abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:33 | Nová verze

    Svobodná historická realtimová strategie 0 A.D. (Wikipedie) byla vydána ve verzi 28 (0.28.0). Její kódový název je Boiorix. Představení novinek v poznámkách k vydání. Ke stažení také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Multimediální server a user space API PipeWire (Wikipedie) poskytující PulseAudio, JACK, ALSA a GStreamer rozhraní byl vydán ve verzi 1.6.0 (Bluesky). Přehled novinek na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.2 a 20.04 OTA-12.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    včera 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 30
    včera 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    18.2. 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 913 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs

    Distribuce OpenSUSE se v betaverzích 13.1 začíná uživatelů ptát, jestli nechtějí vyzkoušet systém souborů Btrfs. Tato otázka sice v konečné verzi nebude, v následujících verzích ale možná bude Btrfs nabízeno jako výchozí systém souborů. Btrfs je zajímavé hlavně velkým množstvím nabízených schopností. Více na Phoronixu.

    19.9.2013 20:04 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý software


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    MaT avatar 20.9.2013 00:15 MaT | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Nerozuměla první věta. Asi nehovořila jazykem váš kmen.
    Open source software for open minded people. :-)
    20.9.2013 08:42 Ladislav Hagara | skóre: 106 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Opraveno, dík.
    20.9.2013 04:35 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Nojo Btrfs v OpenSUSE me nedavno pekne vypeklo - najednou mi na disku zacalo dochazet misto a at jsem smazal co jsem smazal zadny velky ucinek to nemelo. Chvili jsem byl opravdu zoufalej a podeziral jsem Btrfs ze ten filesystem nejak rozdrbalo. Uz uz jsem chtel vsechno zazalohovat a disk preformatovat, az nakonec jsem nejak nahodou objevil ze OpenSUSE dela pred/po kazdem behu YaSTu snapshot a navic jeste kazdou hodinu. A ta hromada snapshotu mi sezrala skoro vsechno misto na disku.

    Zajimava ficura ale dekuju nechci. Bye bye Snapper. Snapshoty si budu pro priste obstaravat sam.
    20.9.2013 07:53 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Defaultně zapnout automatické snapshoty byl naprosto nesmyslný nápad. Snad na to ti, kdo o defaultech rozhodují, přijdou včas - tj. dřív, než se BtrFS stane defaultem (což se asi dříve či později stane, dost možná už ve 13.2). On je to ale problém už teď, jak je vidět ze začátku vašeho příspěvku - uživatel si nastaví BtrFS, snapper mu zaplní filesystém a uživatel si řekne "BtrFS mě vypeklo".
    20.9.2013 12:00 Michal Ludvig | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    No dobre, omlouvam se BtrFS - vypekla me kombinace BtrFS + Snapper + nekdo-v-suse-kdo-to-defaultne-zapnul. Lepsi? ;)
    Luk avatar 20.9.2013 20:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Mně to vypeklo taky. Ono je to hezké, mít to zapnuté a moci cestovat časem zpět, ale když si člověk pro systém vyhradí na SSD místo "tak akorát", může se za chvíli zatraceně divit (zvlášť pokud neví, že mu to někdo v defaultu zapnul).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    20.9.2013 20:32 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Podobné bylo, když se v nějaké pre-release verzi omylem stalo, že nově přidávané repozitáře měly defaultně zapnutou volbu --keep-packages. Ale tam naštěstí bylo všem jasné, že to byl omyl, a nikdo to tak nechtěl nechat.
    22.9.2013 11:10 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Ukazuje se, že linux používá kdekdo. Člověk, který si hodlá nainstalovat souborový systém, by měl vědět, co ten systém umí, jak se chová a nakolik lze to chování ovlivnit. Jelikož snapshoty v btrfs jsou skvělou věcí pro případ spouštění předchozího funkčního stavu systému po problémech s nefukční aktualizací (tu nelze z principu zcela vyloučit nikdy), měly by být snapshoty defaultně (či uživatelsky zasvěceně) zapnuty bezprostředně před aktualizací nebo jinou systémovou změnou. Pro lidi naučené na roční upgrady by to snad nemělo být nepřekonatelné vytržení z poklidu, pro lidi na Archu to je běžná rutina ...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    Luk avatar 22.9.2013 14:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Ukazuje se, že linux používá kdekdo.
    To ano, třeba lidé, kteří ho předtím používali už cca 13 let, jako já. A proto neočekávají "zrady" spočívající v nějakém výrazně odlišném chování.
    Člověk, který si hodlá nainstalovat souborový systém, by měl vědět, co ten systém umí, jak se chová a nakolik lze to chování ovlivnit.
    Daný případ souvisí se souborovým systémem jen nepřímo. Že něco určitý souborový systém umožňuje, ještě vůbec nemusí znamenat, že to bude ve výchozím stavu zapnuto.
    Jelikož snapshoty v btrfs jsou skvělou věcí pro případ spouštění předchozího funkčního stavu systému po problémech s nefukční aktualizací (tu nelze z principu zcela vyloučit nikdy), měly by být snapshoty defaultně (či uživatelsky zasvěceně) zapnuty bezprostředně před aktualizací nebo jinou systémovou změnou.
    Logičtější by bylo se na to při instalaci dotázat (nebo před aktualizací, ale aktualizační program - třeba Apper - nemusí mít o FS žádné ponětí), protože snaha být chytřejší než uživatel je přesně to, co člověka vede k tomu, aby používal Linux místo jiných systémů.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    23.9.2013 20:26 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    No to je spíše problém Suse, protože v té chvili, kdy mi nabidne jako default file systém btrfs, tak očekávám, že ho nastaví "rozumně". Je něco jiného než když si ho rozdrbu, či nastavím sám špatně, díky neznalosti.
    24.9.2013 15:51 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Ono to navíc ani není nastavení btrfs samotného, ale dalších služeb, které jen využívají možností, které btrfs nabízí.
    Heron avatar 24.9.2013 15:54 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Ano. Navíc mě překvapuje, že ten software, když už si ty snapshoty pořizuje, je automaticky nemaže. V SuSE možná předpokládají nekonečně velké disky na /.
    24.9.2013 17:43 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Já to sám ještě nezkoušel, ale AFAIK tam lze nastavit, kolik snapshotů se má nechávat, jenže to defaultní nastavení bylo moc aktivní ohledně frekvence pořizování snapshotů a ne dost ohledně jejich mazání.
    20.9.2013 21:18 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Defaultně zapnout automatické snapshoty byl naprosto nesmyslný nápad. Snad na to ti, kdo o defaultech rozhodují, přijdou včas.
    No (nejen) já to mge psal pokaždé, když přišla řeč na btrfs. Nicméně můj požadavek na změnu výchozího nastavení na vypnuto byl zamítnut. Popravdě neznám člověka, kterého by to nevypeklo.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.9.2013 11:10 jsuchome
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Da se vypnout v /etc/sysconfig/yast2 (USE_SNAPPER).

    Souhlasim ovsem, ze mit to defaultne zapnuto neni dobry napad
    20.9.2013 11:34 Michal Ludvig | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Diky!
    ## Type: list(yes,no)
    ## Default: "no"
    # Enable use of snapper for YaST.
    USE_SNAPPER="yes"
    
    Hmm ... takze default "no" ale system se nainstaluje s "yes"?? Nekde maji soudruzi chybu ;)
    20.9.2013 11:39 jsuchome
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Je to divne,souhlasim. Ta hodnota pro Default se pouzije, pokud neni instalovany/konfigurovany snapper.

    Se zapnutim btrfs+snapperu se automaticky nastavi USE_SNAPPER="yes" :-(
    22.9.2013 11:14 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Ono něco brání přepnout USE_SNAPPER na "no"? Mimochodem jde o hezkou ukázku chlívku zameteného pro běžného uživatele pod GUI pokličku... Samozřejmě že by okomentované defaultní nastavení mělo být i aktivní...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    20.9.2013 10:48 uniquepito
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Nie je vykon btrfs vs ext4 este diskutabilny na to aby bol btrfs nasadzovany ako defaultny? Co som videl v maji 2013 benchmarky tak btrfs este nejako extra neexceloval.
    Luk avatar 20.9.2013 20:17 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Výkon Btrfs bude IMHO skoro vždycky nižší než u ext4, zvlášť když se pozapínají všemožné funkce Btrfs, které mají určitou režii. Jedině snad transparentní komprese by to mohla urychlit, pokud bude rychlý procesor a pomalé úložiště.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    BigWrigley avatar 23.9.2013 22:30 BigWrigley | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Zkousel jsem Btrfs pod Debianem 7 asi pul roku zpet. Zvolil jsem ho pri instalaci, ale hrozne jsem litoval. Cely system byl subjektivne tak 3x pomalejsi. Start KDE, starty aplikaci a pod. V praci na Core i3 a klasickem disku, doma na Core Quad a SSD. Oboji jsem premigroval pokorne na ext4.
    Linux is like a wigwam - no windows, no gates and Apache inside.
    22.9.2013 11:20 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSUSE bude možná nabízet Btrfs
    Narazil jste nechtěně na dost zásadní problém ohledně toho, kdo používá OpenSUSE. Pokud to jsou lidé znalí a zasvěcení, neměla by váznout komunikace s vývojáři a btrfs s exkluzivními vlastnostmi by se mohl stát defaultním FS s nadějí na dobrou uživatelskou správu. Pokud ale OpenSUSE používají nepříliš zvídaví a pečliví uživatelé, btrfs nemá být defaultní a má se zůstat u ext4. Tohle si musí komunita vyřešit sama mezi sebou.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.