abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 14:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:00 | Upozornění

    CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    dnes 13:44 | Pozvánky

    Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.

    Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Zajímavý software

    Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:00 | IT novinky

    Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 20:44 | Komunita

    Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | Nová verze

    Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | IT novinky

    DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (32%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 242 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    GNU bloatware

    9.3.2006 13:46 | Přečteno: 1324× | Linux | poslední úprava: 9.3.2006 13:48

    Kdysi dávno existovaly toolchainy, která "prostě fungovaly", uměly vše potřebné a nedělaly zbytečné blbosti. Pak nás postihlo GNU, které přineslo zkázu v podobě emacsu a gcc. Ten neuvěřitelný bordel co má gcc v includech je naštěstí viditelný, takže se proti němu občas bojuje, ovšem proti tomu co vyvádí ld jde o slabý odvar. Přeji příjemnou zábavu s čtením map file triviálního executable:

    $ more main.c
    int main () { return 0; }
    $ gcc -Wl,-M main.c 2>map
    $ more map
    

    Sice jsem chtěl napsat pouze "bez komentáře", ale neudržím se. Proč na linkování jednoho object file potřebuje GNU ld načíst a použít 13 obj souborů nebo knihoven? Proč je výsledkem linku (po agregaci linkovacím skriptem!) neskutečných 62 sekcí, z toho 34 obsahujících nějaká data, a 28 které se mapují do paměti? Proč je i taková blbost jako inicializace současně implementována třemi nezávislými způsoby (.preinit_array, .init_array, .ctors)? Opravdu je potřeba jen kvůli uložení čísla verze překladače vyplýtvat 3 sekce (.gnu.version , .gnu.version_d, .gnu.version_r)? Proč je debug info uloženo v 23 různých sekcích? Jsou ty lidi vůbec normální?        

    Hodnocení: 33 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    9.3.2006 16:40 Luboš Luňák | skóre: 19 | blog: Seli
    Rozbalit Rozbalit vše Proc?
    Protoze vetsinou odpoved je "protoze to je jedno"? Protoze spoustu tohohle diktuje ELF a ne GNU?

    > Kdysi dávno existovaly toolchainy, která "prostě fungovaly", uměly vše potřebné a nedělaly zbytečné blbosti.

    No jo, zlaty .COM z DOSu, co chtit vic. A uz ani ta nostalgie neni co byvala.

    > Proč na linkování jednoho object file potřebuje GNU ld načíst a použít 13 obj souborů nebo knihoven?

    Protoze v tom map souboru jsou nektere vypisovane opakovane a tak jich vlastne 13 neni? A i kdyby, vadilo by to vlastne necemu?

    > Proč je výsledkem linku (po agregaci linkovacím skriptem!) neskutečných 62 sekcí, z toho 34 obsahujících nějaká data, a 28 které se mapují do paměti?

    Protoze ELF soubory se do pameti nemapuji po ELF sekcich, ale po ELF segmentech? Protoze mit extra sekci na kazdou vec je lepsi nez to mit vsechno nahazeno v jedne (jen tak hadam)? Protoze podle 'objdump --headers' ta vysledna binarka tech sekci 62 nema (alespon tady ne)?

    > Opravdu je potřeba jen kvůli uložení čísla verze překladače vyplýtvat 3 sekce (.gnu.version , .gnu.version_d, .gnu.version_r)?

    Soude podle http://www.linuxbase.org/spec/refspecs/LSB_1.2.0/gLSB/specialsections.html, nejspis ne, ale ja tomu vlastne nerozumim.

    PS: Ne ze bych je chtel zrovna branit, asi bych u neceho takoveho byl posledni a vlastne nadavat bych na GNU toolchain dokazal pekne dlouho, ale alespon by to moje nadavani nebyl takovyhle hrozny blabol.
    9.3.2006 17:36 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc?
    > Protoze vetsinou odpoved je "protoze to je jedno"?

    sizeof(Elf32_Shdr) je 40 byte + rekneme 10 byte na nazev v string table. 62 sekcí napd = 3kB napd.

    > Protoze spoustu tohohle diktuje ELF a ne GNU?

    Neni pravda, ELF je docela rozumny- blbe udelali akorat hashovani symbolu.

    > No jo, zlaty .COM z DOSu, co chtit vic. A uz ani ta nostalgie neni co byvala.

    ??? Mel jsem na mysli 32-bitove kompilatory od Watcomu, Borlandu, Intelu, nebo Microsoftu. Stary dobry OMF s 32-bit rozsirenimi. Jeden OBJ soubor na zacatek, druhy na konec, mezi to co programator racil plus LIBC a bylo vymalovano. Zadne potrhle linker scripty, zadne miliony segmentu a sekci (prestoze OMF je samozrejme umel).

    > Protoze v tom map souboru jsou nektere vypisovane opakovane a tak jich vlastne 13 neni? A i kdyby, vadilo by to vlastne necemu?

    Dobra, unikatnich je 11. I kdyz odectu CRT1.O, MAIN.O, LIBC.SO a CRTN.O, ktere maji nejaky smysl, a at nezeru tak i LIBGCC.A, porad tam smrdi 6 modulu navic.

    > Protoze ELF soubory se do pameti nemapuji po ELF sekcich, ale po ELF segmentech? Protoze mit extra sekci na kazdou vec je lepsi nez to mit vsechno nahazeno v jedne (jen tak hadam)?

    ELF header se mapuje cely. Mas pravdu, sekci v A.OUI neni 62, ale jen 30. 62 jich definuje linker script, ale nejaka data sla pouze do 30 z nich. I tak je ale 30 neopodstatnene cislo.

    > ale ja tomu vlastne nerozumim.

    Nevadi, ja taky ne.

    > ale alespon by to moje nadavani nebyl takovyhle hrozny blabol.

    Kde si to nadavani muzu precist? Protoze kdyz nebudes nadavat, nikdy se to nezlepsi.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    10.3.2006 11:07 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc?
    > Protoze podle 'objdump --headers' ...

    objdump z nejakeho podivneho duvodu nezobrazuje sekce .shstrtab .symtab .strtab a take sekci NULL, prestoze je binarka obsahuje, jak dokazuje readelf --section-headers.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.