abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    13.6. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.6. 10:33 | Komunita

    Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    13.6. 09:22 | Komunita

    V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    12.6. 20:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    12.6. 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (56%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 267 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Gentoo na GitHubu hacknuto

    Vývojáři linuxové distribuce Gentoo oznámili, že jejich mirror na GitHubu byl hacknut. Veškerý Gentoo obsah na GitHubu by měl být považován za kompromitovaný.

    29.6.2018 00:22 | Ladislav Hagara | Bezpečnostní upozornění


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    29.6.2018 00:36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    The Gentoo organization on GitHub was rebranded into "Linux For Negroes" and all eBuilds were allegedly injected with a healthy dose of rm -rf /*.
    :-D
    29.6.2018 07:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    U Gentoo neběží build v chrootu (případně VM)?
    29.6.2018 07:44 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Standardně ne. Alespoň pokud se v poslední době nic nezměnilo. Ono se ani nerozlišovalo mezi závislostmi nutnými pro kompilaci a pro běh (i když v ebuildech to rozlišené bylo). Bylo dost práce s tím udržovat skripty vůbec tak, aby na většině systémů build proběhl bez zásahu uživatele – mít je ve stavu, kdy si s sebou do chrootu vezmou vše potřebné, by bylo sice hezké, ale ještě o několik řádů pracnější.
    29.6.2018 08:52 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    To je dost nepraktické. U openSUSE už to dospělo do opačného stavu, kdy nikdo ani moc neřeší, jestli vůbec source RPM ještě jde buildit přímo rpmbuildem. U některých se dlouhodobě ví, že to za určitých okolností nejde (typicky když je příslušný balíček nainstalovaný a/nebo služba běží), ale nikoho to netrápí.
    29.6.2018 11:47 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    To je prostě Gentoo, je to podstata distribuce kompilované na cílovém počítači ze zdrojových kódů. Má to své problémy a nemusí to vyhovovat každému.
    David Heidelberg avatar 29.6.2018 11:02 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Běží v sandboxu a samozřejmě nemůže sahat na jiné soubory než vlastní :)

    Pokud chápu správně, tak při nejhorším se sestavení aplikace místo instalace souborů nenainstaluje nic... *

    *pokud si samozřejmě někdo nevypne sandbox ve FEATURES
    29.6.2018 11:53 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Jenže sandbox není chroot, sandbox je jenom to, že se zdrojáky rozbalí do určeného adresáře, pak se v něm zkompilují, přesunou se do adresářového stromu imitujícího kořenový souborový systém, tam se provedou případné další úpravy, a teprve když vše projde, přesunou se odsud do samotného systému. Čte se ale pořád z originálního souborového systému (když kompilace závisí na nějaké knihovně nebo se spouští nějaká utilita, čte se to normálně z hlavního systému). A zápisu do hlavního souborového systému brání jenom Q&A testy, které ověřují, zda tohle ebuild nedělá. Když ebuild bude zapisovat přímo do cílového souborového systému, je jenom označen příznakem a když ho zkusíte nainstalovat, emerge vypíše varování, že bu bu bu, tohle by ebuild dělat neměl, někdo by to měl opravit.

    ebuild je prostě pořád jenom shell skript, takže zaručit, že nebude dělat nějakou neplechu, je dost obtížné.
    30.6.2018 02:48 Roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    A proc tedy libsandbox dela PTRACE a filtruje syscalls?! https://wiki.gentoo.org/wiki/Project:Sandbox Prosim nekomentujte k vecem, kterym nerozumite a pouzivejte dal sve Ubuntu.
    30.6.2018 08:41 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Sandbox je především pomůcka pro autory ebuildů, není to spolehlivé bezpečnostní řešení. Jednak je aktivní jen v některých fázích buildu, jednak má takové zajímavé funkce jako třeba addwrite.

    Bývaly doby, kdy jsme byli jako uživatelé Gentoo hrdí na to, že něco známe, a respektovali jsme, že někdo používá jinou distribuci. Evidentně je dnes už Gentoo i pro blbečky, kteří neumí číst a myslí si , že někoho urazí, kdžy ho označí za uživatele Ubuntu.
    29.6.2018 21:26 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto

    Ne. Zatímco v Archu je fakeroot samozřejmost už snad 10 let, některé distribuce se na tuhle základní věc nezmohly dodnes.

    29.6.2018 01:38 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Microsofte?
    29.6.2018 01:47 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Neco takoveho se pry jednou stalo i Debianu. ;-]
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    29.6.2018 12:10 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Dnes už je to téměř jisté, mohli za to Gentooisté. :-)
    29.6.2018 06:43 Milan Beneš | skóre: 17 | blog: Kraft_durch_Freude
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    To není úplně přesné, gentoo-mirror na githubu zůstalo nejspíš nedotčeno. (https://github.com/gentoo-mirror/gentoo).

    každopádně je to ostuda, pamatuji si, že se už něco podobného stalo (bylo to horší, byl modifikován přímo obsah portage, cca 12 nebo 15 let zpátky)
    Grunt avatar 29.6.2018 07:44 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Doufám že se jim nepodařilo ukrást zdrojové kódy.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    29.6.2018 12:32 hahah
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    snazis sa byt vtipny? kazdy vie ze gentoo nema zdrojove kody
    Grunt avatar 29.6.2018 12:42 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    To je fakt. To by bylo vtipnější když by někdo ukradl nekompilované binárky, alias stovky hodin procesorového času v trapu…
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    29.6.2018 14:00 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Škoda že do toho museli tahat rasismus, mohli s tím udělat něco vtipného. Logo Ubuntu s tématikou meloumu? Dost ubohé a to nejsem žádný uječený soyboy.
    30.6.2018 03:27 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Kde je v tom rasismus?
    30.6.2018 07:36 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Linux for negroes a meloun ti rasistické nepřijde? To bych potom rád věděl co ano...
    30.6.2018 18:54 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Nerozumím. Bledá tvář je také rasismus? Monte Negro? Niger? Nigeria? Skutečně? Meloun je jak Čech aka Knedlík. Je to fakt rasistické? Proboha, no tak.
    k3dAR avatar 30.6.2018 19:38 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    a jakej jinej nez rasistickej duvod by mohlo mit ono zvoleni?
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    30.6.2018 22:10 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Tenhle druh rasismu, co předvádíš, je nejhorší :-(
    1.7.2018 19:22 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Nechte si obadva nesmyslné plky o rasismu, všichni víme od kterých Sorosů, neziskovek atd. ve skutečnosti tenhle vítr zášti vane, a vraťme se prosím k Linuxu.

    Z cizích i z vlastní zkušenosti tu všichni dobře víme, že tohle není první a ani poslední distribuce a repozitáře, které se někdo pokusil kompromitovat. Moje zkušenost byla třeba taková, že jsem si zhruba před rokem na Mageie 5 nainstaloval nfs-utils a po namountování s úžasem zjistil, že je prováděn nějaký druh ARP útoku. Týkalo se to tehdy jak 32bit verze, tak 64bit verze. U Gentoo je to specifické jen tím, že to "jede" přímo ze zdrojáků, čili překlad té události je, že si někdo testuje, jestli si toho někdo všimne a případně za jak dlouho. Proč asi, je jasné že další ošklivé úmysly s tím mají také

    Za tímto stojí často i hodně velké "týmy" a miliony dolarů, o čemž nepřímo svědčí například i to, že aktivně využívají intelí IME, takže vlastně kompromitovaný hardware (i zde se už psalo, co je IME za bezpečností propast do systému) a není tudíž na novějších procesorech a strojích možná žádná efektivní obrana (čerstvá zkušenost z minulého týdne, kdy stačil ke ztrátě dat pouze fyzicky připojený kabel, aniž by byl v systému aktivní síťový adaptér a "link up"). Takže otázka, která se vynořila už se systemd, pokračuje s penězi a zásahy do svobodného SW od Micro$oftu (nejen), i nadále zní: Jak zabránit erozi Linuxu jako principu svobodného software (tedy v podstatě svobody samotné) a jak ochránit Linux i svobodu před útoky mocných psychopatů, kteří mají o světě kolem sebe a lidech v něm svoje zvrácené představy, za kterými si ovšem reálně jdou (bohužel), a to za pomoci kohokoliv a čehokoliv, včetně Linuxu samotného i svobody jako takové ("svoboda škodit")? Teď mluvte, a ať to stojí za to, je-li vám Linux milý.
    k3dAR avatar 1.7.2018 19:33 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    btw: nebyl kompromitovan repositar gentoo, ale "jen" mirror na githubu...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.7.2018 19:39 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    To je přeci jedno, řešíme to v širším záběru. Tedy pokud nechcete jen zbytečně odvádět pozornost někam jinam.

    Jaký je váš návrh ohledně ochrany Linuxu, distribucí a repozitářů, a ochrany lidské svobody všech, tedy svobody jako takové? Není načase se proti žralokům např. nějak konsolidovat? A jak například, když mnozí ani nepoznají, že se něco děje (a jiní třeba zavádějí nesmyslnými poznámkami mimo téma)?
    k3dAR avatar 1.7.2018 19:56 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    pokud si sam nechtel odvadet od tematu teto vetve, mohl si to postnout jako vetev samostatnou...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.7.2018 20:31 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Tématem této větve jste udělali rasismus, a ten sem opravdu nepatří. Je jen na tobě, kterým směrem se chceš vydat, dveře jsi viděl.
    1.7.2018 21:38 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Ty tu nerozhoduješ, bráško, tak se uklidni. Jestli vidiš dveře, tak jimi laskavě projdi a založ si nové vlákno.
    2.7.2018 09:34 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Já ani nemám ambice tu o něčem rozhodovat, ale pár lidí si tu evidentně sedí na vedení.
    2.7.2018 10:17 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Pravda, třeba jsi jenom blbej, tady máš odkaz.
    2.7.2018 04:24 Titulář
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Nechte si obadva nesmyslné plky o rasismu, všichni víme od kterých Sorosů, neziskovek atd. ve skutečnosti tenhle vítr zášti vane, a vraťme se prosím k Linuxu.

    Sis splet portal, ty kokote. Do rasismu zklouznout je jedna vec (i zde se stane a resi se vicemene konstruktivne), ale delat ze sebe nezavisleho spravedliveho a do toho stihnout hned v uvodu natahat kecy o Sorosech, neziskovkach a vetrech? Jen me vzdycky zajimalo - ty a tobe podobni, mate vzdy jako pomucku postit-ky na monitoru, nebo uz to vetisna z vas zvlada z hlavy?

    Druhak by me zajimalo, jak to, ze nikde, kde byste mohli dostat na hubu nejste prakticky videt? V hospodach ve mestech vetsich, nez malych, to maximalne prohodi sem tam nejakej opilej strejda a mladi (under 50) se smeji, v nocnich hospach to neuslysis skoro vubec (tam nabiraji veci rychly spad). A s putykama pro 20 lidi, kde sedi nejakej vyvrhel, co uz ani Ultras nechtej na me nechod, chlapce.

    Ale jesli to nebude tim, ze on ten "slunickar" v diskuzi nakonec nebude normalni capek, co si proste nenecha srat na hlavu a klidne se i hlavou do tupeho "nacka" pusti v realu (hint: vsimni si, kde jsou uvozovky a zapis na post-it). A stejne tak nemusi nikterak vitat ekonomicke a chirurgicke migranstvo.
    2.7.2018 10:23 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Ani ne kokote, že nechápeš širší souvislosti je tvůj problém (no, nejsi v tom sám, jak zde vidno), což se týká i toho tvého textu dále - jako třeba že ti ani nedojde, že když někdo nepije, tak proč by chodil do hospody, například. "Yntelygence" par excellence. A pokud máš snad pocit, že dát někomu přes hubu v hospodě něco v tomto smyslu řeší, tak by sis měl napřed asi srovnat v hlavě fakt, že ten Soros a spol. tam taky nechodí, když už seš z něj teda tak napruženej, ty hospodskej hrdino.

    A jen tak mimochodem, svou zášť tu předvádíš vskutku velmi osobním způsobem. Asi jsem se zas tolik nespletl, teď zbývá jen otázka jestli jsi blbej agent, nebo jen blbej (ale ne na mě, já tě dál řešit nebudu).
    2.7.2018 04:15 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Obyčejně bývám k lidem velmi slušný. Ale teď to rád poruším. Jsi vepř. Vlastně hloupější vepře. Protože absolutně nemáš a nemůžeš mít Ahnung, v jakém prostředí se pohybuji, zda mám kamarády a rodinné příslušníky z jiných ras a zda já jsem náhodou nejsem buď míšenec, nebo jiná než bílá rasa. No, naštěstí je pravda, že mé prostředí je nerasistické, takže si nemám problém promluvit racionálně se všemi o faktech.

    A nyní předpokládejme, že v tvých očích skutečně platí, že jsem rasista. Tys řekl, že to, co předvádím, je nejhorší druh rasismu. Skvělé. Já třeba měl za to, že černoši v USA oběšení na stromech, zapálení loučemi KKK, bílí systematicky vyvražďováni v JAR nebo Češi hořící vzhůru nohama byli poněkud silnějším projevem rasové nenávisti.
    2.7.2018 08:59 ehm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Jak jsem předpokládal, záměrně ignoruješ kontext. Ono co je taky na pálení křížů špatného, vždyť jsou to jen kusy dřeva? A proč by někdo nemohl nosit bílé pyžamo, co nám to ten Soros a neziskovky zase cpou? Proč by někdo nemohl viset vzhůru nohama, Tyrš to dělal obden na ribstolích, tak jaký rasismus?

    Takhle se vyjadřuješ, srovnej si to v hlavě vepřová hlavo.
    2.7.2018 10:35 Nic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Gentoo na GitHubu hacknuto
    Nemá cenu se tu s nimi zahazovat, šetřte si nervy a síly (což je řečnický obrat, kdyby to tu snad zas nějaký sociopat z nich nechtěl pochopit a rád by to překroutil na kecy o nějakém rozhodování, nebo co). Někdo hackne Gentoo github, a zde se v diskusi řeší rasismus a hospodské rvačky a když na to někdo upozorní a nabídne jiný směr, ještě schytá pár nadávek a urážek od anonymů - co na to říct? Asi "Jak hrdinské", ale jen tím potvrzují, že "Na tom jablku něco je". To chce klid.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.