Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
V repozitářích aktuální verze Ubuntu (9.04) je k dispozici Nouveau --- open source ovladač grafických karet NVIDIA. Na rozdíl od Fedory 11, kde bude použit jako výchozí, si ho však v Ubuntu musíte doinstalovat. Článek na serveru phoronix.com vám prozradí jak na to a co od tohoto ovladače můžete čekat.
Tiskni
Sdílej:
Jenom mě tak napadlo, jestli má do budoucna smysl přemýšlet nad podporou DirectX přímo v ovladačích. Je to práce na několik let, ale třeba by to za to stálo. Minimálně by to mohlo zvednout výkon 3d aplikací pod wine, a mít možnost vyvíjet multiplatformní aplikace nejen v OGL, ale i DX by taky nebylo špatné.
podpora directx na ne-ms ? Tezko. Multiplatformita a zavislost na directX? Urcite ne.
Prave proto tu mame opengl, aby bylo nezavisle na platforme. A prave proto tu mame directx, aby ho nemel nikdo krome ms. :-/
Ale to je spíše dogma. Udělat DirectX multiplatformní není nemožné. Ve wine je vrstva DX->OGL, v reactOS je v začátcích otevřené varianty - ReactX. Nevím jak je na tom specifikace DX, ve srovnání s OGL, ale je veřejně dostupná.
Leckdo může tu myšlenku považovat za podobně kacířskou, jako wine, mono, moolight, apod., ale řadě lidí včetně mě by se to hodilo.
Nyní například vyvíjím hru v engine Irrlicht(prozatím pod windows-tuny kousků kódu mají jen VisualStudiové projekty, a mě se nechce je jen kvůli odzkoušení přepisovat). A pod OGL rendererem mám třetinové FPS, než pod DX9. Neříkám, že to není chyba špatné optimalizace, ale svět není ideální, a musím si vystačit s tím, co je.
Nechce se ti ? A někdo jiný by měl? jak typické
Píšu jen, že by mi to přišlo zajímavé. Nic víc, nic mín. Projektů, které mi přijdou zajímavé jsou ale desítky. A na většinu z nich nemám ani čas, ani schopnost napsat něco v přijatelné kvalitě. Smysl by taková věc měla určitě, jak jsem psal minimálně pro urychlení aplikací pouštěných přes wine.
Pokud se to někomu zdá zajímavé a má na to čas, tak se do vývoje pustí, nezávisle na tom, kolik lidí duplikování 3D grafické nadtavby považuje za zbytečné.
Nemyslim, ze DirectX je alternativa k OpenGL. DirectX zahrnuje treba i audio nebo sitovani. A hlavne vnitvrni filosofie OpenGL a DirectX je znacne odlisna. DirectX je mnohem mene univerzalni, ale je zase mnohem blize HW soucasnych graf. karet.
Také mám radči OGL, přecijen jsem se s ním na dva semestry potkal. Je to zavedené standartizované rozhraní, které funguje na spostě platforem.
Kdyby, však ve všech ohledech předčilo DX(respektive jeho grafickou část), nevidím důvod, proč by DX vývojáři her vůbec používali. To že hry od ID softu vypadají pod OGL lépe může být i tím, že OGL měl Carmack implementováno mnohem dříve, než directx. Osobně jsem to nesledoval, ale slyšel jsem, od verze 9 je na tom DX z hlediska programátora mnohem lépe, než předchozí verze.
On myslel "nvidia".
Mne spis sere, jak vyvojari nouveau serou na dumpy.
Podleni update maji z roku 2008 a pritom jsem jim tak pred 14 dny posilal dumpy GF 7600GS. To nemotivuje k dalsimu posilani.
Přesně tak, registry už mají téměř plně zdokumentované. Teď je potřeba pracovat na ovladačích či hlásit bugy.
Aha. To jsem nevedel.
Diky chlapi.
Volitelne?
Jako ze by dodavali jadro s KMS a bez?