Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.
Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Sice mě rychlost momentálně nezajímá, ale proč to nezkusit, že(?)…
Do srovnání rychlostí kombinací úložiště jsem vložil i LUKS. Pro ty případy, kdy děláte například video či animace s porno záznamem své babičky, nebo třeba děláte nějaké výpočty pomocí MKP (FEM) kde vám to nějaký předpis nařizuje.
Otázkou je jestli by tyto kombinace dalších úrovní (RAID,LUKS,FS) generovaly stejné vzájemné pořadí, kdyby se jednalo o dva(tři, čtyři) SSD disky (nebo takové ty super SSD, co jsem ještě nikdy v ruce neměl, přímo do PCI-E).
Surový zápis jsem trochu upravil (oflag=sync bs=268435456) celkem 32GiB v 32 souborech. Zapisují se předpřipravená (u)random data (1GiB v souboru v paměti na /dev/shm/). Provedl jsem i mazání pomocí find -type f -delete, pak je ještě smazána struktura již pomocí rm, v čase je zahrnutý i sync.
Struktura celkem obsahuje 223 adresářů a 22000 souborů celkem ≈25.5GiB v tříúrovňové struktuře.
Čtení struktury je podobné jako mazání ted: find -type f -exec dd if={} of=/dev/null bs=268435456
Jako obvykle uvádím i ø vytížení CPU v % (v přílohách je to někde ×10), hodnoty jsou dobou trvání testu, tedy čím menší tím lepší.
V textu uvedu jen 4 grafy (jednotlivé nechávám v přílohách). Grafy jsem tentokráte neseřadil, minule byla námitka a možná je to tak i lepší.




Zde je odkaz na poslední graf setříděný dle času/rychlosti (rovněž je v příloze a v příloze je i dle CPU). Přece jenom na něco je to dobré…
Závěr:
Takovéto informace nejsou potřeba zas tak často, protože rychlost ustupuje jiným kritériím. Ale je spousta aplikací, kde o tu rychlost jde až v prví řadě a pokud máte na výběr z několika možností, tak se to může hodit, minimálně k tomu, aby se na základě toho provedl konkrétní aplikační test.
Pokud máme rychlé úložiště a jde nám o nenáročnost či rychlost, tak s btrfs si to musíme rozmyslet, přece jenom si z toho CPU docela dost ukrajuje, nevím jak by to dopadlo kdyby se použil btrfs RAID0…
Jinak xfs se zdá jako dobrá volba pro nenáročný a rychlý FS ve většině případů (ale ext4 není o mnoho náročnější). Každý si tam musí najít své…
Poznámka k brtrfs a jfs:
Jak jsem zmiňoval, v minulé „hrátce“, jedná se o CentOS 6.4 a jádro 2.6.32, tedy žádná novinka.
btrfs:
Všiml jsem si, že se za stejných okolností chová jinak, tedy přesněji podařilo se zapsat vždy trochu jiné množství dat.
Po skončeném zápisu s hlášením, že už tam neni více místa jsem dostal na df:
/dev/sdf1 22024192 19594732 377140 99% /root/testKdyž jsem chvilku počkal a zkusil dopsat:
dd if=/dev/zero /root/test/kukZapsalo se 717 kB a výpis přes
df vypadal takto:
/dev/sdf1 22024192 19972932 204 100% /root/testVíce už nešlo, ale obě čísla „free“ se u opakovaného stejného testu lišila, druhé nepatrně a první lítalo zhruba od 200000 do 390000.
btrfs jen vypsala:
ERROR: 'nějaká hláška vztahující se k příkazu' - Inappropriate ioctl for device…tak nevím, zkoušel jsem přijít na to kdy-jak-co, ale jediné co jsem zjistil, že se mi to stane jen někdy a to, když bezprostředně po vytvoření jej zaplním…
jfs:
Kombinace RAID5/6→LUKS→LVM→jfs (RAID6 i bez LUKS) po testu (zápis velkých dat, přečtení, smazání, zápis struktury, přečtení, smazání) na umount vykouzlilo doslova BSOD, černý terminál zmodral, umřelo to a restartovalo se to bez jakéhokoliv hlášení jak do terminálu, tak do logu.
Trochu jsem to analyzoval, ale pak jsem se na to vykašlal, je to moc na dlouho, došel sjem jen k tomu, že musí před tím na zařízení (RAID nebo LUKS) existovat FS btrfs a reiserfs, na který se něco zapíše smaže, a odmontuje se (asi jde o to, že se natáhne modul) nevím jestli oba nebo jen některý. Následně před vytvořením jfs se zapíše (nutná podmínka): dd if=/dev/zero of=zařízení bs=512 count=2048, pak se vytvoří jfs, něco se zapíše/smaže provede se vyprázdnění cache sync && echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches && sleep 1, promaže se to přes rm, provede se sync - opět nevím co všechno je nutné,... no a na umount „bác“.
Kombinace roztodivná, a těžko se přihodí, ale při testování to tak náhodou vyšlo a něco tam je zhnilého (může to být klidne „experiemtální“ modul btrfs, těžko říct).
Glosa na závěr: Je „fakt“, že zkušenost z dávné minulosti a z uživatelského hlediska, co šlo z IBM(AIX) bylo pocitově a výkonově horší, než co šlo s SGI(IRIX), a proto SGI(IRIX) skončil…
Tiskni
Sdílej: