Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Aktualizace srpen 2019:
Nový vlastník programu Eagle fy Autodesk (od 2016) udělal pár změn, které nám způsobily určité problémy. Jednak zrušil 32 bitovou verzi a také zavedl nový formát dat zpětně nekompatibilní. V některých učebnách jsme měli 32 bitové verze OS a tak jsme museli instalovat staré verze, což pak byl problém s tím, když žáci tvořili práce doma v nejnovější verzi. Změna ikonek byla podle mého názoru také zbytečná. To nás určitým způsobem ve vztahu k Eagle znejistilo. Naopak po vstupu CERNu do vývoje Kicadu se tento hodně posunul.
Jak je uvedeno výše, tak ve starších verzích se pouzdra součástkám přiřazovala až následně ve zvláštním dialogu. V aktuální verzi je možné vybrat pouzdro už při výběru součástky. Dokonce je možné zapnout náhled pouzdra (není to ve výchozím nastavení zapnuté). Možná to bylo i v předchozích verzích a já to jen nenašel. U celé řady součástek je už nastavené výchozí pouzdro - škoda, že to není u všech (konkrétně 7400 :( nenabízí vůbec žádné pouzdro). Toto už je pro výuku zkousnutelné: zvolím součástku, vyberu pozdro.
F8 ve schématu a jsme v desce. Opět nevím, jestli jsem o tom dřív prostě nevěděl nebo je to novinka.
I v tomto se mi zdá, že v ČR nastává změna a vývojáři začínají pracovat v programech vyšší úrovně než je Eagle.
Nahlásil jsem jako bug a vyřešili to.
Aktualizace březen 2020:
Od září jedeme výuku na KiCadu. Zatím nás to nijak nelimituje. Kolega co učí návrh plošných spojů dokonce tvrdí, že se mu KiCad učí lépe než Eagle a přišel na chuť tomu přiřazování pouzder oddělene od vkládání schematických značek do schématu.
Problémy na které narážíme souvisejí s tím, že KiCad je pouze v 1. ročníku, ale 2. ročník a vyšší včetně maturantů dělají Eagle, takže jedeme 2 systémy, ale s tím jsme počítali. Staré projekty importovat nepotřebujeme a kdyby náhodou ano a nefungoval import tak to kluci nakreslí. Většinou jsou to jednoduché věci. Jen do KiCadu potřebujeme dostat speciální knihovny, ale ty obsahují jen pár součástek. Projekty si mohou dělat v čem chtějí. A u nás se seznámí s KiCadem.
Aktualizace prosinec 2020:
Od září znovu návrh DPS učím. Protože probíhá distanční formou, tak jsem na její podporu začal psát web http://kicad.spseol.cz/ - když někdo hodíte zpětnou vazbu budu rád. Cílem webu je, aby to byl jen doplněk výuky, kde se najdou nejdůležitější věci pro chvíli, kdy se člověk zasekne. Kapitoly "Co je DPS" a "Výroba DPS" jsou tam pro úplnost, protože prváčci pořádně neví, co to je DPS. Slovník není dodělaný. Web je schválně jednoduchý s podporou pro mobilní zařízení, aby si tento "návod" mohli otevřít v mobilu.
Jednoznačně tlačím na to, aby pouzdro vybírali při výběru součástky, protože mi to zjednodušuje výuku. Pří výběru součástky je totiž nejvíce otázek a tak padají hned při kreslení schématu, kdy jsou všichni ve stejné fázi a ne celou hodinu.
Narazil jsem na tyto "problémy":
Kombinace prvních dvou "problémů" je trochu hloupá, protože vložím jednu jednotku např. U1A, pořádně si nastavím její vlastnosti a buď ji můžu kopírovat a vznikne mi U2A, kterou musím přenastavit na U1B nebo vkládám správnou jednotku U1B, ale musím ji celou znovu nastavovat. Ve vývojové verzi prý lze vložit všechny jednotky z daného pouzdra najednou.
Každopádně se jedná spíš o problémy knihoven, které jsou jednoduše řešitelné např. vlastními knihovnami, což se běžné v praxi, ale pro nás ne úplně vhodné hlavně nyní, kdy si to instalují žáci doma.
Do výuky jsem zařadil i export dat do formátu Gerber a pokusné natažení do webu výrobce JLC, aby byl proces dotažený do konce.
Také celý proces dotahujeme až do stavu frézování na frézce na plošné spoje. LPKF ProtoMat E44. Kolegovi, co s frézkou dělá, se na programu velmi líbí jednoduchý způsob úpravy plošek.
Mimochodem, naši žáci dost používají EasyEDA, což je cloudový systém přímo od výrobce JLC.
Aktualizace únor 2022:
Urychlili jsme přechod na KiCad. Se žáky 4. ročníků jsme v rámci kovidového doučování zopakovali návrh PCB, ale tentokrát pomocí KiCad. Stačily zhruba 3 vyučovací hodiny, aby zvládli vše v rozsahu v jakém zvládali Eagle. Dost pomáhá ten náš web. Bylo potřeba v podstatě jen upozornit na několik odlišností. Žáci sami říkali, že se jim program používá velmi dobře. Takže máme přemigrovanou celou školu.
Program se už také naučilo několik kolegů a vytvořili jsme speciální knihovnu měřicích přístrojů pro tvorbu elaborátů do předmětu elektrotechnická měření.
Čekali jsme, že od září nasadíme verzi 6.x, ale nakonec vyšla až 25. prosince. Měli jsme však informaci, že noční verze zhruba od srpna jsou dostatečně stabilní a tak jsme šli do nich. Ukázalo se, že je to pravda a s používáním nebyly žádné problémy. Řekl bych stabilnější než verz 5.x.
Verze 6.x obsahuje některé změny:
Co nám chybí:
Celkově lze říci, že se nám program učí velmi dobře. Změny ve verzi 6.x (až na vypnutí klávesové zkratky "C") ho opět posunuly k přátelštějšímu ovládání.
Tiskni
Sdílej:
Eagle je hobby hračka, kterou bohužel kvůli nízké ceně používá dost firem v ČR. Nedovedu si představit navrhovat naše PCB v Eagle.
Všechno co v lepších EDA systémech usnadňuje a zrychluje práci. Takže třeba kvalitní autorouter, možnost semi-automatického vedení spojů, kdy hotové spoje uhýbají právě vedenému, možnost automatického vedení diferenciálních párů, automatické vyrovnání délek spojů sběrnic, schopnost vést spoj o dané charakteristické impedanci, automatické stínění a podobné vychytávky. Slušnější systémy také obsahují analogový nebo mixed-mode simulátor pro obvodové simulace a simulace s rozprostřenými parametry pro EMI/EMC simulace PCB layoutu. Další věc využívaná ve velkých firmách je návaznost na firemní informační systémy.
Je pravda, že firma, která bastlí desky s jedním malým MCU a pár obvody okolo vystačí klidně s Eagle. Nedovedu si ale představit používat to třeba pro naše desky s velkými FPGA, DDR3, PCIe, 10Gbps Ethernet, CXP, APIX, USB3, CameraLink, CMOS/CCD senzory apod. Nerad bych aby to vyznělo, že pohrdám low-cost/low-end systémy. I ty mají samozřejmě své misto. A co se týče výuky, na nástroji zas až tak nezáleží a stejnou funkci může zastat klidně milimetrový papír a tužka. Sám jsem v osmdesátých letech desky jinak nenavrhoval.
KiCad se za těch 5 let dost v intuitivnosti zlepšil.
Pro výuku naprosto zásadní je to, že pouzdro lze zvolit už při výběru součástky a to včetně náhledů značky i pozdra, aby učitel nemusel do procesu zasahovat 2x tj. při vkládání součástek a pak při volbě pouzdra. Ve výuce skupiny je to pak problém, protože na začátku jsou všichni zhruba ve stejné fázi a tak si mohou radit, ale pokud by se volba pouzdra dělala až později, tak už se budou hodně lišit v čase, kdy k tomu dojdou.
Jen připomenu, že se jedná o žáky 1. ročníku a vlastně o součástkách, značkách a pozdrech nic neví a tak to více méně musí určovat učitel.
Už si nepamatuji, jak to přesně bylo s tím netlistem, ale teď mi to nepřipadá jako nějaký problém. To už pak spolupráce začíná kulhat.
Rozhodli jsme se přejit na KiCad.
Jaká je to škola? Na jaké úrovni se žáci/studenti návrh PCB učí?
Co se týče EDA softwaru, je v podstatě jedno co se ve škole naučí. Mnohem důležitější je naučit se obecné principy a pravidla a metodiku návrhu. Pokud se pak vývoji elektroniky budou v praxi věnovat, naučí se používat konkrétní soft rychle. Vůbec bych se nebál nasadit KiCad, pokud je stabilní tak, aby při práci nepadal a pokud má funkce, které na úrovni výuky potřebujete.
S tím Eagle a standardem bych byl velmi opatrný. Eagle je taková lepší hračka. V ČR je hodně rozšířený díky ceně, protože je o jeden až dva řády levnější než high-end systémy. PADS je oproti Eagle skutečně profesionální systém řekněme střední třídy. Na této úrovni (funkční i cenové) se pohybují ještě návrhové systémy OrCAD a Altium Designer.
Na tisk a export do SVG bych u návrhového systému pro PCB moc nekoukal. Pro dokumentační účely je to sice hezké, ale důležité je generování výrobních podkladů ve formátech Gerber a Excellon.
Abych to shrnul. Důležité je žáky/studenty naučit základní návrhová a technologická pravidla a vliv návrhu na EMC/EMI. Vlastní nástroj je až druhotný. V jednodušších systémech typu Eagle nebo KiCad budou muset plno věcí dělat sice ručně, ale to pro účely výuky není vůbec na škodu. Velké profi systémy nabízejí mnoho funkcí, které pro výuku nejsou až tak nutné (např. mnohem kvalitnější autoroutery, vedení diferenciálních párů, řízená impedance spojů, sběrnice se shodnými délkami spojů, automatické stínění, výpočty impedancí a vedení, simulace vyzařování a parazitních jevů, EMI, atd.).