Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
V minulém blogu o ZIMA-Parts jsem se zmínil že bude potřeba naprogramit libSTEP/libIGES, aby bylo možné zobrazovat náhledy na 3D díly a protože jsem na světě neobjevili žádnou svobodnou knihovnu těchto formátů se týkajících, tak jsem se rozhodnul tuhle věc si vzít napaškál a nechat naprogramit!
A protože jsem zatím nikde nenašel normu/specifikaci na formát *.IGES, nebo jsem špatně hledal, rozhodl jsem se bude lepší začít s formátem *.STEP na kterou existuje ISO norma. Výsledkeme tohoto projektu bude obecná knihovna pro práci s formátem STEP tak i jednoduchá prohlížečka pod GPL(LGPL) licencí s výše zminovaným názvem ZIMA-STEP-Viewer.
Takže jsem objednal a přeposlal Jakubovi Skokanovi tyto normy ČSN ISO 10303-1 (974101) 1.1.2000, ČSN ISO 10303-11 (974101) 1.4.1999, ČSN ISO 10303-11-ed.2 (974101) 1.11.2006, ČSN ISO 10303-11:1999/Oprava1 (974101) 1.8.2000, ČSN ISO 10303-14 (974101) 1.11.2006, ČSN ISO 10303-21 (974101) 1.5.2005, ČSN ISO 10303-22 (974101) 1.8.2000, ČSN ISO 10303-24 (974101) 1.5.2005, ČSN ISO 10303-28 (974101) 1.10.2008. Samozřejmě to nejsou všechny normy týkající se tohoto formátu, ale už tyhle stáli 6 litrů a bylo by potřeba dokoupit i ty zbývající.Tááákže proč píšu tenhle blog:
Pokud chcete s něčím hnout a né jenom žvástat nesmysly na abíčku o ničem tak bych potřeboval pomoc s:
1) Hledáním norem/specifikací na internetu, zakoupení norem, přeposlání informací Jakubovi Skokanovi
2) Darováním peněz na vývoj. Sám to utáhnu, ale bude to trvat, protože prachy potřebuju taky nějaký vydělat, utáhnout hypošku a ještě mít alespoň na chleba. 
3) S programením/znalostmi potřebných věcí.
Předem prohlašuji že z darovaných peněz si nenechám ani korunu avšechno přepošlu na vývoj.
Všem moc díky a jsem na mailu: zimav@zima-construction.cz
Tiskni
Sdílej:
))
ono něco preparovat a předělávat je kolikrát horší než to udělat odzačátku.
Rozkouskovat to a pak to dát dohromady.
Myslím že by bylo dobrý UI v tom smyslu, že by to byl jednoduchej prohlížeč - seznam souborů a vedle okýnko na zobrazení.Hlavně by to chtělo udělat jako komponentu, která se dá použít kdekoli jinde – jednou to bude třeba jak píšeš, jindy to může být jen jedno okno/panel (např. náhled ve správci souborů).