Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
S dvoupruhovými objezdy je zase potíž - lidi se bojí najet dovnitř.Nejen to, ale takové okruhy (hlavně ty menší) jsou docela nebezpečné. Samozřejmě vina za konkrétní nehody je na řidičích, ale stavební řešení prostě určité chování implikuje. V Kolíně se ŘSD spálilo dvakrát (možná si někdo vzpomene, jak jsem tu před lety komentoval vybudování kruháku u Lidlu - to byl ten druhý případ), pokaždé to po vysoké četnosti nehod vedlo ke změně režimu.
ono kde o to ze to je dvoupruhovy a co vetsina lidi nechape tak je tam i odbocovaci pruh rovnou na mohelnici a odbocovaci pruh z obchvatu do globusu .... a ty ale nejsou kruhovym objezdem ....
ZIP je definován pro zúžení! Pravidlo zipu nefunguje kdykoli se někdo snaží přejet do jiného pruhu kdekoli na víceproudé silnici.
Pokud se někdo snaží najet do průchozího pruhu nesmyslně brzo, tak:
Co konkrétně je na blokaci levého pruhu špatného? Na konci článku píšu, že právě takto se budu chovat, protože to považuji za ode mě nejlepší řešení.Tohle myslis vazne???
...treba u pridaneho druheho pruhu v kilometrovem useku do kopce, aby pomalu funici nakladaky nebrzdili tolik provoz. Taky bys jel v levem pruhu stejne rychle jako ten nakladak?Nejel, protože tohle je úplně jiná situace. Špatná analogie. V kopci jsou lidé již zvyklí vjíždět do rychlejšího pruhu a jedou v něm až na konec a tuší, že nahoře nebudou mít problém se zařadit kvůli agresivitě řidičů jedoucích v pomalém pruhu, které jim brání. Situace na kopci JE ZATÍM JINÁ, než před kruhovým objezdem v Olomouci.
Zamysli se k cemu tam ten druhej pruh je, je tam jenom pro okrasu? Nebo proto aby se husta doprava smrskla na kratsi usek a kolony nezasahovali do dalsich krizovatek a nezpusobovali zacpy, tam kde byt nemusi?Zamyslel jsem se nad tím v blogpostu, tohle mi vyšlo. Jaké je tvoje řešení?
Jestli si myslis ze umyslnym blokovanim leveho pruhu prispejes k plynulosti dopravy a mensi agresivite za volantem, tak bych ti sebral ridicak.Myslím, že hlavně naštvu ty lidi, co předjedou kolonu pouze proto, aby nemuseli čekat. Ale také mnohem méně nasírám lidi, co jsou v koloně.
Mimochodem v predpisech se o umyslnem blokovani a zpomalovani dopravy neco pise...O tom vím. A myslím, že tu dopravu o mnoho nezpomalím, když se takhle budu chovat. Snažím se vyřešit problém slepice-vejce, což může být bráno jako kompenzace mnou způsobeného zpomalení dopravy.
V kopci jsou lidé již zvyklí vjíždě...V dopravnich predpisech neni zadna zminka o tom, ze tam kde je vypestovany "zvyk" plati predpisy jinak. Jak je mozne ze se vypestuje nekde zvyk, kdyz dopravni predpisy jsou vsude stejne? Prave proto, ze tam muze jet nekdo poprve co to tam nezna se ma jet podle predpisu a ne podle zvyku co znaji jen mistni. Me ta analogie spatne neprijde.
Zamyslel jsem se nad tím v blogpostu, tohle mi vyšlo. Jaké je tvoje řešení?Jezdit podle predpisu!! Nebo alespon tak aby jsi bezduvodne neohrozil/neomezil...
Myslím, že hlavně naštvu ty lidi, co předjedou kolonu pouze proto, aby nemuseli čekat. Ale také mnohem méně nasírám lidi, co jsou v koloně.Take se mi stava, ze jsem v pomalejsim pruhu (murphyho zakon u me v tomhle pripade funguje bezvadne), ale na ty rychlejsi nasranej nebyvam, protoze nic mi nebrani zmenit pruh. Nasranej byvam na lidi jako jses ty, co napisi ze vedi ze umyslne blokovani dopravy je v predpisech zakazano a zaroven napisou
A myslím, že tu dopravu o mnoho nezpomalím, když se takhle budu chovat.Mimochodem rychlejsi jizda v soubeznem pruhu se NEPOVAZUJE za predjizdeni :)
Jj. Tímpádem by se lidi řadili podle toho, ze kterého výjezdu chtějí kruháč opustit. V té Anglii to IMHO funguje celkem dobře, aspoň podle toho, co jsem tam viděl.
Jinak já se taky snažím dojet až na místo spojení dvou pruhů a až tam se zařadit. Tady v Brně už to lidi celkem chápou a tady to funguje celkem dobře. Spíš se najde někdo, kdo se cpe do levého pruhu brzo a zablokuje tak příjezd - nestalo se mi, že by mě nikdo nechtěl pustit na konci toho zúžení.
Jinak se tomu dá IMHO pomoct právě tím, že ten, kdo chápe pravidlo zipu, bude opravdu najíždět až ke konci zúžení. Čím víc lidí to bude dělat, tím dřív si na to ten zbytek zvykne ... čímž snad ubude těch "vychováváčů", kteří by zasloužili klikovkou po palici !
U toho Globusu je to s těma kruháčema fakt zajímavý... Jednou jsem tam jel autobusem z náměstí hrdinů a z těch třech kruháčů se mi skoro točila hlava... do té doby jsem si vždycky myslel, že jsou tam "jenom" dva...
teda jinak.... z těch čtyř, a myslel jsem si, že jsou tam "jenom" tři...
Zatím... jak už je tam dlouho? 5 let? 10 let?


Tiskni
Sdílej: