Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
Zeek (Wikipedie), původně Bro, byl vydán v nové major verzi 8.0.0. Jedná se o open source platformu pro analýzu síťového provozu. Vyzkoušet lze online.
natom amd procesoru se piše že je 'designed for windows 95' aje na něm dokonce logo namalovaný :D to byl jenom nějakej marketingovej trik nebo fakt jakoby nějakej vendor lock?? :O :O vim že todleto 'designed for windows' někdy pišou i dneska ale asi to jako už nic neznamená :O :O
Z dnešního pohledu bylo šílené umístění procesoru do Slotu 1. Díky bohu už to nikoho dalšího nenapadlo a tak i toto zůstává slepou vývojovou linií.To bylo proto, že chvíli ještě technologie nebyla dost zralá na výrobu CPU s velkou L2 cache v jednom. Takže cache byla mimo čip na destičce (aby nemusela být až na desce, což bylo pomalejší) a aby se to vešlo, tak byl procesor na takové kartě. Mělo to chvíli i AMD u Athlonů.
Na druhou stranu byly Celerony 233 legendární pro svoji taktovatelnost, takže bylo možné jej bezpečně provozovat s obyčejným chladičem až na 300 MHz.
Celerony začínaly na 266 (to bylo šméčko bez L2 cache, ještě ho mám schovaný), ale ty skutečně populární byly až 300MHz (verze s L2 cache byly označený 300A).
233MHz bylo IIRC jenom Pentium II a nesedí ta hodnota OC (s násobičem 3,5× by se dalo OCnout na 350). Neměl si Celerona 333 a OC na 500? Ten se "dal" (když bylo štěstí) přetaktovat na 500 MHz, protože měl násobič 5× (5×66 = 333, takže OC FSB na 100 = 500 MHz).
Podle me trochu test-bed pro K7 architekturu.
Ani ne, ale šlo o to, že předtím ty K6ky měly jen L2 cache na desce (často elkou, ale pomalejší) a tyhle K6-III (a tuším K6-2+) měly integrovanou rychlou L2 cache v CPU a z té na desce se stala L3 cache, proto zrychlení.
U K6ky je trošku škoda, že není úplně 686-kompatibilní. A taky mě mrzí, že jsem si ji neschoval.
Pamätám si, že k SB Live existovali aj nejaké ruské ASIO ovládače, takže sa s tým dalo trebárs aj robiť gitarové efekty s minimálnym delayom.
Tam nešlo až tak o ovladače, jako spíš o to, že sis mohl napsat vlastní efekty, zkompilovat a nahrát je na kartu, takže pak běžely přímo tam a nezatěžovaly procesor.
Za sebe bych období 32-bitových počítačů označil za "zlatý věk" výpočetní techniky. Dostupnost internetu byla mizerná a všechny vědomosti bylo nutné mít buď u sebe v hlavě nebo vyčíst na místě z manuálu. … Při zkoušení her z cd PC Worldu a podobných…
Ano, byla to zajímavá doba a jsem rád, že jsem to zažil. Možná i proto dodnes neberu připojení k internetu (natož mobilní) jako samozřejmost a snažím se, abych byl schopný fungovat i offline.
Ty papírové časopisy s CD přílohami (nebo čistě CD magazíny typu Klan) měly svoje kouzlo. Tehdy jsem byl vděčný za každý přiložený soubor/program, za každý článek.
Ale jestli to nazývat zlatým věkem, to si úplně nejsem jistý. Většina softwaru byla tehdy proprietární, černá skříňka, hardware byl drahý (částečně to bylo tím, že jsem v té době byl student, ale ten HW byl tehdy drahý i bez toho) a často jsem trpěl nedostatkem informací – což jsem si uvědomil spíš až zpětně, protože tehdy jsem ani nevěděl, co nevím. Zažít tu dobu znovu s dnešními znalostmi by taky bylo zajímavé… Nicméně tehdejší hry a některé programy mají něco, co dnešnímu softwaru často chybí, jakási nepopsatelná kvalita, duch… Starší unixový a GNU/Linuxový desktop má taky něco do sebe. Chtělo by to nějakou syntézu obou světů/epoch, poskládat dohromady to dobré z minulosti i současnosti.
Na tomto PC jsem se poprvé pokoušel vypalovat CD, a to na CD vypalovačce TEAC 8x8x24 (přepis x zápis x čtení).
Jaký jsi tam měl tehdy OS? Já jsem nedávno zkoušel rozjet vypalovačku na jednom počítači s Windows 98 SE a docela jsem narazil, protože vypalovací programy, co jsem našel, byly až pro XP nebo to u nich nebylo uvedeno, ale na 98 nefungovaly.
Šlo o naprosto extrémní desku, které umožňovala osazení jak SIMM, tak i poměrně novými DIMM paměťovými moduly (ty ale nemohly být kombinovány), mezi rozšiřujícími sloty byly ISA sloty, PCI sloty a povinné AGP.
Toho jsem si taky kolikrát všiml, jak je ten vývoj HW vlastně plynulý, přechází se postupně a dbá se na zpětnou kompatibilitu. Nebo aspoň dbalo. Viz třeba staré desky, které lze napájet jak AT, tak ATX zdrojem, nebo Baby-AT desky, které jde dát do ATX skříně, různé obojetné skříně (např. v nich jde vylomit díry pro DIN konektor nebo COM a LPT porty u AT desky, což u ATX nepotřebuješ, tam je tohle všechno naskládané v tom jednom obdélníku) atd. Dodnes je na základních deskách celkem běžný PS/2 konektor či sériový port, někdy je tam i konektor pro FDD nebo paralelní port.
Na kartě samotné si pak můžete všimnout konektorů, do kterých se připojoval (analogový!) zvukový výstup CD-ROMek.
Což byla svého času dost důležitá vlastnost, protože to nezatěžovalo procesor. Hodilo se to třeba u her, kde hudba hrála z CD a šla nerušeně po analogovém kabelu rovnou do zvukovky, zatímco procesor počítal samotnou hru, často i grafiku a zvukové efekty.
AWE64 pro ISA slot. Všimněte si opačného uspořádání karty - součástky jsou uloženy na její horní straně, takže prach padá na vše, co je naletováno na desce plošného spoje.
To snad u ISA karet ani jinak nejde, ne? Resp. asi jsem ještě neviděl ISA kartu, která by měla součástky na té „spodní“ straně (asi by to i odporovalo specifikaci, protože by vyčnívaly do prostoru, který už přísluší jiné kartě).
Tím naopak nejnovějším je síťová karta 3Com Etherlink 10/100, asi jedna z posledních, které byly ještě umístěny v PCI slotu
Na tehdejších síťovkách byly taky zajímavé ROM čipy pro bootování ze sítě/karty (teoreticky tam mohl být i nějaký jiný zavaděč) nebo pak dodatečné kabely (podobně jako u těch zvukovek) pro propojení se základní deskou (wake-on-lan).
Jak proběhla 32-bitová éra u vás?
Zatím jsem jen lehce zdokumentoval svoji 386. O těch 32bitových strojích bych rád taky něco napsal, ale spíš než o těch svých tehdejších počítačích, tak o tom, co poskládám v současnosti – mám tu hromadu různých karet, základní desky, procesory i celé počítače, tak z toho něco vyrobím, naflashuji nový BIOS, nainstaluji nějaký software… dokonce jsem si dokoupil na CD i některé hry, co jsem tehdy hrával. Tak až budou zase někdy dlouhé zimní večery… :-)
Na tehdejších síťovkách byly taky zajímavé ROM čipy pro bootování ze sítě/karty (teoreticky tam mohl být i nějaký jiný zavaděč) nebo pak dodatečné kabely (podobně jako u těch zvukovek) pro propojení se základní deskou (wake-on-lan).Spominam kterak se pouzivaly sitovky ktery mely kablik na motherboard pro ovladani neceno po siti. Proste se sitovce dalo napajeni (tusimze jen 5V) pripojila se do LAN a magickym paketem na jeji MAC adresu slo zmenit stav logicke hodnoty (impuls) a neco sepnout, resetovat apod. Takovy pravek ovladani po LAN. Setkal jsem se se sitovkou 3COM takto implementovanou v bedne s nejakym me neznamym zarizenim.
Jaký jsi tam měl tehdy OS? Já jsem nedávno zkoušel rozjet vypalovačku na jednom počítači s Windows 98 SE a docela jsem narazil, protože vypalovací programy, co jsem našel, byly až pro XP nebo to u nich nebylo uvedeno, ale na 98 nefungovaly.Byly to právě ty Win98SE. Až později se mi podařilo sehnat Windows 2000 (ty jsem měl s Win98SE na jediném disku v dual-bootu
config.sys
a autoexec.bat
byly všemocné nástroje Což byla svého času dost důležitá vlastnost, protože to nezatěžovalo procesor. Hodilo se to třeba u her, kde hudba hrála z CD a šla nerušeně po analogovém kabelu rovnou do zvukovky, zatímco procesor počítal samotnou hru, často i grafiku a zvukové efekty.Přesně tak. Hlavně u některých her člověk nemusel trpět in-game hudbu a mohl si pustit něco svého. A nebo naopak byly hry, které to měly přímo takto koncipované - první stopa byla datová, ty další hudební, viz Heretic II.
To snad u ISA karet ani jinak nejde, ne? Resp. asi jsem ještě neviděl ISA kartu, která by měla součástky na té „spodní“ straně (asi by to i odporovalo specifikaci, protože by vyčnívaly do prostoru, který už přísluší jiné kartě).To asi ne. Ale je hezké, jak si výrobci uvědomili, že je to chyba, a PCI už byly otočené
Zatím jsem jen lehce zdokumentoval svoji 386.Pěkná práce! Ten koaxiální ethernetový konektor už se také moc nevidí
Tiskni
Sdílej: