abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.5. 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (8%)
     (21%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 519 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník

    KWin a problematické ovladače grafických karet

    Vývojář KWinu Martin Gräßlin píše na svém blogu o současných problémech KWinu především s ovladači grafických karet Intel. Zdá se, že hlavní příčinou problémů jsou grafické ovladače. Ovladače tvrdí, že některé funkce podporují, a proto KWin povolí efekty, které tyto funkce vyžadují, ale ve skutečnosti ovladače tyto funkce vůbec neumí, nebo pro ně použijí pomalou softwarovou emulaci, což pak vede ke spoustě ošklivých problémů, naštvaných uživatelů a obviňování KDE. Martin si zároveň povzdechl, že se některé chyby projevují na značně specifických kombinacích HW i SW, a že pro otestování některých ani nemá patřičný hardware.

    5.9.2010 16:34 | Nicky726 | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    5.9.2010 17:05 Petr Ježek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    To by nepřekvapovalo. Deklarace funkčnosti ze strany výrobce GPU bývá poněkud HW-extrémní (tohle naše železo umí a podle támhletoho, co vám k tomu dáme, si vyrobte drivery). Pochopitelně, proprietáři dostanou vše již hotové nebo s dodávkou vývojové kapacity... Nicméně, ono to bez KWin na úrovni nejde? :-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 5.9.2010 17:42 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Proč to neřešit, jako to řešily Windows? Prostě při prvním spuštění KDE ozkoušet skutečný výkon HW a podle toho uživateli doporučit nastavení.
    5.9.2010 19:44 mektige
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Však v tom blogu popisuje celou řadu takových samokontrol co KWin provádí.
    5.9.2010 19:48 koso
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Na jednej strane ma pravdu v tom, ze za to nemoze, ked pouziva standardne rozhrania a ovladace grafickych kariet to nezvladaju ...

    ... ale na druhej strane, ako na to mam pozerat, ked ta ista HW zostava nema problem s W7 ani compiz efektami, len kwin je nepouzitelny?
    5.9.2010 20:22 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Zdá se že drivery nVidia jsou nejlepší bez ohledu na OS.
    5.9.2010 20:30 koso
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Tazko povedat, mozno je len nekvalita ovladacov kompenzovana celkovym vykonom karty ... predsalen sa tu bavime o desktopovych efektoch. Bohuzial intel ma na trhu hlavne low end notebookove karty, ktore ak nemaju kvalitne ovladace, tak to nezvladaju. Nie je to tak davno, co sa prave intel karty povazovali za najlepsie pre linux, lebo mali pomerne stabilny vyvoj ovladacov - ale zrazu sa zistuje, ze tie ovladace za vela nestoja.
    Limoto avatar 5.9.2010 20:45 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet

    To by mě zajímalo, kdo je tak povařoval. Asi zas nějakej vůl a celej svět se ho chytl...

    pavlix avatar 6.9.2010 01:38 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Mno nejspíš za to mohla špatná hw podpora nvidie a ati? A vůbec, už fungují pořádně na opensource driverech?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    5.9.2010 20:58 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Intel ovladače nejlepší pro Linux? Myslíte ty, co mi v Debianu zřídka (ale přesto) zamrzly celý systém, ty co v Ubuntu 9.04 znamenaly velký výkonostní propad, ty u nichž Ubuntu 10.04 řeklo, že radši zůstane u starší verze, co ještě podporuje UMS a ne jen pouze KMS a ty ovladače, které se teď ukazují, že způsobují vývojářům KDE výrazné problémy? Tyhle nejlepší ovladače?
    5.9.2010 21:12 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Mám tu samou graf. kartu a nemám problém. Ve Vašich uvedených případech. Ano, občas je třeba tomu trochu pomoci a nahrát jinou verzi než je výchozí. Ale v zásadě je to to nejlepší dle mě, co je k mání.
    6.9.2010 01:30 Tommy_CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Ano, stačí jenom pohrát si s xorg-edgers (ubuntu), případně zkompilovat vlastní drivery, pokud přes repositáře tak upgradovat na novější verzi a pak jen stahovat každý den aktualizace a modlit se aby byly konečně bez chyb. Asi dva měsíce byly tak mizerné, že při jakékoli spuštěné 3D aplikaci zamrzly celý systém. Bravo Intele.
    6.9.2010 07:50 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Házet neschopnost Canonicallu na Intel, to je od vás dost pokrytecké.
    Karry avatar 6.9.2010 08:20 Karry | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Tady vůbec není řeč o Canonicalu, ale buildování upstreamu (kernel/xorg/mesa) skoro každý den (je už celkem jedno které distro používáte)... Osobně jsem teď také ve stavu kdy sleduji každý commit do inkriminovaných stromů...
    unzip; strip; touch; grep; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep
    6.9.2010 08:57 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Pokud si někdo stěžuje, že má v Ubuntu rozbité ovladače, měl by si uvědomit, kdo rozhoduje, jaké ovladače budou v systému. Je to jednoznačně Canonical a nikoli Intel. Není to tak dávno, co byly Grafiky Intel v Ubuntu zcela nepoužitelné, protože Ubuntu jako jediné nasadilo proglematickou kombinaci kernelu a ovladačů. V Ubuntu totiž platí, že čím novější tím víc Adidas. Přitom stačilo tak málo - neosazovat za každou cenu to úplně nejnovější.... Dobře vám tak. Váš distributor je Idiot.
    6.9.2010 09:16 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Ono to zase není tak černobílé. Když byly ty problémy v ubuntu (okolo 9.04?), měly nízký výkon. Tak jsem v té době na eeepc testoval arch a tam to pro změnu nejelo vůbec, po pár minutách začaly přes obrazovku lítat pruhy (to se mi stalo v ubuntu jen jednou, hned pak přišel update, zatímco v archu mi to dělalo několik týdnů po tom updatu v ubuntu). Souhlasím, že ubuntu jde dopředu zcela zbytečně rychle, ale nové verze SW neotestované na klíčovém HW se v distribucích bohužel objevují, kromě těch velice konzervativních, které se ale na desktop nehodí (debian stable, RHEL).
    Václav 6.9.2010 09:24 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Jo, na tu dobu si vzpomínám :) Několik měsíců na driverech z AURu.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    6.9.2010 09:35 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Nevím co je nevhodného na tom, nasadit stabilní a odladěný kernel a do něj backportovat HW podporu! (jako to dělá třeba RedHat) Na desktop je naopak nevhodný systém, který mi pořád cpe horké novinky, abych pak místo práce na PC řešil jeho zprovozňování. Uvědomujet si vůbec, že počítač je pracovní nástroj?
    6.9.2010 09:45 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Na linuxu pracuji každý pracovní den od r. 2000, takže si to uvědomuji. Ale např. debian stable bych na desktopu fakt nechtěl, narozdíl od serveru. A na netbooku - už vidím tu radost, rozchozovat v debianu stable nebo v RHEL plnou podporu HW eeepc včetně USB 3G/GSM modemů, připojení modrozubem k netu přes mobil, HW řízení spotřeby v eeepc (vyžaduje speciální modul), řízení podsvícení displeje atd. atd. Není PC jako PC :)
    6.9.2010 10:37 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    plná podpora HW eeepc včetně USB 3G/GSM není na RHEL podporována, protože o to zákazníci nestojí. Né proto, že to nejde. Taková výmluva u mě neobstojí. Navíc není třeba udržovat stejně starý kernel jako RHEL, lze si vybrat i něco mezi. Rozhodně není nutné cpát všude bleeding edge.
    6.9.2010 10:47 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Realita je potřeba výše uvedeného. Na RHEL to zákazníci nechtějí, protože RHEL je určeno na něco úplně jiného. Takže to není výmluva, ale důvod, proč RHEL pro také účely nepoužívat. Aktuální kernely pro desktop potřebuješ už jenom kvůli podpoře zvukovek v NTB, která se do alsy postupně dostává se zpožděním a do stable kernelu ještě déle. Backport alsy z GITu Iwaie na starší kernely není zrovna triviální. Ono jedna věc je "výmluva u mě neobstojí", druhá věc je opravdu to prakticky dělat a mít s tím výsledky.
    Karry avatar 6.9.2010 09:20 Karry | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Čti co napsali lidé na které reaguješ... Ten kdo rozhoduje jaké budu mít v systému ovladače jsem jen a pouze já :) A já tvrdím že starší ovladače Intel (< 2.12.0) mi způsobovali pády X serveru při připojení externího monitoru, a ty nové zas zobrazují různé artefakty při zapnutém kompozitním window manageru (kwin)...

    Canonical se snaží vydávat distribuci která pošlape na co největším počtu strojů. Při současném stavu open source driverů se ale nemůže zavděčit všem...
    unzip; strip; touch; grep; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep
    6.9.2010 11:58 Tommy_CZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Rozbité? Můžu si vybrat, buď staré a minimálně funkční (COD4 bez šance např.), nebo nové zamrzající (se schopností COD4 alespoň rozjet.). Windows ovladače jsou na tom daleko lépe u her, které s ostatními ovladači jedou bez problému.
    6.9.2010 15:39 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Pokud si někdo stěžuje, že má v Ubuntu rozbité ovladače, měl by si uvědomit, kdo rozhoduje, jaké ovladače budou v systému. Je to jednoznačně Canonical a nikoli Intel.
    Pokud vyvojari ovladacu/x.org delaji stabilni releasy, ktere obsahuji vyznamne vykonstni regrese, a pres proklamovanou kompatibilitu a stabilni rozhrani mezi ovladacem a xserverem funguji nektere kombinace spatne, je to chyba primarne vyvojaru. Od takovych veci jsou vyvojove vetve, ne stabilni releasy.
    7.9.2010 09:00 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Vyborne to vyriesili s radeonom. Na R200 s KMS je 3D akceleracia uplne nefunkcna (hra okamzite po spusteni spadne), bez KMS nepouzitelna (rozbite textury, nefunkcna gama korekcia, prepad vykonu). V kode su take prasaciny, ze git bisect skonci na niecom, co sa neda skompilovat. A bugy hniju v bugzille. Takze ostavam pri x serveri 1.6.3...
    6.9.2010 08:22 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Můžeš to prosím blížeji rozvést?
    mirec avatar 6.9.2010 08:05 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    No neviem prečo by intel nemohli byť najlepšie. Často počúvam sťažnosti majiteľov nvidie a o ati ani nehovorím. Ja som posledný pád X zaznamenal v časoch keď som prechádzal na KMS. Stabilita bez problémov, výkon dostatočný (teda oproti ostatným linuxákom by som povedal veľmi dobrý). Neviem o žiadnych problémov intelu v súčasnosti.
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Kaacz avatar 6.9.2010 09:22 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    V tom pripade je treba precist si ten blog o problemech ovladacu intel v soucasnosti. "Neviem" neznamena "nejsou". :-)
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    Kaacz avatar 5.9.2010 21:59 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Bohužel ne. Týká se to i Nvidia. Mám 3 PC s NV 7600GT, 8800GT a 9800GTX+. Na všech 3 last stable driver. S KDE4.4.4 šlapou výborně. Při stejném driveru i Xorg, po upgradu na 4.5 nebo 4.5.1 - tragické chování. A je úplně fuk, jestli jsou efekty plochy zapnuté nebo vypnuté. Zpočátku OK, po nějaké době začne Xorg případně KWin žrát CPU, postupně to stoupá klidně až do full 1 core. Občas to najednou samo přestane. Zajímavé je, že i když to přestane, je pomalejší vykreslování, čemuž pomůže reset pixmap cache. Něco je tam špatně. Něco, co začal používat teprve KWin 4.5.
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    lmanik avatar 6.9.2010 07:00 lmanik | skóre: 11 | Vracov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet

    Ja mam taky 88GT s poslednim driverem a nic nepozoruju, jak se to ma chovat?

    A komu to cpes?
    Kaacz avatar 6.9.2010 09:18 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Mam kernel 2.6.34 x86_64 (drier nvidia si vypne KMS), X.Org 1.8.0, driver nvidia 256.53. Beru co je v repos. Je uplne jedno, jestli je driver last 19x nebo novy 256.

    S vyse uvedenym bezi KDE 4.4.x vyborne. Ale staci updatnout na 4.5 nebo 4.5.1 (tzn. vse je stejne a zmeni se opravdu jen KDE) a po nejake dobe Kwin zacne blaznit a Xorg zacne postupne nabirat CPU. Vypada to, ze iniciatorem problemu je Kwin, protoze s ruznymi windecor se to chova ruzne.

    Domrsi se Pixmap cache a i kdyz cpu opet spadne k normalu, vykreslovani je asi 6-8x pomalejsi. Pak pomuze reset Pixmap cache.

    Je uplne jedno, jestli jsou zapnute efekty plochy nebo ne, takze nemaji smysl otazky typu zda je pouzito OpenGL ci Randr.

    Dela mi to na vsech PC s NV. Notebook s ATI tim netrpi.

    https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=184251

    Podobne chovani se objevilo driv, proto to zacina cimsi starym. Problematika KDE 4.5 zacina od komentare #19. Meli by tomu dat novy bug-number ..
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    lmanik avatar 6.9.2010 10:34 lmanik | skóre: 11 | Vracov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet

    Ja vcera udelal cistou instalaci systemu kernel26 2.6.35.4-1, nvidia 256.53-1, kde 4.5.1a nic takoveho prave nepozoruju, tak se ptam co to ma delat :).

    A komu to cpes?
    6.9.2010 17:44 Kaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Muze to byt kombinace. Mas vyssi verzi kernelu. Ja ted updatnul KDE 4.5.1 na vyssi verzi distro-uprav a je to trochu lepsi .. xorg zatim vylezl max na 40% a zase sam klesa .. :-)
    6.9.2010 18:02 Kaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Nerikej hop ... uz si zase chrochta na 89% :-(
    lmanik avatar 6.9.2010 18:58 lmanik | skóre: 11 | Vracov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet

    To musi byt nejaka blba shoda nahod nebo ja mam stesti, protoze me to jede uz dva dny v kuse tak je to krasne svizne.

    A komu to cpes?
    lmanik avatar 6.9.2010 11:29 lmanik | skóre: 11 | Vracov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet

    Ale mozu potvrdit toto chovani na intel grafice... to je uplne utrpeni :(.

    A komu to cpes?
    6.9.2010 10:21 SAM: | skóre: 23 | blog: marsark_linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KWin a problematické ovladače grafických karet
    Aktuálně mám GeForce GTX 460, v druhém PC je 8800 GTS, nvidia drivery 256.53. V KDE 4.4.x to chodí jak víno, včetně vdpau. V KDE 4.5 je to pomalé jak mrcha, přesun oken se seká asi tak půl fps. Puštění něčeho přes vdpau složí kompozici. Dle mého názoru jsou KDE 4.5 zcela rozbitá.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.