Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Situace v Libyi. Mediálně stále aktuální téma ke kterému propagandistická mediální mašinérie přináší nové a nové zprávy, tedy takové, které ospravedlňují vstup vojsk na území Libye. Mezi posledními přicházejí zprávy o znásilňování žen povstalců vojáky Kaddáfího.
Popravdě nepotřebuji žádné ospravedlňující informace slyšet. Jen bych byl rád, aby někdo zodpověděl pár následujících dotazů:
Smrt Usámi bin Ládina. Upřímně jsem se již domníval že je mrtev delší dobu. Zajímavé je spíš načasování akce proti bin Ládinovi a celá ta mediálně kampaň. Nejdříve přijde oznámení o smrti vůdce Al Kajdy. Krátce na to přichází zprávi o finančních problémech USA, aby posléze noviny plnili opět články přinášející detaily smrti bin Ládina. Zda bin Ládin měl či neměl doma pornonahrávky tak dává zapomenout na problémový rozpočet USA a nutnost schválit navýšení státního dluhu či neodvratitelný bankrot.
Politická situace v ČR. Navzdory počtu a závažnosti kauz našich politiků se personální zemětřesení neděje. V každé diskuzi se to hemží výzvami k další defenestraci, vážností situace a náladou ve společnosti jsou si vědomi prezident, např. pan Kalousek, ale stejně to nemá žádný vliv na politickou nevůli konat. Bude zajímavé sledovat jak se bude vyvíjet dál nálada ve společnosti, já jen doufám že to nepode k vlně zbytečného násilí a k ohrožení mých blízkých, pokud násilí, pak ať směřuje tam kam má (poslanci, senátoři...)
Dnes se skončil další ročník mého oblíbeného cyklistického závodu Giro d'Italia. Letošní ročník byl poznamenán smutnou událostí a sice smrtí belgického závodníka Weylandta, čest jeho památce. Jeho smrt přišla po chvilce nepozornosti a poněkud začátečnické chybě ve sjezdu. V průběhu závodu přišla také smutná zpráva o smrti španěla Tonda při tréninku na Tour de France.
Před náročnými horskými etapami došlo k očekávanému odstoupení nejlepších spurterů (Mark Cavendish a spol). Byť nejde o nic neobvyklého v dnešním světe profesionální cyklistiky, stejně mě vždy podobná událost zvedne ze židle a nedá mi vzpomenou na slavné cyklisty jako byl Eddy Merckx, který vyhrál 50 závodů za sezonu a byl schopen odjet za jeden rok klidně všechny tři největší závody.
V letošním ročníku exceloval španěl Alberto Contador a dojel si pro své druhé vítězství na Giru fenomenálním způsobem. Útok na růžový trikot španěl učinil již v první z horských etap a v každé následující kontroloval závod. Svůj náskok zvyšoval prakticky v každé etapě ať už skvělým individuálním výkonem či výbornou taktickou jízdou. Contador je na vrcholu sil a zdá se býti stejně neporazitelný jako jako ve své době Merckx, Indurain, Armstrong a jiní. Přesto se na potvrzení definitivního vítěze Gira bude muset počkat více než měsíc, tj. do doby než proběhne řízení s Albertem Contadorem, týkající se jeho údajného dopingu z loňska.
Skvělý výkon letos předvedl také Roman Kreuziger, celkově šestý. Jde o nejlepší výsledek českého cyklisty na Giru. Kreuziger také vyhrál bílý trikot pro nejlepšího jezdce do 25 let. V českých diskuzích je poněkud znát tendence Romanův skvělý výkon znevažovat, cíl který si totiž sám Roman dal, být do třetího místa celkově se totiž nepovedlo naplnit. Svou vinu na tom ale má i slabší práce týmu Astana pro Romana.
Giro nezklamalo, opět to byl nádherný a extrémně těžký závod, pastva pro oči. Škoda jen, že nás necitlivé sestřihy ČT připravili o některé krásné momenty a scenérie.
Monacká GP patří k nejsledovanějším závodům v celém kalendáři F1. Je ale pravdou že místní okruh skýtající prakticky nulový počet míst vhodných k předjíždění může být také nudným kroužením. Letos tomu bylo jinak. O prvenství soupeřili tři kohouti - Vettel, Alonso a Button. Nevyzpitatelný okruh v Monaku však připravil hožký kalich pro Jensona Buttona, který se zdál být z trojice nejsilnějším. Nehoda šest kol před koncem nám zase vzala možnost shlédnout skvělý finiš kdy by Vettel na již téměř zničených pneu měl hájit vedoucí pozici před výraznější rychlejšími Alonsem a Buttonem. Při červených vlajkách však všichni vyměnili pneu a bohužel je Red Bull na krátkou vzdálenost nejlepším vozem a tak Vettel nedal nikomu šanci.
Vzrušení však závod přinesl dost. Postaral se o to hlavně nekompromisní a v každém závodě razantní Hamilton, který to však dnes dvakrát přehnal a dostal dvojí penalizaci. Monako tak byla velká prohra tohoto závodníka. Ani ne tak na trati kde dojel šestý, nýbrž si to prohrál spíš neustáním kritiky na svou hlavu, kdy přisoudil penalizace za svou jízdu rasismu. Poněkud ubohé a nedůstojné mistra světa.
A s velkým odstupem času a vychladlou hlavou bych se chtěl také pozastavit nad budoucností značky Lancia. Lancii mám rád od dětství, 037 nebo Delta Integrale jsou nejen pro mě skutečnými ikonami. V současné době také vlastním jeden vůz značky Lancia a sám se řadím mezi velké příznivce. Lancia patří již několik desetiletí pod koncern Fiat, pod kterým značka prožila období své největší slávy, ale v posledních více než deseti letech ji to spíše láme vaz. Fiat se totiž snažil Lancii profilovat jako sportovně značku, namířil ji tak jako přímého konkurenta mimo jiné milánské Alfy Romeo. Jenže když byla Alfa Romeo na začátku 90.let v krizi a na prodej, Fiat ji koupil, zřejmě tehdy v Turíně usoudili že bude lepší zachraňovat Alfu, než z ní mít Itálii výrobnu Fordu Fiesta. Padlo tak rozhodnutí Lancii vrátit spíše mezi značky zaměřené na luxus, tedy sektoru kde Lancia opustila své klienty, v sektoru kde klient je spíše konzervativní. Mateřský koncern Fiat se sám zmítal nad propastí bankrotu, měl na krku problémovou Alfu a druhou proměnu Lancie. A na vše neměli italové peníze, čas, sílu a chuť. Lancie to odnesla bohužel nejvíce. Všechno však může zvrátit sňatek z rozumu, tj. koupě Chrysleru. Pro skalní fandy Lancie je těžké zkousnout že nové Lancie Thema, Flavia a Grand Voyager jsou přejmenované Chryslery 300, 200 a Voyager, při bližším ohledání na tom ale není nic špatného. Chrysler 300 je jedním z mála krásných amerických aut, designově je tam podoba se starou Lancii Thema jasně viditelná. Lancia tak "zadarmo" dostává tři vyspělé modely a kvalitní velkoobjemové benzinové motory (absence osmiválce byla Thesisu velmi vyčítána). Strategie je jasná, stejný vůz se bude od nynějška prodávat v Americe, UK a Irsku jako Chrysler, v Evropě jako Lancia. Ať už se to tedy lancistům líbí nebo ne, Lancia je zpátky a její portfolio je nyní po mnoha letech opět kompletní. Nezbývá než počkat jak na spojení Lancia/Chrysler zareaguje trh, ale osobně si klidně koupím novou Lancii Themu, kterou bych si jinak jako Chrysler 300 nikdy nekoupil. Snad bude reakce trhu podobná té mojí...
A o počítačích zase nic? Už to tak vypadá. Gnome mě nikdy nebralo a ani trojka to nezměnila. S KDE4 jsem se smířil. Co však po očku sleduji je trh nettopů. Konkurence AMD a ARM konečně může tento trh rozhýbat, je to potřeba, současná nabídka je poněkud tristní. Za hodně peněž málo muziky, díky čemuž jsem si zatím pokaždé nechal své nettopové choutky zajít. Snad bude lépe na podzim, kdy přijdou nové procery Intel.
Tiskni
Sdílej:
1.) restartovalo se protože na trať musela vyjet sanita a nešlo toto celé udělat i kdyby jel SC.
To je duvod pro zastaveni zavodu, ne pro restart. Do konce zbyvalo cca 6 kol, takze klidne mohli zavod rovnou i ukoncit, bylo odjeto vic jak 75% zavodu, takze body by se stejne braly plne.
2.) Jak jste se díval tak i v tom 70 kole kdy se ta nehoda stala držel SV stále ty dva za zády a úspěšně se bránil. Jako jemu nic jiného nezbývalo, když v pitstopu měl problém s výměnou kol.
Drzel, ale otazka je zda by udrzel, jeho pneu by byly horsi a horsi, vem si Schumachera nebo Rosberga jak jim odesli pneu. Navic Alonso i Button se nechali slyset ze ten pravy tlak si chteli nechat na jeste pozdejsi dobu, kdy by byla vhodnejsi sance. Alonso v te dobe spis jen tak naznacoval, obcas vykoukl, ale o nic vazneho se nepokousel.
No já to vidím tak, že se restartovalo hlavně pro diváky, aby bylo nějaké vyhlášení vítězů a ne trapný konec závodu.Hmmm, pak by to chtelo zakaz prezouvani a praci na aute pod cervenymi vlajkami....Treba Hamilton jel s poskozenym zadnim kridlem, za normalnich okolnosti pro nej zavod skoncil, diky preruseni mel deset minut na opravu (a pak ma jeste tu drzost ze za 20sekund penalizace se ozve ze jde o rasismus)...
V tom 70 kole nebyl SV moc rychlý, ale měl takovu trakci, že si mohl dovolit držet ty dva za sebou. Předjet by se dal jen na cílové rovince, kdoví jak by to dopadlo kdyby na druhém místě jel LH. To by nedopadlo asi dobře.Ono to do urcite chvile jde, ale pak zacnou gumy proste odchazet a predjede te i cyklista. 6 kol je dost dlouha doba, za to se mohlo stat opravdu vse, ale to uz se nikdy nedovime. Vettel mel obrovske stesti.
v každém závodě razantní Hamilton, který to však dnes dvakrát přehnalpodotknu jen, že se vyjádřil ke traťovým komisařům, že ho pokutují jen protože jen černý. Pak zjistil, že to přehnal a šel se s velkou pompou omluvit. Takto sestřelit Massu a toho druhého mladého Maldonada, který jel životní závod tak tomu říkám borec.