abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:00 | Komunita

    Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:44 | IT novinky

    Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:33 | IT novinky

    Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:55 | Komunita

    MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    |🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 181 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník

    ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou

    Dle plánu se na stránkách společnosti Lenovo objevil první notebook s předinstalovanou linuxovou distribucí Fedora. Jedná se o ThinkPad X1 Carbon Gen 8.

    30.8.2020 15:22 | Ladislav Hagara | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.8.2020 15:59 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Je fajn, že marketingové oddělení Lenovo umožnuje zákazníkovi vybrat si z modelů se soldered či onboard RAM. Případně mezi těmi vybavenými PCIe SSD a M.2 SSD, což pravda může (M.2 NVMe) a nemusí (M.2 SATA) znamenat totéž). ;-)
    30.8.2020 16:52 X
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Smula, ze Fedora verze ma memory "soldered" a Windows odstranit z "customizace" nejde.. AMD nikde, takze momentalne prakticky k nicemu.
    30.8.2020 17:07 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    To mělo být ironií, onboard a soldered asi jedno jest (holt cena za design).
    30.8.2020 18:12 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Souhlas. Mám pár let X1 Carbon gen 3 a je to tak tenké, že baterie a memory sokl se tam prostě nevejde. mimo baterii a a větrák je tak akorát místo na sokly pro wifi, wwlan (mobil) a M2 s diskem, jinak nic. Rozhodně si myslím, že nebudou chtít ukousnout kus baterky a snížit kapacitu pro zařazení memory soklu.
    30.8.2020 18:35 creon | skóre: 18 | blog: creonsnotes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Stejne tak i u t14s
    xvasek avatar 30.8.2020 22:32 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Mám X1 gen 5 a můžu poslat fotku, jak mi pájená paměť trhá žíly. :-)
    30.8.2020 19:41 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    A je nějaký AMD Renoir ntb, který by za něco stál? Nevěřil bych, že jde dnes vyrobit IPS panel s pokrytím sRGB <60% a ono to údajně jde s frekvencí PWM <200Hz jako bonus. :-(
    30.8.2020 21:40 zzz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Tak treba Thinkpad T14?
    xvasek avatar 30.8.2020 22:31 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Jj, máme doma taky T14 s Renoirem, dokonce je tam vymodlený slot na paměť, RJ-45 port a větší baterka, než na X1. Jenom je to o půl kila těžší, ale věřím, že pro milovníky slotu na paměť je volba jasná. :-)
    30.8.2020 22:48 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Proč jen jeden SO-DIMM slot? Buď je nutné se zřeknout dual-channel RAM, nebo omezit maximální osazení RAM. Gamut LCD je ještě větší tragédie. :-(
    xvasek avatar 30.8.2020 23:03 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Tak pořád lepší, než jeden napájený modul, ne? Jinak display mi teda přijde o dost lepší, než u X1 gen 5, ale žádný měřák na to nemám. Každopádně display je jediná věc, co ženě závidím.
    30.8.2020 23:10 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Vyse odkazovana 14" s Renoir od HP ma SO-DIMM sloty dva.
    30.8.2020 23:25 zzz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Každopádně display je jediná věc, co ženě závidím.
    Muzes trochu rozepsat v cem je X1 lepsi?
    xvasek avatar 31.8.2020 08:52 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Tak především je menší - půdorysně i tlouštkou a taky o třetinu lehčí. I při menších rozměrech má pak docela dobrou výdrž, kdyby byla baterka nová, tak srovnatelnou s tou T14.

    Samozřejmě je i horší - má poloviční RAM (pájenou, hrůza) a asi tak třetinový hrubý výkon proti tomu Renoiru, ale mně osobně je to celkem jedno, protože v mé práci je výkon potřeba jenom na serveru. Na samotném notebooku mám víceméně Firefox / terminály / LibreOffice / GIMP, občas si rozjedu nějaký VirtualBox, na to 8GB v pohodě stačí a ještě počítám aspoň tak 5 let bude.

    Proto je pro mě T14 v podstatě spíš tank, který přes o polovinu větší váhu a rozměry nic nepřináší, ale žena na tom kompiluje a sestavuje projekt, takže se jí to hodí. Já se potřebou výkonu považuji za průměrného uživatele notebooku, u ní je to trochu jinde.
    31.8.2020 14:43 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Nevím jak tahle generace, ale loňská ( X1 Carbon 7gen/X1 Yoga 4gen ) umějí i 16GB RAM, zde problém neni ... i když 32GB bych uvítal. Problém je trochu výkon - 4jádro by mělo výkon dostatečný, jenže v tenkém těle velmi rychle dosáhne vysokých teplot a pak je to bída. Baterie - moje předchozí T450 na tom byla s výdrží objektivně lépe než má stávající X1 Yoga 4gen. Ale vše je to daň za velikost a hmotnost.

    Pokud to někdo chce na víc než práci kancelářského typu, tak to neni správná volba - stejný procesor ve větším těle poskytne lepší parametry.
    xvasek avatar 1.9.2020 02:38 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    S tím ze zkušenosti moc nesouhlasím - to čtyřjádro tam není omezené ani tak chlazením, jako spíš svým power limitem. Těžko se na 15W procesor zlobit, že žere jenom 15W a kdyby se mu nastavil limit na třeba 45W (a přidalo adekvátní chlazení), tak by mohl mít 2x vyšší výkon. Já mám i5-8250U a pro ten je chlazení X1 dostatečné dokud se nedobíjí prázdná baterie a CPU nejede na max, protože nabíjení produkuje samo o sobě dost tepla.
    1.9.2020 15:53 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Já měl za to, že ten výrobcem nastavený power-limit 15W odpovídá schopnostem zvoleného chlazení(napájení) v rámci daného konstrukčního řešení. Vyšší výrobcem nastavitelné TDP CPU tak u řady řešení není využito.
    xvasek avatar 2.9.2020 17:00 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    To je problém slepice a vejce. :-) Bylo napřed slabé napájení / chlazení a pak se k tomu hledal vhodný procesor s nízkým TDP, nebo byl nejdříve "vynalezen" 15W procesor a pak okolo něj diletantský výrobce postavil nějaké chcíplé řešení?

    Já myslím, že platí spíš to první - zákazník vznesl požadavek na malý a lehký stroj s dlouhou výdrží baterky, (nebo spíš nechtěl velký a těžký stroj se slabou výdrží) a tak vlastně definoval napájení / chlazení a pak se k němu hledalo vhodné CPU. No a "našlo" se a i když má konfigurovatelné TDP, tak se prostě používá takové TDP, které je kompatiblní s tím zbytkem toho notebooku, i když by se teoreticky dalo softwarově přepnout na vyšší.
    31.8.2020 23:15 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    A je nějaký AMD Renoir ntb, který by za něco stál? Nevěřil bych, že jde dnes vyrobit IPS panel s pokrytím sRGB <60% a ono to údajně jde s frekvencí PWM <200Hz jako bonus. :-(
    Ideapad S540-13ARE (13") má 2560x1600 IPS s nějakým 96-97% sRGB.

    Existuje verze se starším APU, která je teď zlevněná, s Renoirem stojí přes 20 tisíc.
    30.8.2020 21:56 BoneFlute | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Windows odstranit z "customizace" nejde
    Teda mě to ukazuje jen Fedoru. Windows je pryč. Tak nevím.
    30.8.2020 22:50 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    To byla patrně snaha o OS customizaci jiného modelu explicitně dodávaného s Windows.
    30.8.2020 20:24 N
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Jak jsou s tím mysleny ty licence pro Adobe, ... v Configuration, to tam lenovo asi nechalo z konfigurací pro Windows, ne?
    30.8.2020 20:54 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Tak dalece v Lenovu asi nepřemýšlí.
    30.8.2020 23:11 kakao
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    A co ti brání si to pustit pod Wine?
    31.8.2020 06:18 Jardik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Tak kde to vazne, uz od ledna cekam na 15 palcovy thinkpad s Ryzenem 4xxx se slusnou baterkou a displejem a porad nic. E15 jsou krapy s mizernou vydrzi a nulovou viditelnosti displeje za slunecneho pocasi a T15 nikde... 14 je na fhd moc mala uhlopricka. Kdyz Amd na zacatku roju slibovala.. AA porad tu neni jediny notebook vhodny na praci,ood zadneho vyrobce. (HP probook je vtip zmrseny nasemi dovozci a dodavanim pouze mizerne konfigurace s mizernym displejem)
    31.8.2020 07:07 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Thinkpad řady P ?
    31.8.2020 15:47 Jardik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    S Ryzenem? Kde se to da (v CR, kvuli zaruce) sehnat?
    31.8.2020 16:57 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Chápu že má někdo potřebu vysokého výkonu ... pak jsou na trhu P řady s velmi slušným 8jádrem od Intelu ( P1 Gen3, P15v Gen1 apod ). Nebo je snad nějaký must-have software co na Intelu nefunguje ?
    31.8.2020 20:47 Jardik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    Intel podporovat nechci. Jsou deravi a drze vydava nove stale derave procesory a neopravuje ani bagr. Oprava, ktera snizuje vykon, neni oprava,ale hack.
    1.9.2020 02:59 Ucho
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    1.9.2020 11:14 rpajik | skóre: 18 | blog: rpajikuv_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ThinkPad X1 Carbon Gen 8 s předinstalovanou Fedorou
    To je trošku nepravdivé tvrzení.

    Například Spectre se týká mimojiné x86 procesorů AMD i Intel a oba výrobci chybu v nové generaci procesorů opravili.

    Ano ... Intel má v tuto chvíli těch chyb víc, což lze interpretovat buď tak, že má AMD bezpečnější návh, nebo že se aktuálně více zkoumá bezpečnost rozšířenějších procesorů Intel a po zjištění chyby se jen ověřuje zda ji nemá i AMD. Objektivně ... chyby jsou u obou výrobců a to že jich má v tuto chvíli Intel víc neznamená, že to za rok, dva, tři nebude úplně jinak.

    Osobně proti AMD nic nemám, jejich 64core EPYC jsou super a dokáží nabídnout výkon, kterému Intel konkurovat nedokáže. Ryzeny jsou fajn ( pokud stačí malý počet PCIe linek ). Buďme rádi, že má AMD po dlouhé době schopnost konkurovat Intelu ... minimálně to pozitivně ovlivnilo ceny.

    Ano ... pokud by byl na trhu notebook který splňuje všechny mé požadavky a uvnitř byl procesor od AMD, zřejmě bych ho preferoval před ekvivalentem s Intelem ... ale pokud takový notebook výrobce nenabízí a já potřebuju na něčem pracovat, tak koupím notebook s Intelem a nebudu plakat v diskuzích, že jsem chtěl AMD. Občas člověk v životě musí udělat kompromis, ne ?

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.