abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:22 | Nová verze

    Český LibreOffice tým vydává překlad příručky LibreOffice Calc 25.2. Calc je tabulkový procesor kancelářského balíku LibreOffice. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace.

    ZCR | Komentářů: 1
    dnes 01:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) vývojová verze 3.1.4 příští stabilní verze 3.2 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:00 | Nová verze

    Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:55 | Pozvánky

    Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.

    Petr Krčmář | Komentářů: 13
    včera 02:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.8. 06:00 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.8. 20:00 | Nová verze

    Wayfire, kompozitní správce oken běžící nad Waylandem a využívající wlroots, byl vydán ve verzi 0.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Videoukázky na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.8. 04:00 | Komunita

    Před necelými čtyřmi měsíci byl Steven Deobald jmenován novým výkonným ředitelem GNOME Foundation. Včera skončil, protože "nebyl pro tuto roli v tento čas ten pravý".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    29.8. 18:33 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 156 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 128 hlasů
     Komentářů: 9, poslední 28.8. 11:53
    Rozcestník

    Veletrh vědy

    Od čtvrtka 30. 5. do soboty 1. 6. lze v Praze navštívit Veletrh vědy, tj. největší populárně naučnou akci v České republice, kterou každoročně od roku 2015 pořádá Akademie věd ČR. Vstup zdarma.

    28.5.2024 17:11 | Ladislav Hagara | Pozvánky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.5.2024 19:24 podtržítko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    souvislost s linuxem?
    28.5.2024 19:32 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Že už je všude.
    28.5.2024 20:34 korouhev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Vsude ne. Ten desktop porad neni.
    29.5.2024 09:31 JZD | skóre: 15 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    A zato jsem rád. Lamy ať zůstanou na MacOS a Windows.
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
    29.5.2024 21:21 fukt
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Hele JeZeDaku, zkus mi tedy 2-3 rozvitymi vetami s pouzitim faktu a bez emoci vysvetlit proc je linux desktop lepsi nez Mac a proto ho nikdo nepouziva. A zkus se vyvarovat tomuhle efektu.
    30.5.2024 10:09 JZD | skóre: 15 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    ...je linux desktop lepsi nez Mac...
    Vkládáš mi do úst, co jsem neřekl, tuhle manipulaci si skoušej na někoho jiného.
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
    30.5.2024 13:06 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy

    Všichni jabkáči co znám v oblasti IT používají ty svoje křápy jako tlusté terminálové klienty, aby mohli pracovat vzdáleně s linuxem. Důvod je zcela prostý – neměnné desktopové prostředí, kde vypadají ovládací prvky vždycky stejně. Stejná klávesnice stejná okna. Prostředí, kde si změní k obrazu svému maximálně obrázek na pozadí.

    Mám pro to porozumění. Mně vyhovuje, když si mohu přizpůsobit věci k obrazu svému. Pokud mi něco nevyhovuje, nebudu blbě remcat, jako zdejší jabkáči, a zjistím co s tím a udělám si to tak, abych s tím byl spokojen. Pro mne jsou diskuze na abclinuxu forma rozptýlení, a ne hromosvod nahromaděné frustrace, kterou trpí oni.

    31.5.2024 08:50 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    to asi nebudou vyvojari, ze
    31.5.2024 10:24 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Je-li vývojářem ten, kdo vyvíjí nějaké webové ši serverové aplikace, tak tedy jsou to jenom vývojáři.
    Jendа avatar 31.5.2024 01:24 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Nelze, protože se jedná o milion drobností, z nichž každá jedna je triviální, ale dohromady to dává na jedné straně naprosto přizpůsobitelný a ergonomický systém, který ale vyžaduje znalost, nastavování a občas řešení zoufalých problémů a na druhé straně ne.

    Je to stejný jev jako je vysvětlený v článku PHP: a fractal of bad design.
    31.5.2024 09:12 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    je celkem obtizny vysledovat smer ty metafory, ale linuxovej desktop je definitivne fractal of bad design, pocinaje xkama, ktery poskytujou zoufale zastaraly abstrakce (takze napr. se tam screensaver nebo screen locker musi delat oknem, ktery prekrejva ostatni okna a pokud proces, kterej tohle okno drzi pri zivote, umre, tak ... mimochodem takova rekurentni cervena nit gnome), pres nekonecny problemy s grafickejma driverama majoritnich vyrobcu grafickejch karet, dal tu mame wayland, ten mozna za dalsich 30 let bude v tom stavu, ve kterym jsou dnes xka, tozn. zastaralej design, momentalne je to po 15 letech vyvoje porad nepouzitelny..

    jmenuj 5 super veci ohledne linuxu, ani jedna z nich se nebude tykat desktopu, pokud si pod desktopem nepredstavujes textovej terminal..
    31.5.2024 10:27 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Ty možná hledáš super věci. Já preferuji věci, které mne neobtěžují a dělají co mají.
    31.5.2024 10:47 Vyzwa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Ok velmistre, mam Ubuntu LTS a chci stabilni drivery pro intel/amd/nv na nejblizsi 2-3 roky abych se o to nemusel starat. Vse ostatni zvladnu ale parchovat kernel ci drivery nehodlam. Zahraju si Cyberpunk77 ?
    31.5.2024 12:18 RealJ | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Ales si nehraje, Ales dela sendvice. A kdo dela sendvice ten nezlobi…
    31.5.2024 14:46 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Používáš Ubuntu? Sám si za to můžeš.
    Jendа avatar 31.5.2024 16:00 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    xka
    Ačkoli jsou Xka bordel a hacky, z nějakého zvláštního důvodu je to stále nejuniverzálnější rozhraní co existuje. Například síťový a vzdálený přístup (Wayland stále neumí nic jako „nastavím si $DISPLAY a $XAUTHORITY a pak si můžu pouštět třeba x11vnc“), nebo možnost transformovat vstup a výstup libovolnou maticí homogenních souřadnic. To umožňuje například zrcadlit obrazovku na projektor nejen s jiným rozlišením, ale dokonce i jiným poměrem stran (viz: xrandr --scale-from 1920x1200), a tím umožňuje takto ukazovat plný a správný obraz na různých prezentacích a školeních. A to je také příklad super veci ohledne linuxu. (když už jsme u toho nastavení vstupu a výstupu, někdo si tu stěžoval, že na macOS nejde nastavit zvlášť směr scrollování na touchpadu a na myši)

    Nicméně musím uznat, že bych dokázal napsat spoustu „super věcí ohledně Linuxu které na Windows nejdou“. Ovšem v případě porovnání s macOS je ten rozdíl méně výrazný - spousta věcí tam jde, dokonce i podobně dobře jako na Linuxu (náhodný příklad: na Windows nejde nastavit obecný formát hodin v panelu, teď se vývojáři slitovali a alespoň tam přidali škrtátko na sekundy, ale nikoho nenapadlo, že by tam šlo prostě napsat obecné %A%B%C, jako to jde normálně v linuxových prostředích a i na Macu; nebo třeba naprogramované rozházení oken po obrazovce - na Linuxu wmctrl, na macOS taky docela dobře; nebo emulace vstupu pro aplikace kde nefunguje schránka (web stránky co zakazují paste, nebo různý iDRACy a další konzole pro správu serverů kde to blbne) - na Linuxu xdotool, na macOS asciinema).

    Možná bych na něco přišel, kdybych to používal víc než „pasivně“ (většina kolegů v práci má macbooky, ale vyloženě osobní zkušenost nemám). Byl tu o tom článek kde si autor stěžoval že se spousta věcí musí řešit „gestem protažení platební karty“ - např. správce schránky, to bych asi nerozdejchal, nebo virtualizace (používám VirtualBox a Qemu/KVM a potřebuju občas virtualizovat x86 věci protože holt okolí je x86). Další věc co se tu řešila byl PAM, kde si člověk může nastavit třeba limity na počet pokusů nebo „speciální heslo“ na vypnutí.
    5.6.2024 19:07 tacoberu | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Na MacOS se mi

    líbí:
    • funguje out-of-the-box
    • je pěkný
    • je intuitivní
    nelíbí:
    • je uzavřený
    • je myšoidní
    • používání nízkoúrovňových věcí je brutálně zmatené
    • používání nízkoúrovňových věcí se rozbíjí a je tam strašnej bordel
    • používání méně obvyklých věcí obvykle nefunguje (například spustit si v automatoru nějaké
    • nastavení neznamená, že se to skutečně nastaví)
    • když narazíš na problém tak jsi skončil

    Na Linuxu se mi

    líbí:
    • je otevřený
    • rozchodím ho na spoustě hw
    • můžu ho hodně ohýbat, přizpůsobovat, jde tam spousta věcí, počítá se s tím
    • na programování a vývoj je připravený
    • balíčkovací systémy
    nelíbí:
    • roztříštěnost
    • co komunita neudělá, to nemám
    • pokud jdeš mimo vymazlené distribuce, tak vzhled je ošklivej
    • musíš znát spousta gotchas. Sice všechno má řešení, ale pro mého taťku to není.
    6.6.2024 11:38 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    ... musíš znát spousta gotchas. Sice všechno má řešení, ale pro mého taťku to není.

    Dovolil bych si nesouhlasit. Před 15 lety jsem nainstaloval Debian na notebook mamince od kamarádky. Dodnes ho používá a nikdy neměla potřebu znát nějaká „gotchas”. Co používá, to jí funguje. Aktuálně jí táhne na 80 let. A to samé mohu o kámošovi, kterému došly nervy s MS Windows asi před 6 lety. Je mu 57. Za tu dobu, jsem ten jeho stroj komplet aktualizoval jenom jednou, protože mu přestala fungovat nějaká webová aplikace co zobrazuje mapy – byla už moc stará a její nová verze vyžadovala novější browser, tak jsme to vzali z gruntu.

    pokud jdeš mimo vymazlené distribuce, tak vzhled je ošklivej

    Je to věc osobního vkusu. Kolegovi se líbilo Gentoo a KDE, ale neustále řešil nějaké drobné problémy a věčně něco kompiloval – nakonec skončil u MacOS. Mně osobně vyhovuje Debian a Xfce4. A neznám žádného uživatele této kombinace, který by přemigroval z linuxu na jiný systém. Relativně spokojeni jsou také uživatelé Ubuntu – dokud nezačnou řešit nějaký specifický problém, o který mainstream nezajímá.

    roztříštěnost

    Chápu, že je to frustrující. Na druhou stranu to umožňuje vznik alternativ, díky nimž dokáže linux držet krok s vývojem HW. Je to zkrátka jiný model. Doporučuji k přečtení text Katedrála a tržiště Erica S. Raymonda.

    12.6.2024 00:27 tacoberu | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    ... musíš znát spousta gotchas. Sice všechno má řešení, ale pro mého taťku to není.

    Dovolil bych si nesouhlasit. Před 15 lety jsem nainstaloval Debian na notebook mamince od kamarádky. Dodnes ho používá a nikdy neměla potřebu znát nějaká „gotchas”. Co používá, to jí funguje. Aktuálně jí táhne na 80 let. A to samé mohu o kámošovi, kterému došly nervy s MS Windows asi před 6 lety. Je mu 57. Za tu dobu, jsem ten jeho stroj komplet aktualizoval jenom jednou, protože mu přestala fungovat nějaká webová aplikace co zobrazuje mapy – byla už moc stará a její nová verze vyžadovala novější browser, tak jsme to vzali z gruntu.

    Tuto zkušenost mám také. Ale platí to jen o přechodu Windows -> Linux. Z MacOS už to nejde. A o Windows se v tomto přízpěvku vůbec nebavíme.
    roztříštěnost

    Chápu, že je to frustrující. Na druhou stranu to umožňuje vznik alternativ, díky nimž dokáže linux držet krok s vývojem HW. Je to zkrátka jiný model. Doporučuji k přečtení text Katedrála a tržiště Erica S. Raymonda.

    A proto jsem Linuxák.
    13.6.2024 10:40 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Tuto zkušenost mám také. Ale platí to jen o přechodu Windows -> Linux. Z MacOS už to nejde.

    Ne že by to nešlo. Většina lidí k tomu nemá důvod.

    28.5.2024 22:24 RealJ | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Alesi, budes tam?
    30.5.2024 10:00 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Ne. Mám jiný plán.
    29.5.2024 14:32 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Třeba že Linux je věda!
    29.5.2024 14:53 lol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Jo, rozběhat na něm věci je hotová věda :-D
    29.5.2024 15:15 none
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Pro nejakeho LoLka je vse veda , linux za to nemuze. :D
    29.5.2024 21:23 Tyden linuxoveho desktopu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Veletrh vědy
    Jako doby kdy linux bylo treba rozbehavat, treba prekompilovat kernel jsou jiz pase. Pak ale par lunatiku zacalo razit linuxovy desktop, a to je jiz uplne jine kafe. Tedy spise cikorka. Vlastne melta. 3x vyvarena a podavana s absinthem. Hodne absinthu.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.