abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    dnes 13:33 | IT novinky

    Byl představen ICT Supply Chain Security Toolbox, společný nezávazný rámec EU pro posuzování a snižování kybernetických bezpečnostních rizik v ICT dodavatelských řetězcích. Toolbox identifikuje možné rizikové scénáře ovlivňující ICT dodavatelské řetězce a na jejich podkladě nabízí koordinovaná doporučení k hodnocení a mitigaci rizik. Doporučení se dotýkají mj. podpory multi-vendor strategií a snižování závislostí na vysoce

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 12:22 | Humor

    Nizozemský ministr obrany Gijs Tuinman prohlásil, že je možné stíhací letouny F-35 'jailbreaknout stejně jako iPhony', tedy upravit jejich software bez souhlasu USA nebo spolupráce s výrobcem Lockheed Martin. Tento výrok zazněl v rozhovoru na BNR Nieuwsradio, kde Tuinman naznačil, že evropské země by mohly potřebovat větší nezávislost na americké technologii. Jak by bylo jailbreak možné technicky provést pan ministr nijak nespecifikoval, nicméně je známé, že izraelské letectvo ve svých modifikovaných stíhačkách F-35 používá vlastní software.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 15
    dnes 06:00 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 162 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:55 | IT novinky

    Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, zveřejnilo Domain Report za rok 2025 s klíčovými daty o vývoji domény .CZ. Na konci roku 2025 bylo v registru české národní domény celkem 1 515 860 s koncovkou .CZ. Průměrně bylo měsíčně zaregistrováno 16 222 domén, přičemž nejvíce registrací proběhlo v lednu (18 722) a nejméně pak v červnu (14 559). Podíl domén zabezpečených pomocí technologie DNSSEC se po několika letech stagnace výrazně

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 18:33 | IT novinky

    Google představil telefon Pixel 10a. S funkci Satelitní SOS, která vás spojí se záchrannými složkami i v místech bez signálu Wi-Fi nebo mobilní sítě. Cena telefonu je od 13 290 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 16:22 | Komunita

    Byl publikován přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Fedora 43 Asahi Remix s KDE Plasma už funguje na M3. Zatím ale bez GPU akcelerace. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | IT novinky

    Red Hat představil nový nástroj Digital Sovereignty Readiness Assessment (GitHub), který organizacím umožní vyhodnotit jejich aktuální schopnosti v oblasti digitální suverenity a nastavit strategii pro nezávislé a bezpečné řízení IT prostředí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Zajímavý software

    BarraCUDA je neoficiální open-source CUDA kompilátor, ale pro grafické karty AMD (CUDA je proprietární technologie společnosti NVIDIA). BarraCUDA dokáže přeložit zdrojové *.cu soubory (prakticky C/C++) přímo do strojového kódu mikroarchitektury GFX11 a vytvořit tak ELF *.hsaco binární soubory, spustitelné na grafické kartě AMD. Zdrojový kód (převážně C99) je k dispozici na GitHubu, pod licencí Apache-2.0.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 908 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Ubuntu a grafické ovladače

    Pro příští vydání Ubuntu, tj. verzi 11.10, se počítá s výchozím povolením Gallium 3D Nouveau ovladače. To umožní používat na kartách NVidia Unity 3D bez proprietárního ovladače, pakliže se při testování neobjeví nějaké zásadní problémy. Proprietární ovladače by se pak měly dočkat možnosti průběžné aktualizace během životního cyklu vydané verze.

    12.5.2011 21:07 | Nicky726 | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    12.5.2011 21:23 kuba77 | skóre: 15 | blog: kuba77
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Máte tam překlep - verze Ubuntu má být 11.10 a ne 10.10.
    Nicky726 avatar 12.5.2011 21:26 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Jasně, díky, ještě jsem zřejmě plně nepřešel na nový rok.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    Bedňa avatar 12.5.2011 21:38 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Tak aby si to stihol ešte tento rok :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    12.5.2011 21:51 ZeXx86 | skóre: 19 | blog: ZeXx86 blog | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Zvlastni, ze mam nvidia kartu a unity nabehlo s nouveau vpohode uz v 11.04 livecd.
    ZeX/OS - http://zexos.org
    Bedňa avatar 13.5.2011 06:25 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    A čo je zlé na NVidiackych ovládačoch? Ja to berem šťastlivcom to pôjde a ostatný budú pekne nas....
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Nicky726 avatar 13.5.2011 07:44 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    AFAIK tam je Noveau už nyní, ale ve verzi bez podpory 3D.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    13.5.2011 08:45 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ja mam GT240, me to naopak nenabehne vubec, musim pridat do boot nastaveni "nomodeset", pak nainstalovat nvidia-current, reboot, a az potom mi desktop nabehne. Tak to maji minimalne vsichni s GT240. Takze nouveau moc neverim.
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 10:18 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Otevrels' bugreport na https://bugs.freedesktop.org/ ? Vyzkousels' posledni vanilla jadro? Zkusils' jinou distribuci, nez Ubuntu?
    Koupim litajiciho tucnaka
    13.5.2011 11:51 Vikthor | skóre: 4 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Na freedesktop.org bych to hned necpal, začal bych na launchpadu. Nouveau je stále ve staging a zdaleka nepřijímají všechny bugreporty(viz wiki), takže když to chce Ubuntu distribuovat, ať si to taky supportuje. A ani vanilla není dost dobrá, první věc kterou ti většinou u Nouveau řeknou je abys vyzkoušel jádro z jejich gitu.
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 15:12 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    No jasne, musis sladit verze interface v kernelu a DDX driveru. Launchpad je asi dobry zacatek, jen se obavam, ze by to tam hnilo bez povsimnuti.

    Co to tak sleduju, tak zmeny v DRM se pushuji do vanilly celkem pravidelne, moc bych se nebal posledniho stable release. Jo, pred rokem a neco byla situace jina. Ted neni problem mit nouveau drm z 2.6.36 a ddx driver z gitu (+ nove libdrm) - zamerne ted nemluvim o Mesa driveru.
    Koupim litajiciho tucnaka
    13.5.2011 21:10 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    V Launchpadu uz bug je, jiny distribuce se chovaj stejne (OpenSUSE nebo Fedora, kdyz jsem chtel vyzkouset Gnome3 z liveCD, neslo nabootovat ani jedno...)
    Ravensun avatar 13.5.2011 07:45 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Bylo by super, kdyby zapracovali na všech ovladačích pro grafiky, když už chtějí borci z Canonical 3D Unity hned po bootu z liveCD... Kdyby uspořádali něco takové jako má Fedora (test day)
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    Ravensun avatar 13.5.2011 07:50 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Boha jeho, hůř jsem to napsat nemohl :D
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 10:17 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    A co pak s tema bugreportama? Kdo to u nich opravi? :-))
    Koupim litajiciho tucnaka
    13.5.2011 16:00 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Nic, nechaju sa tam hnit. Podobne ako u Fedora Test Day. Uz sa toho bordelu nikdy nezucastnim. Je to vzdy otrasne pripravene - nefunkcne (alebo uplne chybajuce) image, chybajuce baliky v image, ziadna automatizacia testov, vysledky treba rucne zapisovat do nejakej otrasnej tabulky vo wiki, ktora sa ani nezmesti na obrazovku. A bugy v bugzille tam 2 roky hniju doteraz...
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 16:36 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Tak obcas se nejaky bug opravi, ale ja je taky nechavam hnit, pravda :-)
    Koupim litajiciho tucnaka
    14.5.2011 22:19 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ano, tak 5 ich niekto opravil (hlavne nouveau) a dalsich 20 tam hnije doteraz (hlavne radeon).
    13.5.2011 10:39 Winlinx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Jak tak sleduji vývoj novinek do Ubuntu, tak mě připadne že si zakládají vývojáři ze společností Canonical Ltd na hovadinách. Máme tu druhý Microsoft, akorát že pod jiným názvem Canonical.

    Kdy by radši vyvinuly software který pro linux neexistuje a nebo podpořili jiný projekt. Ještě že používám jako hlavní systém Windows 7, a linux na notebooku. A v mobilu android.

    13.5.2011 11:15 Rovano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ty běžíš na Windows? Tak už chápu.... Musí to být těžké. Asi toho máš plnou hlavu.
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 11:37 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ale on ma castecne pravdu :-)
    Koupim litajiciho tucnaka
    13.5.2011 11:46 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    V čem? Oni mají jiný cíl. Dostal Ubuntu mezi lidi. Vedlejším efektem bude více software pro Linux (třeba komerční), snad lepší podpora hardware. Dneska je moderní na Ubuntu nadávat. Skoro každý pokročilý uživatel, který nepoužívá Ubuntu, si do něj musí kopnout. Prostě cílí na jiné uživatele. Nebýt Ubuntu, nebyl by ani můj software, který k Linuxu přilákal další uživatele.
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    Ravensun avatar 13.5.2011 12:07 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Já používám primárně Ubuntu a od té doby co takhle experimentují, tak na Ubuntu také nadávám ač jsem zatím nenašel jiné "přívětivější" distro. Takže si zanadávám a dál používám "starou" verzi 10.10. Ta mi běhá docela obstojně. Sice se start zhoršil oproti 10.04, ale svobodný ovladač je zase v 10.10 lepší.
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    13.5.2011 12:24 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Jasně, ale Ty to používáš :-). S experimentováním jsem na tom stejně. Vždy vzplanu, nainstaluju to do vmware, ono to chodí, testuji kde co. Stále to chodí, nainstaluju to přímo na svůj stroj, týden používám, pak se něco podělá tak, že ho hodně. V xubuntu 11.04 mi prostě přestal jít zvuk. Zkusil jsem tam vrazit SoundBlaster Live ale ani ten nepíl. Na netu jsem našel jeden zoufalý dotaz na tento problém a žádná odpověď. No a jsem zpět na 10.04 z DVD od pana Bíbra. Do 12.04 mám času dost :-). Jen nevím co pak. Snad už bude mít XFCE v roce 2012 to, co má Gnome 2.30 teď. Jinak nevím co budu dělat. Unity jsem zkoušel, vypadá to zajímavě, ale mně to nějak nesedlo. Nové Gnome potřejude 3D akceleraci, já ale jaksi jsem velice často připojen vzdáleně přes NX, takže nic. Je naprd mít jiné prostředí při vzdáleném připojení a jiné při lokálním přihlášení.
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    Tomáš Bžatek avatar 13.5.2011 15:15 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ja pouzival Ubuntu v letech 2005 - 2011. Spis jsem narazel na to, jakym zpusobem lidi z Canonicalu vedou sve projekty.
    Koupim litajiciho tucnaka
    13.5.2011 13:08 Winlinx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu a grafické ovladače
    Ty běžíš na Windows? Tak už chápu.... Musí to být těžké. Asi toho máš plnou hlavu.
    Mě je vcelku jednou jestli používám Windows nebo Linux. Oba dva systémy jsou dobrý. Ale linux je pro běžného člověka lepší.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.