abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:33 | Zajímavý projekt

    Na Kickstarteru běží kampaň na podporu modulárního otevřeného handheldu Mecha Comet s Linuxem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:00 | Humor

    V nedávno zveřejněné kolekci dokumentů souvisejících s kontroverzním finančníkem a kuplířem Jeffrey Epsteinem se překvapivě objevil i referenční manuál unixového shellu Bash, jedná se o verzi manuálu z roku 2005. Aktuální vydání si lze stáhnout ze stránek GNU.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    včera 13:55 | Nová verze

    The Document Foundation oznámila vydání nové verze 26.2 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs). Vypíchnout lze podporu formátu Markdown.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Pozvánky

    Co se děje ve zprávách, ví asi každý - válka sem, clo tam, demonstrace na jednu i druhou stranu a bastlíř už má pocit, že se snad ani nic jiného neděje. To by však byl velký omyl a Virtuální Bastlírna je zde jako každý měsíc, aby vytáhla na světlo světa události ze světa vědy a techniky. Připojte se tedy nezávaznému povídání Strahovského MacGyvera! Co se tam bude probírat? PCBWay začalo dělat průhledné plošňáky, MARS končí s výrobou skříněk, FEL

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 12:11 | IT novinky

    Guvernérka státu New York Kathy Hochul (Demokraté) plánuje novou legislativu, která by měla omezit výrobu 3D tištěných zbraní. Tento návrh zákona zavádí povinnost pro všechny 3D tiskárny prodávané ve státě New York obsahovat 'software' bránící ve výrobě zbraní. Návrh zákona rovněž zakazuje lidem sdílet 'digitální plány zbraní' (blueprinty) bez povolení. Existují důvodné obavy, že se tento nešťastný nápad může šířit do dalších zemí a ovlivnit celý 3D tisk jako takový. Ostatně, s podobnou regulací nedávno přišel i stát Washington.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    včera 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za prosinec 2025 a leden 2026 (YouTube). Zajímavé, že i v roce 2026 celou řadu problémů vyřeší falšování řetězce User-Agent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    3.2. 20:11 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že Linux From Scratch (LFS) končí s podporou System V init. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů už budou pouze se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    3.2. 17:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.1.0 "Like a Version" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu. Změněno bylo číslování verzí. Předchozí verze byla 2.9.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    3.2. 14:55 | IT novinky

    Internetový prohlížeč Firefox bude mít nové ovládací prvky pro umělou inteligenci, které umožní uživatelům vypnout vestavěné AI funkce přímo v nastavení prohlížeče. Jednotlivě půjde vypnout nebo zapnout automatické překlady stránek, generovaní popisného textu k obrázkům v otevřených PDF dokumentech, samoorganizaci tabů do skupin, náhledy odkazů s krátkým shrnutím a boční panel s chatbotem. Tyto možnosti v nastavení prohlížeče

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 12
    3.2. 14:44 | IT novinky

    Desktopové prostředí KDE Plasma 6.6, která je právě ve fázi beta, nahrazuje stávající SDDM novým Plasma Login Managerem, který je ale pevně navázán na systemd. Plasma Login Manager využívá systemd-logind a další součásti systemd, které nejsou dostupné v operačních systémech bez systemd, jako je například FreeBSD, případně jsou linuxové distribuce Gentoo, Void Linux anebo Alpine Linux. Pro uživatele zatím stále ještě existuje možnost používat SDDM.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 756 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    PostgreSQL již nebude tak moc SQL

    PostgreSQL již nebude tak moc SQL říká Dave Page, jeden z hlavních vývojářů PostgreSQL databázového systému. Od přechodu k NoSQL databázovému systému si vývojáři slibují možnost snadněji poskytnout vlastnosti, jako je klusterování, multi-master replikace a vlastnosti pro lepší podporu vysoce dostupných systémů. Při příležitosti vydání verze 9.1 bude projekt také přejmenován na PostgreQUEL, aby nezanechával matoucí SQL v názvu.

    1.4.2010 22:02 | Käyttäjä 11133 | Humor


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    vain avatar 2.4.2010 08:15 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Nepostrádá už to dneska trochu smysl? Jsem doufal že den "na internetu nevěřím ani slovo" už mám za sebou.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    2.4.2010 09:00 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Tenhle mě pobavil až moc :)
    m1c4a1 avatar 2.4.2010 09:05 m1c4a1 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Bylo to vloženo včera ve 22:02.
    vain avatar 2.4.2010 09:27 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    A jo, jsem blb, v rss to mělo dnešní čas stáhnutí. Tak beru zpět.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    2.4.2010 09:33 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Nejsi blb. Bylo to schváleno později, než vloženo.
    2.4.2010 09:49 mato
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    ach jo .. z duse neznasam prvy april :/
    2.4.2010 11:41 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Trochu k tématu: Why NoSQL is bad for startups :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    default avatar 3.4.2010 20:31 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    A já zase říkám: "Nauč se SQL. Jde v tom udělat úplně všechno." Asi bych měl napsat knihu. :-D
    3.4.2010 20:45 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Nauč se SQL. Jde v tom udělat úplně všechno.
    S tím souhlasím. S jedním drobným dodatkem: půlka z toho bude bolet databázi i programátora. There's no silver bullet – ani v databázích.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    default avatar 3.4.2010 20:53 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    S tím dodatkem nesouhlasím. Ještě jsem se nesetkal s případem, kdy by bolest databáze byla větší než bolest programátora*. :-)

    *Za předpokladu, že programátor zná SQL dané databáze. Za předpokladu, že se jedná o Oracle Database 10gR2 a vyšší.
    3.4.2010 15:43 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    smutne je, ze tyto "vedome lzi" pak zustavaji lezet mezi normalnim textem. :-/ (ne, nenaletel sem, vim kdy to vyslo, ale v okamziku, kdy to na jednoho casem vyleze z ghoolglu, tak ho to bude zbytecne stvat)

    no suchar, no. :-)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    3.4.2010 16:14 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Však je to v kategorii humor. :)
    3.4.2010 18:57 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    no... ano, je to moje chyba, ze si nevsimam kategorie, ale kdyz na mne vypadne clanek casem jako vysledek nejakeho hledani, kde ve skutecnosti je si nevsimnu urcite.
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    3.4.2010 21:21 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Proboha, co je to "klusterování"??
    3.4.2010 22:39 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    nejhloupější na těhle rádobyvtipných aprílech je, že druhého dubna nezmizí a leckdo je čte o x dní později
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    3.4.2010 22:55 bezny uzivatel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    ja si myslim, ze na tom humoru je i neco vazneho. Vyvojari pgsql se mozna velmi dobre uvedomuji, ze vsechny ty ficurky, ktere v potu tvare naprogramovali mozna budou k nicemu, protoze svet bude zrat ten novy no-sql hype.
    default avatar 3.4.2010 23:09 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    protoze svet bude zrat ten novy no-sql hype.
    Nebude. To mi věř. O to se osobně postarám. :-D
    Dalibor Smolík avatar 4.4.2010 02:43 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    4.4.2010 14:46 flaxa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    pane Smolik, znate to prislovi 'kdo se smeje, nevi cemu, podoba se prihlouplemu...'
    Dalibor Smolík avatar 4.4.2010 21:15 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Do Postrgre jsem jen nahlédl, s MySql pracuji od roku 2001, mám na něm postaven svůj firemní systém. Takže základní informace o problematice SQL mám ;-).. a nerad bych své nástroje měnil
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    Dalibor Smolík avatar 4.4.2010 21:16 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Jo a tyhle věci mám v hledáčku taky :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    default avatar 4.4.2010 22:09 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    To nevysvětlíte. To musíte cítit. :-D
    4.4.2010 02:48 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Zase tak černě bych to neviděl. Část se toho asi chytne, ale že by jich byla většina, to nehrozí. A jestli ano, taky dobře, aspoň bude méně konkurence…
    Heron avatar 4.4.2010 08:24 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    NoSQL tu existuje déle než SQL. Akorát teď se toho chytli lidi, kteří z nějakého důvodu neumí používat SQL, šíří nesmysly ("na mnoho věcí transakce nejsou potřeba", "referenční integritu zajistí aplikace", "normální formy jsou na nic, raději si pro každý projekt vymyslíme vlastní jiné schéma" apod.). Rozhodně to nepůjde tak daleko, že by se stávájící SQL DB měly bát o svou pozici.
    default avatar 4.4.2010 12:07 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Akorát teď se toho chytli lidi, kteří z nějakého důvodu neumí používat SQL
    Přesně tohle si myslím. Akorát nemám odvahu to tak narovinu napsat. Ještě by mě mohl někdo vnoci požádat v tmavém průchodu, abych mu zvednul tužku, která mu upadla. :-D
    okbob avatar 4.4.2010 13:39 okbob | skóre: 30 | blog: systemakuv_blog | Benešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Copak v Madridu, tam jsi za vodou :)

    Někdy mám pocit, že v tom je nějaký hlubší smysl. K jakémukoliv racionálnímu názoru se pokaždé objeví protinázor - čím ujetější, tím pro řadu lidi přitažlivější (nevím proč - možná pan Jílek by o tom mohl pohovořit - snad sklony k paranoii, možná hledání neobsazené niky, možná samaritánství). Jenom, co jsem si zažil na vlastní kůži - přímý přístup k souborovému systému versus databáze, databáze versus SQL databáze, logika na klientu versus uložené procedury, denormalizace versus normalizace, řešení referenční integrity na klientu versus vestavěná referenční integrita - ale také ze života kreativismus versus evoluce, katolicismus versus lefébvrismus, politika, nacionalismus, ...

    Jinak k NoSQL db - možná je to dobře, že se tu objevují. SQL určitě potřebuje konkurenci - a trochu živé vody. Je také pravda, že se SQL nasazovalo naprosto bez rozmyslu (u www backendů) - což zrovna u db je špatně. Sám se divím, že se třeba memcached bylo vynalezeno až tak pozdě a že o něm dodnes většina programátorů neví - když vidím, co se občas tlačí za smetí do databáze, tak se nedivím, že to nemůže fungovat. Na read/write projekty může být blob přístup to pravé ořechové, i když se bojím, že po čase to bude o ukládání blobů v SQL databázi (protože v SQL db nepřijdete o data) - a pak se zase někdo bude divit jak je to pomalé :(.

    default avatar 4.4.2010 14:02 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    Copak v Madridu, tam jsi za vodou :)
    Jasně. Zrovna minulý pátek jsem rezignovaně nechal borce zakomitovat TRUNCATE TABLE. :-D

    Ale jinak já s tím souhlasím. SQL databáze jsou všude a neprávem. Třeba tady ten systém, se kterým si tu v podniku hrajeme, má konfiguraci uloženou v databázi. Potom druhej systém má konfiguraci ve fajlu. To je mnohem jednodušší. Prostě jen přemlasknu soubor a je vymalováno. Líp se to verzuje, ikdyž je to binární. To v tom prvním případě je to složitější. Synchronizace sekvencí, hoši to díky evoluci dotáhli k dokonalosti, takže místy už neexistuje ani referenčí integrita, což má za následek nevysvětlitelné chování, protože se věci linkují jinak než by měly a tak dále.

    Zase na druhou stranu má pro mě ta konfigurace v databázi výhodu — libovolné rozšíření systému může být dynamické. Přímo v PL/SQL si vytáhnu, co potřebuji. Kdybych to měl dělat pro ten druhý systém, tak si napřed budu muset napsat parser toho binárního bordelu a patrně bych musel sáhnout po Javě nebo něčem podobným. Takhle to mám konzistentní — vše je v PL/SQL.

    Jeden opravdu neví, co je lepší. A teď babo raď! :-D
    4.4.2010 16:23 osvc1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    ...konfigurace v databázi ...

    to je jako si uriznout chleba k snidani na cirkularce ....
    default avatar 4.4.2010 16:54 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: PostgreSQL již nebude tak moc SQL
    No, řekněme, že to není konfigurace typu písmenka zeleně, ikonky skrýt. Je to mnohem složitější. Ale to neznamená, že by to nemohlo být třebas v XML nebo v něčem podobném.

    Ale zkusím jim navrhnut, aby si do tý databáze uložili i JDBC URL a credentials. :-D Pardon, ono to tam už je. :-D :-D :-D

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.