abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | IT novinky

    V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:33 | Pozvánky

    Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    včera 09:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | IT novinky

    Elonem Muskem založena společnost xAI otevřela pod licencí Apache 2.0 svůj AI LLM model Grok-1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 00:44 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    17.3. 22:33 | Zajímavý článek

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.3. 18:33 | Nová verze

    Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
    17.3. 16:11 | Komunita

    Geolokační služba Mozilla Location Service, kterou používá množství svobodného softwaru (často přes Geoclue), letos skončí. Data budou dostupná pouze do 10. dubna 2024, API klíče třetích stran budou odstraněny 12. června. Příčinou je údajné porušení patentů firmy Skyhook v roce 2019, následná dohoda omezila rozvoj MLS.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Steam
     (25%)
     (28%)
     (13%)
     (10%)
     (24%)
    Celkem 305 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 11.3. 21:45
    Rozcestník

    Konec CentOSu, jak jej známe dnes

    Vývojáři CentOSu, linuxové distribuce založené na Red Hat Enterprise Linuxu, oznámili, že se zaměří na CentOS Stream. To znamená konec CentOSu, jak jej známe dnes. CentOS 9 už nebude. Bude jenom CentOS Stream 9. CentOS 8 skončí již příští rok. Více v příspěvku na blogu Red Hatu a v často kladených dotazech (FAQ CentOS, FAQ Red Hat).

    8.12.2020 23:11 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    9.12.2020 00:13 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Takze dalsia spolocnost co sa vydala cestou google. Smutny den
    9.12.2020 00:16 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Máte s tím někdo zkušenosti? Ve FAQ CentOSu píšou, že Stream je sice rolling release, ale jen v rámci minor aktualizací pro RHEL. To by tedy tak špatně nevypadalo. Údaje jsou o tom celkem rozporuplné. Každopádně Debina s LTS a případně placeným ELTS to jistí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 07:57 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Těžko se mi to píše ( protože mam Debian opravdu rád a tu distribuci používám hodně dlouho )... ale aktuálně je Ubuntu lepší volba než Debian. Debian na aktualizace dost kašlě. Hodně věcí trvá dlouho a to bohužel i ve stable nebo oldstable ... o LTS fázi snad raději ani nemluvit.

    Je to už měsíc co vyšly nové intel microcody ... a nejsou pořád ani v busteru ( ubuntu je poslalo do světa 2 dny po vydání ). Poměrně závažná bezpečnostní chyba CVE-2020-1712 v systemd z letošního února - buster dostal aktualizaci po téměř 2 měsících a stretch ( v tu dobu oldstable, dnes již v LTS fázi ) jí nemá dodnes ( ubuntu mělo opravu pro všechny distribuce během pár dní ). Debian se v tomto ohledu za posledních několik let strašně zhoršil.
    9.12.2020 09:10 Qaxi | skóre: 14 | blog: Qaxi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jo, jo, taky jsme přešli na Ubuntu server. V LTS je celkem spolehlivá kontinuita.

    Na CentOS mám jen dvě aplikace a až dojede CentOS 8 tak nevím ...
    9.12.2020 10:11 sdfg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ty veci se v debianu zacaly srat ve chvili kdy zacali misto linuxove distribuce resit kdo si urezal pero nebo kdo je cernejsi (aka diversity and inclusivity). Debian je jedno z dister na kterym sem zacinal a v te dobe to byla parada (a hromada balicku oproti ostatnim distribucim). Ted uz je to bohuzel jenom nostalgie a nevim o jedinym duvodu proc by nekdo mel zvolit debian.
    9.12.2020 10:31 hermelin | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jenom spis dotaz. Uz je to delsi doba ale nekde jsem naopak cetl ze prave Ubuntu LTS ma dost problem rychlymi nebo vubec nejakymi bezpecnostnimi aktualizacemi - zvlast u starsich verzi. Proto jedu stale Debian a rekl bych ze s LTS nemam problem. Ale pravdou je ze uplne CVE nehlidam. Jakou mate zkusenost se starsimi LTS verzemi ?
    9.12.2020 14:25 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    No ... Debian aktualizuje tak málo, že je to sice stabilní ( menší pravděpodobnost že se něco aktualizací rozbije ), ale je to už hodně na úkor bezpečnosti.

    Ubuntu aktualizuje rychle, někdy jsou docela střelci a člověk se nestačí divit, jak rychle ( a očividně bez většího otestování ) se některé věci v repositáři objeví.

    Vlastně ani jeden přístup neni úplně správný. Ale s aktualizacemi co chodí příliš rychle se dá pracovat - prostě se nějak uměle pozdrží než projdou interním testem nebo než to neotestuje někdo jiný. S aktualizacemi co nepřijdou toho moc dělat nejde, pokud člověk nechce mít vlastní repo kde si ty balíčky s opravami dělá sám ....
    9.12.2020 15:23 hermelin | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Z debianu uz utekli i nejaky vyvojari protoze jim vadila zkostnatelost celyho toho systemu - napr prave rychlost uvedeni balicku apod. Ono byt konzervativni u serverovyho OS neni uplne spatne ale nic se nesmi prehanet :-). Je potreba najit pokud mozno idealni vahu mezi drzenim se zpatky a zavedenim novych veci. Ale je jasny ze vsem se zavdecit neda. Me zatim Debian vyhovuje - i kdyz treba u Busteru byl to slusnej zarez ze obyc phpmadmin nebyl v zakladu a objevil se az v backports apod. Ale po Ubuntu LTS pokukuju prave ze se mi libi dlouha doba podpory a jinak je to v podstate debian :-)
    9.12.2020 16:11 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    pokud člověk nechce mít vlastní repo kde si ty balíčky s opravami dělá sám ....

    Což není úplná sranda, třeba můj pokus přeložit mariadb ze zdrojáků tak, že v distribučním source balíku vyměním tar.gz z upstreamu za novější, moc neklapl. A když jsem cvičně zkusil přeložit originál - tj. stáhl distribuční source balíček a řekl mu "přelož se" - tak to taky nefungovalo.
    Quando omni flunkus moritati
    9.12.2020 10:53 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    LTS fázi snad raději ani nemluvit.
    Tak to asi jak kde, protože u software, co používám já, LTS dost často aktualizuje rychleji než standardní stable

    Ale jinak souhlas, oproti minulosti se zhoršili výrazně a to i u software, kde opravy nebackportují, ale jen zabalí stabilní změny od upstreamu
    Quando omni flunkus moritati
    9.12.2020 00:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jinak zajímalo by mně, co na to CERN. Třeba se nám vrátí Scientific linux. Podle FAQ na CERNu totiž Stream verzi nepodporují. Možná se tedy zabejčí a znovu oživí SL.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 00:31 Milan Caldr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Někde jsem četl že přejde na Arch.
    9.12.2020 00:40 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Není prvního dubna ;-).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 12:36 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    OEL?
    9.12.2020 12:37 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    koukam ze toi pises i tydole, ctu vlakno az ten a poporade
    9.12.2020 00:25 laik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ještě že Fedora je komunitní ta skončit nikdy nemůže.
    9.12.2020 00:28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Community Enterprise Operating System
    9.12.2020 00:52 Peťo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To je pravda Fedora je dost stabilní k nasazení do podniků jako Tesla rpr apod
    9.12.2020 01:01 Kolesa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tomu nerozumím CentOS je přece komunitní projekt nezávislý na Redhatu, nebo jsem něco blbě cetl?
    9.12.2020 01:14 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    před nějakým časem RedHat CentOS koupil ;-) a logicky si nebudou dělat konkurenci
    9.12.2020 01:15 Vrána
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Už dávno ne:-D https://lists.centos.org/pipermail/centos-announce/2014-January/020100.html
    9.12.2020 01:25 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ještě si říkám, že pokud se toho neujme zpátky CERN, tak jediná možnost bude Oracle Enterprise Linux. Nicméně tam je otázkou, zda se někdo v Oracle špatně nevyspí a nerozhodne též o ukončení free verze s public repem.
    Jo, jsem zvědavý, jakým směrem se to nakonec ubere.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 02:10 Dramon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Bohužel to také vidím na ten Oracle. :-( Sice pravděpodobně vznikne nějaká náhrada za CentOS, ale jak vyvěštit, jestli bude fungovat i za pár let?

    Nakonec skončím na Debianu a bude vymalováno. To jejich apt budu předpokládám proklínat i nadále (oproti yum/dnf mi příjde brutálně nepřehledné), ale třeba díky (a pozor, teď to přijde :-)) systemd ten přechod bude jednodušší, než bych čekal.
    9.12.2020 08:21 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak já ho v práci používám běžně, ale jen pro Oracle věci, jinak jedu Debian.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 07:38 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Původní zakladatel CentOS Gregory Kurtzer zvažuje vytvořit další fork. Věřím, že se mu to znovu podaří, protože tímhle krokem IBM/Red Hat naštval spoustu lidí.
    9.12.2020 08:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Stream vznikl hned po koupením IBM, takže podezřívám IBM, že v tom má prsty a RH by to za normálních okolností neudělal. Je ale možné, že se pletu. Třeba sem nějaký anonym z Brna (= zaměstnanec RH) hodí bližší info.
    Osobně ale nechápu, co tím přesně sledují. Ti, co používali CentOS ho používali kvůli tomu, jaký byl. Pokud z něj udělali devel verzi, tak u něj těžko někdo zůstane. A kolik zákazníků to přinese RHELu? Těžko říci, myslím si, že moc ne. Spíše se modlím za vznik forku. Nejblíže k tomu má CERN, ten má zkušenosti a je možné, že ještě disponuje i kapacitami.
    Uvidíme v lednu, jak se situace vyvrbí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 09:00 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak to vypadá, že se do toho půjde a nově se to bude jmenovat Rocky Linux:
    Reddit
    github
    slack
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 09:13 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ze by sa opakovala situacia ako s mysql. :-)
    9.12.2020 07:41 Ptr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    IBM zase k... ehm kazí, na co sáhne?
    9.12.2020 09:38 Mumin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    EU kurvitka zakazala :-) Zatim sice spise v telefonech ale sikovny pravnik to jiste rozsiri i na CentOS.
    9.12.2020 09:07 Anchorman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    9.12.2020 14:59 lzap
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Zachovejte klid. Článek je trošinku zavádějící, pokusím se to vysvětlit.

    Za prvé, nové funkce se přidávají do RHELu už léta. Platí pravidlo, že pokud nějaká novinka nerozbije stávající funkčnost, může se do RHELu přidat a děje se tak poměrně často (např. v 8.1 to byl eBPF). Některé kanály (například optional nebo desktop) dokonce podléhají tzv. "rebase" - nová verze programu (např. chrony, tuned v 8.1, nástroj pcp v 8.3 atd). Dokonce se některá funkčnost může odebrat, pakliže se jedná o Tech Preview (brtfs). Podle mého názoru je "zatímco RHEL v desetinkových verzích opravuje jen bezpečnostní a kritické technické chyby" nepřesné tvrzení stejně jako "Budou v něm tedy průběžně přibývat funkce a mohou se i měnit verze komponent" (tučně). Už se tak děje léta. Ano, většina věcí jsou opravy chyb ale nová funkcionalita se přidává, a to i do linuxového jádra. Pokud však dojde k jakékoli regresi, je to bug a musí se to opravit. A tohle se prosím v CentOS Stream nemění.

    Za druhé, není to tak, že by se z CentOS Streamu stala Fedora. Ve článku je sice poznamenáno že CentOS Stream bude někde mezi Fedorou a RHELem, ale pak je uvedeno že se jedná o "testovací platforma". To je zavádějící, CentOS Stream bude daleko blíže RHELu a hodně vzdálen Fedoře. V odkazovaných materiálech je doslova napsáno že CentOS Stream "nebude BETA testovací" platformou RHELu. Jedná se spíše o upravu workflow, toho jak vývojáři pracují, než že by to výrazně pocítil uživatel. Když se opraví chyba, nejprve to bude provedeno v CentOS Stream, a teprve pak to zamíří do RHELu. Ale to neznamená, že se CentOS Stream "rozkope" do stavu kdy bude nepoužitelný. Chyby a vlastnosti, které jsou předmětem prací, jsou velmi pečlivě zvažovány a vybírány, a to se nemění.

    A za třetí, ve článku není uvedena důležitá poznámka z Red Hat blogu (*): firma v první polovině příštího roku nabídne nový program předplatného (levněji nebo zdarma) pro open-source projekty a komunity. To by mohl být velmi zajímavý program vzhledem k tomu že doba podpory RHELu vždy byla a je delší než u CentOSu který dodržoval jen základní pětiletý cyklus: https://access.redhat.com/support/policy/updates/errata

    Proto radím, nepanikařte, počkejte a vyzkoušejte si to. CentOS byla, je a bude kvalitní distribuce nejen pro server a nemyslím si že by tomu mělo být jinak.

    (*) https://www.redhat.com/en/blog/centos-stream-building-innovative-future-enterprise-linux
    9.12.2020 16:02 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Diky za vysvetleni, kazdopadne marketingove je to totalne zmastene:

    1. CentOS Stream dostane baliky driv nez RHEL,ale ne CVE.

    2. CentOS 8 mel mit EOL v 2029, nove bude ji mit 12/2021,to je o 3 (sic!) roky driv, nez CentOS 7??

    3. Dualita CentOS a CentOS Stream umoznovala volbu workflow (centos-stream -> rhel vs rhel -> centos), takhle jedna moznost pada.

    4. Jaka je sance, ze se do Stream dostanou baliky, co neprojdou do RHEL?

    5. CentOS ctil minoritni verze, stejne jako RHEL, tohle ted pada (nelze locknout na urcitou X.Y verzi)

    K tomu novemu programu predplatneho - uverim, az to uvidim. RHEL Dev je fajn jednorazova vec pro developery, ale CentOS mi pohani nekomercni lab s 150 VM, no Stream se mi tam zrovna davat nechce.
    9.12.2020 17:12 Pepek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Chápu tvé argumenty, ale zlo je již napácháno. Je mi líto, ale RH tímto rothodnutím zahodil kompletně práci tisíců lidí po celém světě a kompletně ztratil důvěryhodnost už jen tím že utnul support v. 8 na konec příštího roku a prakticky ukončil CentOS tak jak ho známe doposud.
    To myšlení mi přijde asi tak: "lidi/firmy používají centos a my z něj nemáme zisk", jenže tohle je dost krátkozraké uvažování. CentOS byl obrovským benefitem, tím že byl "identický" s RHEL (s opožděnými updaty) a jak firmy, univerzity, komunita atd. atd. na něm vyvíjeli, pracovali a pak jediný další krok byl placený support RHELU a tedy zisk RH a "intelektualní zisk" z kterého rh benefitoval. A to teď odpadne, protože už stejný zkrátka nebude.
    Přirovnal bych to k tomu jako když MS tlačí widle a ms off do škol a pak to logicky člověk přebírá dále, protože je na to zkrátka zvyklý.
    9.12.2020 18:24 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Souhlasim, ale "s/RH/IBM/g" IMHO
    9.12.2020 09:35 Mumin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jediny duvod proc bezet CentOS byl Oracle. To je uz taky pase, protoze Oracle si dela uz nejaky ten patek vlastni fork centosu/rhel - Oracle Linux, kde funkcnost garantuje.

    Takze az nekdo nema na RHEL nebo se nechce vydat na dobrodruznou cestu rolling distra tak se musi poohlednout po konzervativni klasice jako Debian/Devuan pripadne Ubuntu Server. A kdo ma more casu tak nejlepsi bude pro nej Gentoo.

    Vzhledem na to, ze backend dnes je uz spise o kontejnerech tak nejkonzervativnejsi alternativou se jevi unix a tedy BSD.
    9.12.2020 10:10 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    BSD je pozadu v implementaci nového hw, i v kontejnerech, i ve virtualizaci a i v dalších věcech, takže přechod na něj nevidím jako řešení.
    Aktuálně lidi mohou setrvat na CentOS8 a doufat, že do roka bude Rocky Linux, nebo od CERNU SL. Případně pro přechodnou dobu mohou dát switch na OEL8 a pak se uvidí. Osobně ale OEL 8 nasazuji jen v případě nutnosti (= používání Oracle App).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 10:42 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Kdo mel stesti a zustal na C7, tak ma o tri roky delsi support, nez C8.Takze spis switch na C7 a pak se uvidi.
    9.12.2020 10:55 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Problém je, že downgrade na CentOS7 neuděláš lehce, kdežto switch na OEL8 uděláš úplně v klidu / relativně bez práce.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 11:21 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Presne, i kdyz ja ani nedelam in-place upgrade z nizsi verze, spis novou instanci vyssi a odladit.

    Otazka je, jak dlouho bude IBM snaset parazitovani Oraclu na RHEL, kdyz uplne v klidu zarizli CentOS.
    9.12.2020 11:51 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Vzhledem k licencím většiny software to budou muset snášet tak dlouho, jak dlouho se Oraclu bude chtít...
    Quando omni flunkus moritati
    9.12.2020 11:59 Mumin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Nebo ho koupit...
    10.12.2020 09:26 Ondřej J | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Oracle je větší firma (dle tržní kapitalizace) než IBM, což samozřejmě nevylučuje prodej Oracle linuxu, ale proč by to Oracle dělal? Naštval by tím svoje zákazníky, kteří mu platí (a ne málo) za DB
    10.12.2020 10:06 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    ale proč by to Oracle dělal? Naštval by tím svoje zákazníky
    Nó, to by Orcl teda rozhodně nemohl udělat :-D
    10.12.2020 11:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Oracle naladil OEL kvůli tomu, aby nahrabal další prachy, které by jinak šli na RHEL. Nejdříve nahodil udičku s tím, že chce jen 10$/rok a pak to změnil a dnes je na nějakých 1200$/rok u nejnižší verze support.
    Samozřejmě je zde možnost provoyoval OEL zdarma proti jejich public repu.
    Nedává tedy smysl, aby se toho zbavoval, resp. nedává ani smysl, aby to někdo kupoval.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 12:41 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    uz jsem mel whitebox linux, pak tao linux, pak terpve centos, vzdy jsem si vybral nejhoris moznou cestu a vzdy byl prechod jenom otazka vymeny par balicku, takze potvrzuju.
    10.12.2020 09:26 Ondřej J | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    A co budeš volit teď? Jen tak pro zajímavost :D
    9.12.2020 09:43 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Haaa, notyvole, posledni migrace z C6 na C8 pred tydnem (prece to nebudu davat nejdriv C7 a a tri roky planovat C8) a oni oznami tohle. To me poser.

    Teda doufam, ze Greg makne s Rocky Linuxem...

    No, mel jsem blby tuseni,ze IBM posere, co muze, jakmile koupili Red Hat.

    Oni CentOSaci na Summitu taky uplne nehyrili radosti,kdyz je Red Hat koupil, ale rikali, pry uvidime...

    9.12.2020 09:55 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Pár drobků z FAQ:

    https://www.redhat.com/en/blog/faq-centos-stream-updates

    If you’re using CentOS Linux in a commercial deployment, we suggest you look at moving to RHEL for the added management technologies, security, and support that are an integral part of the RHEL subscription. Our sales teams can help you identify the appropriate offerings that match your use case.

    Q: What about the other releases of CentOS Linux?

    There will not be a CentOS Linux 9.

    Updates for the CentOS Linux 8 distribution continue until December 31, 2021.

    Updates for the CentOS Linux 7 distribution continue as before until June 30, 2024.

    9.12.2020 10:40 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ze nebude CentOS 9, OK, to bych chapal, ale ze zariznou EOL C8 na konec pristiho roku misto 2029, (takze C7 ma fakticky delsi support) je prasarna.

    Kdyby nechali C8 dojet a rekli,ze C9 nebude,tak by to komunita vzala lip.

    Jinak s tim komercnim vyvojem, obvykly model co delam a co se jede bezne, ze produkce a kriticke systemy jsou na RHEL a Dev/Test na CentOS. Takzeto neni tak, ze Re Hat by nemel nic z tech, co pouzivaji CentOS. Spis citim klasicke IBMacke- vidime dojnou kravu -> podojime, co to jde -> nechame chcipnout hlady
    9.12.2020 12:40 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Nebude ono to také poněkud tím, že ani RH od ver. 8 již nezaručuje LTS pro celou distribuci, ale začali ji dělit na části podporované delší dobu a části, které se budou aktualizovat podstatně častěji?
    9.12.2020 18:08 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jinak s tim komercnim vyvojem, obvykly model co delam a co se jede bezne, ze produkce a kriticke systemy jsou na RHEL a Dev/Test na CentOS.
    Tak Dev systemy muzes mit zadarmo pres RedHat Developer program.
    9.12.2020 11:58 Rad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Hehe... Já migroval před cca měsícem z C7 na C8. Ještě že z toho můžu přesunout všecko na Debian, nic co tam běží nepotřebuje CentOS/RHEL, takže...
    9.12.2020 12:02 Pepek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak že by vliv IBM ? To jim ty řeči o nezávislosti moc dlouho nevydželi.
    A pokud to bylo rozhodnutí RH, tak o to víc je to smutnější. Tímhle krokem prakticky CentOS pohřbili a podle mě si pod sebou dost podřízli větev.
    Jediné čeho tím dosáhnou, tak že většina firem a provideru teď všechno stopne a začnou řešit kam dál a pravděpodobně skončej na Ubuntu nebo SUSE/openSUSE.

    So Long, and Thanks for All the Fish
    9.12.2020 14:55 kapo | skóre: 15 | blog: runtime
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    První příspěvek, co zmiňuje OpenSuSE :)

    Mám jej na serveru kvůli btrfs, tak mne to celkem překvapilo, že každý mluví o Debianu/Ubuntu, ale na SuSE si skoro nikdo nevzpomněl...
    Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic... - Aksel Peter Jorgensen
    9.12.2020 16:28 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Třeba já Suse nikde nevidím. Občas se objeví někde jako bundlovaný OS k nějakému řešení, v mém případě v rámci PBX ústředny, ale jinak ho nikdo netlačí, RHEL like má ve světě, kde se pohybuji, velkou převahu.
    Navíc OpenSuse asi nemá moc dlouhý support, ne? Takže pro konzervativnější servery asi nic moc.
    Pokud jde o mně, tak většinou ten Debian nestíhám upgradovat ve smyslu každé 3r, i když nyní je možné delší support.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    9.12.2020 16:47 Kamil
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Leap je větev OpenSUSE, která má vývojový cyklus jako SLES. Takže +/- něco jako byl doteď CentOS.
    9.12.2020 18:07 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    CentOS byl ale po celou dobu RHEL. Leap je jen do příchodu nové major verze. Tj. CentOS byl support 10 let, Leap cca 4 roky.
    9.12.2020 17:18 Pepek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    SUSE je hodně tlačený pro SAP produkty. Maji nějaký deal spolu... viz. SAP HANA.
    Ale nevím jak je to s openSUSE co se týče LTS.... jako asi kdyby suse extendlo support na dejme tomu 7-10 let tak super :-)
    9.12.2020 18:16 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Suse pouzivaj nemecky firmy. Asi historicky vazby.
    9.12.2020 19:06 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Napsáno ve chvíli, kdy jsem se to dozvěděl (včera)...

    Zasranej korporát. Korporát udává tep lidského života. Bez korporátu by váš nejbližší obchod neměl potraviny. Bez korporátu by váš zubař neměl fotokompozit. Bez korporátu by vaše auto nemělo na co jezdit. Ale za tohle pohodlí a záchranné kruhy platíme krutou daň každý den, kdy ráno vstaneme z postele.

    Nejnověji to ukázal Red Hat. Tahle firma stojí za vůbec první linuxovou distribucí, kterou jsem kdy zkusil požívat (Red Hat 5 koncem 90. let). Stojí za skvělou reklamou citující Gándhího. Pracuje v ní spousta skvělých lidí, z nichž některé z brněnské pobočky znám a vím, že jsou to dobří lidé. Jenže Red Hat už má dáááávno za sebou IPO a od té chvíle neplní žádnou ctnostnou misi. Plní jen mrzké požadavky nenažraných akcionářů. vyžraných prasat, co chtějí jen zisk, zisk, zisk. I za cenu mrtvol. Navíc Red Hat byl koupen ještě víc nenažranou korporací IBM. I v ní pracují spousty skvělých lidí. I ona posouvá moderní lidstvo dál. Ale i ona je mizernou nenažranou korporací, která věci nedělá proto, aby pomohla lidstvu do budoucnosti, ale proto, aby její nenažraní akcionáři vydělaly prachy pyčo.

    A tak tu máme dobu, kdy CentOS patří Red Hatu a Red Hat patří IBM. A tak tu máme dobu, kdy byl zajímavý systém CentOS, který byl de facto 100% kompatibilním klonem RHEL s cenou 0 Kč, znásilněn, zničen, zabit, pohozen do škarpy a zneuctěn. Máme tu moment, kdy se z CentOSu stala testovací kurva RHELu a nic na tom nezmění frikulínský kecy na blogu. CentOS je mrtvej, přivítejme „CentOS Stream“, testovací děvku Red Hatu. A všichni uživatelé CentOS 8 buď začněte platit za RHEL, nebo děte do prdele. Ale tak to prostě dopadá, když se z malého Davida s červeným kloboukem tvořícího svobodnou alternativu vůči redmodskému Goliášovi stane další Goliáš s břichem nacpaným dolary od akcionářů.

    PS: dávám to sem, protože nikde jinde si takhle ulevit nemůžu.

    9.12.2020 19:53 Rumcajz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak si dej panaka Davide, je to JEN dalsi linux distro. Cim je jich mene tim lepe ne? Neprespokldat ze ten trolling distro centos bude nekdo brat vazne krome jedne budovy v Brne a zakape.
    9.12.2020 23:36 Fruru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Zdá se, že se redhat střelil do vlastní nohy. Takhle narychlo zaříznout podporu centos 8. To se bude hodně dlouho pamatovat. Stojí/stálo jim to vůbec za to, takhle si pošramotit pověst? Krátkodobě vydělají na licencích a podpoře? Zaměstnanci redhatu můžou 100x tvrdit, že se nic nezmění, ale proč by jim to správci měli věřit? Centos 8 měl mít podporu 10 let a skutek .... Jak se na to asi dívají právníci? Veřejný slib o 10 létě podpoře a pak změna?
    10.12.2020 00:11 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak im vrátia prachy ktoré zaplatili za licenciu.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    10.12.2020 09:49 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To se pletes, realne by po nich mohli vsichni kteri na 8 presli chtit (a uspesne vysoudit) naklady a tudiz skody, ktery jim nedodrzenim smlouvy (a ano, je to smlouva) zpusobili. Je naprosto irelevantni, ze budou vykrikovat, ze to prece bylo zadarmo.

    Je to totiz exaktne stejny, jako kdyz napises, ze kdokoli prijde do konce roku, dostane vochcavku gratis ... => prave ses k tomu zavazal (uzavrel si smlouvu).

    A ja pevne doufam, ze se najde nekdo hodne velkej, kdo to udela, a vymlati z nich aspon desitky mega. V dolarech pochopitelne.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    10.12.2020 19:55 frufru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    V top 500 servrů jsou dva, které běží na centos 8.1. Když si nechali postavit server, který je v top 500, tak určitě budou mít i na právníky. Jde jen o to, zda je centos opravdu vlastněna redhatem a jak je propojen. Jaká byla smlouva při předání do náruče redhatu. Teď o tom ví jen pár správců centos po celém světě. V případě žaloby a přizvání novináře, který napíše jak centos vznikl a jek ho převzala korporace redhat. Když se rozepíše i o koupení redhatu další korporací IBM... Pro lidi to bude senzace, jak korporace zařízla projekt cenos na začátku nové řady os centos. Negatvní PR ja taky PR. Už to nebudou jen správci centos, na které mohli dlabat, ale bude o tom vědět i veřejnost. A to i politici, kteří zadávají zakázky na informační servery. Budou se pak ptát, jestli firma redhat taky dodrží smlouvu, nebo něco nezmění. V každém případě teď o tom ví jen správci centos a ono se to na veřejnost dostane.
    11.12.2020 00:42 Heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Kdyz maji na masinu i na pravniky tak se na to vykakaji a koupi si RHEL nez by meli resit SVOU chybu spatneho vyberu OS s koncici podporou.
    10.12.2020 06:43 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Naopak. Vsechno to co se deje a jak se to urychluje je velmi dobre. Linux davno neni zadna komunita, ale bitva korporaci. IBM(RedHat/CentOs) s AIX, DB a hromadou dalsich veci vs Oracle (drobky ala Canonical s Debian, Suse atd. uz nepocitam). Komunita se nepoucila z historie jak 90. let soudniho procesu kdy Linus nechtel cekat na vysledek soudu a ostatni zapomneli proc to vlastne vubec vsechno vzniklo.

    A kdo neni schopen se z historie poucit, ten bude nucen si ji na vlastni kuzi zopakovat.

    Open Sources: Voices from the Open Source Revolution (klidne muzete skocit primo na odstavec The Lawsuit)
    10.12.2020 08:14 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Nedá se souhlasit snad s ničím, co jsi napsal.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    10.12.2020 19:17 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To nevadi, nemusis. Realita te dozene i bez toho :-)

    Techrights Linux Foundation
    10.12.2020 21:57 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Mně hlavně není jasný, v čem by mělo spočívat to poučení z historie...
    10.12.2020 16:16 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Zasranej korporát. Korporát udává tep lidského života. Bez korporátu by váš nejbližší obchod neměl potraviny. Bez korporátu by váš zubař neměl fotokompozit. Bez korporátu by vaše auto nemělo na co jezdit. Ale za tohle pohodlí a záchranné kruhy platíme krutou daň každý den, kdy ráno vstaneme z postele.
    Tak jestli cenou za tu dostupnost potravin, lékařské péče a těch dalších civilizačních výdobytků je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.

    Jako sice žiju v relativně chudší zemi (míněno ČR) než jsou nějací západní sousedi a svět má problémy, dokonce asi se dá říct že větší než v roce 2010 (konspirační sračky, poblázněný lidi co nevěří vědě/medicíně/ničemu kromě sráčů, co je oblbli právě přes tuhle konspirační vějičku...), ale jako fakt jasem vděčnej, jak si tady v EU žijeme, co máme a tak dál. Určitě by to teoreticky mohlo být lepší, ale prakticky bych se spíš bál toho, co všechno si můžeme posrat. Nějakej CentOS? TVL lidi co na něm záleží.
    10.12.2020 18:05 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Zasranej korporát. Korporát udává tep lidského života. Bez korporátu by váš nejbližší obchod neměl potraviny. Bez korporátu by váš zubař neměl fotokompozit. Bez korporátu by vaše auto nemělo na co jezdit. Ale za tohle pohodlí a záchranné kruhy platíme krutou daň každý den, kdy ráno vstaneme z postele.
    Tak jestli cenou za tu dostupnost potravin, lékařské péče a těch dalších civilizačních výdobytků je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.

    Jako sice žiju v relativně chudší zemi (míněno ČR) než jsou nějací západní sousedi a svět má problémy, dokonce asi se dá říct že větší než v roce 2010 (konspirační sračky, poblázněný lidi co nevěří vědě/medicíně/ničemu kromě sráčů, co je oblbli právě přes tuhle konspirační vějičku...), ale jako fakt jasem vděčnej, jak si tady v EU žijeme, co máme a tak dál. Určitě by to teoreticky mohlo být lepší, ale prakticky bych se spíš bál toho, co všechno si můžeme posrat. Nějakej CentOS? TVL lidi co na něm záleží.
    Víš, jenže ono to funguje asi takto:
    
    Tak jestli cenou za tu dostupnost potravin, lékařské péče a těch dalších civilizačních výdobytků je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.
    
    Tak jestli cenou za tu dostupnost potravin a lékařské péče je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci a ty další civilizační výdobytky, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.
    
    Tak jestli cenou za tu dostupnost potravin je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci a ty další civilizační výdobytky a lékařskou péči, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.
    
    Tak jestli cenou je to, že korporát občas "znásilní" a "zavraždí" nějakou Linuxovou distribuci a ty další civilizační výdobytky a lékařskou péči a dostupnost potravin, tak bez ironie to je naprosto super a asi bychom si fakt neměli stěžovat.
    10.12.2020 19:23 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes

    A to se děje?

    Já vidím, že firma, která vlastnila jednu ze 100 distribucí linuxu, ji dávala zadarmo, aniž by k tomu byla vázaná nebo na to lidi měli nějakej nárok. Jednoho dne ji přestala nabízet zadarmo, takže zkrátka nezaslouženej benefit, kterej nás nic nestál, už zase není. Ale neztratil jsem nic, na co bych měl nárok, nebo za co bych musel něco zaplatit. A dokonce je to ještě možný forkovat, kód tu je, takže lidi, kterým vadí, že firma, co to vlastní, už to nedává zadarmo, mají možnost zvednout zadky a zkusit to dělat místo ní.

    Takže IMHO patřičnej citát je Wow it's fucking nothing!

    10.12.2020 20:19 frufru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    A to se děje? Někdo migroval na cenos 8. Teď budou muset koupit třeba ten redhat. A už tady máte náklady. Kdo to zaplatí? Minimálně tyto náklady by mohla firma chtít zaplatit po centos/redhat, protože centos 8 není to samé jako jako nový centos stream.
    12.12.2020 12:58 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    ohlasena viacrocna podpora osmicky je nieco ako verejny prislub. nech ho splnia a odrezu az potom.
    10.12.2020 18:28 figliar0 | skóre: 6 | blog: figliarstva | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Pekne napísané. A pravdivo.

    Ale je pravda, že sa predsa nič zlé nedeje. V tom je práve tá krása. Vznikne fork. A ďalší fork. A fork forku. Nekonečný cyklus, evolúcia. A je na používateľoch CentOS ako sa k tomu postavia - používatelia rozhodnú, či sa priklonia k Red Hatu alebo prejdú k Rockymu. Meno CentOS ako také nič neznamená, nemusíme kvôli nemu trpieť záchvatmi nostalgie - dôležité je predsa to, čo je za tým - a vzhľadom k plánovanému forku to predsa pokračuje ďalej.

    A práve v tomto je open source skutočne krásne - práve jemu vďačíme za možnosť takýmto spôsobom napredovať a hľadať cesty tak, ako sa to deje pri evolúcií života. To podstatné a žiaduce pretrvá, aj napriek nevôli jednej strany.
    9.12.2020 19:56 Delfi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    9.12.2020 21:33 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To uz je starsiho data a jenom pro centos 6 a 7, se soucasnou sitiaci to nesouvisi.
    10.12.2020 14:30 Vrána
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    A to nejde script upravit nebo to udělat jinak i bez něho?
    10.12.2020 14:45 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    asi je zbytecne menit si sam ten script, ono staci vymenit par baliku, uz jsem si tim prosel na whitebox a taolinux. Urcite brzo vyjde i script od Oracle. Nicmene to opravdu neni rychla reakce od Oracle na stavajici zmeny, jak bylo psano, a nekdo to psal i na rootu.
    13.12.2020 18:14 Milan Michálek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    https://blogs.oracle.com/linux/need-a-stable,-rhel-compatible-alternative-to-centos-three-reasons-to-consider-oracle-linux
    13.12.2020 21:24 M.P.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak už podporují i Centos8....

    https://github.com/oracle/centos2ol
    10.12.2020 09:48 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Trigger warning: rant/flame na nepolitické téma.

    Já mám takovou otázku: udělali něco s tou hromadou hnoje zvanou rpm? A tou hořící hromadou hnoje zvanou rpmbuild?

    Ne?

    Tak o co jde??

    Já jsem s redhatem skončil v roce 1998 a přešel na debian. Pak jsem se po deseti letech potkal s RedHatem znova ve formě CentOS, a naprosto mě šokovalo že to byla snad ještě větší sračka než v roce 1998. Uplynulo dalších deset let, a zase občas narazím na CentOS neb korporátní zákazníci to chtějí... a je to furt ta samá sračka, akorát trochu schovaná za yum fasádu - což mi nepomůže, když potřebuju rpm balíček vyrobit (proč je, hergot, python script považovaný za architecture-dependent????).

    Za mě rozhodně platí: mrtvá rpm distribuce, dobrá rpm distribuce.

    10.12.2020 11:51 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Vzhledem k tomu, že existuje spousta adminů i firem, kteří mají RHEL/Like rádi a hromadně jej nasazují, tak to asi vypadá na problém u tebe a né v distribuci jako takové :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    10.12.2020 12:43 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    On ma RH celkove talent nasirat sve uzivatele. U me byl napriklad posledni kapkou prechod RH8 na UTF-8, kdy vic nez polovina aplikaci, ktere jsem pouzival, na to nebyla pripravena.
    existuje spousta adminů i firem, kteří mají RHEL/Like rádi a hromadně jej nasazují, tak to asi vypadá na problém u tebe a né v distribuci jako takové :).
    Toto bych jako argument nebral.

    Zkus si tam dosadit: existuje spousta adminů i firem, kteří mají Oracle rádi a hromadně jej nasazují, tak to asi vypadá na problém u tebe a né v databazi jako takové :).
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    10.12.2020 13:02 Pepek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak tam jde o to že na RHEL resp. CentOS máš podporu hlavně "korporátního" sw. At už jsou to produkty SAPu, Oraclu atd.
    Debian nebo Ubuntu většinou tohle nemají.
    Za mě rozhodně platí: mrtvá rpm distribuce, dobrá rpm distribuce.
    Tak tohle jsou přesně ty kecy na který všichni čekáme....
    10.12.2020 13:32 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    U me byl napriklad posledni kapkou prechod RH8 na UTF-8, kdy vic nez polovina aplikaci, ktere jsem pouzival, na to nebyla pripravena.

    zajimavy postup, OS se dela podle aplikací

    10.12.2020 16:14 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Problém s tvým přirovnáním je, že OracleDB je skutečně jedna z nejlepších db, co aktuálně existuje (co do nabízených funkcionalit, ha řešení apod.). Ano, je uzavřená, drahá, složitá, líbit se vám to nemusí, ale na faktu to nic nemění.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    10.12.2020 16:27 3k0
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To s tim nesouvisi. Kdo to s Oraclem mysli vazne tak ho nasadi na Windows Servru. Na stejnem zeleze je vykonnejsi nez na linuxu. A to jeste odpadaji trable s instalaci a udrzbou.
    10.12.2020 18:28 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    to teda nevim, to bych si asi dovolil nesouhlasit, kdyz opominu ze mi neni jasne v cem presne je instalace tezsi - prijde mi uplne stejna, tak udrba, se stejne dela nastroji oracle, takze je uplne stejne.

    Pred lety kdyz jsem byl na skoleni v Oracle, skoleni automaticky probohalo na linuxu a bylo jedno, jestli nekdo prisel na skoleni a linux nikdy nevidel, ale to bylo v casech kdy byla aktualni 11.2. Jestli se neco zmenilo nevim.

    Vykon nedokazu posoudit.
    10.12.2020 18:35 Pepek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    To s tim nesouvisi. Kdo to s Oraclem mysli vazne tak ho nasadi na Windows Servru. Na stejnem zeleze je vykonnejsi nez na linuxu. A to jeste odpadaji trable s instalaci a udrzbou.
    A tohle jsi vzal kde ? Ja teda nevím, ale co jsem viděl nasazení Oraclu (tedy DB) tak většinou to bylo prave buď na Solarisu, AIXu nebo RHELu.
    Jen pro zajimavost (je to asi starsi, ale pokud by mel nekdo nejaky novodobejsi benchmarky, tak sem s nima): link
    When you read the full text of the paper, it is clear that Linux has significant advantages over MS-Windows, not just in performance, but in flexibility of administration and management. Sherman concludes "From perspective of performance, RedHat Linux 7.2 demonstrated an average performance advantage of 38.4% higher RDBMS throughput than a similarly configured Windows 2000 Server in a variety of operational scenarios. "
    11.12.2020 10:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Do Windows Server 2008R2 byl výkon OracleDB na Windows žalostný. V této době také Oracle tak nějak začal dlabat na podporu Windows, kde se do verze pro win všechno dostávalo s půlročním až ročním zpožděním. Jak je to nyní u Windows Server 2019, to nevím, ale silně pochybuji, že by to bylo lepší, než na OELu.
    To s tou údržbou také nechápu, udržovat OEL je mnohem jednodušší, než Windows.
    Jako, ještě je tu možnost, že budeš mít Windows Core, ale s tím bude mít jednak dost win adminů problém, dále ještě nedávno to nebylo Oraclem podporovaný (jak je to teď nevím).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    10.12.2020 21:46 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Ale tak já chápu že se to dobře nasazuje a spravuje, zvlášť v korporátním prostředí. Distribuce to zřejmě není špatná, v produkci. Ale rpm je celkem zmetek (ve srovnání s deb) a rpmbuild je totálně zprasený zmetek (a to především v CentOS; v době kdy jsem ho používal mi hodně pomohlo nainstalovat rpmbuild na debian stroj a vyrábět balíčky tam).

    A pro ty kteří nevědí která bije: Pokud použijete rpmbuild na CentOS nebo RedHat, tak nemáte plnou kontrolu nad tím co se vlastně do balíčku ve finále dostane. Jsou tam totiž "pomocné" scripty, které si to trochu upraví.

    Jeden z nich například najde všechny soubory s příponou .py a vyrobí k nim patřičný .pyc

    Další z nich například zkontroluje, že všechny soubory jsou konzistentní s deklarovanou architekturou. Pokud nějaký soubor nesouhlasí, tak skončí s chybou a build se nedokončí. Takže například pokud je deklarována "noarch", tak balíček nesmí obsahovat žádný ".pyc" soubor neb je to binárka.

    TLDR: Chci udělat balíček obsahující python script a nic víc. rpmbuild požaduje, abych neklaroval požadovanou CPU architekturu. WTF??

    Jasně, je to bug... ale jen poslední z mnoha který jsem viděl během dvou dekád. Možná ho opravili, nevím; moje bugreporty vždy skončily přiřazení na userid "nasrat" (opravdu, doslova: nasrat)
    10.12.2020 22:10 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Neboj se nic. Paul Nasrat je stejně jako třeba Sushil Kundu opravdový vývojář. Teď už jen zbývá, aby ti dva začali společně pracovat a světlo světa spatřila Nasrat-Kundova teorie.
    10.12.2020 22:29 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Když jsem si lehce začal s FPGA, zjistil jsem k nemalému překvapení, že jedna z mála odborných knih o problematice je od pana Čuryvaly (Sanjay Churiwala).
    11.12.2020 00:30 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    10.12.2020 16:22 Trigger happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    No kdyz uz nekdo nechape rpmbuild a nedokaze treba napsat vlastni spec tak nevim. Je to jeden z nejjednodussich balickovacu. Navic yum/dnf je vuci rpm neco jako apt vs dpkg, tak co tady michas hrusky s jabky? Python ci Perl script JE prvek architektury. Kdyz chci udelat nejake minimalisticke a pure distro nebo treba nenavidim Perl a na stroj mi nesmi, tak tohle je prave to varovani, ze bacha, autor aplikace to nedomyslel a spoleha se na nejaky script engine.
    10.12.2020 15:30 Bába Centosová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Máte slib podpory do roku 2029? A mohla bych ho vidět?
    10.12.2020 20:28 frufru
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    cituji: CentOS Linux je komunitou podporovaná distribuce vycházející ze zdrojových kódů Red Hat Enterprise Linuxu (RHEL) volně poskytnutých společností Red Hat. Jako takový usiluje CentOS Linux o to, aby byl kompatibilní s RHEL na úrovni funkčnosti. Projekt CentOS mění balíčky pouze z důvodu odstranění chráněných prvků z originálních balíčků RHEL. CentOS Linux je zdarma a volně šiřitelný. Každá verze CentOS je spravovaná až 10 let (čímž jsou myšleny bezpečnostní aktualizace -- délka podpory od společnosti Red Hat se měnila vzhledem ke zveřejněným zdrojovým kódům). Nová verze CentOS je vydána přibližně každé 2 roky a každá verze CentOS je opakovaně aktualizována (přibližně každých 6 měsíců) z důvodu podpory nového hardware. Výsledkem je Linuxové prostředí, které je bezpečné, spolehlivé, předvídatelné, reprodukovatelné a vyžadující minimální údržbu.. zdroj: https://wiki.centos.org/cz/FrontPage
    10.12.2020 22:29 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak klasické "již od" snad dnes znají i děti...
    11.12.2020 08:56 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Jo, to je z anglicke verze, kterou ale zmenili 8. 12., takze ceska je jiz mirne "neaktualni".

    Nejak se mi nedari prihlasit, jakmile se dostanu do wiki, udelam novy preklad.
    20.1.2021 17:17 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konec CentOSu, jak jej známe dnes
    Tak a teď novou anketu: https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Red-Hat-RHEL-No-Cost-16-Systems

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.