Češi chtěli dělat práci, kterou dělají cizinci, tak se jich sem moc nepohrne. Druhá věc je muslimský stát a muslimský stát - čím dál od Mekky, tím míň se zpravidla lidé drží toho, co jim Islám nařizuje. Představa, že z ČR by se stal druhý Írán, mi přijde poněkud podivná - v podstatě by to mohlo nastat jedině tehdy, kdyby muslimové ten stát vytvářející vůbec nebyli ovlivněni českou kulturou, kromě invaze si nedovedu představit další způsob, jakým by se tohle mohlo stát. Osobně tohle "riziko" pokládám na stejnou úroveň jako terorismus. Nebojím se ani jednoho. (Bohužel stát jednoho z těchto "rizik" využívá k velkobratrování. Nerad bych se dožil toho, kdyby další velkobratrování vymyslel kvůli tomu druhému.)
A pomáhají jim v tom všichni, kdo tady pro ně nechávají místo - teď mluvím o lidech, kteří poctivě budují kariéru a všehovšudy mají možná jedno dítě.Tím prakticky říkáš, že je v pořádku, když do tvého 5+1 bytu nastěhuji do jednoho pokoje tlupu Cikánů, protože ten pokoj byl volný. Jak by se ti to líbilo?
Kdyby ČR nevymírala, tak se sem nikdo nepohrne, protože tu prostě nebude práceTo se dá vyložit tak, že si za to Češi mohou sami: jsme líní, neochotní dělat manuální práce a máme málo dětí, tudíž si zasloužíme mít tu imigranty. Což je totéž jako s tím bytem: máš volný pokoj, nemáš dítě, které by tam spalo, tak ti tam ubytujeme cikány.
Takhle ovšem máme situaci, kdy ekonomika (firmy) očekává n pracovních sil, ale k dispozici z vlastních zdrojů je jich méně než n.Podniky by měly plánovat s ohledem na situaci, pokud plánují špatně, prodělají, pokud nemají dostatek zdrojů, je to jejich chyba -- špatně plánovaly. Tohle jsou typicky socialistická řešení:
To se dá vyložit tak, že si za to Češi mohou sami: jsme líní, neochotní dělat manuální práce a máme málo dětí, tudíž si zasloužíme mít tu imigranty. Což je totéž jako s tím bytem: máš volný pokoj, nemáš dítě, které by tam spalo, tak ti tam ubytujeme cikány.Kdo my mi tady někoho ubytujete? Tvůj "to je totéž" příklad má úplně jiného hybatele toho jevu. Zatímco v prvním případě my dovolujeme imigrantům přijít do našeho pokoje a něco dělat, v druhém případě jim to dovoluje nějaká abstraktní entita. Příklad naprd - situace taková není.
Podniky by měly plánovat s ohledem na situaci, pokud plánují špatně, prodělají, pokud nemají dostatek zdrojů, je to jejich chybaCo mají podniky plánovat? Výrobní kapacity mají už léta - to mají dodatečně před dvaceti lety postavenou halu strhnout? Není zaměstnání cizinců přece jenom jednodušší? (Navíc ani jedno z těch tvých řešení situaci není-kdo-by-dělal neřeší.)
Ekonomika je úžasný organismus, který se sám reguluje a optimalizuje...No vidíš - v tomhle případě regulace a optimalizace spočívá v najmutí pracovních sil z ciziny.
příklad má úplně jiného hybatele toho jevuJak v domácnosti, tak ve státě, máme jednak soukromý a jednak společný (veřejný) majetek a osobu, pověřenou správou veřejného majetku. Jestli ti do vedlejšího pokoje (bytu, domu) ty cikány nastěhuje hlava rodiny nebo státní úředník, je jedno -- tu chodbu a koupelnu (ulici, trh...) s nimi budeš muset sdílet tak jako tak.
to mají dodatečně před dvaceti lety postavenou halu strhnout?Dost hloupý příklad -- struktura ekonomiky a poptávka se mění rychleji než demografické složení obyvatelstva. Jádro problému leží jinde: přirozený stav je takový, že rodiče živí svoje děti (během mládí, studia) a děti živí později (ve stáří) svoje rodiče*. Je tu tedy jasná materiální motivace mít děti (vedle jiných, nemateriálních motivací). Tím, že se do tohoto koloběhu vloží stát** se svým důchodovým systémem, dochází k přetrhání přirozené materiální vazby mezi rodiči a dětmi -- zatímco agregovaně zůstává stav stejný (produktivní obyvatelstvo živí staré), vazba na individuální úrovni (mezi konkrétními lidmi) už neexistuje, což může vést (a vede) ke snižování počtu obyvatel. Pak přijdou ke slovu sociální inženýři a továrníci-lobbisti, kteří nám začnou cpát, že vlastní vinou vymíráme a potřebujeme*** imigranty. Chyba ale není v lidech, ale ve státu, který narušil přirozené vazby.
Navíc ani jedno z těch tvých řešení situaci není-kdo-by-dělal neřeší.Situaci řeší reforma sociálního (a důchodového) systému, který zaručí, že demografická struktura obyvatel nebude trpět nežádoucími výkyvy.
v tomhle případě regulace a optimalizace spočívá v najmutí pracovních sil z ciziny.Je potřeba mít na paměti příčinu problému -- tohle totiž není bugfix, ale workaround. Kterým utišíme akutní příznaky nemoci, ale zaděláváme si na větší problémy do budoucna. *) pokud si nestihli nashromáždit dostatek bohatství, které je uživí, během svého produktivního života. **) myšlenka je na první pohled lákavá: ošetříme výjimečné případy, kdy by se děti na své rodiče vykašlali a přestali je podporovat, nebo když někdo děti vůbec nemá. Ovšem zlo napáchané tímto sociálním systémem je větší, než jeho přínosy. ***) ve skutečnosti oni potřebují levné otroky