abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    17.4. 14:22 | IT novinky

    Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 554 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Tablet Jolla nebude

    Anti Saarnio oznámil na blogu společnosti Jolla, že se projekt plánovaného tabletu s (na Linuxu postaveném) OS Sailfish ruší. Cca 540 tabletů bude doručeno těm, kteří jako první na projekt přispěli prostřednictvím portálu Indiegogo, ostatní by měli být odškodněni a to ve dvou vlnách. Finská společnost Jolla se dostala do finančních potíží ke konci loňského roku, když se jí zavčas nepodařilo zajistit financování od investorů.

    29.1.2016 01:05 | Petr Tomášek | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Heidelberg avatar 29.1.2016 01:39 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    To musí být radost, dostat telefon/tablet/whatever s mrtvým systémem. Něco jako N900 než Nokiu převzal Microsh_t..
    29.1.2016 06:47 votode
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Zrovna to jsem si taky říkal.
    Rezza avatar 29.1.2016 09:15 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak zatim ziji, system mrtvy nebude. Ale kdyz ten HW odejde, tak reklamace bude jen formou vraceni penez. N900 uz byla roky mrtva v dobe, kdy Nokii koupil Microsoft. Nahrazena N9 a podpora (ta oficialni, nemluvim o mrtvosti z pohledu komunity) zrusena. Jako uprimne bych byl rad mezi temi 540, ale zrejme nebudu. Pri cekani jsem koupil tablet s Androidem a to se tak blbe pouziva, ze to lezi v supliku (bylo to pro zenu, ale ta je taky zvykla na gesture based OS).
    29.1.2016 09:33 Peter Šantavý | skóre: 22 | blog: Obcasnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Vidím to podobne. Jollu so Sailfish OS používam prakticky od začiatku, čo bola na trhu a som s ňou spokojný (samozrejme, na systéme je na čom pracovať).
    BTW, systém sa vyvíja, najnovšia aktualizácia sa práve testuje, čo nevidieť bude uvoľnený update.
    Takmer určite nebudem medzi tými 540-timi, ktorým tablet bude doručený, čo ma dosť mrzí.
    29.1.2016 10:32 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Chci si koupit ten jejich telefon. Klávesnici sice nemá, ale kvůli operačnímu systému...
    Blackberry už na telefony také cpe ten profízlovaný Android, a tak to vypadá, že je Jolla jediná možnost. Snad tady ta možnost pořád bude. Pokud tomu zaříznutí projektu tabletu pomůže, je to jenom dobře.
    29.1.2016 10:34 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Pokud tomu zaříznutí projektu tabletu pomůže, je to jenom dobře.
    Určitě. Za virtuální telefon dostaneš (možná) refund o pár let později.
    29.1.2016 15:25 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Virtuální? Už delší dobu jej prodávají, teď dokonce za pouhých 200€.
    "Jádrově frekvenční" onanisty možná nezaujme, pro mě je slušný. Tedy až na tu chybějící(ale na rozdíl od jiných doplnitelnou) klávesnici.
    Rezza avatar 29.1.2016 10:42 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Njn. BlackBerry to zabalilo - Passport budu pouzivat tak dlouho, jak to pujde. Ma jedinou chybu - nebyl open, takze klasicky problem vendor lock-inu, kdyz se na cloveka vyrobce vykasle (ale to je i u Jolly z casti), ale jinak spolu s N900 to nejlepsi, co kdy vzniklo. Bohuzel je to jen pro hodne okrajovy trh a pro ten se nevyplati vyrabet :(. Mam i Ubuntu Phone, to vypada celkem nadejne a snazim se tam dostat Plasma Mobile :).
    29.1.2016 11:03 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    V čem je to heblo lepší, než android / iphone?
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Rezza avatar 29.1.2016 12:06 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    V jedne jedine veci - ovladani. Pokazde kdyz vezmu do ruky nejake Android zarizeni, tak brecim. Najmout jednoho jedineho designera a jednoho jedineho cloveka na usability a stacilo by :). Na to snad Google budget ma. Je zajimave, ze jediny pouzitelny launcher, ktery neni tisic a prvni variace na ten default a da se jeste relativne pouzivat je od Microsoftu :))). Apple na tom s ovladanim neni az tak zle, ale zase je to pristup minuleho stoleti. Ano, zacali to, ale pak zustali u toho prvniho stylu tukani (i kdyz se zlepsuji).
    29.1.2016 12:33 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak to jsi mne udklidnil, ja uz jsem se lekl, ze vyzdvihnes jejich proprietarni soft :-) Ja teda androidu nikdy nejak moc nefandil, ale z uzivatelskeho hlediska mi sedi, ovladani intuitivni, jenom je teda znat, ze se ten system rodil postupne a nese si sebou (asi v zajmu kompatibility) ty prvky z minulosti. Tim je hodne veci zbytecne dost roztristena. Ale pouzivam CyanogenMod, takze vubec nevim, jake je to u tovarnich verzi, treba jsou na tom hure, kdo vi.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Rezza avatar 29.1.2016 13:13 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    No prave intuitivni neni, ale je pravda, ze se zbavuji toho stareho balastu a uz to neni tak rozstristene jako driv. Porad pro bezne pouzivani nekde na urovni Windows 3.11, ale k 95 uz maji blizko :).
    29.1.2016 14:01 radix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Bude to asi dost subjektivni. Jedna mne blizka firma presla na Blackberry (tak rok dva zpatky), kamos co tam dela ITaka (vcetne spravy telefonu) rikal, ze na to vsichni zamestnanci jen nadavaji (management ma iPhony, tem je to jedno).
    29.1.2016 17:14 JeChW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    BB je otřes. Má pár skalních fanoušků stejně jako WP, ale pro normální lidi to neni. Ale jak říká jedno moudro, lidem s Balckberry bysme se neměli smát. Je to jako se smá vozíčkáři. Ten ho přeci taky nemá proto, že chtěl, ale protože musí.

    Mně třeba ovládání Androidu naprosot vyhovuje. Ani netrpím stihomamem, takže tam mám i Google Services a tak jediná výtka, kterou k němu mám, je Java. Kdyby radši bývali použili Python, jako to chtěla Nokia s MeeGo. Neměli by dneska soudní opletačky s Oraclem, systém by byl mnohem lepší a líp by se pro něj programovalo.

    Momentálně třeba nejsem schopný přijít na to, jak zkompilovat taglib knihovnu tak, aby nebyla verzovaná. QtCreator mi totiž následně vytvoří APK, kam zabalí taglib.so, ale aplikace se snaží načíst taglib.so.1, který samozřejmě nenajde, a zhavaruje.
    29.1.2016 17:27 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Sice to není oficiálně podporované, ale pro android jde psát aplikace v Pythonu (Python 3 + Qt Quick 2.0 v tomhle případě):

    http://pyotherside.readthedocs.org/en/latest/#building-for-android

    A existují už i pythoní aplikace v Google Play:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=org.gpodder.android

    A existuje také projekt Kivi, který kombinuje Python & SDL/Pygame a je taky poměrně široce používán (nejen na Androidu):

    https://kivy.org
    Rezza avatar 29.1.2016 17:44 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak lidi s BlackBerry chteji system, ktery se jim neplete do prace a pomuze s ni a ty Angry Birds si taky zahraji, kdyz na to dojde. Ostatni maji telefon na Angry Birds, ale taky se nesmeji a nic proti tomu nemam :).
    1.2.2016 14:44 famke
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    BB otřes není. Mám Passport a nemůžu si ho vynachválit. Před tím jsem měl dva telefony s androidem pár let a už bych neměnil. Škoda že možná zazdí Blackberry OS, ale je jakási šance, že třeba ten android trochu vylepší. Na androidu mě nejvíc vadilo neustálé zanášení systému balastem. Podle mě je android zhruba stejný klump a šmejd jako systém windows. Že to používá hodně lidí ještě neznamená, že je dobrý. A kdybych věděl že budu muset tablet s androidem každou chvíli restartovat, protože mu dělá problém webový prohlížeč, také bych ho nekupoval.
    Rezza avatar 1.2.2016 16:05 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak Passport je milacek, BB10 je mrtve nejmin rok a pul...
    29.1.2016 11:39 Sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    ono otazne je ci sa tomu obecne da branit? ked si cisto nezaujimavy z pohladu statu tak dajme tomu (aj ked neverim v bezpecnost SW ktory presahuje urcitu zlozitost), ale v momente ked ma stat zaujem tak si neviem predstavit ako zabranit tomu aby ta najaka spravna 3-4 pismenkova organizacia bez problemov spracovala. Ale mozno si to myslel nejako inac.
    Hans1024 avatar 29.1.2016 15:56 Hans1024 | skóre: 5 | blog: hansovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Nemyslim si, ze cilem je zabranit cilenemu spehovani ze strany nekoho s tak velkym rozpoctem - to prakticky neni mozne, ale rozumnym cilem je snazit se zabranit automatickemu hromadnemu spehovani kazdeho.
    Veni, vidi, copi
    29.1.2016 13:52 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jolla sice vypadá na papíře krásně, ale v praxi to zdaleka taková sláva není. Člověk by si mohl myslet, že OS napsaný převážně v C++ a postavený na Qt5 a Waylandu bude okolo Androidu lítat jako Saturn V vedle koňského dostavníku, ve skutečnosti je to ale přesně obráceně. Od doby, co Sailfish zmigroval na Qt 5.2 se zle projevuje ten 1 GB RAM, ve kterém je Sailfishi doopravdy těsno. Několikavteřinové záseky, když systém swapuje nebo aplikace sestřelené OOM killerem jsou docela běžné. Zvlášť příjemné je to v momentě, kdy vám někdo zavolá a vy ten hovor nemůžete přijmout, protože OS horečnatě uvolňuje RAMku. Vývojáři to nakonec vyřešili (nejspíš) masivním zahazováním různých cachí, takže třeba start SMSkovací aplikace trvá vždy dvě tři vteřiny, prohlížeče ještě déle a stejně to nestačí. Když jsem minulý týden udělal před aktualizací na poslední pre-release verzi Sailfishe kompletní wipe, okamžitě jsem si všiml, jak byly ty první verze Sailfishe svižné. Když se mi občas dostane do ruky nějaká cihla s Androidem, je ten rozdíl znát ještě více. O tisíci a jednom bugu všude možně je snad lépe se nerozepisovat.

    Je to ohromná škoda, protože ten koncept ovládání je doopravdy dobrý. V Sailfishi 2.0 to IMHO trochu pokazili, ale pořád se s tím zachází o dost lépe, než s tlačítkovo ťukacím UI. Ač nerad, asi budu muset příště zkouknout nějaké zařízení s Ubuntu Phone, pokud ten projekt do té doby taky nezkolabuje.
    29.1.2016 14:56 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jolla sice vypadá na papíře krásně, ale v praxi to zdaleka taková sláva není. Člověk by si mohl myslet, že OS napsaný převážně v C++ a postavený na Qt5 a Waylandu bude okolo Androidu lítat jako Saturn V vedle koňského dostavníku, ve skutečnosti je to ale přesně obráceně. Od doby, co Sailfish zmigroval na Qt 5.2 se zle projevuje ten 1 GB RAM, ve kterém je Sailfishi doopravdy těsno.
    Co sem byl schopen zjistit tak je to způsobeno vyhozením V8 Javscript enginu (který používá např. Google Chrome, Node.as a další) a jeho nahrazením V4 enginem napsaným přímé pro Qt.

    V8 byl pro použití s QtQuick 2.0 v Qt 5 celkem dost opatchovaný a tudíž i těžko udržovatelný & upstream ty patche nechtěl přijmout. Byly tam taky nějaké neefektivity ohledně převodu datových typů.

    No tak vývojáři napsali engine V4, který je napsán Qt na míru - tzn. bez potřeby konverze typů a snáze udržovatelný & obsahuje některé optimalizace specifické pro Qt.

    Problém pro Sailfish OS ovšem nastal v tom, že V4 mám mnohem horší správu paměti než V8, zvláště z hlediska její fragmentace. Ve výsledku tak aplikace používající Qt 5.2 mají větší spotřebu paměti, než s < Qt 5.1, což je s 1 GB RAM dost velký problém.

    Další problém je v tom, že Sailfish OS od té doby více méně zůstal na Qt 5.2 (s kupou patchů) a tak se jej případné opravy optimalizace V4 pravděpodobně nedotknou. Situace tedy zůstává +- stejná a řeší se to (jak už bylo zmíněno) šetřením paměti na jiných místech (zas jestli to někdy opraví, budou mít velice efektivní systém co se spotřeby paměti týče :) ).

    No a pokud jde o upgrade Qt na novější verzi - Qt 5.6 má být LTS verze, tedy i potenciální kandidát pro Sailfish OS. Na druhou stranu po tom fiasku s 5.2 budou asi celkem dost paranoidní & to že po té listopadové/prosincové krizi mají teď půlku lidí tomu asi taky moc nepomůže.

    Zdroje:

    https://wiki.qt.io/Qt-contributors-summit-2013-QML-engine

    http://blog.qt.io/blog/2013/04/15/evolution-of-the-qml-engine-part-1/

    http://doc.qt.io/qt-5/whatsnew52.html
    mirec avatar 29.1.2016 15:09 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude

    Prečo sa vlastne zvolil ECMA Script a nie Lua?

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Rezza avatar 29.1.2016 16:16 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Cekam ze z logickeho duvodu - popularity a ze v JS kazdy umi aspon trosku neco napsat dnes. Zaroven QML vypada jako takovy osekany JSON a ten JS tam celkem pasuje.
    30.1.2016 12:56 Senior Database Programmer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Načo potrebuje céčkový OS nejaký JS VM?! Potom vzniká úzke hrdlo. Linux nepotrebuje JS VM a funguje.
    30.1.2016 21:36 MadCatX | skóre: 28 | blog: dev_urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Protože to používá Qt5 QML, ve kterém je napsané GUI. Spousta aplikací z KDE 5 používá totéž.
    29.1.2016 15:20 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Nevim, o jake cihle s androidem mluvis, ale moje dvoujadrova, stara plecka beha naprosto plynule. Zadne zaseky, zadne cekani na nic. Docela jsem se pobavil, kdyz mi chtel kamarad s iphonem dokazovat, jak stoji android za hovno a ve finale jsme zjistili, ze je to uplne stejne rychle. Jen za cenu jeho telefonu bych si koupil tech mych 10. Nebo si za usetrene penize zajel s rodinou na dovolenou k mori. Pravda, tak hezke fotky bych svym mobilem nenafotil (fotak ma docela tristni), ale na foceni mam DSLR :-)

    Casto staci, neinstalovat si kazdou <->vinu a nekupovat si ten nejhorsi lowend. Cyanogenmod asi taky dela svoje. Proste nepotrebuju 8 jader a presto volam, pisu, Instantne Messengeruju a prohlizim web. To vse bez zaseku a cekani, nebo padani. Pravda, az na ty priserne preskriptovane weby, tam se obcas prohlizec pridira. Uplne nejradsi mam galerie fotek, kde se dalsi stranky oteviraji pod sebe, cili pro listovani je treba nacist do RAM treba 200 fotek. To pak zarucene shodi kazdy prohlizec i FF na mem NB. Kdo tohle vymyslel, mel by dostat pres hubu.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Ravensun avatar 1.2.2016 08:57 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude

    :D

    <rejp>

    Nic proti, ale ty dokážeš s rodinou zajet za cca 2000kč k moři? Jo promiň tys to myslel na otočku se svou 1,9TDI, že? :o)

    Za cca 2000kč nekoupíš lepší jak lowend ;)

    Myslím, že píšeš příliš emotivně ;)

    </rejp>

    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    14.2.2016 00:28 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    O čem to mluvíš? :-) Jeho telefon stál něco přes 15k, nevím přesně, nezajímá mně, kolik ty hebla stojí, nechtěl bych to ani zadarmo. Můj stál cca 2000CZK i s dopravou z usa. Za 13k si zajedu k moři i s šestiválcem v benzínu. (naftové auto jsem nikdy neměl, pokud narážíš na to, že jsem nějaký dehto-fanatik, co jezdí na výpary) A ano, myslel jsem to spíše obrazně, prostě bych si sebou přibral třeba 5k jako kapesné :-) Ale dají se koupit last minute zájezdy nejen do chorvatska, letecky, se žrádlem, za ceny okolo 5k+ na osobu. Stačí to jen umět a nekupovat si dovolenou 3/4 roku předem, ale být smířený s tím, že třeba musím ihned sbalit a večer odlétám. A jsou i jiné cesty, jak se dostat k moři za pár korun, ale to spousta lidí, co si pod pojmem dovolená představují bulharsko z ČEDOKU za 40K s polopenzí prostě nechápou.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    29.1.2016 16:58 JeChW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jolla bohužel nabízí otřesný HW za nehorázné peníze. Za to se dá koupit nepoměrně lepší HW a pokud chodíš po světě s alobalovou čepičkou na hlavě, tak si tam nainstaluješ holt nějakou ROM bez Google Services a můžeš být spokojený.

    Pak tu taky máš Ubuntu Touch, který je zatím podobná mizerie jako Sailfish (oběma chybí spousta funkcí, co už umí snad i WP), ale je přeci jenom trošku perspektivnější.

    Jolla to bohužel totálně zabila. Způsob, jakým vybrali a utratili peníze na tablet, ukazuje jejich manažerský schopnosti. Škoda, byl to moc nadějný systém s dobrými nápady, ale nedotaženými do konce a bez adekvátního HW za rozumnou cenu.
    Rezza avatar 29.1.2016 17:03 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Co tech par mega co vybrali za tablet, teprve ty stovky miliony od investoru :).
    29.1.2016 17:12 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jolla bohužel nabízí otřesný HW za nehorázné peníze. Za to se dá koupit nepoměrně lepší HW a pokud chodíš po světě s alobalovou čepičkou na hlavě, tak si tam nainstaluješ holt nějakou ROM bez Google Services a můžeš být spokojený.
    Tak pokud de o alobal, tak skoro všechny smartphony (možná až na Neo 900, které má samostatný modem) jsou mimo hru - většina jich stejně jako Jolla má samostatný baseband procesor na kterém běží proprietární RTOS, který je vždy aktivní, vysí nas rádiu a nikdo pořádně neví co dělá, jak je na tom s bezpečností, atd.

    Baseband procesor často startuje dřív než aplikační procesor, může aplikačnímu procesoru hrabat do paměti a provádět další lahůdky. :)
    29.1.2016 21:20 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Baseband je sice velký strašák, ale co jsem viděl v poslední době různé materiály, většina soudobých basebandů _nemá_ DMA přístup do paměti aplikačního procesoru. Takže může sice teoreticky fungovat jako GSM štěnice, ale soukromé klíče a data vám NSA přes baseband nevykrade ;-)

    Teda pokud výrobce neudělá backdoor přímo do RIL (interface bezdrátového modemu, obvykle proprietární), přes který by se baseband k datům aplikačního procesoru dostal, jako svého času třeba Samsung ;-) Tomu se ovšem dá bránit. Buď nejlépe přímo opensource implementace RIL (např. Samsung-RIL z Replicantu) nebo proprietární RIL řádně odizoloval od zbytku systému (sandbox - to moderní Android dělá, pokud to nezmrví přímo výrobce).
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    29.1.2016 21:34 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Souhlasím, že Android od výrobců je profízlovaný přímo děsivě, ale na druhou stranu třeba distribuce Androida CopperheadOS je v současnosti jednoznačně nejbezpečnějším mobilním operačním systémem (a troufal bych si tvrdit, že je i bezpečnější než naprostá většina desktopových distribucí Linuxu, alespoň ve výchozím stavu).

    A spoustu toho hardeningu co v CopperheadOS provádí se jim už povedlo protlačit i do upstreamu. Moderní Android má velmi slušné oddělení/sandboxování aplikací (každá instalovaná aplikace běží pod svým vlastním uživatelem a je omezena SELinux právy).
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    29.1.2016 13:37 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak každopádně je to škoda - ten hardware nebyl špatný, měl celkem potenciál pro použití s jinými distribucemi než Sailfish OS (bootloder/UEFI není blokované) a dost vývojářů na něj celkem spoléhalo s aplikacemi, které by využili formát tabletu (Twablet, Mieru, etc.).

    Na suchu taky zůstanou uživatelé v zemích kde Jollu nešlo oficiálně koupit či kde moc dobře nefungovala kvůli používaným frekvencím (např. USA) - nebudou mít oficiálně podporované Sailfish OS zařízení.

    I když celkem chápu jak k tomu došlo, pořád mi to přijde jako strašný fail - když je neznámá čínská firma schopná zbouchat výkonnější tablet za < 1800 Kč i s poštovným z Číny, tak by to i oni fakt mohli zvládnout za víc jak dvakrát tolik a víc jak rok od ohlášení...

    Zároveň jsou na tom líp s hardware adaptation než někdejší KDE tablet, kde než stihli napsat ovladače už nešlo původní hardware koupit - používají bloby z Androidu (i na Jolla a všech komunitních portech), takže v principu by mohli klidně koupit kupu nějakých ucházejících noname tabletu a relativně jednoduše pro ně vytvořit adaptaci, přeflashovat a prodávat jako "Jolla Tablet Type 1".

    A až daný typ nepůjde sehnat, stačí vybrat nějaký další & znovu: "Jolla Tablet Type 2", atd.

    Není třeba nic vlastního vyrábět, štelovat továrnu, řešit dostupnost komponent a uživatelé & vývojáři by měli Jolla Tablety, na rozdíl od současné situace...
    29.1.2016 09:31 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    TO je šílené...Chtěli vybrat $380tis a vybrali $2.570tis... a přesto se tablet vyrábět nebude, to se někde stala sakra velká chyba.
    29.1.2016 10:43 karry
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    V blogpostu jsou rozepsane duvody a celkem to dava smysl. Prvni zpozdeni bylo zpusobeno vadnymi displeji, dalsi financnimi problemy (investor vcas neposlal slibene penize). Zpozdeni je nyni jiz takove ze nektere komponenty se prestaly vyrabet. Proto neni mozne uspokojit vsechny.

    skoda
    30.1.2016 00:21 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Zpozdeni je nyni jiz takove ze nektere komponenty se prestaly vyrabet.
    Sakra to je podobný jako Parallella. Proč používaj komponenty co maj tak krátkou dobu života? :-/
    29.1.2016 11:10 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Ruku na srdce, kdo si to koupí? Těch 100 "zákazníků", co to budou doma leštit a aktualizovat dalších 10 let, tu firmu neuživí. A ti, co vykládají, jak by za čistý systém a mobil s HW qwerty dali bůh ví co, ti většinou skončí u těch keců, svírajíc v ruce ojetý android někde z bazaru. Naproti tomu, ta masa vygumovaných, co neřeší nějaké šmírování, proprietární SW, HW a to, že jim výrobce do jejich zařízení cpe nějaký facebook a jiné mr*ky, ti zase na pozdrav vytahují peněženku. To je realita a ta ruka trhu :-) Bohužel, ale za ideály vám v obchodě nic nedají a hladovému dítěti to nevysvětlíte. Takže tak.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Rezza avatar 29.1.2016 12:03 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    No a Jolla prave miri jen na ty, kterym je vsechno jedno a vytahuji penezenku. To, ze se kolem toho vytvorila komunita blaznu je pro ne spis pritezujici, nez plus. Ja si prave myslim, ze mensi firma, ktera by sla jen na tu komunitu a delala to poradne, by mela sanci se uzivit. Ale kdo v Rusku, Indii a v Brazilii (kam miri) by si proste chtel koupit nejakou Jollu...
    29.1.2016 12:30 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jojo. Už ten název... co bude příště? Tablet Helena?
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    29.1.2016 16:03 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Přesně to samé jim vyčítám i já. Pokud by se zaměřili hlavně na technicky vyspělejší uživatele, budou mít sice poměrně malý, ale celkem jistý trh se zákazníky, ochotnými zaplatit i více než Pepa Lebeda za běžný brak.
    Např. trh s KV transceivery pro radioamatéry není nijak velký a je na něm poměrně dost firem, které zvládají financovat i další vývoj - člověk se až diví, co ta zařízení dnes umí. Jsou možná ne úplně laciná, ale no a co....??
    Rezza avatar 29.1.2016 16:14 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Zase na pripadu Geekphone se ukazalo, ze to az zas tak pravda neni. Chteli se zamerit na tu okrajovou geek komunitu a ti si stejne radsi koupili Android... Ale bez podobnych blaznu, co to zkousi bychom tu nikdy nebyli na Abicku. Pokud po libhybris dotahne Carsten i cuteboot, tak se teprve otevrou dvere k poradnemu open source systemu.
    29.1.2016 17:20 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Zase na pripadu Geekphone se ukazalo, ze to az zas tak pravda neni. Chteli se zamerit na tu okrajovou geek komunitu a ti si stejne radsi koupili Android... Ale bez podobnych blaznu, co to zkousi bychom tu nikdy nebyli na Abicku. Pokud po libhybris dotahne Carsten i cuteboot, tak se teprve otevrou dvere k poradnemu open source systemu.
    Bavil jsem se s ním o tom a je to určitě velmi zajímavý & perspektivní nápad.

    Jen se mi tam pořád nelíbí jednat ta závislost na Androidu (a směru jeho vývoje který proste nemůže ovlivnit nikdo jiný než Google) a v zásadě zahození linuxového userspace (s tím, že vše co bude aplikace potřebovat a Android neposkytuje bude třeba naportovat nebo přepsat - package management, window management, správu služeb, RPC, různé knihovny, utility, etc.).

    Určitě to může být skvělá záležitost pro jednoúčelová zařízení (pokladny, kiosky, ovládací konzole, hackovací projekty všeho druhu, etc.) založená na androidím hardware a obecně pro de-Googlizaci & recyklaci androidích zařízení.

    A kdo ví, pokud se to dostatečně chytne, třeba to nakonec dokonverguje zpět k "normální" linuxové distribuci. :)
    Václav 29.1.2016 17:22 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jak to tedy funguje? Já měl z popisů za to že z Androidu si to bere jen kernel a drivery…
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    29.1.2016 17:43 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jak to tedy funguje? Já měl z popisů za to že z Androidu si to bere jen kernel a drivery…
    Podle toho co sem se s Carstenem tehdá bavil & i podle anotace té přednášky vezmeš android, vyhážeš z toho to co nechceš a nepotřebuješ, včetně UI. UI & aplikace pak píšeš v Qt 5, to je +- celé.

    Je to v zásadě dost podobné tomu co dělá (dělal ? :P) Firefox OS - tam také vzali Android, vyhodili z něj vše nepotřebné a pustili Firefox/Gecko ve fullscreen, s tím, že to mělo na starosti jak systémové UI, tak aplikace.

    Dost podobně funguje taky proprietární Boot-to-Qt:

    http://doc.qt.io/QtForDeviceCreation/qtee-about-b2qt.html

    Takhle to může jít dost rychle, už jen kvůli tomu, že se ti o podporu hardware a základní middleware postaral android a ty to nemusíš řešit. Prostě máš jen tenkou vyřezávací sadu & základní systémovou vrstvičku a můžeš se hned pustit do psaní aplikací. :)

    Stejně v tom ale vidím pár problémů:
    • aplikace má k dispozici Qt API + to co zbylo z Androidu - a to je vše - ostatní věci se buď musí zadrátovat do aplikace nebo to systémů samostatně
    • bionic místo glibc - může být problém pro portování dodatečných knihoven pro použití systémem či aplikacemi
    • obecně o dost menší kontrola nad obecným směrováním platformy, jak už jsem zmínil v předchozím příspěvku
    Každopádně pokud tohle člověku nevadí (a nemusí) tak je to furt dost super. :)
    Rezza avatar 29.1.2016 17:48 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Nebude jedine spojeni mezi Android svetem a Qt svetem libhybris? Tudiz se zbavis toho bionicu pro tu cast se standardnim userspace? Zatim jsem to vic nestudoval... Zkousel jsem potahat zdrojaky a vybuildit, ale nejak moc to neslo. On kazdy alternativni system si s sebou tahne kus toho Androidu - a kdyz je otevreny bootloader, tak je mozne vse. Tohle je vlastne to same, ale teoreticky staci jen root a neni potreba se hrabat s bootovanim, kernelem apod. Mozna to jen vidim moc ruzove :).
    29.1.2016 19:54 MartinK2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Právě že pokud sem to dobře pochopil, tak tam libhybris nebude, protože nebude potřeba - vše (co tam zůstane) bude skompilováno proti bionicu, takže žádná knihovna pro překlad/komunikaci mezi bionic & glibc binárkami není potřeba.
    Rezza avatar 29.1.2016 21:29 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Aha, build proti bionicu, no nevim... Musim to prozkoumat.
    Petr Tomášek avatar 30.1.2016 00:01 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Ja si prave myslim, ze mensi firma, ktera by sla jen na tu komunitu a delala to poradne, by mela sanci se uzivit.

    Hm, podívej se, jak dopadlo GTAv5 :-(

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    29.1.2016 13:30 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Clovek nemusi mit s Androidem vylozene smiracky system. Porad se da pouzivat CyanogenMod a otevrene aplikace a porad to je lepsi a je pro to radove vic zarizeni nez pro Jollu, Ubuntu Phone,...
    29.1.2016 15:25 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Presne tak, navic dostupny s HW qwerty. Ani cyanogenmod nebude zadna spasa a jistota soukromi, ale da se na tom provozovat jakysi firewall a jednotlivym aplikacim zariznout opravneni. Navic, clovek nemusi mit v mobilu vubec google play, to se mi libi nejvice. Sice pak nektere aplikace nechodi, ale to si clovek musi vybrat, jestli potrebuje mit vsechno a jakou je za to ochoten zaplatit cenu. Ja se bez tech aplikaci, ktere nefunguji bez google play radeji obejdu.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    29.1.2016 15:51 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    S hw klávesnicí? Nějaký link?
    Ubuntu phone má jeden velký problém - aspoň pro mě - není pro něj žádná _použitelná_ navigace. Na Jolle funguje vcelku bez problémů Be-on-road nebo Map Factor, pokud vím.
    Cyanogen by mohl být možnost, ale na kolik dnes prodávaných zařízení jej nainstalujete? Moc jich není...
    29.1.2016 17:06 JeChW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Blackberry Priv třeba.
    Rezza avatar 29.1.2016 17:09 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    S BB10 uz bych ho davno mel :). Zatim tedy Passport SE.
    29.1.2016 21:27 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Nenechte se vysmát, autoři CopperheadOS (jediná skutečně bezpečná distribuce Androida) Blackberry Priv analyzovali (to co mohli) a je to k smíchu, de facto jen divadélko.

    A hlavně Blackberry je totálně nedůvěryhodná firma, jejíž CEO veřejně podporuje státní backdoory a kritizuje Apple za to, že lidem poskytuje skutečné end-to-end šifrování (viz např. BlackBerry CEO scolds Apple’s privacy stance, argues for backdoors).
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    30.1.2016 00:23 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Presne tak, navic dostupny s HW qwerty.
    Na co HW klávesnici?
    30.1.2016 01:39 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Aby člověk mohl na mobilu psát nejen emotikony, ale i text a nemusel u toho užívat prášky na nervy a tlak.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    30.1.2016 04:34 tak proc tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Pak už teda aspoň ten tablet, ne?
    30.1.2016 12:50 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Ale ne, vyhoda treba slide qwerty je ta, ze ten mobil muze byt dost maly. Presto se pri psani dobre drzi, protoze si vysunes klavesnici a mas celou obrazovku jen na zobrazeni, nezabere ti pul plochy klavesnice. To je zrejme docela opomijeny fakt. Ono nejde jenom o to, ze se na te SW klavesnici porad jaksi blbe pise, ale taky o to, ze kvuli ni musim mit v kapse skoro tablet a ne telefon. Ja mam rad vymakane a male veci. A dotykove telefony nejsou znakem vyspelosti, naopak, je to cesta k jednoduchosti a katovani kastu pri vyrobe :-) Alias, vymakane a kvalitne zpracovane telefony uz tu byly. Vyhubily je tyhle hranate krabicky s displejem, co vypadaji jedna jako druha, napric stovkou modelu.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    30.1.2016 15:23 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    To je jasné každému člověku s mozkem, že za záplavou telefonů s kapacitním displejem bez klávesnice je pouze a jedině snižování nákladů.
    Výrobce ušetří, náležitě to podá a Růžena Kudláková je ještě ráda, jak je IN. No a člověk, který potřebuje ne hračku, ale nástroj, ten pak pláče. Jak z toho ven fakt nevím, je to skoro beznadějné.
    30.1.2016 16:34 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Takže jde jen o to, že má SW klávesnice moc malý tlačítka a nejde se strefovat? Tak na to stačí vhodné rozložení a/nebo dostatečně velký displej (souhlas na 6.5cm LCD je kompletní qwerty opruz i se stylusem).
    30.1.2016 20:15 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    i na sedmipalcovem tabletu se pise debilne, proto, ze klavesnice zakryje pulku displeje. u slide hw qwerty se kliknutim do formulare nic nemeni, proste zacnu psat. navic ten telefon se za tu qwertynu dost dobre drzi, treba pri koukani na video, atd. nevim, proc bych mel kvuli takove pitomosti, jako je klavesnice, nosit v kapse prelozene noviny. chci telefon. do dlane. ne do tasky. to muzu rovnou tahnout notebook, ne? na tom se pise nejlepe :)
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    31.1.2016 02:22 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Já teda radši velký LCD a nutnost SW klávesnice než možnost mačkat magic SysRQ zkratky, ale nemít žádný rozlišení. Ale argumenty beru. Na to by asi bylo nejlepší něco jako nokia communicator.

    BTW Jaké rozlišení LCD tvoje HW klávesnicový stroje dosahují? (protože třeba takový GTK začíná fungovat až od VGA)
    31.1.2016 02:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    P.S. Varianta vysouvací klávesnice z boku dost plýtvá místem :-/.
    30.1.2016 23:43 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jde i o hmatovou odezvu. Je vyloženě stupidní muset sledovat při psaní v jednom kuse displej. Naprostá lahůdka je to pak na ostrém slunečním světle - to vám tam pak mastnota z prstů poskytne opravdový zážitek...
    Prostě je to nepohodlné, neergonomické, pomalé, otravné, ale LACINÉ - a to mají výrobci rádi. Uživatele dokáží zpracovat velmi dobře, jak je vidět i na vás.
    31.1.2016 02:31 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    No ona ta klávesnice je stejně blízko displeje, takže i u HW se člověk bude koukat na matnej LCD ;-).

    Odezva se dá udělat třeba pípnutím na rozdíl od klasické klávesnice, co se nemusí domáčknout, je pípnutí jistota. Ségřina nokie má forcefeedback, ale to mě přijde fuj :-D.
    Uživatele dokáží zpracovat velmi dobře, jak je vidět i na vás.
    Hehe těsně vedle. V téhle diskuzi jsem spíše z pozice výrobce ;-).
    Rezza avatar 31.1.2016 11:57 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Tak kdyz se prida i scrolovani pres klavesnici, tak je to jeste lepsi :). Ale je pravda, ze telefon s Androidem a bez HW klavesnice ma jednu obri vyhodu - tim, jak se to blbe ovlada, tak to clovek skutecne pouziva jen jako mobil na telefonovani nebo jako uplnou nouzovku a na zbytek si pusti notas. Je to opravdu velky rozdil, kdyz si nekdy zkusebne vezmu bq.
    31.1.2016 15:04 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Pardon, ale tyto argumenty mně připadají jako nesmyslné. Klasická z nouze ctnost.
    1.2.2016 17:37 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Sorry ale když potřebuju z mobilu používat SSH, sáhnu po HW klávesnici. Na SW KB vše trva 3x delší dobu. Nejde o SysRQ značky, jde o blbosti typu ovládání věcí jako je screen nebo vim, dokonce o jednoduché navigování v historii shellu.

    Hmatová odezva je o tom že se na klávesnici dívat nemusím, neřeším jestli je displej mastnej pokaždý když napíšu písmeno, spíš až když je cely text dopsaný abych zkontroloval případné chyby než to odešlu/spustím.

    Pípání a vibrování je jen sranda která ruší, nejen mě ale i ostatní. Těším se na displeje které pomocí elektrických impulsů opravdu simulují hmatový vjem ze "stisku" virtuální klávesy. Na druhou stranu klávesnice budou mít pořád svou eleganci, bohužel vyváženou větší hmotností a tloušťkou (to lidé co si kupují "kapesní televizory" moc nemusí) a taky cenou - ale ta je daná prostě tím že mechanické spínače, byť v podobě tenké membrány jsou dražší než dotyková vrstva o stejné ploše a ta navíc vypadá lépe na propagačním videu, na kterém ji samozřejmě žádné prsty nezakrývají a na které se všichni potenciální zákazníci dívají.
    1.2.2016 21:19 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Jo, HW klávesnice má defaultně velký počet dobře ovladatelných kláves, ale zrovna třeba taková N900 a psaní komplikovanýho SSH hesla bude porod i na HW klávesnici. Nakonec stejně skončíš s multiplexací kláves, abys mohl udělat třeba jen blbé ctrl+c (koukám, že ta N900 nemá ani Escape pro Vim ;-) ).

    Implementace SW kláves přes nějaké android rozhraní je samozřejmě pěkně pomalej a latenční humus, ale automaticky to neznamená, že to nejde udělat s rychlou odezvou. Ale je asi fakt, že by to vyžadovalo mírné překročení "čistoty" kernel driveru (klávesnice jako realtime úloha a mapování keykódů na nějaké regiony touchscreenu přímo v driveru).

    S pípáním a vibrováním souhlasím, ale třeba pípání mají průmyslové stroje a HW tlačítka v mých mobilech taky nebyly nikdy zrovna moc tiché :-D. Každopádně jde oznámení o stisknuté klávese realizovat třeba grafickou odezvou na LCD, bliknutím LED apod.

    Jinak HW klávesnici si vždycky můžeš připojit externí (pokud ji někdo vyrábí). Ty spínače i s plošňákem a krytem nebudou mít vic jak 2 mm.

    P.S. Jsem právě začal tohle vlákno, protože mám mobil, co má jen pár tlačítek a tak přemýšlím jak do něj implementovat nějakou efektivní SW klávesnici. Problém je, že opravdu kvalitní SW klávesnice (samozřejmě pro GNU/Linux) by vyžadovala velmi těsnou spolupráci s libovolnou knihovnou grafických prvků, což zatím žádná neumí :-/.
    Rezza avatar 30.1.2016 10:49 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Ovladani telefonu - na psani me az tak nevadi pouzivat neco jako swype, ale na ovladani, to je tragedie. Prakticky z klavesnice muzu delat skoro vsechno. Stejne tak jak ovladam pocitac pres KRunner. Chci na web, zacnu psat URL. Chci si pridat schuzku, napisu telefonu, ze chci pridat schuzku. Chci nekoho volat, napisu kousek jeho jmena. Chci pustit aplikaci, napisu prvnich par pismen z nazvu a nemusim minutu hledat v ikonach. Chci v seznamu nahoru, zmacknu T. Chci oznacit prispevky prectene? Zmacknu R. Tohle me bude z BlackBerry extremne chybet...
    30.1.2016 12:46 petrfm | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Ja samozrejme ctim tvoje pravo, ze sis vybral, co sis vybral, take se mi po HW strance bb libi, ale tohle, co jmenujes, umela kazda nokie od e66 vyse :-) Me u toho passportu mrzi ta klavesnice, ze kdyz uz tam nacpou HW klavesnici, musi docela dulezite klavesy suplovat softwarove. Zajimavy muze byt treba ten touchpad na klavesnici, to je dobry napad, ale jinak by mi proste nesedel ten uzavreny ekosystem a SW, ala iPhone. To je jeden z hlavnich duvodu, proc by mi iPhone nesmel do baraku. Nepouzivam ani cloudove sluzby, natoz si poridit telefon, ktery vsechny moje fotky, kontakty, zpravy, emaily, automaticky posila do nekam.
    fuck the cola, fuck the pizza, all you need is slivovitza
    Rezza avatar 30.1.2016 16:06 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    No aktualne je ale Passport spolu s Classicem jediny vyrabeny telefon, ktery to umi. A oba jsou i posledni :(. A jo, byt to otevrene, byla by to bomba. Bohuzel aktualne nic rozumneho otevreneho neexistuje, snad se to zmeni.
    31.1.2016 16:49 kuba77 | skóre: 15 | blog: kuba77
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    Na talk.maemo.org jsem našel tenhle odkaz - vypadá to jako by ten tablet šel koupit a je tam volba, zda se Sailfish OS nebo s Androidem (levnější).
    Rezza avatar 31.1.2016 18:53 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tablet Jolla nebude
    To jsou ty vyrobene, ktere vyrobce prodal, kdyz Jolla nemela na zaplaceni.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.