abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    včera 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:44 | IT novinky

    Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Pozvánky

    Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 21:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 33
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 536 hlasů
     Komentářů: 22, poslední včera 10:06
    Rozcestník

    Smutná sága Purism a Librem 5

    Jay Little v trojici článků rozebírá status vývoje smartphone Purism Librem 5, zaměřeného na svobodný software a bezpečnost [díl první, druhý, třetí]. Shrnuje známé komplikace, jako např. nefunkčnost telefonování z přístroje, a na základě známých informací o organizaci Purism a jednoho anonymního zdroje vyjadřuje obavy o financování firmy a zvláště projektu, což je konzistentní i s vyjádřeními Zlatana Todoriće (bývalého technického ředitele Purism) v rozhovoru pro Phoronix.

    28.10.2019 13:37 | Fluttershy, yay! | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.10.2019 13:43 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    IMHO jsou v dost nevdecny pozici, kdy pioneerujou software pro vsechny, kdo maji schopnost zhacknout dohromady svuj hardware. Zajemcu realne zaplatit je pet a pul a jakmile se objevi nekdo s levnejsim HW, ktery bude nabizet to same... nezavidim :/
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    JiK avatar 28.10.2019 14:01 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    takze oni vyvijeji telefon, smartphone, ktery ma nektere drobne nedostatky, jako treba to, ze se s nim neda telefonovat? Ach boze...
    David Heidelberg avatar 28.10.2019 14:24 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    jako bys zapomněl na Neo1973 :-D . Zatím je pořád ve fázi vývoje (stejně první release vidím tak na březen 2020, možná květen...), takže je trochu unáhlené dělat závěry
    28.10.2019 14:42 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 15:40 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    No, je pravda, že první iPhone na tom byl co se hardwaru i softwaru týče dost mizerně.
    Bystroushaak avatar 28.10.2019 21:53 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Co se softwaru týče? Hardware jsem ještě ochotný uznat, ale zrovna někdy v té době jsem při čekání na vlak koupil nějakou mobil mánii, nebo podobně znějící časopis a četl tam recenzi snad na deset stránek, kde od začátku do konce vychvalovali právě software. Ještě si docela živě vzpomínám, že autor vychvaloval emailového klienta a psal že ho používá častěji než toho v počítači, což mě tenkrát hodně zarazilo, protože jsem používal Blackberry 7290 a ten emailový klient tam stál za prd, přestože to mělo hardwarovou klávesnici.
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 23:06 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Já měl možnost si první iPhone na chvíli vyzkoušet pár týdnů po jeho vydání. GUI bylo rychlé a ovládalo se dobře, ale většina integrovaných aplikací byla šíleně omezená (i ve srovnání s dumbphony té doby) a aplikace třetích stran pro iPhone de facto neexistovaly, nebyly podporovány. Vzpomínám si, že v pozdější aktualizaci iOS byla přidána alespoň podpora jednoduchých "HTML aplikací", které toho ovšem uměly zhruba tolik co desktop widgety z Windows Vista. Prakticky jediná (i když podstatná) killer-feature, kterou první iPhone přinesl byl pohodlný způsob ovládání dotyky, bez použití stylusu - v tomto ohledu byl iPhone podstatně dál, než kterýkoli jiný telefon té doby. Jinak to však byl po hw i sw stránce dle mého názoru průměrný až podprůměrný telefon.
    31.10.2019 07:59 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Mel ale jednu killer feature. Mel jako prvni telefon webovy prohlizec, ktery se dal realne pouzivat a clovek se z toho neopumprlikoval po par minutach i kdyz nebyl v te dobe skoro zadny web mobile friendly ( to nekterym webum zustalo dones ....ehm... abclinuxu ;-) ).
    k3dAR avatar 1.11.2019 01:04 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    ja tedy realne (a bez pupinku) pouzival OperaMini roky pred tim na Sony Erricsson t68i ;-) pripadne Palm Tungsten pred infra spojeni na telefon, pristroje pred tim sice take pouzival na net, ale to byl spis wap :-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    28.10.2019 16:47 /dev/win
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    ale je slobodnej soudruzi !!!
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 14:14 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Zde je rovněž zajímavý text ohledně technických problému s Librem 5. Co se problémů se signálem týče, třeba takový PINEPHONE na tom bude v tomto ohledu nejspíš dost podobně. Nicméně osobně myslím, že ty problémy v praxi nebudou až tak výrazné.
    cezz avatar 28.10.2019 20:59 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Pinephone ma pokial viem zasadne odlisny HW, tak preco by mal mat tie iste problemy so signalom? (netvrdim, ze nemas pravdu, ale nechapem tu suvislost)
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    Fluttershy, yay! avatar 28.10.2019 21:05 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5

    Argument zní, že používají modem určený pro IoT, tudíž hůř optimalizovaný s ohledem na příjem a spotřebu.

    Quectel EG25-G is an LTE Cat 4 module optimized specially for M2M and IoT applications. Adopting the 3GPP Rel. 11 LTE technology, it delivers 150Mbps downlink and 50Mbps uplink data rates.

    Ale ten člověk pravil, že okomentuje i návrh PinePhone.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    cezz avatar 29.10.2019 10:46 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Preco by mal mat problem Librem 5, to chapem. Ale nikde neviem najst info ze by PinePhone pouzival ten isty modem..
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    David Heidelberg avatar 28.10.2019 14:20 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Dnes ráno jsem to četl. V podstatě kromě pár detailů o fungování Purismu neříká nic, co by si technicky zdatný člověk s zdravým rozumem nedomyslel...

    Na Purism si cením zejména to, že i přes fakt, že je to garážovka "roztroušená po všech kontinentech", má dobré vystupování, komunikují taktně (zejména zprávy které ne každého potěší). Tohle má velice málo open-source produktů a bez učesané komunikace se může produkt těžko prosadit na dnešním trhu.

    Co se týká reálné práce, ta tam vidět je (devkit, telefon a SW), každopádně nejde to tak rychle jak zřejmě Purism (a přispěvatelé) čekali. Software postupuje vpřed, hardware se ladí (ač zatím na prototypech aka várkách "Aspen a Birch"). Nic překvapivého.

    Otázka na kterou naráží článek: krachne to? Nemyslím si. Za největší riziko považuji ztrátu důvěry přispěvatelů, což by zřejmě narušilo cashflow Purismu a pravděpodobně "ukončilo" celý projekt. A přesně k tomu články s nadpisy jako je tento bohužel směřují. Za mně - Purism nevykazuje známky podvodné činosti, takže jim budu držet palce dál.

    Ač v článku jsem neshledal očividné nepravdy, hodně věcí v něm řečených se nedá ověřit. Až mám letmý pocit, že může zbytečně poškodit i tak křehkou kampaň na tvorbu něčeho tak náročného, jako telefonu "from scratch"... Každopádně vzhledem k tomu, že ten článek občas trefí bolestivé místo, nemyslím si, že se někdo z Purismu požene adresně reagovat na tenhle blog (což je mi kapku líto, ale racionálně to dává smysl)
    28.10.2019 14:34 Vantomas | skóre: 32 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Třeba aby to krachlo je cíl nějaké kampaně. Určitě bude něčím zájmem, aby na trhu nebyl telefon, který je paranoidní a ještě ke všemu otevřený...
    29.10.2019 16:33 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    +1
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 14:36 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    +1
    David Heidelberg avatar 28.10.2019 15:06 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    když jsem se optal, zda budou reagovat na blog, odpověď od Kyle Rankin na Matrixu:
    As a general policy we don't reply to gossip or tabloid posts. We post our own news updates when we have more news to present, like the shipping update from last week
    ...
    my experience has been all of those people with active imaginations who lean toward conspiracies aren't satisfied by refuting arguments. Essentially the only thing that silences them (if anything does) is delivery
    takže budou raději publikovat podle vlastních pravidel. Po technické stránce mně to mrzí, ale stejně se člověk většinu věcí dozví už dopředu na #librem-5 kanálu (Matrix)...
    Fluttershy, yay! avatar 28.10.2019 16:54 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    28.10.2019 17:12 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    No zrovna ten bod je strasna tragedie... tady u nas vznikla povinnost v NOZ vsem spolkum taky publikovat pravidelne uzaverku do verejneho rejstriku, ale kolik z nich to ma poctive splnene? My jsme taky vecne ve skluzu, dokonce nam musel napsat soud - na zaklade toho, ze to presne nekdo takhle "popostrcil". Je pokud vim dost spolku, ktere to do ted doplnene nemaji.

    IMHO autor dela spoustu chybnych zaveru na zaklade pochybnych predpokladu - ale urcite verim tomu, ze generuji PR, aby meli dalsi predprodeje, o tom se nema asi ani smysl hadat - a vcelku rozumim, proc to tak je, ale ne ze bych uplne chapal, proc si nesahnou pro nejakou vetsi pomoc od investoru. Potencial by na to meli - pravdaze soucasni C-level manazeri by asi vlivem kazdeho rozumnejsiho investora nakonec leteli.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Fluttershy, yay! avatar 28.10.2019 17:38 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Jako prospěšná společnost se registrovat nemuseli. 😉

    Dokonce, kdyby je byl býval neřídil ředitel, mohli se hrozícímu fiasku vyhnout.
    I saw that Reddit exploded around revolt inside Purism and a lot of my name in it - I was not part of that group as I already have left before that but yes, they raised concerns and they all got fired. Purism is a not in a good shape and it was already in bad internally at the time I left. One example is inflating the numbers of Librem One campaign which I think Alan Pope noticed and called them out.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    David Heidelberg avatar 28.10.2019 22:41 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    A víš co je nejzajímavější? Že na úřad zaslal stížnost, ale v celém rozsáhlém postu nevidím jedinou zmíňku, že by na ten záměr/opomenutí/nedbalost/(?) upozornil někoho z Purism...

    Je čas zamyslet se kdo chce koho poškodit? Je to Purism (který již vydal produkty - Librem 13, 15 a prokazatelně postupuje ve vývoji Librem 5) a nebo je to jaylittle, který očividně tráví dost času zjišťováním slabin Purism od technických až po právnické aspekty podnikání. Pokud je to od něj konstruktivní kritika, neměl by zájem na tom, aby se zveřejněné problémy vyřešili co nejdříve a nepoškodili image firmy?

    P.S. tím rozhodně nechci hájit všechna rozhodnutí Purism. Ač se s některými jejich projekty moc neztotožňuji (třeba Librem One považuji za nepromyšlenou opičárnu), pořád mi nepřijde, že si zaslouží takovéhle nekonstruktivní hejty!
    Fluttershy, yay! avatar 28.10.2019 23:16 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Pozoruhodné je rámování tvého komentáře: „někdo mi chce sebrat hračku!“

    Přitom jde zřejmě o toliko další z dlouhé řady selhávajících projektů s pofidérním užitkem, které topí miliony v tomto případě od předobjednatelů.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 23:22 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    projektů s pofidérním užitkem, které topí miliony
    Je zajímavé, že to píšeš zrovna ty (bez urážky). :)
    Fluttershy, yay! avatar 28.10.2019 23:27 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Co je ten užitek dosud fiktivního Librem 5?

    Protože např.
    This device is for anybody and everybody interested in protecting his/her data, communicating privately to your loved ones, or supporting a future of protecting your digital rights.
    je lež. Je to pouze pro ty, kdo si mohou dovolit utratit stovky dolarů za tohle zařízení. Což takhle místo téhle komodifikace soukromí zrušit NSA, CIA,…?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    29.10.2019 09:49 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Zrušit CIA? A co třeba zrušit hasiče nebo nemocnice?

    A pro koho jiného by měl být telefon, než pro lidi, kteří si ho koupí? Tím se Librem nijak neliší od iPhonu nebo Aligatora.
    Fluttershy, yay! avatar 29.10.2019 10:03 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Copak, stýskalo by se ti po státním terorismu?

    Ale když už to tu padlo, třeba Aligator – česká firma – by klidně mohl ve všech telefonech mít kromě „SOS tlačítka“ i kill switch.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    29.10.2019 11:02 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Naopak, jsem rád že tajné služby drží teroristy zkrátka a to i ty státní (Rusko, Čína, Iran...).

    A zklamu tě, Aligátor je jen Čína s českým marketingem.

    BTW kdyby lidi chtěli killswitch, budou se výrobci přehánět v počtu killswitchu.
    29.10.2019 13:39 Milan Uhrák | skóre: 31 | blog: milan_at_ABC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Sancta simplicita !
    29.10.2019 18:02 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    To tu teď bude zase lidí se SPECIÁLNÍM VĚDĚNÍM, co nejsou jako všechny ty bežný ovce :)
    29.10.2019 21:10 Dudlyk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Jediny funkcni hw switch ma iphone - na mute. Umlcite telefon poslepu i v kapse. To na androidu se predhaneli v tom jak to co nejvic skomplikovat. 3 ruzne nastaveni mute a zadny hardverovy.
    29.10.2019 21:30 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Nechápu čemu říkáš mute, respektive nic, co by se dalo nazvat mute, mi na mém androidu nechybí.
    k3dAR avatar 30.10.2019 00:03 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    iPhone to okopiroval od Palmu, ten to mel minimalne od Treo 600 uz pred 15 lety ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    David Heidelberg avatar 29.10.2019 14:09 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Pozoruhodné je rámování tvého komentáře: „někdo mi chce sebrat hračku!“

    Přitom jde zřejmě o toliko další z dlouhé řady selhávajících projektů s pofidérním užitkem, které topí miliony v tomto případě od předobjednatelů.
    • "jde zřejmě" - takže nepodložené
    • "z jaké řady selhávajících projektů" - Purismu? O žádných nevím. Můžeš být konkrétnější?
    • "topí miliony od předobjednatelů" - ač se nerad veřejně vyjadřuji vulgárně, ale dle toho co píšeš za kydy, povím Ti: přestaň psát sračky a radši si najdi nějaký zajímavý projekt, kterým ty můžeš něco změnit a udělat pro svobodný software.
    Fluttershy, yay! avatar 29.10.2019 14:21 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Cargo kult.

    Proč dělat něco pro software? Software je toliko nástroj – pro lidi, ale které lidi a za jakým účelem?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    29.10.2019 17:03 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Otevřený software má šanci přežít i nepřízeň osudu a cizí chutě a rozsáhle investice za účelem ničit

    There is no company rich enough to build complete software stack of state art computes systems by itself. See the case of Microsoft which switched to Google Chromium as the core of their future internet browser. And even Chromium is based on (Apples) WebKit which is based on KDE open-source community KHTML. Same for Windows TCP support which directly used BSD sources in the past. Same for Matlab/Simulink which started from BSD licensed LAPACK.

    Kde jsou ty tisíce člověkoroků vývojářů (určitě nadaných a týmy odborníků motivovaných) vývojářů Microsoft Exploreru, které měly zavřít Internet do stavu, kdy půjde publikovat a přijímat obsah pokrouceného standardu HTML jen nástroji Microsoftu. I tuto firmu nakonec zachraňuje partička nejspíš dobrovolníků, kteří si hráli s KHTLM - často frustrovaných z kupy práce, která musí být udělaná, aby to alespoň trochu fungovalo.

    Fandím Purism, tečou jim nejspíš nervy, někteří vyhoří, poškorpí se, pak sekají zpátky atd. Ale i pokud selžou tak svoje peníze za objednávku považuji za dobře investované.

    Jejich kompozitor wlroots mám zkompilovaný pro náš embedded hardware (zatím jen na i.MX6), který bude řídit laboratorní přístroj. Zatím tam používáme Qt s open source Etnaviv a EGLFS, ale wayland s kompozitory tam chodí. Vše vybuildované včetně plné akcelerace z open-source zdrojů. To je reálný pokrok proti situaci před 5, 10 lety. Veliký a firmy stojící za vývojem čipů a platforem již nekoukají na Linux (jako před 18 lety) a na open-source akceleraci (jako před 5 lety) z pohledu nezajímavé technologie s podporou maximálně ve formě shadow branches/forks. Rádi přispívají do mainline projektů a těží z podpory. Po 25 letech pochopily sílu otevřených řešení.

    The lesson learned

    Application enabling layers should be open-source and shared even between competitors. (I think I have read this idea the first time at IBM site).

    Je smutné, že na univerzitě mi mnoho z 30 let mých investic (jak přímého programování, tak vedení studentů) zablokovali tak, že to shnije v šuplatech při snění (původní výraz nebyl dostatečně slušný a měl společného něco erotickou rozkoší, která nepřináší vznik nového života) nad tím, jak to prodají za velké peníze firmám místo spolupráce a rozvoje s nadšenci, studenty a univerzitami. A ne, nemohou za to současní lidé z mé katedry.

    Fluttershy, yay! avatar 29.10.2019 20:31 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Prosím?

    Z KHTML je (vcelku centralizovaně vyvíjený) WebKit/Blink jakožto klient pro centralizované služby post-Internetu, jak o tom mluví už delší dobu např. Bruce Sterling. A nad těmi centralizovanými službami je pramalá kontrola.

    To je stejný problém jako kill switch k modemu výše: ignoruje existenci třípísmenkových agentur, které (přinejmenším) šmírují vlastní obyvatelstvo jako sprosté podezřelé, nebo třeba povinnou data retention operátorů.

    Tenhle technooptimismus v atomizované společnosti nesdílím.

    Že kód pro Librem 5 může využít i někdo jiný pro jiné užití, je pěkné, ale nešlo by ty slepé uličky rovnou překročit a věnovat se systémově rovnou těm jiným užitím?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    AsciiWolf avatar 29.10.2019 21:02 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    To je stejný problém jako kill switch k modemu výše: ignoruje existenci třípísmenkových agentur, které (přinejmenším) šmírují vlastní obyvatelstvo jako sprosté podezřelé, nebo třeba povinnou data retention operátorů.
    Co šmírování ze strany korporací (Google je v tomhle docela extrém) a jiných "třetích stran", to ti nevadí?
    Fluttershy, yay! avatar 29.10.2019 21:23 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    O třípísmenkových organizacích píšu proto, že NSA explicitně argumentuje Purism. (Ačkoliv ony tamní reference míří na komerční sektor.)

    Ale ano, stávající technologické mono-/oligopoly, o kterých explicitně hovoří Sterling, jsou analogicky nedemokratické. Není žádná novinka, že jsou selháním antitrustu (resp. jeho redefinice v 80. letech v USA pod Reaganovou administrativou). Přinejmenším by stejná firma neměla sbírat data skrze nějaký produkt/službu a zároveň prodávat reklamu na základě posbíraných dat. A můžeme pokračovat: jaké transfery dat mohou být legální (popř. zda neoliberálně vytvořit trh s daty, kdy firmy agregující data budou platit zdrojům dat, typicky lidem-uživatelům služeb), zda ony centralizované platformy neprohlásit za veřejné služby,… Jinými slovy, rovněž se jedná o systémový problém.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    30.10.2019 14:20 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    O třípísmenkových organizacích píšu proto, že NSA explicitně argumentuje Purism.
    Svatá prostoto, a to má dokládat co? Nikdy tě nenapadlo, že argumentujou bubákem NSA čistě proto, že strach prodává? Protože realisticky jen minimum z těch lidí, kteří teď po takhle otevřeným hardwaru volají a chtějí ho koupit, ho fakt potřebuje pro zajištění bezpečnosti svých dat atd? A bez toho vyvolávání strachu a přesvědčování zbytečně paranoidních lidí/autistů/hysterií zblbnutých lidí by to byl v praxi neprodejný nefunkční krám?

    To je stejné jako Raptor Engineering/Talos - FUD je hodně velkou součástí strategie, jak tyhle věci prodat a vzbuzovat o ně zájem.

    Teď se na mě asi sesypou lidi, ale kurňa když se podíváte se na ten jejich marekting pořádně a bez předpojatosti, je to úplně jasný...
    Fluttershy, yay! avatar 30.10.2019 14:31 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Však píšu o tom, že systémový problém s „bezpečnostním“ aparátem urvaným z řetězu nejde řešit koupí hračky nebo lepšími algoritmy, nýbrž konfrontací příslušných politických struktur.

    I v případě obrany před cizími tajnými službami, armádou aj., to jde řešit systémověji (v ČLR nejsou hloupí, když usilují o technologickou nezávislost).
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    Jendа avatar 30.10.2019 20:06 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Protože realisticky jen minimum z těch lidí, kteří teď po takhle otevřeným hardwaru volají a chtějí ho koupit, ho fakt potřebuje pro zajištění bezpečnosti svých dat atd?
    Počkat, nešlo u těch Snowdenových leaků právě o to, že šmírovali preventivně úplně každého? Takže od té doby už nejde argumentovat „ale prosímtě, neděláš nic důležitého abys NSA zajímal“?
    31.10.2019 19:40 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Jde, protože možná o tobě mají data (nebo metadata?), ale protože nikoho nezajímáš, tak se do nich nikdo nikdy nepodívá a jenom se to jednou smázne po nějaký době.
    Fluttershy, yay! avatar 31.10.2019 20:29 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Pokud nikoho nezajímáš, není důvod ke sběru dat o tobě, protože by byla nezajímavá.

    Jenže ona zajímavá být můžou – a nemáš žádnou moc nad tím, která jejich podmnožina bude kdy koho zajímat a za jakým účelem.

    Dále viz Kafkův Proces.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    Bystroushaak avatar 31.10.2019 22:24 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Jde, protože možná o tobě mají data (nebo metadata?), ale protože nikoho nezajímáš, tak se do nich nikdo nikdy nepodívá a jenom se to jednou smázne po nějaký době.
    Ne, nesmázne. Viz ta Snowdenova kniha Permanent record.
    Jendа avatar 1.11.2019 01:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    ale protože nikoho nezajímáš, tak se do nich nikdo nikdy nepodívá
    Přijde mi dost pravděpodobné, že budou např. využita na tvorbu nějakého modelu strojového učení.
    Jendа avatar 30.10.2019 20:10 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Protože realisticky jen minimum z těch lidí, kteří teď po takhle otevřeným hardwaru volají a chtějí ho koupit, ho fakt potřebuje pro zajištění bezpečnosti svých dat atd?
    Mimochodem ty dokážeš předpovědět jaká informace se za rok ukáže jako důležitá a jaká ne? Už jsem tu psal, že se mi osobně stalo, že se šetřila nějaká předpokládaná trestná činnost, a najednou bylo strašně důležité, jestli jsem před rokem někde byl, nebo ne, i když před tím rokem bych vůbec nepředpokládal, že něco takového může být zajímavé.
    29.10.2019 22:05 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    To je furt jak prý je společnost atomizovaná, ale můj malý přenosný reaktor stále nikde :-(
    30.10.2019 08:34 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    A proč dělat něco pro lidi? Je to jen přemnožený škůdce.
    30.10.2019 14:23 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Solnoidi byli lepší!
    30.10.2019 10:04 Ysanne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Znovuvynalézat kolo není nic zas tak náročného.
    28.10.2019 16:39 Popcorn a pivo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    To mas tak kdyz linuxaci bastli telefon :) Nejradeji by tam narvali RJ45. Bez redukce :D
    28.10.2019 18:03 Purpurism
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Nezapomenout fyzickou klávesnici s hodně velkým ESC aby šlo psát ve Vičku.
    k3dAR avatar 28.10.2019 18:13 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    bohuzel fyzickou vysuvnou portrait klavesnici kterou mel genialni "Palm Pre/3" okopiroval jen "Blackberry Priv" na kterou alternativni ROM nelze dat...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    28.10.2019 18:36 paralen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    A ziadne GUI. Terminal pre vsetkych!
    28.10.2019 20:36 Purpurism
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Prachy na GUI nejsou. V první fázi bude jen terminál se sponzorovanými příkazy.
    # ls contacts/
    Command "ls" is sponsored by McDonald's: "I'm Lovin' It"
    # man diff
    This command is sponsored by Apple: "Think Different." Trade in this phone and get 50% off from new iPhone 16 !
    # rm -rf contacts/
    This command is sponsored by Nike: "Just Do It."
    # call RMS
    Richard has no phone. You can leave message at Secure NSA Cloud after touching fingerprint reader.
    # sleep
    During sleep we will use your CPU a bit and mine some Bitcoin to support Librem. Don't worry, we will stop when you battery reaches 5%.
    
    29.10.2019 16:09 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Moc hezke, v praci pobavilo.
    David Heidelberg avatar 29.10.2019 17:24 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    :-D hele na tyhle kacířské nápady bacha, abysme se všichni nedivili, až vyjde Ubuntu 20.04...

    Každopádně o nedostatek GUI applikací pro Librem 5 bych se nebál ( klíčenka, torrent, online rádio) a to je třeba jen pár aplikací na které jsem narazil za posledních pár dní, které mají již v sobě optimalizace pro mobily.
    29.10.2019 18:08 Biolog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    A c-geo, PeakFinder, mapy.cz, liftago, spotify...? jsou, budou? Nebo je to smartphone jen podle názvu?
    29.10.2019 21:15 Mtjonea
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Další zrádce co hledá kešky mobilem místo garmina ! Styď se kombajnére.
    JiK avatar 30.10.2019 04:16 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    V cem je rozdil?
    30.10.2019 08:38 Biolog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    V tom, že telefon je lepší ve městě (využívá k určení polohy i informace z BTS či WiFi), zatímco Garmin handheld v lese (mnohem větší GPS anténa, o odolnosti a spolehlivosti ani nemluvě).

    Používám obojí.
    David Heidelberg avatar 29.10.2019 23:35 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    buď vezmeš nativní apky (pokud najdeš) a nebo si pustíš Androidí apku v ANBoxu.
    30.10.2019 08:59 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Takže v bezpečném telefonu bez androidu mi permanentně poběží virtualizovany android. Takže taková bezpečnostní potemkinova vesnice. Cool.
    David Heidelberg avatar 30.10.2019 13:18 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Poběží tam, pokud si ho nainstaluješ (anbox) a zapneš.
    30.10.2019 14:00 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Vzhledem k tomu, že bez něj to nefunguje, jak si sam psal výše, tak ho nainstalovat budu muset.

    Nebo si pořídit za pár korun tlačítkový telefon, který se tomuto bazmeku bez doinstalovaného androidu funkčně vyrovná.
    David Heidelberg avatar 30.10.2019 16:42 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Bez něj telefon samozřejmě fungovat bude, linuxové aplikace fungovat budou (jak optimalizované, tak ty desktopové). Každopádně, POKUD chceš něco z Androidu, můžeš to mít. V sandboxu, který nebude mít stejný rozsah práv a přístupů k tvým datům jako nativní open-sourcové aplikace. To si asi ale pochopil, když sis přečetl o tom, jak funguje ANBox.

    Promiň že jsem plýtval tvým časem ;-)
    30.10.2019 17:23 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Promiň, ale co si počne aplikace v sandboxu, když potřebuje přístup l různým funckím telefonu? Jestli tu třeba někdco nechápe, jak funguje Android a aplikace v něm...
    k3dAR avatar 30.10.2019 21:25 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    jestli treba ty nechapes, ze mit neco v sandboxu znamena ze tomu muzes povolit zakazat to co apk chce a ty s tim souhlasis, porad to bude mit mnohem vetsi moznosti oklesteni komunikace a pristupu aplikace k tomu co nechces, narozdil od nativniho Androidu (a podle tvejch "inteligentnich" komentaru tezko pouzijes AOSP bez GooglePlay/Services a/nebo root s regulernim FW...)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    30.10.2019 22:38 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Proč bych proboha používal Android bez google play a dalších služeb Googlu? Kvůli nim jsem si ten telefon koupil.
    k3dAR avatar 30.10.2019 23:18 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    protoze v opacnem pripade by castecne platilo to tve srovnani Anboxu a nativniho Androidu, v tvem pripade ten rozdil v moznosti zabezpeceni je propastnej...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    30.10.2019 17:33 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    K čemu jsou mi v mobilu "linuxové aplikace"? Mám snad na mobilu kreslit v gimpu, provozovat kancelář či psát maily? Nebo programovat? To je poněkud nesmysl.

    Na mobilu chci navigovat, objednat taxi, zorientovat se v terénu či na obloze, mít k dispozici online překladač včetně ocr nebo rozpoznání řeči, online aplikaci na správu vstupenek nebo TV kill infra. Co z toho najdu jako "liunuxovou aplikaci"?
    k3dAR avatar 30.10.2019 21:28 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    napr. navigace Navit (s OSM), na oblohu Stelarium, Taxi objednas pres mobil-web, prekladac GoogleTranslator pres web, na vstupenky web rozhrani prodejce...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    30.10.2019 22:13 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Takže zpátky do středověku. Nechci si volat taxi, chci služby jako Uber nebo Liftago. Nechci Stelarium, chci augmentovanou realitu, která mi ukáže hvězdu, na kterou mobil míří. Atd. Nevim zda lidé, co mi nabízí tahle řešení, sami žijí ve středověku a moderni služby a aplikace neznají, nebo si že mě prostě jen dělají prdel.
    30.10.2019 22:56 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Nevim zda lidé, co mi nabízí tahle řešení, sami žijí ve středověku a moderni služby a aplikace neznají, nebo si že mě prostě jen dělají prdel.
    Počítám, že to druhé, protože na ty tvoje komenty se jinak ani moc reagovat nedá...
    Jendа avatar 31.10.2019 00:08 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Mně přijde, že má pravdu, má prostě pro mobil jiný use-case než třeba já. Já z uvedených technologií používám jen navigaci, a to ještě ve formě outdoorového Garminu (přijde mi o dost vhodnější mít na řídítkách Garmin než mobil), ale asi budu časem donucen používat Android z nějakého podobného důvodu. (aktuálně třeba Freebike kola a Tesco scan&shop, a kdybych jezdil autem, tak ty samoobslužné stojany od Benziny)

    Na k3dara:
    • Taxi jako Uber nemá vůbec web.
    • Stejně tak různé výpůjční služby jako Lime Bike a Freebike. Jediný kdo má web jsou Rekola.
    • U Stelaria je správně poznamenáno, že to neumí s akcelerometrem ukazovat kam se díváš. Osobně mám s AR projekcí na oblohu jenom jednu zkušenost (když jsem mířil anténou na satelit) a bylo to úplně na hovno, ale to mohlo být daným použitím.
    • Google Translator přes web bude nejspíš žrát mnohem víc dat, protože u OCR a rozpoznání řeči běží minimálně prvních pár vrstev té neuronky lokálně a na server se posílají už předzpracovaná data, zatímco v browseru se nejspíš bude posílat celý vstup. Kamarád teď říkal že rozpoznání řeči v appce funguje i kompletně offline.
    • Správu vstupenek neumím komentovat, zatím mi vždycky vstupenka přišla tak, že byl v mailu obrázek s QR kódem, ale mám s tím přesně 2 ks zkušeností.
    • TV kill infra jsem netušil že na mobilu je, myslel jsem, že poslední mobil s infraportem vyrobili před 10 lety.
    31.10.2019 10:12 Elvis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Přinejmenším Xiaomi Redmi 4x a Huawei P30 Pro IR mají - a na obou jsem TV KILL úspěšně použil.
    31.10.2019 13:15 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Ale jo, má pravdu, ale zároveň hledá problémy pro řešení a hádá se, i když ví, že není cílovka.

    IMO cesta je ten sandboxing. Na Androidu se dá tak trochu "sandboxovat" out of the box pomocí fíčury uživatelských účtů. Takhle používám např. appku od ČD, kterou mam v 'non-owner' uživatelským účtu, takže nevidí uživatelský data ani žádný jiný appky a má omezený přístup k telefonu. Z 'owner' účtu ji můžu po použití ukončit atd. Není to úplně sandbox a není to dokonalé, ale v rámci možností to +- ujde.

    Ten Anbox mi taky přijde zajímavej (ale nezkoušel jsem zatím).
    k3dAR avatar 1.11.2019 01:22 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    @Jenda - Uber nevim, ale viz
    - Freebike vidim u nich: [app] nebo "přiložte již zaregistrovanou kartu ke čtečce karet pod sedlem"
    - Stelarium vidim ze ma akcelerometr u mobilni verze, otazka zda by byl problem to pridat i do desktop verze, rychle hledani naslo RPi+akcelerometr+kompas s automatickym zamerenim teleskopu
    - translator asi zrat vic bude, nasel sem cli clienta ale asi offline neumi, nevim zda je to resitelne 3rd cestou
    - infra netusim, rychle hledani je na nic, protoze na me skace jen same (obracene)ovladani "linux boxu" pres infra

    jako chapu ze je to (zatim) komplikovanejsi nez nainstalovat hotovou gui app z Android/iOS store, chapu ze neco muze byt brzo jinak, chapu i ze podtrzitko ma potreby ktere mu (ted nebo nikdy) Librem5 (resp. GNU/Linux telefon) nesplni, nebo ne tak komfortne, nechapu ale ze ma potrebu psat desitky komentaru ktere sli shrnout v !jeden!, neni jeho cilovka...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Jendа avatar 1.11.2019 01:45 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    - Uber nevim, ale viz
    Jé, to jsem neznal, díky. (i když asi nevyužiju, taxíkem jsem jel jednou v životě)
    - Freebike vidim u nich: [app] nebo "přiložte již zaregistrovanou kartu ke čtečce karet pod sedlem"
    Jo, ale registrace karty jde jen přes aplikaci.
    Jendа avatar 31.10.2019 00:12 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Mimochodem když jsme u toho: jakou používáte na Linuxu offline mapu s rozumným stylem (e.g. garminová mapa nahraná v QLandkarteGT nemá rozumný styl, mapy.cz mají velmi dobrý styl, Mapnik má přiměřený styl) a vyhledáváním (aby to umělo query „ukaž mi Badeniho 491/2“)?
    31.10.2019 09:41 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Pro ČR asi nic kartograficky kvalitnějšího než Mapy.cz (z MOBACu) neseženeš. Co se Garmin map týče, tak GPXSee má podstatně kvalitnější rendering a výchozí styl než QMapshack, ale žádná OSM IMG mapa se těm rastrovejm nemůže rovnat. Navíc většina OSM IMG map má vlastní styl a to je, snad s výjimkou OpenTopo mapy, většinou naprostá kartografická tragédie...

    Alternativou jsou ještě OpenMapTiles MBTiles, kde si můžeš vybrat z celkem použitelných stylů, nebo si upravit/vytvořit vlastní.
    Každý má právo na můj názor!
    30.10.2019 23:01 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Takže zpátky do středověku. Nechci si volat taxi, chci služby jako Uber nebo Liftago
    A zapomnel jsi na Microsoft Office, PhotoShop, AutoCAD a vsechny nejnovejsi triackove hry.

    Beru zpet, spletl jsem se, kvuli tomu spoustu let nemuzu pouzivat linux.
    chci augmentovanou realitu, která mi ukáže hvězdu, na kterou mobil míří
    Nechapu, jak jsme se bez toho mohli tak dlouho obejit. Ale vysvetli mi jednu vec, proc sakra potrebujes augmentovanou realitu, která mi ukáže hvězdu, na kterou mobil míří?
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    30.10.2019 23:35 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Proč? Protože mě to prostě zajímá. Kouknu a vidím. Nemůžu ale a nechci studovat někde v terénu celé konvenční planetarium.

    A analogie s Windows nefunguje, na Linuxu je Gimp, Libre Office atd. Kdežto náhrady za androidu aplikace neexistují.
    31.10.2019 00:17 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    A analogie s Windows nefunguje, na Linuxu je Gimp, Libre Office atd. Kdežto náhrady za androidu aplikace neexistují.
    Co ty jsi za mlicnaka? Zaprve, GIMP neni nahrada za Photoshop, to bys mohl vedet, a LibreOffice je otrapa ve srovnani s Microsoft Office. To nemluvim o AutoCADu. Za druhe, tyto hlasky slysim uz 20+ let, co nemuzu pouzivat Linux.
    Proč? Protože mě to prostě zajímá. Kouknu a vidím. Nemůžu ale a nechci studovat někde v terénu celé konvenční planetarium.
    A proc te to zajima? Proc na to potrebujes mit aplikaci v telefonu? Proc nechces studovat planetarium? Co bys delal bez mobilu?

    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    31.10.2019 09:48 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Používám GIMP i Photoshop, a občas nahrazuji PS Gimpem i v práci. Pro 99% lidí to náhrada je. MS Office je imho nepoužitený bazmek, každopádne já si s Libre Office vystačím. Každopádně ten sw dělá to samé, byt třeba jinak či v jiné kvalitě. Příklady které jsem dával, ale žádný ekvivalent v Linuxu nemají (že je to taky astronomický sw skutečně není ekvivalent, stejně tak není ekvivalentem uberu zavolat si telefonem mafiánského taxikáře).

    A proc te to zajima? Proc na to potrebujes mit aplikaci v telefonu? Proc nechces studovat planetarium? Co bys delal bez mobilu?

    To jsou fakt hloupé otázky. Prostě zajímá. Protože, když jsem venku v terénu, opravdu nechci čumět minuty do obrazovky a hrát si s počítačem. Co bych dělal bez mobilu? Co bych dělal bez auta? Bez elektřiny? Bez supermarketů? Žil bych jiný život a užíval si jiné výhody. Žiju ale tady a teď a nechci ze sebe dělat amiše.
    k3dAR avatar 30.10.2019 23:15 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Na mobilu chci [...] objednat taxi [...]
    [...]Nechci si volat taxi[...]
    koukam ze sam nevis co chces, ale vis ze mas potrebu dokola komentovat veskere zpravicky ktere se tu o Librem5 ukazou i presto ze nejsi cilovka... dokola placas ze to nema to a ono co potrebujes a ignorujes veci ktere to ma v oblasti smartphone ojedinele az jedinecne...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    30.10.2019 23:29 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Ano chci si objednat taxi ale nechci nikam volat. Obtížné pochopit? Právě tě rozmrazili?
    31.10.2019 21:56 kotyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Asi jsi jeste taxi neobjednaval.
    k3dAR avatar 1.11.2019 00:55 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    nechci nikam volat
    s tim volat si prisel ty, kdyz mas problem pamatovat si souvislosti, tak sem ti to do toho doplnil:
    Ty: Na mobilu chci [...] objednat taxi [...]
    Ja: Taxi objednas pres mobil-web
    Ty: [...]Nechci si volat taxi[...]
    jinak nepouzivam Uber kterej asi pod Taxi si ty predstavujes, regulerni Taxi sem pouzil naposlet asi pred ~20lety, a nevim zda jak psal Jenda nema web rozhrani, nicmene predpokladal sem ze je to tohle: https:/m.uber.com

    pripadne na me behem par vterin vyzkocil v GNU/Linuxu pustitelnej alternativni CLI client: https://github.com/jaebradley/uber-cli a info ze ma Uber API, tzn i kdyz by nikdo nenapsal pro Librem5 nativniho klienta, asi by bylo jednoduche udelat GUI (YAD, Zenity) nad timto uber-cli...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Jendа avatar 1.11.2019 01:49 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    tzn i kdyz by nikdo nenapsal pro Librem5 nativniho klienta, asi by bylo jednoduche udelat GUI (YAD, Zenity) nad timto uber-cli
    Jo, ale já jsem si připadal jako autista už když jsem přijímal hovory spuštěním echo ATA | sudo tee /dev/rfcomm0 :-D
    k3dAR avatar 28.10.2019 18:14 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    prvni cast clanku sem vcera jen prelitnul, ale prislo mi ze hleda spinu i tam kde neni a hlavne ignoruje ty uspecne casti, jako treba podle me to nejdulezitejsi, ze pohnuli s Gnome smerem k mobilnimu pouziti a ne jen na vlastnim pisecku, ale smerem do mainline v uzke spolupraci s Gnome...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    AsciiWolf avatar 28.10.2019 23:12 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Souhlas. Už nyní udělal Purism velký kus skvělé práce, projekty jako libhandy či Phosh jsou toho důkazem.
    29.10.2019 04:05 Ovocucníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    No jo, jenže jestli to nedělali naivní zaměstnanci věřící v dobrou věc zatímco jejich šéf na všechno sere a celý to nad nima řídí jako Ponzi scheme aka letadlo.

    Rozhodující bude, jestli ti předobjednávači někdy ten telefon dostanou (nebo keš zpět), nebo jestli jim zůstanou oči pro pláč.
    29.10.2019 16:30 JackBrno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Ja to beru zatim jako bezne drby. Co by mi ale prislo ferove po tom co bude mit dostupne vylepsene modely aby pamatovala i na ty co ji pomohli se postavit na nohy, takze by meli dostat i ten hotovy kde vsechno uz bude fungovat a to min. za polovic ne-li zdarma.
    29.10.2019 09:25 Odin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Takže bezpečnost librem spočívá v tom, že netelefonuje. Slušný scam. Nebo neschopnost? Jestli neschopnost, tak to je na odebrání svépravnosti, když telefonovat umí každý čínský krap za dva dolary.
    David Heidelberg avatar 29.10.2019 13:50 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    xxx avatar 29.10.2019 13:47 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Kdo je Jay Little, a proc by zrovna jeho hejtik mel mit nejakou vahu?
    Please rise for the Futurama theme song.
    29.10.2019 17:09 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    +1
    31.10.2019 08:43 m3m3r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Smutná sága Purism a Librem 5
    Uz ta afera ma i meme

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.