abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | Zajímavý software

    Společnost CORSAIR podporuje svůj systém iCUE LINK pouze ve Windows a macOS. Jak jej ovládat v Linuxu? OpenLinkHub (GitHub) je open source linuxové rozhraní k iCUE LINK. Z webového rozhraní na adrese http://localhost:27003 lze ovládat RGB osvětlení, rychlost ventilátorů, nastavovat klávesnice, myši, headsety…

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Zajímavý článek

    Ve funkci koordinátora k bitcoinové kauze skončil bývalý ústavní soudce David Uhlíř. Informaci, kterou zveřejnil Deník N, potvrdila Radiožurnálu ministryně spravedlnosti Eva Decriox (ODS). Uvedla, že odchod byl po vzájemné dohodě. „Jeho mise je ukončená, auditní procesy se už povedlo nastavit,“ řekla. Teď má podle ministryně další kroky podniknout policie a státní zastupitelství. Koordinátorem jmenovala ministryně Uhlíře 19. června.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 13:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 25.07.26 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.15 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.16. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    25.7. 19:55 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 34
    25.7. 17:33 | Komunita

    MDN (Wikipedie), dnes MDN Web Docs, původně Mozilla Developer Network, slaví 20 let. V říjnu 2004 byl ukončen provoz serveru Netscape DevEdge, který byl hlavním zdrojem dokumentace k webovým prohlížečům Netscape a k webovým technologiím obecně. Mozille se po jednáních s AOL povedlo dokumenty z Netscape DevEdge zachránit a 23. července 2005 byl spuštěn MDC (Mozilla Developer Center). Ten byl v roce 2010 přejmenován na MDN.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.7. 14:55 | Nová verze

    Wayback byl vydán ve verzi 0.1. Wayback je "tak akorát Waylandu, aby fungoval Xwayland". Jedná se o kompatibilní vrstvu umožňující běh plnohodnotných X11 desktopových prostředí s využitím komponent z Waylandu. Cílem je nakonec nahradit klasický server X.Org, a tím snížit zátěž údržby aplikací X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.7. 13:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.18 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově se lze k síti Tor připojit pomocí mostu WebTunnel. Tor Browser byl povýšen na verzi 14.5.5. Thunderbird na verzi 128.12.0. Další změny v příslušném seznamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.7. 14:33 | IT novinky

    Meta představila prototyp náramku, který snímá elektrickou aktivity svalů (povrchová elektromyografie, EMG) a umožňuje jemnými gesty ruky a prstů ovládat počítač nebo různá zařízení. Získané datové sady emg2qwerty a emg2pose jsou open source.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.7. 14:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 25.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 25.7 je Visionary Viper. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (28%)
     (28%)
     (6%)
     (6%)
     (4%)
     (1%)
     (3%)
     (25%)
    Celkem 155 hlasů
     Komentářů: 17, poslední 26.7. 20:08
    Rozcestník

    Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3

    Zamítavý postoj Linuse Torvaldse k návrhu nové verze GPL je dobře znám. Neformální průzkum mezi dalšími 28 významnými vývojáři jádra ukazuje, že prakticky všichni jeho názor sdílejí. Deset z nich se navíc podepsalo pod společné prohlášení vyzývající FSF k upuštění od GPLv3.

    22.9.2006 21:02 | michich | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Mikos avatar 22.9.2006 22:49 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Třeba díky tomu se začne víc pracovat na Hurdu nebo jiném jádře a konečně tu bude OS plně z dílen GNU :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    22.9.2006 23:15 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    a treba se zobudis....
    23.9.2006 03:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Ještě nikdy se nestalo, že by se pracovalo. Vždycky musí pracovat někdo

    Někdo už na Hurdu pracuje, ale z dosavadních výsledků žádná sláva (za dvacet let ani první verze jádra). Takže to chce přetáhnout další vývojáře. A upřímně - nedovedu si představit, že třeba vývojáři Linuxu, kterým se nelíbí GPLv3 se seberou a začnou pracovat na jádře vydávaném pod touto licencí.
    Quando omni flunkus moritati
    23.9.2006 10:56 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Spíš by museli na Hurdu začínat pracovat vývojáři Linuxu, kterým se líbí GPL3, protože Linux je pod licencí GPL2, ne pod GPL2 a vyšší.
    Also note that the only valid version of the GPL as far as the kernel is concerned is _this_ particular version of the license (ie v2, not v2.2 or v3.x or whatever), unless explicitly otherwise stated.
    23.9.2006 14:20 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Jenže těch podle zprávičky moc není.
    Quando omni flunkus moritati
    Daniel Kvasnička ml. avatar 23.9.2006 09:38 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Hezke prohlaseni, myslim, ze sekce 5.1 pekne strucne vyjadruje, proc soucasna GPLv3 nema na svete co delat.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    Mikos avatar 23.9.2006 15:42 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    To je váš názor (a názor některých vývojářů Linuxu, včetně Torvaldse). Nicméně já si naopak (spolu s lidmi z FSF) myslím, že je taková klauzule v dnešní době nesmírně potřeba. DRM je třeba eliminovat všemi dostupnými prostředky, nedávat mu prostor k existenci.

    K čemu by mi byla svobodná licence, kdybych nemohl programy pod ní používat? Výrobce hardwaru může totiž v současném stavu udělat to, že na jeho hardwaru půjdou spouštět jen jím digitálně podepsané binárky. Takže ty si klidně můžeš upravit kód, ale bude ti to k ničemu, protože si upravený kód na onom hardwaru prostě a jednoduše nespustíš. A bohužel vše ukazuje na to, že výrobci se budou tímto směrem uchylovat... viz třeba nedávná diskuze o mobilních telefoech běžících na Linuxu. To samé ale čeká různá PVR a další zařízení.

    Já sám za sebe jsem se rozhodl, že proti DRM budu bojovat jak jen to půjde. A pokud tedy Linux nepřejde na GPL v3, ale nějaký jiný operační systém ano, budu se snažit podporovat jeho vývoj, aby se stal k Linuxu použitelnou alternativou.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.9.2006 16:31 lefti | skóre: 18 | blog: OneAndOnlyTrueBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Tak si holt takovy zelezo nekoupis.
    23.9.2006 16:59 otakar | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Krásná myšlenka, leč nepoužitelná. Za pár let (měsíců) prostě nic jiného koupit nepůjde. Lidi se při nákupu neřídí tím, jestli železo musí-nemusí DRM, ale jeho cenou a výkonem. Výrobce se řídí svými zájmy a představami. A s tím se dají dělat divy :-)
    Mikos avatar 23.9.2006 17:14 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    To je sice hezké, jenže problém je, že by nakonec veškeré železo mohlo být takto omezené. Normálním lidem je to totiž jedno a těch pár geeků, kterým to bude vadit, výrobce nevytrhne. Ve světě PC se to zatím neděje, ale např. u těch mobilních telefonů je to už teď (nemáš na výběr - buď si koupíš mobil s nějakým proprietárním OS nebo sice Linuxový mobil, ale omezený takovým způsobem, že je ti tam ten Linux k ničemu... podobná situace je také u různých domácích PVR/DVD boxů).

    A i do světa PC se tohle pomalu blíží, viz to o co se snaží Trusted Computing Group (TCG), v které jsou soustředěny naprosto všichni velcí výrobci hardwaru a spotřební elektroniky (a i velcí výrobci softwaru).

    Jestli se DRM nepokusíme zarazit nyní, v budoucnu už takovou možnost vubec mít nemusíme... jsou potřeba rázné a hodně mediálně viditelné akce, aby se o to začala zajímat i širší veřejnost. Proto podporuji anti-DRM kampaně jako Defective By Design. Jen mě štve že tady v Evropě se o zastavení DRM snaží lidi ještě méně než v USA, jako bychom po úspěšné vyhrané bitvě o softwarové patenty (pozor, byla to jen bitva, né válka... snahy o prosazení softwarových patentů v EU opět pokračují) usnuli na vavřínech :-(
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    23.9.2006 23:29 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    to prirovnani s mobilnimi telefony neni zrovna nejlepsi... v telefonu se nesmi stourat kazdy jak se mu zlibi, jelikoz je potreba mit osefovane takove nesmysly jako je homologace atp. nejsem si jisty, ale myslim, ze provoz neschvalneho zarizeni v telco siti je zakonem zakazane pod docela hustyma pokutama.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    24.9.2006 01:26 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Bylo by takovým problémem, aby tím „schváleným zařízením“ byl GSM modul jako samostatná komunikační jednotka?
    24.9.2006 10:14 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    to nevim, zalezi na definici zarizeni, atp. ...zakon o telekomunikacich neni mou silnou strankou. otazkou zustava, co je jeste GSM modul a co uz ne a to hlavne softwarove strance... embeded hrackam se nevenuju, ale obcas je tezke rozlisit co je firmware, co OS a co jiz aplikace (sice to neni embeded zarizeni, ale podobny problem nastava u winmodemu)
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    23.9.2006 23:47 Pavel Janousek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Jak se shoduje "nedat mu prostor k existenci" s Freedom... coby zakladni stavebni kamen GNU? At uz si pod tim predstavime cokoli, takovyto pristup rozhodne nepodporuji...
    Mikos avatar 24.9.2006 02:41 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Problém je, že DRM základní svobody uživatelů drasticky omezuje, takže se mu musíme postavit čelem. Jinak bychom tu pak už žádné svobody ani nemuseli mít... k čemu by mi byl free software, když bych ho neměl kde používat...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    24.9.2006 09:40 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Takže bojovat za neomezování svobod uživatelů budeme tím, že je omezíme? Ve jménu boje proti nějakému zlu se můžeme dopouštět i toho, proti čemu bojujeme?
    24.9.2006 12:44 CyberDragon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Presne tak. Jiny priklad je ten, ze pokud nekdo kritickym zpusobem ohrozuje domokraciji (vyuzivajice k tomu demokratickych nastroju a "skulin"), pak proti nemu MUZE byt zasahnuto principy, ktere jsou nedemokraticke. System jez neni obranyschopny si nezaslouzi preziti. Problem je, ze dnesni (zapadni) lide berou svobodu jako cosi samozrejmeho, ackoliv ji nasi predci zaplatili krvi. Ideje jsou tu proto, aby slouzily cloveku a nikoliv naopak.
    24.9.2006 13:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Jenže historie ukazuje, kam takové uvažování vede. Když se začnou ve jménu vyšších ideálů provádět věci, které jsou v přímém rozporu s těmito ideály, skončí to špatně. Ten, kdo si ospravedlní jedno porušení svých zásad "v bojových podmínkách", je na nejlepší cestě ospravedlnit si postupně víc a víc, až nakonec stojí na opačné straně než to, ve jménu čeho vlastně bojoval.
    25.9.2006 10:17 alekibango
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    s tim 'ucel sveti prostredky' naprosto souhlasim. Takova hesla tu nechceme.

    Ale jinak pises blaboly. FSF uzivatele neomezuje. Naopak - snazi se prosadit takova reseni, aby uzivatel mel moc nad svym software a ne naopak.
    25.9.2006 10:40 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    No, imnho se FSF snaží prosadit to, aby byl všechen software pod GPL ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    25.9.2006 17:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3

    FSF uživatele skutečně neomezuje, omezuje ale vývojáře. Jste-li pouze uživatelem, může se vám líbit představa omezení vývojářů ve jménu potenciálních větších práv uživatelů. Já na to mám jiný pohled.

    25.9.2006 12:08 FerD
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    To mate pravdu. Ale skuste sa zamysliet nad touto otazkou: Ak chceme byt tolerantni, musime tolerovat aj intoleranciu?.
    25.9.2006 17:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Záleží na výkladu slov tolerantní a intolerance. Trvám ale na tom, že ten, kdo se pod praporem boje proti zlu dopouští přesně toho, proti čemu tvrdí, že bojuje, nemá právo se prohlašovat za lepšího.
    25.9.2006 20:44 CyberDragon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Ano, tady nejde o to "lepsi vs. horsi" v nejakem meta/moral/etickem/techno/etc kontextu. Jedinym kriteriem je preziti systemu/jedince. Vse ostatni je irelevantni. Stary Rim byl nakonec znicen barbary...
    26.9.2006 20:26 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    O cemz nas pred mnoha a mnoha lety presvedcil Anakin Skywalker. ;-)
    27.9.2006 22:47 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Především ale všichni ti, kdo nevědomky pomáhali Palpatinovi provádět jeho plán. Ale Lucas si to samozřejmě nevymyslel, inspiroval se procesem, který mnohokrát proběhl i v reálném světě. Většina diktatur nevznikla tak, že někdo zlý ze dne na den násilím uchvátil moc, ale tím, jak postupně krůček po krůčku ve jménu boje za ochranu demokracie před "těmi špatnými" dostávala demokracie víc a víc na frak…
    Mikos avatar 24.9.2006 15:30 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    GPL není BSD. Tu klauzuli která zaručuje "viralitu" licence byste chtěl taky vypustit, protože omezuje svobodu někoho prostě ten kód vzít a dělat si s ním co chce? Možná ano, ale já tedy rozhodně ne.

    GPL se od BSD právě liší tím, že obsahuje pojistky, které mají zaručit určité svobody uživatelům i do budoucna. Jednou z těch pojistek je ona "viralita" (záruka, že odvozený software musí být taktéž pod GPL). Teď by jen přibyla další záruka (že nikdo nebude moct ten software svázat DRM a vzít tak uživatelům svobody které mají GPL zaručené).

    Na tom není nic špatného, GPL se jednoduše dá přirovnat k demokracii (kde fungují zákony a různé pojistky zvyšující její šanci na přežití), kdežto BSD k anarchii (v dobrém slova smyslu).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    24.9.2006 16:00 Mak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vyvojari kernelu jednomyslne zavrhuji GPLv3
    Zajimave je, ze na rozdil od programatoru pracujicim na jadre Linuxu, vyvojari jadra (Open)BSD proti proprietarnim ovladacum a dalsim nechutnostem docela ucinne bojuji.
    Mikos avatar 24.9.2006 16:04 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vyvojari kernelu jednomyslne zavrhuji GPLv3
    To je jiná věc, to nemá s GPL co dělat, je to věcí konkrétních lidí (a bohužel většina vývojářů Linuxu je zjevně k proprietárních technologiím mnohem otevřenější než třeba vývojáři OpenBSD :-().
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 24.9.2006 16:06 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vyvojari kernelu jednomyslne zavrhuji GPLv3
    A to že jsou tak vehementně proti GPL v3 to jen potvrzuje ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    24.9.2006 20:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Vypustit ani ne. Jen (jako programátor) považuji BSD-style licence za svobodnější a (z mého pohledu) lepší než GPLv2. A stejně tak GPLv2 za svobodnější a (z mého pohledu) lepší než GPLv3 (resp. to, co má největší šanci se jí stát).
    Daniel Kvasnička ml. avatar 24.9.2006 17:29 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Podle meho mas extremne uzky pohled.

    1. Oznaceni anti-DRM klauzuli za "minove pole" je to nejvystiznejsi. Existuji totiz aplikace technologii na principu DRM, ktere maji daleko k TiVoifikaci a jsou celkem prakticke (Torvalds na tohle upozornuje v rozhovorech uz nekolik mesicu). Jiste, ze se to da zneuzit, ale proti zneuziti se da bojovat lepe prirozenymi cestami — tedy tvorbou SW a zarizeni, ktera DRM nebudou pouzivat a presto budou schopna ucinne konkurovat na trhu, na takove veci budu pysny, ne na politicke vnucovani.

    Celkem nechapu, proc takovy liberal jako ty takhle premysli.

    2. Co povazuju asi za nejkriklavejsi argument proti — zneuziti duvery programatoru, kteri prispeli kod do projektu FSF (planovane zneuziti — prvni co delam, kdyz chci pouzit GPL je, ze smazu okamzite frazi o tom, ze muj SW muze nekdo sirit pod GPLv2 a pozdejsi...).

    Klauzule
    you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or (at your option) any later version.
    je (AFAIK) bezprecedentnim a unikatnim zverstvem ve svete open-source licenci.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    25.9.2006 15:57 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vývojáři kernelu jednomyslně zavrhují GPLv3
    Podle meho mas extremne uzky pohled.

    1. Oznaceni anti-DRM klauzuli za "minove pole" je to nejvystiznejsi. Existuji totiz aplikace technologii na principu DRM, ktere maji daleko k TiVoifikaci a jsou celkem prakticke (Torvalds na tohle upozornuje v rozhovorech uz nekolik mesicu). Jiste, ze se to da zneuzit, ale proti zneuziti se da bojovat lepe prirozenymi cestami — tedy tvorbou SW a zarizeni, ktera DRM nebudou pouzivat a presto budou schopna ucinne konkurovat na trhu, na takove veci budu pysny, ne na politicke vnucovani.
    V posledni verzi navrhu GPLv3 je ta klauzule formulovana tak, ze nezabranuje obecne DRM, ale prave TiVofikaci
    2. Co povazuju asi za nejkriklavejsi argument proti — zneuziti duvery programatoru, kteri prispeli kod do projektu FSF (planovane zneuziti — prvni co delam, kdyz chci pouzit GPL je, ze smazu okamzite frazi o tom, ze muj SW muze nekdo sirit pod GPLv2 a pozdejsi...).

    Klauzule
    you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or (at your option) any later version.
    je (AFAIK) bezprecedentnim a unikatnim zverstvem ve svete open-source licenci.
    Co se ti na ni nelibi (v kontextu soucasne situace)? Pokud se na ni peclive podivas, tak uvidis, ze vyber ma uzivatel, zda pouzije v2, nebo novejsi verzi. Tudiz vyvojare by to trapilo pouze v pripade, kdy by nova verze GPL byla vic povolujici nez stara (napriklad kdyby RMS vydal BSD licenci jako GPL v4 :-) ).

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.