Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
Nyní je k dispozici videozáznam a přepis proslovu Coryho Doctorowa s názvem Blížící se válka o univerzální počítače. Tato univerzálnost je trnem v oku různých zájmových skupin, jež se ji snaží z různých důvodů omezovat.
Tiskni
Sdílej:
Celkově hodně zajímavá přednáška, doporučuju si najít chvilku a podívat se na to. Samotná přednáška má jen asi 30 minut, zbytek je Q&A.
Ale, uprimne receno, uz me ty kydy o "tridach a tridnim boji" fakt serou.Mozna se na to divas prilis ideologicky.
hint: nepochopení bazálních přírodních principů host<->hostitel vede k vytváření utopistických konstrukcí a teorií a tím oklamávání sebe sama i okolí. Třeba vám už svitne příští rok.
Cely muj puvodni prispevek byl o tom, ze to neni to same a ten rozpor bude do budoucna jen narustat.Už dneska je ochrana práv autorů podle mě v 99% záminkou nebo nepochopením.
Ono ta lhůta je 70 let a to ještě po smrti autora. To jako proč? To ti přijde adekvátní?
Průšvih je to třeba v hudbě. Ono těch kombinací not, které by byly poslouchatelné není nekonečné množství. A když tě někdo může žalovat za to, že máš tři takty stejné jako on, tak dnes nemáš šanci napsat skladbu, aniž by ti nehrozila žaloba.
... stanovit si podminky sireni sveho dila ...Jenže to má svoje hranice (jako u čehokoli, co vyrobím) a současný systém je už hodně dávno překročil (jak je vidět na rozšířensoti a snadnosti pirátství). Pořád mi žádný zastánce těch tvrdých pravidel nevysvětlil, co tak strašného by se stalo, kdyby se všechna ta omezení zredukovala ne to, že nikdo nesmí vydávat cizí dílo za svoje.
Pokud nemam jako tvurce (vynalezce, distributor, etc.) svobodu stanovit si podminky sireni sveho dila, neni to svoboda.Ve všech ostatních oblastech lidského konání vaše svoboda není absolutní, vždy sahá až tam, kde začínají svobody jiných. Proč by zrovna pro tvůrce díla (natož pro distributora) měla být tak moc široká? Pokud si od pekaře koupím rohlík, nemá právo omezovat mě v tom, k čemu rohlík použiji. Proč by to měl mít právo dělat autor knížky?
I figure that since proprietary software developers use copyright to stop us from sharing, we cooperators can use copyright to give other cooperators an advantage of their own: they can use our code.http://www.gnu.org/philosophy/pragmatic.html Nepíše nic o tom, že by měl rád současný copyright, ale že se dá pragmaticky využít k jeho cílům.
Takze proto, aby mohli jedni svobodne tvorit, druhym seberete svobodu nakladat se svym dilemTady jste uhodil hřebíček na hlavičku. Tady dochází ke konfliktu zájmů (a práv) několika skupin - a je potřeba najít nějaké řešení. Holt je problém s tím, že "duševní vlastnictví" je tu s námi jen krátce. Ale jen protože jedna skupina zastává jiný názor než vy není nutné ji nazývat "nechutná demagogie". Já naopak souhlasím s piráty v tom, že software (a autorská díla obecně) mají nerovné postavení: můžu si koupit mikrovlnku? Ale samozřejmě. Můžu tu mikrovlnku rozebrat do posledního šroubku? Jasně, proč bych nemohl? Můžu tu mikrovlnku upravit aby mi líp vyhovovala? Taky není problém. Můžu tu upravenou mikrovlnku prodat? Taky není problém. Můžu si koupit software (ok, já vím, "licencovat"). Můžu software rozebrat do posledního bitu kódu? Většinou ne. Můžu si ten software upravit aby mi líp vyhovoval? Většinou ne. Můžu ten software dál prodat? Ani omlyem! Je tam ten rozdíl vidět? :)
... "duševní vlastnictví" je tu s námi jen krátce...Ono je tu snámi už celkem dlouho, ale jen krátce se dá snadno šířít bez něčeho hmotného. Ale jinak souhlas. Na tyhle věci nelze jednoduše aplikovat pravidla pro hmotné věci a je potřeba vytvořit nová.
Ono ani klasicka majetkova prava nelze moc vymahat, kdyz se nad tim zamyslite.Což nic nemění na tom, že jsou poměrně přímočarou právní konstrukcí, která má tradici několika tisíciletí, zatímco duševní vlastnictví je moderní konstrukt, který nemá zásadní oporu ani v tradici, ani v realitě.
Jenže ta současná v oblasti duševního vlastnictví moc nefunguje.Coz bylo pointou moji paralely se zabory.
Ono je tu snámi už celkem dlouho,Ne tak docela, takhle široká autorská práva máme jen krátce. Předtím existovala jen ve velmi omezené podobě, jak délkou trvání, tak šíří. Moc pěkně o tom vypráví Lawrence Lessig v knížce Free Culture.
Duvod, proc vam to prijde jine je skutecne jen v tom, ze fyzicke vlastnictvi (jako pravni koncept) existuje uz dlouho a dusevni kratce.Však to říkám. Ale potom se nabízí otázka, jestli je ten koncept v pořádku nebo ne :)
Ano. Stejne tak se ovsem nabizi otazka, jestli je koncept neomezeneho soukromeho vlastnictvi kapitalu v poradku nebo ne.Ano, ta otázka je samozřejmě na místě :)
tedy tato analogie je z praktickeho hlediska celkem zbytecna.Já myslím, že není – ukazuje ostatním, že se jedná především o moc a ne o spravedlnost, takže se podle toho mohou zachovat.
A nebude sám.Tak tak. Viz třeba Gott: Jsem rád, když lidé stahují můj produkt zadarmo!.
Fyzické vlastnictví může fungovat proto, že je založeno na omezeních daných realitou: když mám ledničku, nemůže mít tutéž ledničku i můj soused. Pro informaci nic takového neplatí.Souhlas. Celý smysl vlastnictví je řešit mezilidský konflikt o věci, které jsou vzácné (např. ledničky). Kdybychom žili v ráji se všeobecným blahobytem, kde pro získání ledničky (a čehokoliv jiného) stačí jen mrknout, nikdy by vlastnictví nevzniklo. U informace konflikt vzniknout nemůže, protože stejnou informaci může mít v hlavě a používat ji současně libovolný počet lidí. Doporučuji tenkou brožuru Stephan Kinsella - Against Intellectual Property (PDF).
Můžu tu upravenou mikrovlnku prodat? Taky není problém.
Nějaký problém tam možná bude, u tohoto typu zařízení bych očekával povinnost nějaké homologace.
Pokud ale budou úpravy že do mikrovlnky vrzne např. nějaké to Arduino<rejp>Mrkva a Arduino? To určitě :).</rejp>
No tak se licence přejmenují na smlouvy o pronájmu a jsme zase tam, kde jsme byli…Víceméně.
Myslim, ze ten boj bude tezky. Vidim paralelu se zabory v 17. stoleti, na zacatku vzniku kapitalismu. Nyni se mnoho lidi "osvobodilo" od kapitalistu tim, ze se stali cleny "tvurci" tridy; nepotrebuji zadny kapital a mohou prodavat jen svuj mozek za trzni cenu.To je otázka nakolik jsou ty paralely významené - a je to otázka i ideologická, protože enclosure je považováno za významný dějinný proces především jako příklad třídního konfliktu v marxistickém pojetí. V každém případě ta výchozí situace byla zcela jiná - nejednalo se o reakci na žádné změny, neprobíhalo žádné "osvobozování".
To se ale kapitalistum nelibi, a proto se snazi zavest "intelektualni vlastnictvi", jako zpusob, jak dostat tvurci tridu zpet pod svoji kontrolu. Pokud tvurci trida vcas nepochopi, ze tohle je to, o co bezi (a konkretne, nebude schopna se sjednotit s jinymi tridami), nebude schopna tomu tlaku celit.Rozhodně souhlasím s tím že se jedná o otázku důležitou natolik že ovlivní vývoj naší kultury. Ale netroufal bych si tvrdit jakým způsobem a ani jak to vlastně pochopit. Stejně to dopadne jinak (dopadlo to vůbec někdy tak jak si to "vůdci třídy" naplánovali?). Jistě, dodatečně se to může interpretovat jako "sjednocení s jinými třídami" ale to nám je momenátlně prd platné.
A pak prijde nejaky **** a prohlasi, ze vysledek za vasich hodnemoc USD chce zdarma, protoze si ho muze zdarma zkopirovat.Začal bych dělat sw na zakázku a nechal si platit za podporu, vydával méně CD a dělal víc koncertů, film bych nevydal na DVD, dokud by se nezplatil v kinech, do seriálů bych dal nevystříhatelnou reklamu, u výzkumu nevím, tam je to složitější ale zároveň jiná situace. Případně bych se na produkování sw/huby/filmů vykašlal. Vážne bychom přišli o tolik, kdyby se (v nejhorším případě) natočilo výrazně řádově míň filmů a hudby?