Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
S dvoupruhovými objezdy je zase potíž - lidi se bojí najet dovnitř.Nejen to, ale takové okruhy (hlavně ty menší) jsou docela nebezpečné. Samozřejmě vina za konkrétní nehody je na řidičích, ale stavební řešení prostě určité chování implikuje. V Kolíně se ŘSD spálilo dvakrát (možná si někdo vzpomene, jak jsem tu před lety komentoval vybudování kruháku u Lidlu - to byl ten druhý případ), pokaždé to po vysoké četnosti nehod vedlo ke změně režimu.
ono kde o to ze to je dvoupruhovy a co vetsina lidi nechape tak je tam i odbocovaci pruh rovnou na mohelnici a odbocovaci pruh z obchvatu do globusu .... a ty ale nejsou kruhovym objezdem ....
ZIP je definován pro zúžení! Pravidlo zipu nefunguje kdykoli se někdo snaží přejet do jiného pruhu kdekoli na víceproudé silnici.
Pokud se někdo snaží najet do průchozího pruhu nesmyslně brzo, tak:
Co konkrétně je na blokaci levého pruhu špatného? Na konci článku píšu, že právě takto se budu chovat, protože to považuji za ode mě nejlepší řešení.Tohle myslis vazne???
...treba u pridaneho druheho pruhu v kilometrovem useku do kopce, aby pomalu funici nakladaky nebrzdili tolik provoz. Taky bys jel v levem pruhu stejne rychle jako ten nakladak?Nejel, protože tohle je úplně jiná situace. Špatná analogie. V kopci jsou lidé již zvyklí vjíždět do rychlejšího pruhu a jedou v něm až na konec a tuší, že nahoře nebudou mít problém se zařadit kvůli agresivitě řidičů jedoucích v pomalém pruhu, které jim brání. Situace na kopci JE ZATÍM JINÁ, než před kruhovým objezdem v Olomouci.
Zamysli se k cemu tam ten druhej pruh je, je tam jenom pro okrasu? Nebo proto aby se husta doprava smrskla na kratsi usek a kolony nezasahovali do dalsich krizovatek a nezpusobovali zacpy, tam kde byt nemusi?Zamyslel jsem se nad tím v blogpostu, tohle mi vyšlo. Jaké je tvoje řešení?
Jestli si myslis ze umyslnym blokovanim leveho pruhu prispejes k plynulosti dopravy a mensi agresivite za volantem, tak bych ti sebral ridicak.Myslím, že hlavně naštvu ty lidi, co předjedou kolonu pouze proto, aby nemuseli čekat. Ale také mnohem méně nasírám lidi, co jsou v koloně.
Mimochodem v predpisech se o umyslnem blokovani a zpomalovani dopravy neco pise...O tom vím. A myslím, že tu dopravu o mnoho nezpomalím, když se takhle budu chovat. Snažím se vyřešit problém slepice-vejce, což může být bráno jako kompenzace mnou způsobeného zpomalení dopravy.
V kopci jsou lidé již zvyklí vjíždě...V dopravnich predpisech neni zadna zminka o tom, ze tam kde je vypestovany "zvyk" plati predpisy jinak. Jak je mozne ze se vypestuje nekde zvyk, kdyz dopravni predpisy jsou vsude stejne? Prave proto, ze tam muze jet nekdo poprve co to tam nezna se ma jet podle predpisu a ne podle zvyku co znaji jen mistni. Me ta analogie spatne neprijde.
Zamyslel jsem se nad tím v blogpostu, tohle mi vyšlo. Jaké je tvoje řešení?Jezdit podle predpisu!! Nebo alespon tak aby jsi bezduvodne neohrozil/neomezil...
Myslím, že hlavně naštvu ty lidi, co předjedou kolonu pouze proto, aby nemuseli čekat. Ale také mnohem méně nasírám lidi, co jsou v koloně.Take se mi stava, ze jsem v pomalejsim pruhu (murphyho zakon u me v tomhle pripade funguje bezvadne), ale na ty rychlejsi nasranej nebyvam, protoze nic mi nebrani zmenit pruh. Nasranej byvam na lidi jako jses ty, co napisi ze vedi ze umyslne blokovani dopravy je v predpisech zakazano a zaroven napisou
A myslím, že tu dopravu o mnoho nezpomalím, když se takhle budu chovat.Mimochodem rychlejsi jizda v soubeznem pruhu se NEPOVAZUJE za predjizdeni :)
Jj. Tímpádem by se lidi řadili podle toho, ze kterého výjezdu chtějí kruháč opustit. V té Anglii to IMHO funguje celkem dobře, aspoň podle toho, co jsem tam viděl.
Jinak já se taky snažím dojet až na místo spojení dvou pruhů a až tam se zařadit. Tady v Brně už to lidi celkem chápou a tady to funguje celkem dobře. Spíš se najde někdo, kdo se cpe do levého pruhu brzo a zablokuje tak příjezd - nestalo se mi, že by mě nikdo nechtěl pustit na konci toho zúžení.
Jinak se tomu dá IMHO pomoct právě tím, že ten, kdo chápe pravidlo zipu, bude opravdu najíždět až ke konci zúžení. Čím víc lidí to bude dělat, tím dřív si na to ten zbytek zvykne ... čímž snad ubude těch "vychováváčů", kteří by zasloužili klikovkou po palici !
U toho Globusu je to s těma kruháčema fakt zajímavý... Jednou jsem tam jel autobusem z náměstí hrdinů a z těch třech kruháčů se mi skoro točila hlava... do té doby jsem si vždycky myslel, že jsou tam "jenom" dva...
teda jinak.... z těch čtyř, a myslel jsem si, že jsou tam "jenom" tři...
Zatím... jak už je tam dlouho? 5 let? 10 let?
Tiskni
Sdílej: