Do 20. října do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | říjen 2025 (YouTube) doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
O zavedení nástroje na monitorování online konverzací v rámci boje proti dětské pornografii (tzv. Chat Control) měli ministři vnitra rozhodovat na úterním společném zasedání v Lucemburku. Plán dánského předsednictví Rady EU ale před pár dny ztroskotal, když se ukázalo, že Chat Control nemá dostatečnou podporu.
Již toto úterý proběhne každoměsíční akce Virtuální Bastlírna, kterou pořádá projekt MacGyver. Jde o virtuální posezení u piva a volné klábosení o různých zajímavostech ze světa elektroniky, softwaru i techniky. V posledním měsíci se stalo nemálo zajímavostí týkajících se spousty bastlířů - kupříkladu Arduino nyní patří pod Qualcomm, Raspberry Pi vydalo nový počítač, ale potichu i miniaturní compute module. Pro AMS od Bambu Lab se
… více »Google zpřístupňuje své AI nástroje českým univerzitním studentům prostřednictvím předplatného Google AI Pro na 12 měsíců bez poplatku. Platnost nabídky vyprší 9. prosince 2025.
MicroPythonOS je operační systém napsaný v MicroPythonu určený především pro mikrokontroléry jako ESP32. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Byl vydán LineageOS 23 (Mastodon). LineageOS (Wikipedie) je svobodný operační systém pro chytré telefony, tablety a set-top boxy založený na Androidu. Jedná se o nástupce CyanogenModu. LineageOS 23 je založený na Androidu 16.
Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.
Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V repozitářích aktuální verze Ubuntu (9.04) je k dispozici Nouveau --- open source ovladač grafických karet NVIDIA. Na rozdíl od Fedory 11, kde bude použit jako výchozí, si ho však v Ubuntu musíte doinstalovat. Článek na serveru phoronix.com vám prozradí jak na to a co od tohoto ovladače můžete čekat.
Tiskni
Sdílej:
Jenom mě tak napadlo, jestli má do budoucna smysl přemýšlet nad podporou DirectX přímo v ovladačích. Je to práce na několik let, ale třeba by to za to stálo. Minimálně by to mohlo zvednout výkon 3d aplikací pod wine, a mít možnost vyvíjet multiplatformní aplikace nejen v OGL, ale i DX by taky nebylo špatné.
podpora directx na ne-ms ? Tezko. Multiplatformita a zavislost na directX? Urcite ne.
Prave proto tu mame opengl, aby bylo nezavisle na platforme. A prave proto tu mame directx, aby ho nemel nikdo krome ms. :-/
Ale to je spíše dogma. Udělat DirectX multiplatformní není nemožné. Ve wine je vrstva DX->OGL, v reactOS je v začátcích otevřené varianty - ReactX. Nevím jak je na tom specifikace DX, ve srovnání s OGL, ale je veřejně dostupná.
Leckdo může tu myšlenku považovat za podobně kacířskou, jako wine, mono, moolight, apod., ale řadě lidí včetně mě by se to hodilo.
Nyní například vyvíjím hru v engine Irrlicht(prozatím pod windows-tuny kousků kódu mají jen VisualStudiové projekty, a mě se nechce je jen kvůli odzkoušení přepisovat). A pod OGL rendererem mám třetinové FPS, než pod DX9. Neříkám, že to není chyba špatné optimalizace, ale svět není ideální, a musím si vystačit s tím, co je.
Nechce se ti ? A někdo jiný by měl? jak typické
Píšu jen, že by mi to přišlo zajímavé. Nic víc, nic mín. Projektů, které mi přijdou zajímavé jsou ale desítky. A na většinu z nich nemám ani čas, ani schopnost napsat něco v přijatelné kvalitě. Smysl by taková věc měla určitě, jak jsem psal minimálně pro urychlení aplikací pouštěných přes wine.
Pokud se to někomu zdá zajímavé a má na to čas, tak se do vývoje pustí, nezávisle na tom, kolik lidí duplikování 3D grafické nadtavby považuje za zbytečné.
Nemyslim, ze DirectX je alternativa k OpenGL. DirectX zahrnuje treba i audio nebo sitovani. A hlavne vnitvrni filosofie OpenGL a DirectX je znacne odlisna. DirectX je mnohem mene univerzalni, ale je zase mnohem blize HW soucasnych graf. karet.
Také mám radči OGL, přecijen jsem se s ním na dva semestry potkal. Je to zavedené standartizované rozhraní, které funguje na spostě platforem.
Kdyby, však ve všech ohledech předčilo DX(respektive jeho grafickou část), nevidím důvod, proč by DX vývojáři her vůbec používali. To že hry od ID softu vypadají pod OGL lépe může být i tím, že OGL měl Carmack implementováno mnohem dříve, než directx. Osobně jsem to nesledoval, ale slyšel jsem, od verze 9 je na tom DX z hlediska programátora mnohem lépe, než předchozí verze.
On myslel "nvidia".
Mne spis sere, jak vyvojari nouveau serou na dumpy.
Podleni update maji z roku 2008 a pritom jsem jim tak pred 14 dny posilal dumpy GF 7600GS. To nemotivuje k dalsimu posilani.
Přesně tak, registry už mají téměř plně zdokumentované. Teď je potřeba pracovat na ovladačích či hlásit bugy.
Aha. To jsem nevedel.
Diky chlapi.
Volitelne?
Jako ze by dodavali jadro s KMS a bez?