Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Jakožto pravý Archař trpím i syndromem archařů - pacman -Syu alespoň 5x denně :) Jednou jsem koukal na archlinux.org, jestli nejsou nové baličky a všimnul jsem si balíčků catalyst. Říkám si, že to už jsem někde viděl. Pak jsem si uvědomil, že se tak jmenují ovladače pro ATI karty ve Windows, takže jsem spustil kompletní update systému...
Balíčky catalyst a catalyst-utils se ale nestáhly. Aha :) Takže jsem je chtěl nainstalovat ručně. První problém nastal, když pacman ohlásil, že balíček catalyst-utils koliduje s fglrx-utils, na kterém ale závisí jiné balíčky...už mám v Archu docela bordel, bude to chtít poklidit :)...přepínač -Rd vše vyřešil, takže jsem odstranil balíček fglrx-utils a nainstaloval catalyst-utils.
No a tady se objevuje ten druhý, hlavní problém...byl jsem zvyklý že stačilo restartovat Xka (Logout -> Ctrl+Alt+Backspace a počkat, než znovu naskočí KDM). Po přihlášení jsem chtěl mrknou do amdcccle ale to skončilo hláškou, že ovladače pravděpodobně nebyly správně nainstalovány. Jasně, nepustil jsem aticonfig, napadlo mě. Tak jsem spustil aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf. Další restart Xek a zase nic. Ještě jsem zkusil restartovat systém ale pořád to nešlo.
A pak se objevil ten problém - Xine nepřehrávalo, Wine nedokázalo vytvořit okno, glxgears nefungovaly stejně tak GL screensavery, glxinfo, fglrxinfo ani fgl_glxgears. Všechno končilo chybou s knihovnou libGL. Uppps řekl jsem si, to je blbý. Wine dost používám (Delphi, Macromedia Flash atd) a tak jsem se rozhodl, že se vrátím ke starému xorg.conf bez fglrx a libGL.so.x.x přepíšu libGL.so.x.x z balíčku MESA, kterou jsem měl někde zazálohovanou. Restart Xek, všechno funguje. Co mě ale zaráží, funguje i glxgears a GL screensavery. Ty sice fungovaly bez ATI ovladačů i dřív, ale u takovýho GLMatrix spořiče jsem se nedostal nad 8 FPS, s více jak 1000 polygony na obrazovce jsem měl cca 0.8 FPS.
Souhrn: zatímco nové ovladače Catalyst nefungují, libGL z balíčku MESA fungují pomalu lépe než staré fglrx...no můžete mi tohle někdo vysvětlit? Nebo sem blbej a dělám něco špatně :) ?
Prosím o toleranci, neblogoval sem už asi rok a na blogu abclinuxu je to můj vůbec první článek :)
Tiskni
Sdílej: