Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Len tak naokraj, Chris Wilson patril medzi najaktívnejších prispievateľov do kernelu 2.6.36 kde prispel 117 zmenami.
Tiskni
Sdílej:
Zkusím to tedy příkladem: pokud budeš hrát 3D hru přes vzdálené X připojení (přes síť - prostě v řeči laiků "vzdálená plocha"), bude to s tímto patchem stejně rychlé jako kdybys jí hrál se zapnutým nepřímým vykreslováním na lokálním X serveru.
Standardně se ovšem když hraješ lokálně nepoužívá nepřímé vykreslování (tzn. že aplikace posílá OpenGL volání X serveru přes GLX a teprve X server to přeposílá grafické kartě), nýbrž přímé vykreslování (direct rendering), což zjednodušeně (nepřesně) řečeno znamená, že aplikace obejde X server a OpenGL volání posílá přímo grafické kartě. A toto přímé vykreslování je vždy podstatně rychlejší než nepřímé vykreslování (záleží jak u čeho, jak moc se overhead GLX projeví, ale tipuju si, že to bude u her tak +- 2x pomalejší než přímé vykreslování).
Using padman@1024x768 locally:
i5-2500 c2q/g45 c2q/q35
Direct: 145 94 66
Indirect: 74 35 42
)
zdá se to docela lákavéJo, jo: 1920 × 1080 × 24-bitů × min. 60 FPS. Na CoDčko jak stvořené.
(ale nejspíš jen obyčejným JPEGem, lepší by bylo něco na bázi VP8 či H.264)Smrrrt. O to se radši ani nebavme. Odhlédnu-li od faktu, že každý kompresní prvek přidává netolerovatelné zpoždění v odezvě (vývoj low-delay kodeků nechme stranou), tak přenášet to v nějakém frekvenčně-kvantizovaném…no radši vůbec ani nepředstavovat.
Jinak se podívej třeba na OnLive, ti nabízejí cloudové hraní moderních her v polovičním HD rozlišení (1280x720) přes obyčejný Internet (doporučené je 5 Mbps připojení, jako dostatečné je ale uváděno dokonce pouhých 3 Mbps).Jo, jo. Tak Unreala s odezvou přes 1000ms nebo 2000ms, to bych fakt chtěl vidět na vlastní oči. A jako bonus dodávají predikční jednotku do mozku, která tu odezvu setře, ne?