abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování

    Univerzita RMIT v Melbourne představila (YouTube) font Sans Forgetica. Čtenář by si měl texty napsané v tomto fontu lépe zapamatovat.

    5.10.2018 00:11 | Ladislav Hagara | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bystroushaak avatar 5.10.2018 00:23 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Zajímavé. Testoval jste to někdo?
    5.10.2018 07:18 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Myslím, že jsem to testoval, ale už si to nepamatuji.
    5.10.2018 11:48 koudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    :D Good one!
    5.10.2018 00:35 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    hm, na akej domene: (bodka)rmit? Je to domena univerzity.
    5.10.2018 13:00 pc2005
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Tečka je vedle čárky, kdybys měl problém ji najít......
    pushkin avatar 5.10.2018 08:03 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Jo, text, kterej je k nepřečtení si určitě dobře (a rychle) zapamatuju :)
    randy avatar 5.10.2018 09:20 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Prave to je ciel, aby si sa na citany text musel sustredit. Bezny text len prebehnes ocami a mas ho precitany. Pri tomto fonte treba do toho dat trosku viac usilia.
    R>
    pushkin avatar 5.10.2018 12:15 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Tak schválně sám na sobě udělej pokus - převeď si několik A4 neznámého textu do tohoto fontu a zkus si ten text přečíst. Podle mě budeš mít na konci první A4 tak uvařenou hlavu, že na druhou už nebudeš mít ani chuť, natož aby jsi si pamatoval obsah.
    randy avatar 5.10.2018 16:07 randy | skóre: 21 | Hviezdoslavov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Ved ja som to nevymyslel, ale ti vedci :D Osobne by som nieco necitatelne, ci napisane v nejakom hrozostrasnom fonte, ako Comic Sans a ine, ani necital :)
    R>
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 00:00 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Podstatné je zahuštění, potažmo nutnost soustředit se, viz např. celkem aktuální přehled.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    5.10.2018 20:44 BoneFlute | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    To je blbost. Jsem se učil Tengwar, a po dvou měsících jsem ho četl celkem snadno. Pomaleji, ale snadno. Člověk si zvykne.
    k3dAR avatar 6.10.2018 23:08 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Tak schválně sám na sobě udělej pokus - převeď si několik A4 neznámého textu do tohoto fontu a zkus si ten text přečíst. Podle mě budeš mít na konci první A4 tak uvařenou hlavu, že na druhou už nebudeš mít ani chuť, natož aby jsi si pamatoval obsah.
    zkusil sem, vzal sem clanek z root.cz o XML v Pythonu, pro me oboje nezname, nastavil tento font, precetl 1x A4 bez zadrhnuti, pomerne rychle, tedy nelze prelitnout radek, ale musi se jit po slovech, hlavu uvarenou nemam ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    5.10.2018 20:43 BoneFlute | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    A co až si na ten font zvyknu? Bude to fungovat i potom?
    xkucf03 avatar 5.10.2018 21:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Švabach

    Nestačilo by to psát ve švabachu? Na co vymýšlet nový font? :-)

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    5.10.2018 22:10 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Nebo rukopisem doktorů. To když se budeš snažit dekódovat, tak budeš muset dosáhnout takové míry abstrakce, že nakonec obsáhneš celý vesmír a všechny fyzikálněchemickobiologickoneurologické procesy, které ke vzniku toho rukopisu vedly. Zapamatovat si pak libovolné informace vyprodukované jinou lidskou bytostí už pak bude triviální, protože ten postup prostě jenom zopakuješ.
    Grunt avatar 5.10.2018 22:27 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Proč tak vlastně doktoři píšou? Nějaké profesní předpoklady nebo praxe v oboru?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    5.10.2018 23:45 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Já to vždycky tipoval na psaní poznámek na medině. Asi se musí naučit psát rychle. Tady mi víceméně dávají za pravdu, byť z trochu jiného úhlu (vedení zdravotní dokumentace). Zeptal jsem se kamarádky doktorky, tak třeba to nějak osvětlí. :)
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 00:00 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Proč se tedy nenaučí skutečný těsnopis? Jo, je to práce navíc.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    6.10.2018 00:19 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Jednak dost velká práce navíc, jednak by se to muselo učit plošně, aby to po sobě doktoři vzájemně přečetli. Určitě by to ale bylo dávalo větší smysl (nebýt elektronizace, se kterou už to taky smysl nedává) než učit se mrtvý jazyk, kterým nikdo nemluví, jen proto, že se historicky používal pro termíny. A to naprosto vůbec nejde změnit a bude to v něm už na věky věků.
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 00:39 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Těsnopis je stále živý; v češtině to moc nesleduji, ale viz třeba /r/shorthand. Také existují stroje (stenotyp) generující de facto těsnopis skrze akordovou klávesnici – to jde používat s počítači (typicky se využívá strojový slovník, viz např. Plover).

    Problém těsnopisu je, že typicky zaznamenává fonetiku, potažmo celé fráze, a tak si nejsem jistý adaptací na odbornou terminologii (a mimochodem ano, užívání latiny je opodstatněné v rámci jednotného názvosloví), nicméně řešitelné to je, kdyby byla vůle – ostatně např. Plover několik lidí používá k programování.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    6.10.2018 01:26 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Díky za /r/shorthand. O existenci stenotypů jsem vůbec nevěděl a docela se mi to líbí.
    Problém těsnopisu je, že typicky zaznamenává fonetiku, potažmo celé fráze, a tak si nejsem jistý adaptací na odbornou terminologii
    Jo, to mě taky napadlo. Mám o tom ale jen základní představu, takže si vůbec netroufám odhadovat, jak by to šlo pro převážně odborné texty upravit nebo uzpůsobit. Když se na to podívám obecněji ne z hlediska přímo těsnopisu, ale obecně komprese, tak unikátní názvy se prostě komprimují dost blbě. Největší prostor pro zefektivnění by byl, pokud se budeme bavit o tom lékařství, u často se vyskytujících frází typu pacient přichází s obtížemi.

    Ale spíš než instalovat do ordinací stenotypy (ať už hardwarové nebo softwarové) by mi přišlo rozumnější naučit doktory psát ± všemi deseti. Tráví psaním lékařských zpráv nezanedbatelné množství času a u málokoho z nich vidím byť jen správně položené ruce na klávesnici (většinou datlují). Odhadoval bych, že jen tímhle by se dala propustnost zvýšit třeba o 10 %.
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 01:51 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Švabach
    Pokud se to nebude řešit rozpoznáváním řeči, ve hře je pořád expanze textu (což ostatně dělá i počítač se stenotypem, prakticky je jen rozdíl ve způsobu aktivace expanze).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xkucf03 avatar 6.10.2018 10:28 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše automatické doplňování, rozpoznávání řeči, cloud

    Aby to ale nebylo jako automatické doplňování/opravy na mobilech. Pokud by se doktor přehlédl, tak by to mohlo mít i dost tragické následky. Ona ta redundance v přirozeném jazyce má i svoje přínosy.

    Co se týče rozpoznávání řeči -- obávám se, že dneska by to většina firem implementovala tak, že by se zvuk posílal někam do cloudu a tam se analyzoval -- takže by diktované lékařské zprávy byly dostupné kde komu. To už je pomalu, jako když doktor sdílí rentgeny pacientů jako veřejné soubory na ulož.to.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 11:01 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: automatické doplňování, rozpoznávání řeči, cloud

    Něco mi říká, že ses absolutně neobtěžoval před odesláním komentáře nabýt nějakou představu o tom, jak to v praxi funguje. Smutné.

    Aby to ale nebylo jako automatické doplňování/opravy na mobilech. Pokud by se doktor přehlédl, tak by to mohlo mít i dost tragické následky. Ona ta redundance v přirozeném jazyce má i svoje přínosy.

    Vstupní metody typu T9 nebo algoritmy pro automatické opravy řeší nejednoznačnost (ambiguity) na základě predikce pomocí buď fixního slovníku a vizuální kontroly pisatele (to ostatně platí např. také pro vstupní metody orientálních písem, nebo stochastických metod.

    Expanze textu je založená právě na slovníku a rutinně se používá zvláště při zápisu či tvorbě např. právních dokumentů.

    Ostatně, běžný expanzní software jako PhraseExpress, potažmo jeho linuxový klon AutoKey, si můžeš rovnou vyzkoušet.

    Že v tom někdo může udělat chybu? Ano, může. Stejně jako může myšlenkami zabloudit někam jinam a začít psát něco jiného.

    Co se týče rozpoznávání řeči -- obávám se, že dneska by to většina firem implementovala tak, že by se zvuk posílal někam do cloudu a tam se analyzoval -- takže by diktované lékařské zprávy byly dostupné kde komu.

    Žhavinka: rozpoznávání řeči se (a) v nemocnicích (aspoň v technicky vyspělejších končinách) rutinně používá, byť třeba ne při interakci přímo s pacientem, ale (b) expertní systémy pro diagnostiku (populární příklad: IBM Watson) už tu s námi také chvíli jsou… překvapivě i ony pracují s analýzou velkých objemů dat.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xkucf03 avatar 6.10.2018 12:12 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: automatické doplňování, rozpoznávání řeči, cloud

    Automatickým opravám bych tady nevěřil, ale s tou expanzí textu máš pravdu. Je to, jako když napíši psvmTAB a IDE mi doplní public static void main(String[] args) {}.

    Ale ještě lepší by bylo, kdyby doktor zadával data ve strojově čitelné podobě (ať už klikáním nebo psaním a vybíráním položek v nějakém průvodci nebo formou nějakého DSL) a zpráva v přirozeném jazyce by se z těchto dat pouze generovala.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Fluttershy, yay! avatar 6.10.2018 11:24 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: automatické doplňování, rozpoznávání řeči, cloud
    Pokud by se doktor přehlédl, tak by to mohlo mít i dost tragické následky. Ona ta redundance v přirozeném jazyce má i svoje přínosy.

    To je mimochodem pozoruhodná myšlenka. Myslíš, že správci kritických systémů by měli psát místo „rm“ „remove“, místo „/usr/local/bin“ „directory user directory local directory binaries“ atd.?

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xkucf03 avatar 6.10.2018 10:37 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Psaní všemi deseti
    by mi přišlo rozumnější naučit doktory psát ± všemi deseti.

    Např. já píši všemi deseti pomaleji, než když "datluji" cca šesti prsty. Z psaní všemi deseti mám sice lepší pocit a časem1 se to zlepší, ale s tím "datlováním" mám pořád větší cvik. IMHO je to víc o tom cviku než o počtu prstů -- a pokud i po X letech praxe doktor hledá písmenka na klávesnici, tak bude něco špatně. Jinak by totiž psal rychle i třeba čtyřmi (šesti, osmi) prsty.

    [1] dlouho jsem na to kašlal a dodnes mi nepřijde, že by mě ne-psaní všemi deseti brzdilo při práci -- s rychlostí "datlování" jsem spokojený

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    6.10.2018 14:36 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Psaní všemi deseti
    Proto je tam to znaménko ±, aby bylo jasno, že to to může být i třeba 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, nebo 1, v závislosti na tom, jak velkou odchylku si stanovíme, přičemž stanovení nějaké rozumné odchylky jsem ponechal na rozumném úsudku čtenáře.
    Grunt avatar 5.10.2018 09:21 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Přesně. Těžko si zapamatuju něco co ani nepřečtu.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    5.10.2018 08:29 Jacob
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Číst v tomhle cokoliv je poměrně iritující a stresující. Obával bych se dlouhodobých negativních psychologických účinků. Nehledě na to, jak tahle genialita bude působit na ty, co mají horší zrak.

    Jsou k tomu nějaké studie, zda-li to má v praxi vůbec nějaký účinek, a pokud ano, jak velký je? (Hledal jsem, nenašel jsem.)
    jiri.one avatar 5.10.2018 09:32 jiri.one | skóre: 19 | blog: Jiriho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Velmi dobrá poznámka o tom zraku, přece jen opravdu se to čte hůře a možná tedy i pro oči ...
    www.jiri.one - Můj blog o Linuxu, hrách, životě, ...
    5.10.2018 11:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    +1, i u člověka se zdravým zrakem bych se nedivil, kdyby z toho po delší době bolely oči...

    IMO lepší se třeba naučit metodu loci než instalovat takovej font...
    5.10.2018 09:14 JZD | skóre: 14 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    A kde jsou nabodeníčka?
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
    5.10.2018 10:02 tomvec | skóre: 24 | Kojetín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Nechtěli dopadnout jak Jan Hus.
    5.10.2018 10:32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    nebo Vlad Napichovač
    5.10.2018 12:40 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Na juznej pologuli maju prvy april na 1.10.?
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    5.10.2018 12:45 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Tím fontem vlastně vynucují snížení čtecí rychlosti, což by mohlo zlepšit zapamatování textu typu jednou "přečti a zapamatuj". U textu typu "přečti mnohokrát" by to ale bylo peklo (například datasheety, zdrojáky apod).
    5.10.2018 16:12 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Ty se učíš zpaměti datasheety a zdrojaky?
    5.10.2018 20:00 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    U textu typu "přečti mnohokrát"
    A i jen pro zběžné čtení datasheetu by to nefungovalo dobře, ty znaky jsou jakoby schválně zamaskovaný.
    5.10.2018 20:03 Freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    Já to teda čtu bez námahy. Rozhodně mnohem pohodlněji než bystroushakuv oblíbený comic sans (Mel v něm i draft diplomky, než s ním školitel vyběhl)
    5.10.2018 20:49 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    To je zvláštní, protože se s ním přátelím tak deset let a nevím o tom, že by vůbec někdy nějakou diplomku psal.
    k3dAR avatar 6.10.2018 22:59 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Font Sans Forgetica pro lepší zapamatování
    asi se ti nechtel sverit s tim ze ho skolitel vyhodil kvuli jeho oblibenemu (Microsoft) Comic Sans fontu ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.