Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
natom amd procesoru se piše že je 'designed for windows 95' aje na něm dokonce logo namalovaný :D to byl jenom nějakej marketingovej trik nebo fakt jakoby nějakej vendor lock?? :O :O vim že todleto 'designed for windows' někdy pišou i dneska ale asi to jako už nic neznamená :O :O
Z dnešního pohledu bylo šílené umístění procesoru do Slotu 1. Díky bohu už to nikoho dalšího nenapadlo a tak i toto zůstává slepou vývojovou linií.To bylo proto, že chvíli ještě technologie nebyla dost zralá na výrobu CPU s velkou L2 cache v jednom. Takže cache byla mimo čip na destičce (aby nemusela být až na desce, což bylo pomalejší) a aby se to vešlo, tak byl procesor na takové kartě. Mělo to chvíli i AMD u Athlonů.
Na druhou stranu byly Celerony 233 legendární pro svoji taktovatelnost, takže bylo možné jej bezpečně provozovat s obyčejným chladičem až na 300 MHz.
Celerony začínaly na 266 (to bylo šméčko bez L2 cache, ještě ho mám schovaný), ale ty skutečně populární byly až 300MHz (verze s L2 cache byly označený 300A).
233MHz bylo IIRC jenom Pentium II a nesedí ta hodnota OC (s násobičem 3,5× by se dalo OCnout na 350). Neměl si Celerona 333 a OC na 500? Ten se "dal" (když bylo štěstí) přetaktovat na 500 MHz, protože měl násobič 5× (5×66 = 333, takže OC FSB na 100 = 500 MHz).
Podle me trochu test-bed pro K7 architekturu.
Ani ne, ale šlo o to, že předtím ty K6ky měly jen L2 cache na desce (často elkou, ale pomalejší) a tyhle K6-III (a tuším K6-2+) měly integrovanou rychlou L2 cache v CPU a z té na desce se stala L3 cache, proto zrychlení.
U K6ky je trošku škoda, že není úplně 686-kompatibilní. A taky mě mrzí, že jsem si ji neschoval.
Pamätám si, že k SB Live existovali aj nejaké ruské ASIO ovládače, takže sa s tým dalo trebárs aj robiť gitarové efekty s minimálnym delayom.
Tam nešlo až tak o ovladače, jako spíš o to, že sis mohl napsat vlastní efekty, zkompilovat a nahrát je na kartu, takže pak běžely přímo tam a nezatěžovaly procesor.
Za sebe bych období 32-bitových počítačů označil za "zlatý věk" výpočetní techniky. Dostupnost internetu byla mizerná a všechny vědomosti bylo nutné mít buď u sebe v hlavě nebo vyčíst na místě z manuálu. … Při zkoušení her z cd PC Worldu a podobných…
Ano, byla to zajímavá doba a jsem rád, že jsem to zažil. Možná i proto dodnes neberu připojení k internetu (natož mobilní) jako samozřejmost a snažím se, abych byl schopný fungovat i offline.
Ty papírové časopisy s CD přílohami (nebo čistě CD magazíny typu Klan) měly svoje kouzlo. Tehdy jsem byl vděčný za každý přiložený soubor/program, za každý článek.
Ale jestli to nazývat zlatým věkem, to si úplně nejsem jistý. Většina softwaru byla tehdy proprietární, černá skříňka, hardware byl drahý (částečně to bylo tím, že jsem v té době byl student, ale ten HW byl tehdy drahý i bez toho) a často jsem trpěl nedostatkem informací – což jsem si uvědomil spíš až zpětně, protože tehdy jsem ani nevěděl, co nevím. Zažít tu dobu znovu s dnešními znalostmi by taky bylo zajímavé… Nicméně tehdejší hry a některé programy mají něco, co dnešnímu softwaru často chybí, jakási nepopsatelná kvalita, duch… Starší unixový a GNU/Linuxový desktop má taky něco do sebe. Chtělo by to nějakou syntézu obou světů/epoch, poskládat dohromady to dobré z minulosti i současnosti.
Na tomto PC jsem se poprvé pokoušel vypalovat CD, a to na CD vypalovačce TEAC 8x8x24 (přepis x zápis x čtení).
Jaký jsi tam měl tehdy OS? Já jsem nedávno zkoušel rozjet vypalovačku na jednom počítači s Windows 98 SE a docela jsem narazil, protože vypalovací programy, co jsem našel, byly až pro XP nebo to u nich nebylo uvedeno, ale na 98 nefungovaly.
Šlo o naprosto extrémní desku, které umožňovala osazení jak SIMM, tak i poměrně novými DIMM paměťovými moduly (ty ale nemohly být kombinovány), mezi rozšiřujícími sloty byly ISA sloty, PCI sloty a povinné AGP.
Toho jsem si taky kolikrát všiml, jak je ten vývoj HW vlastně plynulý, přechází se postupně a dbá se na zpětnou kompatibilitu. Nebo aspoň dbalo. Viz třeba staré desky, které lze napájet jak AT, tak ATX zdrojem, nebo Baby-AT desky, které jde dát do ATX skříně, různé obojetné skříně (např. v nich jde vylomit díry pro DIN konektor nebo COM a LPT porty u AT desky, což u ATX nepotřebuješ, tam je tohle všechno naskládané v tom jednom obdélníku) atd. Dodnes je na základních deskách celkem běžný PS/2 konektor či sériový port, někdy je tam i konektor pro FDD nebo paralelní port.
Na kartě samotné si pak můžete všimnout konektorů, do kterých se připojoval (analogový!) zvukový výstup CD-ROMek.
Což byla svého času dost důležitá vlastnost, protože to nezatěžovalo procesor. Hodilo se to třeba u her, kde hudba hrála z CD a šla nerušeně po analogovém kabelu rovnou do zvukovky, zatímco procesor počítal samotnou hru, často i grafiku a zvukové efekty.
AWE64 pro ISA slot. Všimněte si opačného uspořádání karty - součástky jsou uloženy na její horní straně, takže prach padá na vše, co je naletováno na desce plošného spoje.
To snad u ISA karet ani jinak nejde, ne? Resp. asi jsem ještě neviděl ISA kartu, která by měla součástky na té „spodní“ straně (asi by to i odporovalo specifikaci, protože by vyčnívaly do prostoru, který už přísluší jiné kartě).
Tím naopak nejnovějším je síťová karta 3Com Etherlink 10/100, asi jedna z posledních, které byly ještě umístěny v PCI slotu
Na tehdejších síťovkách byly taky zajímavé ROM čipy pro bootování ze sítě/karty (teoreticky tam mohl být i nějaký jiný zavaděč) nebo pak dodatečné kabely (podobně jako u těch zvukovek) pro propojení se základní deskou (wake-on-lan).
Jak proběhla 32-bitová éra u vás?
Zatím jsem jen lehce zdokumentoval svoji 386. O těch 32bitových strojích bych rád taky něco napsal, ale spíš než o těch svých tehdejších počítačích, tak o tom, co poskládám v současnosti – mám tu hromadu různých karet, základní desky, procesory i celé počítače, tak z toho něco vyrobím, naflashuji nový BIOS, nainstaluji nějaký software… dokonce jsem si dokoupil na CD i některé hry, co jsem tehdy hrával. Tak až budou zase někdy dlouhé zimní večery… :-)
Na tehdejších síťovkách byly taky zajímavé ROM čipy pro bootování ze sítě/karty (teoreticky tam mohl být i nějaký jiný zavaděč) nebo pak dodatečné kabely (podobně jako u těch zvukovek) pro propojení se základní deskou (wake-on-lan).Spominam kterak se pouzivaly sitovky ktery mely kablik na motherboard pro ovladani neceno po siti. Proste se sitovce dalo napajeni (tusimze jen 5V) pripojila se do LAN a magickym paketem na jeji MAC adresu slo zmenit stav logicke hodnoty (impuls) a neco sepnout, resetovat apod. Takovy pravek ovladani po LAN. Setkal jsem se se sitovkou 3COM takto implementovanou v bedne s nejakym me neznamym zarizenim.
Jaký jsi tam měl tehdy OS? Já jsem nedávno zkoušel rozjet vypalovačku na jednom počítači s Windows 98 SE a docela jsem narazil, protože vypalovací programy, co jsem našel, byly až pro XP nebo to u nich nebylo uvedeno, ale na 98 nefungovaly.Byly to právě ty Win98SE. Až později se mi podařilo sehnat Windows 2000 (ty jsem měl s Win98SE na jediném disku v dual-bootu
config.sys
a autoexec.bat
byly všemocné nástroje Což byla svého času dost důležitá vlastnost, protože to nezatěžovalo procesor. Hodilo se to třeba u her, kde hudba hrála z CD a šla nerušeně po analogovém kabelu rovnou do zvukovky, zatímco procesor počítal samotnou hru, často i grafiku a zvukové efekty.Přesně tak. Hlavně u některých her člověk nemusel trpět in-game hudbu a mohl si pustit něco svého. A nebo naopak byly hry, které to měly přímo takto koncipované - první stopa byla datová, ty další hudební, viz Heretic II.
To snad u ISA karet ani jinak nejde, ne? Resp. asi jsem ještě neviděl ISA kartu, která by měla součástky na té „spodní“ straně (asi by to i odporovalo specifikaci, protože by vyčnívaly do prostoru, který už přísluší jiné kartě).To asi ne. Ale je hezké, jak si výrobci uvědomili, že je to chyba, a PCI už byly otočené
Zatím jsem jen lehce zdokumentoval svoji 386.Pěkná práce! Ten koaxiální ethernetový konektor už se také moc nevidí
Tiskni
Sdílej: