Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Není tomu tak dávno, co jsem objevil DabbleDB. Začalo to jedním screencastem. Přiznávám, že už tehdy mě to, co jsem viděl, docela nadchlo. Možná, že David Hansson má s tím svým „opinionated software“ pravdu.
Nebo má pravdu aspoň trošku. I Rails jsou ukázka toho, že přinejmenším slušnou část lidí může něco takového (Rails, resp. DabbleDB) uspokojit natolik, že se tím jejich hledání po softwaru k určitému účelu (web development, resp. databáze) zakončí. <ironie>A není k tomu zapotřebí ani řádek XML </ironie> Které ostatně považuju za formát pro strukturované dokumenty – než abych v tom psal konfiguráky, to se radši podříznu. (Vídíte? Jsem taky „opinionated“, není divu, že se mi Rails a DabbleDB líbí. )
Tentokrát se ovšem Avi Bryantovi podařilo odrovnat mě docela. Však se podívejte sami. Jak se to říká? „I'm all sold“? Někteří lidé prostě mají shůry dáno, co do nápadů…
Asi se budu muset podívat i na zbytek.
Tiskni Sdílej:
Škoda, že Avi zatím nepustil z DabbleDB víc kódu do Seaside (to je jeho framework, na kterém je to postaveno).
Jaké to štěstí, že utekl od Ruby...
Rád bych se mýlil, ale mám dojem, že se Wee u Seaside inspirovalo podobně jako Ruby u Smalltalku Ten projekt nevypadá moc živě.
Možná by šlo překopat kód z VisualWorks.
Ruby--? Asi sis teď udělal pár nepřátel
Na inspiraci nic špatného není, ale zkřížit Smalltalk s Perlem a vzít mu inkrementální exploratorní prostředí je zvěrstvo Ne, vážně. Smalltalk je podobně jako Lisp spíše metajazyk, Ruby vznikl jako jazyk pro skriptování. Snad budou mít lidi rozum a neskončí to jako s tim jazykem do mikrovlnek a telefonů
Až to bude i v Perl FAQ, pak Ruby-- asi nikoho nepobouří
Chtěl jsem se zeptat, na Wikipedii bylo v článku u bytekódu uvedeno, že ho Ruby nepoužívá. Ještě to platí? A když ano, pak proč?
Protože jeden člověk nemůže zvládnout všechno. Nevím, jak je „core tým“ v tuhle chvíli velký, ale Matz je hlavně velmi dobrý tvůrce jazyka (ve smyslu gramatiky a sémantiky) spíš než velmi dobrý implementátor. A ví o tom a nijak se tím netají. Budiž mu připočteno k dobru, že když už je ta implementace poměrně nekomplikovaná, má celé to jádro spoustu hooků a pěkné Cčkovské API, rozhodně mi přijde srozumitelnější a hezčí než v Pythonu nebo nedej bože v Perlu. (Možná, že Tcl to má přímočařejší, ale Tcl s těmi svými shelloidními příkazy fixluje, bídák jeden. ) Určitě uznáš, že u glue jazyka je tenhle aspekt důležitý. Každopádně bajtkód používá současná vývojová verze…ehm, na které taky dělá asi jen jeden člověk. YARV je extrémně ambiciózní, měl by umět (aspoň ve smyslu „když na to někdo napíše plugin, rozhraní na to zaručeně bude čekat“) hromadu věcí. Zatím se dělá na kompilátoru zdrojového kódu do bajtkódu a na interpretu bajtkódu. Dumping bajtkódu do souboru, zpětné načítání, nativní JIT a nativní AOT – o tom momentálně nadšeně sníme.
(Nutno podotknout, že i když to může zdánlivě vypadat děsivě, že na jádře dělá tak málo lidí, tak strašné to není, díky povaze vnitřností Ruby a hookům se opravdu dají jako externí pluginy dělat všelijaké šílenosti a taky se přesně tak dělají. )
Protože jeden člověk nemůže zvládnout všechno.
Ten, jehož jméno se nevyslovuje, ano
Ve vší úctě, ten, jehož jméno se nevyslovuje, je žabař. To já si vybudoval jméno na tom, že jsem dokázal během pár dnů zvládnout skoro 400 tisíc řádků funkčního odladěného kódu - ve Smalltalku, žádný roztahaný C++... Ale dalo to fušku - všechen ten nepotřebnej balast smazat
«Je n'ai fait celle-ci plus longue que parce que je n'ai pas eu le loisir de la faire plus courte.»Tedy po našem asi „Tento dopis je takto dlouhý pouze proto, že jsem neměl příležitost ho zkrátit.“
— Blaise Pascal, 1656
Oni věděli, po kom ten jazyk mají pojmenovat