abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (22%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 493 hlasů
     Komentářů: 19, poslední včera 11:32
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    lucorp avatar 12.2.2009 17:40 lucorp | skóre: 3 | blog: Konverzia stavbára na ajťáka | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

     no v dobach davno minulych (pred zrusenim poddanstva) sa platil desiatok cirkvi, desiatok panovnikovi (kralovi) a este sa chodilo povinne "na panske" - makat na panovnikove majetky zadarmo. (aspon tak sme sa to ucili na dejepise na strednej skole, teda ak si dobre spominam).

    cize 20% z toho co sa im podarilo nazhromazdit + nutene prace

    "Vyčíslovať straty na predajoch za pirátske kópie je ako vyčíslovať o koľko deti prichádzame masturbáciou..."
    12.2.2009 17:55 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Věcná diskuse? No to chci vidět :-)

    Rád bych ale upozornil na to, že ona "jednoduchá" definice není jednoduchá, protože zcela opomíjí nepřímé daně. Například ještě za Rakouska-Uherska existovala daň ze soli a nebyla zanedbatelná. Pro nižší vrstvy obyvatelstva, samozřejmě - množství soli které člověk spotřebuje má poměrně nízký strop. A naopak přímé daně byly pro dělnictvo v podstatě zanedbatelné.

    Mám o tom zajímavou knížku někdy z roku (zhruba) 1870, ale bohužel se k ní dostanu až o některém víkendu, takže to už tato diskuse bude dávno pryč. A stejně by to bylo trochu offtopic, protože se týká především problematiky obecného zdraví (proto ta daň ze soli) a také R-U vyrovnání (tam něco o daních je, ale spíše z hlediska Cis- a Trans-lajtánie, státního rozpočtu a státního dluhu).
    12.2.2009 18:17 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Bohužel, pokud vím tak tak. Všemožné odvody, mimořádné, ale pravdidelné, byly vyšší než stálé. Takže se to špatně počítá. Ale lepší to asi bohužel nebylo.
    12.2.2009 18:32 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Tak informace o výši zdanění za první republiky lze vyšťárat v záznamech Národního shromáždění. Ovšem kolik to skutečně obnášelo a jak se to mělo v poměru ke mzdě, to by nejspíš mohl vylíčit leda nějaký pamětník.

    Existují také sborníky, kde jsou články s podobnými rozbory. Vím že kupř. ve slezském sborníku vyšel přehled průměrných mezd a nákladů na živobytí na Ostravsku za Rakouska-Uherska.

    Neuvedu příliš konkrétní čísla, dost to lítalo podle typu práce. Kupř. horník v dole v rubání vydělával až dvojnásobek toho do úředník na povrchu. Ten měl jen o málo víc než zaměstnanec šachty, který nepracoval v rubání. Ovšem i ten nejposlednější zaměstnanec šachty měl vyšší výdělek než námezdný dělník v zemědělství.

    Na druhou stranu výhodu vyšších výdělků ve městě srážel nedostatek bydlení, vysoké nájmy a především více příležitostí vydělaný peníz prochlastat. Ostatně - i dnes navzdory krizi hospody praskají ve švech, přestože dluhy domácností narůstají takže se od té doby zase tak nezměnilo.
    12.2.2009 18:34 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Ovšem jednu věc je nutno zdůraznit. Dříve nebylo zvykem aby pracovala i žena. Takže v konečném důsledku jsou dnešní mzdy nižší než dříve.
    12.2.2009 19:17 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    To je veliká pravda. Neustálé zvyšování životní úrovně, přineslo i ženám nutnost makat ve fabrikách. zabalilo se to do povídačky o rovnoprávnosti, o tom že je to vlastně výdobytek. Nicmémě i tohle prošlo.
    drc avatar 12.2.2009 19:49 drc | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    To asi hodne zalezi od doby. Rekl bych, ze zeny pracovaly v podstate vzdy, ale ne vzdy je bylo i zvykem platit. U Geremka jsem cetl (tusim, ze se to tykalo 16.-17. stoleti a textilniho "prumyslu"), ze plat zeny se pohyboval ve stejnych hladinach jako plat deti.

    Co se tyce otazky polozene v blogpostu tak se nekde zkusim podivat, ale i kdybych nejaka data nasel (cimz si nejsem vubec jisty) tak bych je povazoval spise za ramcova. Nicmene minimalne z prvni republiky a Rakouska by se neco melo dat najit.

    xxxs avatar 12.2.2009 20:11 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    ak by sa nahodou podarilo ziskat nejake presne cisla ukazujuce danove zatazenie v historickych obdobiach, nic to nehovori o tom, aka bola zivotna uroven. ak sedliakovi zoberu desatinu(len na ilustraciu) snetoveho obilia, moze sa sice stravovat vo velkych kvantach, ale jednostrannou a toxickou stravou. teraz ta osklbu o priblizne polovicu, ale z priemerneho platu mozes zit zdravsie ako politicke spicky staroveku a stredoveku. malokto tak zije, ale da sa to.
    12.2.2009 20:42 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    Naprosto souhlasim, a rekl bych to i ostreji - kazdy resi, kolik sebere zamestnancum stat, ale nikdo neresi, kolik jim sebere zamestnavatel (zrejme proto, ze to druhe se na vyplatni pasku nepise a co oci nevidi, to srdce neboli). Krasne je to videt na propagandistickem "dni danove svobody". Proc nemame "den zamestnanecke svobody", tedy datum, od ktereho zamestnanci vydelavaji na sebe, a ne na zamestnavatele? Asi by se to nekomu nehodilo do kramu.

    JiK avatar 12.2.2009 20:46 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    znovu bych poprosil o vecnou debatu, sam vim, ze to neni snadne, ale zkusme vynechat politiku a venujme se cislum.
    12.2.2009 20:53 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    Ale to je k veci, protoze podstatne neni to, jake je formalni danove zatizeni, ale kdo rozhoduje o tom, za co se penize spotrebuji nebo investuji. Tedy,  v tomto smyslu je pomer zisk zamestnavatele / zisk zamestnance relevantni. A tedy je i relevantni, ze tento ciselny udaj nemame.

    JiK avatar 12.2.2009 21:04 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Zaprve, ten pomer muzes ovlivnit, bud volbou zamestnavatele nebo ho uplne vynechat, tim, ze se stanes svym zamestnavatelem sam, zadruhe, otazka stoji, o jak velkem dilu Tebou vydelanych penez rozhoduje vlada, urednik, ci podobna struktura. To jako jednotlivec neovlivnis.

    Prosim o to, abychom debatu "o prerozdelovani nadhodnoty, ze ktere tyje zly burzuj s doutnikem pokud ji pred jim hodny stat neochrani," nechali na jinou debatu a treba pod tvuj vlastni blog, kde budes psat, o tom, ze chces vic penez ze zisku firmy u ktere pracujes. Predem dekuji.
    12.2.2009 21:19 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Jaktoze neovlivnite? Muzete zmenit stat, sam jste tak ucinil (a pokud je mi znamo vicekrat). A navic exituje jeste netrzni moznost - volby.
    13.2.2009 10:06 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    znovu bych poprosil o vecnou debatu, sam vim, ze to neni snadne, ale zkusme vynechat politiku a venujme se cislum.
    Dovoluji si upozornit, že první kdo zde začal blábolit o levici a pravici byl někdo s nickem JiK. Od toho okamžiku nemáš žádné právo požadovat "věcnou debatu".
    drc avatar 12.2.2009 21:46 drc | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    Hmmm ja bych rekl, ze vycislit souhrnou miru zdaneni je sice tezke a problematicke, ale to co bys chtel vycislit ty je zhola nemozne. Myslím to čistě technicky!

    13.2.2009 10:17 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Naprosto souhlasim, a rekl bych to i ostreji - kazdy resi, kolik sebere zamestnancum stat, ale nikdo neresi, kolik jim sebere zamestnavatel (zrejme proto, ze to druhe se na vyplatni pasku nepise a co oci nevidi, to srdce neboli). Krasne je to videt na propagandistickem "dni danove svobody". Proc nemame "den zamestnanecke svobody", tedy datum, od ktereho zamestnanci vydelavaji na sebe, a ne na zamestnavatele? Asi by se to nekomu nehodilo do kramu.
    Tak si ho udělejte, jsem moc zvědavý jak to spočítáte :-)

    Obzvláště jsem zajímavý na firmu v červených číslech, to vyjde někdy "vloni", ne? Nebo že by zaměstnancům nepatřil zisk, ale příjem?
    13.2.2009 10:21 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Ještě poznámku:
    Naprosto souhlasim, a rekl bych to i ostreji - kazdy resi, kolik sebere zamestnancum stat, ale nikdo neresi, kolik jim sebere zamestnavatel.
    Komunisté jsou nikdo? A nejsou ani sami. Tento výrok je evidentně nepravdivý.
    drc avatar 12.2.2009 21:54 drc | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    Co se týče životní úrovně tak doporučuji tohle: www.ggdc.net/maddison/Historical_Statistics/horizontal-file_09-2008.xls Je to opravdu od renomovaného autora a pochybuji, ze se da sehnat ucelenejsi soubor dat.

    Obsahuje to odhady HDP na hlavu. Jiste, vsichni víme, že HDP na hlavu nemeri blahobyt, ale muzeme dobre predpokladat, ze s nim blahobyt uzce koreluje. (Pochopitelne uz vubec nam to nerekne jak se zilo sedlakovi na lontu.) V ekonomii se diky Bohu (vetsinou) drzi zasada, ze nemerime to co merit chceme, ale merime to, co merit umime. V opačnem pripade to vede k zavalu ruznych indexu, ktere nic moc nerikaji -- ruzne meraky stesti a nakonec i HDI.

    xxxs avatar 12.2.2009 22:50 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    mojou chybou sme OT. jik mal ine predstavy. co uz. korelacia je mozna, no nie vzdy pravdiva. hdp stareho egypta asi ziadna slava v porovnani s dneskom, ale zivotna uroven nebola zla ani v dnesnom meradle.

    jik, sorry, automaticky som hladal bocny umysel.
    13.2.2009 08:23 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    stareho egypta asi ziadna slava v porovnani s dneskom, ale zivotna uroven nebola zla ani v dnesnom meradle

    Když člověk čte Egypťana Sinuheta, tak má pocit, že se opravdu nežilo zle. Ovšem to se týkalo střední třídy. Kdo si uplácal chýši z bláta a měl nějakou živnost, tak si na rozumnou stravu vydělal. Nic dalšího nepotřebuješ.

    Jenže pak tu bylo dost lidí, co byli vyloženě na dně. Otroci a spol. Navíc díky absenci nějaké sociální sítě se člověk mohl propadnout velice snadno.

    Daňové zatížení ve stylu "desátek církvi, desátek králi" vlastně umožnilo faraonovi aby měl 10% lidí pro sebe, což mohlo stačit na armádu i stavitelství.
    xxxs avatar 13.2.2009 12:13 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    robotnici na stavbe pyramid neboli stredna trieda a vykopavky ukazuju, ze mali velmi kvalitnu a pestru stravu.

    reagoval som hlavne na korelaciu hdp so zivotnou urovnou. moze to sediet, ale na egypte vidno, ze nesedi vzdy.
    JiK avatar 12.2.2009 20:20 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Podarilo se mi nalezet jeden dokument, je to primo tabulka pro vypocet dane z prijmu, jen ho neumim datovat, nicmene jazyk a mena mi rika, ze jde o Rakousko-Uhersko. Ceskoslovensko muzeme vyloucit, nebot tam se mena (koruny) nezkracuje jako K ale Kc, jak dokazuje tento Batuv letak.

    Oboje je mimoradne zajimave cteni, zda se, ze v te dobe psali jen ti, kteri meli co rict, coz je o poznani lepsi nez dnes. V Rakouskouherske tabulce je zarazejici nejen ostra progrese, ktera potesi kazdeho priznivce levice, tak predevsim vyse dani, ktera je od 0.6 po 3.9 % (!) coz je pro dnesni priznivce pravice nepredstavitelne.
    12.2.2009 21:56 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Koruna československá

    Mohlo by to tedy pocházet z období druhé světové války.

    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    12.2.2009 20:26 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    No, moc o tom nevim, ale na Wikipedii lze nalezt historicke informace v clancich typu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_United_Kingdom

    http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_the_United_States

    Taky, co se tyce zivotni urovne  obecne, me napada klasicke dilo:

    http://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/condition-working-class/index.htm

    Jeste bych rad zminil, ze jsem vcera cetl clanek o cinskych robotarnach:

    http://www.boingboing.net/2009/02/09/ghastly-working-cond.html

    Diskuse k nemu je zajimava, a nekdo tam zminil

    http://en.wikipedia.org/wiki/Truck_system

    ktery byl pry pomerne bezny v 19.stoleti, rikam to proto, ze je take takova neformalni dan.

    12.2.2009 20:34 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.

    Jak jsem zminil ten "truck system", tak neco podobneho aplikoval i Tomas Bata, kdyz svym delnikum nutil ukladat penize na ucty svoji banky. Eeek! Nechapu, proc ho za to nekteri pravicaci oslavuji - podle meho nazoru je to presne v protikladu s pravicovou ideologii.

    12.2.2009 23:02 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Myslim ze novinka je ono zneprehlednení, ktere nakonec bere vitr z plachet. A slocuani dani do jednoho baliku. Kral treba vybral drsne dane na stavbu chramu, nebo na valku. To se nám muze nelibit, ale je to prehledne.
    13.2.2009 10:55 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Četl jsem jednou o Santinim (architekt, barok). A tam bylo kolik dostal za plány, kolik dostávali dělníci a co si za to mohli koupit. No čuměl jsem. Rozdíl mezi pomocníkem na stavbě a tim "managrem" nebyl nijak ohromujici. Druhy šok. Boty, kořalka, maso drahý, nedostupný. Ale na základni přežití stačilo málo. Vydělali si na to možná snáz než dneska.

    Druhák, někteří feudálové byli lidumlové. Prostě brali své postavení jako závazek. Jejich podaní nesměli trpět třeba hlady. Někteří!
    13.2.2009 12:14 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    To starani se o podane u feudalu nepovazuju za nic divneho - pro ne to svym zpusobem byl "majetek" a jak je znamo, feudalove byli v udrzovani majetku vetsninou dobri a dokazali se divat do budoucna, tedy alespon do doby, kdy prilis nezdegenerovali (pak to jejich zdegenerovani potomci nerozhazeli :-) ).
    13.2.2009 12:53 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Určitě. Ničit si majetek je hloupost. I když Pan Vok byl asi prostě lidumil.

    Jinak v tom vztahu. Ano.třeba lesy byly často v nejlepším vlastnictví u šlechticů (ale vůbec ne vždy) oni nespeěchali. Zisk za sto let byl taky dobrý.

    I jiné vlastnosti. Jeden šlechtic vyprávěl jak projížděl s papá po panství. Bábá s roštím uctivě utupuje modré krvi :) a klání se, mladý pán ve své výjímečnosti neodpoví na pozdrav. Jen kočár poodjel -- facka od tatínka. Jsi kníže, tak se tak chovej! Neumíš odpovědět na pozdrav?!
    JiK avatar 13.2.2009 20:15 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Nasel jsem jeste jeden autenticky a hezky zpracovany dokument, tentorkat o cenach v Ceskoslovensku a valecnem Nemecku. Vsiml jsem si jedne zajimavosti, Gymnazialni ucitel mel 3x vyssi plat nez pan pruvodci statnich drah, a vic nez 4x vyssi nez delnik na draze.

    Predkladam malou ukazku:

    V roce 1929 začala celosvětová hospodářská krize. V naší republice se její důsledky projevily později, asi v letech 1931/32. Můj otec také přišel o zaměstnání. Když jsem začal v r. 1933 studovat na gymnáziu, pobíral podporu v nezaměstnanosti. Od odborů to byly 3 Kč a od státu 7 Kč denně. Přitom členský příspěvek odborové organizaci byl 5 Kč, později 6 Kč týdně! V té době se nám nevedlo příliš dobře. Byli jsme nuceni si mnoho věcí odříci, ale hladem jsme netrpěli. Otec objížděl okolní vesnice, opravoval rolníkům postroje na tažná zvířata. Za odvedenou práci většinou dostával potraviny (slaninu, uzené maso, brambory, chléb aj). Doma (pochopitelně bez živnostenského listu) zhotovoval matrace, otomany, různé kožené zboží.

    Vzpomínám si také na to, jaké byly příjmy pracujících v té době. Středoškolský profesor, otec mého spolužáka na gymnáziu, pobíral 42 000 Kč ročně, plat odborného učitele na tehdejší měšťanské škole byl 28 500 Kč. Dělník ve výtopně ČSD dostával odměnu 850 Kč měsíčně, průvodčí na rychlících pobíral od 1 000 do 1 200 Kč měsíčně. Školné na gymnáziu bylo 400 Kč ročně. Ale většina studentů byla od placení školného osvobozena, dokonce i syn profesora. Někteří studenti platili polovinu školného. V případě neprospěchu musil však student školné zaplatit.

    Pamatuji si také ceny některých potravin v té době. Nejdražší potravinou byl cukr, 6 Kč za jeden kilogram. Cukrovarnické kartely držely cenu na této výši. Kilogram vepřového bůčku, který jsme kupovali, stál od 15 do 20 Kč, jeden rohlík nebo houska 20 hal. To si pamatuji přesně, protože při přijímací zkoušce na gymnázium mi dal pan profesor také otázku "kolik stojí dvacetihaléřová houska.“ O velké přestávce prodával školník párek s rohlíkem za 1 Kč. Za osm let studia jsem měl tuto svačinu jen několikrát. Kilogram chleba se prodával za 2 Kč.
    13.2.2009 20:42 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Daně a jejich výše v nedávné minulosti.
    Moc zajímavé, díky za odkaz.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.