Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Letecký simulátor FlightGear po roce a půl přichází s novou verzí 2.4.0, která přináší úctyhodné množství novinek. Přibyly nové modely letadel, pilotní systémy TCAS a EICAS a do nastavení nový nástroj pro stahování leteckých scenerií. Vývojáři kompletně přepracovali modul počasí, to je nyní proměnlivé v závislosti na výšce a interakci se zemským povrchem. Vylepšeno je i renderování vodní hladiny a odrazů slunce.
Tiskni
Sdílej:
Prozkoumam, dík
Mista, kde reaguji ovladaci prvky se daji zviditelnit, vetsinou Ctrl+c, ale to nemuzete vedet, protoze jste manual necetl.Ten člověk chce tu hru hrát normálním způsobem. Proč by proboha měl číst manuál? Prosím už sem nepište.
Mista, kde reaguji ovladaci prvky se daji zviditelnit, vetsinou Ctrl+c, ale to nemuzete vedet, protoze jste manual necetl.Ten člověk chce tu hru hrát normálním způsobem. Proč by proboha měl číst manuál?
Protože to není hra. Bez návodu se ani nerozjedete, protože nebude vědět, jakou klávesou se odbržďuje, nebo když byste si to chtěj vyklikat, jak se přepínají režimy ukazatele a na co se vůbec má kliknout.
Ta potřeba manuálu je snad chyba, ne? Je čtení manuálu zábavné (pokud je to hra)?
Polemizujete s vlastní představou – není to hra.
Bavíme se o tom, že třeba u výchozí Cesny potřebujete před startem seřídit „budíky“, nastavit sytič, nastartovat motor, odbrzdit, při rozjedu řídit přední kolo (nebo přibržďovat jedním kolem), aby vás boční vítr nesfoukl z dráhy, nahoře s výškou měnit sytič a při přistání stánout výkon motoru (ani málo ani hodně), stočit klapky a co nejdřív klesnout na dráhu, abyste to stihl ubrzdit do konce dráhy a při tom opět řešit boční vítr. A to je jenom řízení letadla. Kde máte přepínání pohledů, otáčení hlavou, detail palubní desky, režimy průhledového displeje, naváděcí zvukové signály, komunikaci s řízením letového provozu simulované technické a atmosférické poruchy a tak dále. Už jenom výpis parametrů programu napoví, že se nejedná o hru, kde stačí držet šipku nahoru. Jinak manuál je samozřejmě maximalistický, protože kromě strohého seznamu klávesových zkratek vysvětluje jednotlivé úkony, jejich smysl, jejich provedení a upozorňuje na případná nebezpečí či obvyklé chyby.
... třeba u výchozí Cesny potřebujete před startem seřídit „budíky“, nastavit sytič, nastartovat motor...Na to nepotřebuje manuál, na to stačí umět ovládat Cesnu nebo podobné letadlo. To může znát z jiných knih a manuálů, z reality (je to drahé ale jde to) nebo z jiných simulátorů. Pan "j" se nezasekl kvůli bočního větru nebo že by něvěděl, co který budík ukazuje. Asi to ví a z manuálu se možná už víc naučit nemůže, leda nabiflovat klávesové zkratky, či syntax joystikového XML. Pokud ovládání letadla už člověk umí, proč má číst manuál? Pokud by se z "Ucebnice pilota" něco dočetl, budou to budíky, řízení letového provozu, předpisy, aerodynamika, navigace. Ale ne jak nastavit FGFS aby fungoval - to by nebylo učení, ale biflování arbitrárníh písmenek pro GUI/commandlajnu nesouvisejících s letectvím. (Nevím co chtěl alkoholik říct.) Nevadilo by mi, kdyby ho někdo napomenul, že si má nejprve naučit jak ovládat letadlo. Napomenuli ho, že si má přečíst, jak nastavit FGFS, aby fungoval jak má.